2014-09-01, 17:39
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b

Då skrev han inte ovanför huset, utan han skrev ett gåvobrev som var utskrivet på papper. I sista fallet med preposition, på papper.

Flera tolkningsmöjligheter är förstås möjliga. Denna tycks mig dock som en av de mindre övertygande.
Citera
2014-09-01, 17:42
Medlem
MaxWalters avatar
I sången One Night With You sjunger Elvis Presley: I ain't never did no wrong.

I detta fall skall man kanske inte kritisera Elvis eftersom det var Dave Bartholomew, Pearl King, Anita Steiman som skrev sången.

Om Elvis reagerade på grammatiken är för mig okänt.

I sången Hey Jude sjunger Paul: The movement you need is on your shoulder.

Paul visste att denna mening var nonsens och tänkte ändra den men John tyckte att den skulle vara kvar i sången.
Citera
2014-09-01, 17:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Hur tänkte den gode Cornelis här? I natt jag drömde, hans tolkning av Ed Mccurdys Last Night I Had the Strangest Dream - http://artists.letssingit.com/cornelis-vreeswijk-lyrics-i-natt-jag-dromde-nagot-som-kdvmvj1 - börjar så här (min fetstil):

"I natt jag drömde, något som jag aldrig drömt förut.
Jag drömde det var fred på jord, och alla krig var slut.

Jag drömde om en jättesal, där statsmän satt i rad
Så skrev de på ett konvolut, och reste sig och sa:

"Det finns inga soldater mer, det finns inga gevär.
Och ingen känner längre till, det ordet militär"
"

Jag skulle tro att Cornelis här har blandat ihop orden konvolut och konvention. Ett konvolut är ett kuvert modell större. Nedrustningsavtal skrivs inte på konvolut, utan ingås i form av en mellanstatlig konvention.
Jag tror inte ett ögonblick att Cornelis blandade ihop konvolut och konvention. Konvention är ju en mellanstatlig överenskommelses textliga och juridiska innehåll, inte ett konkret dokument med texten. Och man skriver inte under en konvention, man ratificerar den. Däremot kan Cornelis ha trott att konvolut betydde stort snofsigt papper i stället för stort snofsigt kuvert. Att han valde det för att det rimmade med slut tror jag inte så mycket på, eftersom det inte står i en position där det metriskt borde rimma med slut.
Citera
2014-09-01, 17:59
Medlem
mschiefs avatar
Citat:
Are we human or are we dancer?

Denna fras från The Killers låt "Human" - http://www.youtube.com/watch?v=RIZdjT1472Y - utsågs häromåret av The Guardian till "Wierdest Lyrics of All Time" - http://www.theguardian.com/music/musicblog/2014/aug/01/weirdest-lyrics-of-all-time-the-killers

Flera frågor reser sig här. Till exempel:

1. Är inte detta en förvirrande sammanblandning av singularis och pluralis? Det borde väl i stället heta Are we human or are we dancers? Alternativt Am I human or am I a dancer?

2. Själva frågan är väl felställd? Nästan alla dansare är människor. Utom möjligen dansande björnar och vissa andra drillade djur.
Han pratar visserligen inte om dansare den meningen, men visst är grammatiken konstig. Bandets sångare sa själv: "I took it and ran. I guess it bothers people that it's not grammatically correct, but I think I'm allowed to do whatever I want."
http://www.heraldscotland.com/news/home-news/you-dancers-the-killers-top-list-of-musics-most-baffling-lyrics.1406869663

Konst!
Citera
2014-09-01, 18:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Intressant! Ja, fredsavtal hade ju varit perfekt. Då blir det ju rätt med både rim (jättesal) och betydelse.
Metriskt jättebra. Poetiskt, inte så värst. Det blir åtminstone för mina öron alldeles för pekpinneaktigt mostrigt att påpeka att det just är ett fredsavtal de skriver under. Dessutom ska ju texten återge vad någon observerar i drömmen, och det som går att observera i den positionen är ju att några människor skriver på ett dokument, inte vad dokumentet innehåller. Det är ju först sen de reser sig och förklarar vad det är de har skrivit under.
Citera
2014-09-01, 18:30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
"En del av mitt hjärta kommer alltid slå för dig" har jag alltid undrat hur det egentligen ser ut. På riktigt, typ.

Fick mig att minnas:
"Dina bröst är som svalor som häckar"
"Your breasts are like swallows nesting"

Är det inte svalbon som i fyllan och villan blivit heltokigt?
Men svalbon ser ju lite olika ut beroende på vilken typ av svala det gäller.
Citera
2014-09-01, 18:40
Medlem
Citat:
Känner du till någon låttext som innehåller språkfel? Jag börjar med två exempel.

1. System of a Down - Lonely Day. http://www.azlyrics.com/lyrics/systemofadown/lonelyday.html
Denna innehåller frasen "The most loneliest day of my life". Korrekt engelska är antingen "The loneliest day of my life" eller "The most lonely day of my life".

2. Style - Dover Calais. http://artists.letssingit.com/style-lyrics-dover-calais-5b8hjk4
Här sjunger de i refrängen "När vi möttes mellan Dover Calais". Korrekt svenska är "När vi möttes mellan Dover och Calais".

I båda fallen kan textförfattarna förstås ursäkta sig med att de språkligt felaktiga formuleringarna passar bättre med melodins rytm, men frågan är om inte en textskrivare bör klara att hålla rytmen utan att göra våld på språket. De allra flesta lyckas ju faktiskt med detta.

Har också en eventuell "Sandelinare".
I låten "Hon har ett sätt" så sjunger Christer Sandelin : ... och den hon vill ha , det är jag.

Det heter väl det är mig hon vill ha?
Citera
2014-09-01, 19:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
I låten "Hon har ett sätt" så sjunger Christer Sandelin : ... och den hon vill ha , det är jag.

Visst, men då rimmar inte det talspråkliga ja' på ha. Poetisk och konstnärlig frihet som sagt.
Citera
2014-09-01, 21:06
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karanan

Den sista meningen är en annan konstruktion. Med frasen »den hon vill ha, det är jag« får han/vi ett säkerhetsavstånd till en anglicism à la “that’s me”. Säkerhetsavståndet är en bonus.

Det skorrar inte alls i mitt språköra med subjektform i frasen »det är jag«. Google translate översätter tydligen rutinmässigt “that’s me” till »det är jag« – på statiska grunder troligen.

Tyska: Von wem ich schreibe? – Das bin ich.
Senast redigerad av egon2b 2014-09-01 kl. 21:14.
Citera
2014-09-01, 21:19
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Visst, men då rimmar inte det talspråkliga ja' på ha. Poetisk och konstnärlig frihet som sagt.

Jo, men det är djävligt dåligt.
Citera
2014-09-01, 23:42
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag tror inte ett ögonblick att Cornelis blandade ihop konvolut och konvention. Konvention är ju en mellanstatlig överenskommelses textliga och juridiska innehåll, inte ett konkret dokument med texten. Och man skriver inte under en konvention, man ratificerar den. Däremot kan Cornelis ha trott att konvolut betydde stort snofsigt papper i stället för stort snofsigt kuvert. Att han valde det för att det rimmade med slut tror jag inte så mycket på, eftersom det inte står i en position där det metriskt borde rimma med slut.
Att tillrättavisa en moderator känns obekvämt. Men nu måste jag göra det. Ratificering är det sista steget i accepterade av en folkrättslig konvention. Och inget annat. Alla som har läst grundkurs i folkrätt vet detta.

Kuvertet må ha varit hur snofsigt som helst, kanske till och med ett "konvolut". Cornelis behöver inte räddas. Han är en evig hjälte. Som gjorde fel en gång.
Citera
2014-09-01, 23:51
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mschief
Han pratar visserligen inte om dansare den meningen, men visst är grammatiken konstig. Bandets sångare sa själv: "I took it and ran. I guess it bothers people that it's not grammatically correct, but I think I'm allowed to do whatever I want."
http://www.heraldscotland.com/news/home-news/you-dancers-the-killers-top-list-of-musics-most-baffling-lyrics.1406869663

Konst!
Det blev en kul debatt om detta. Till exempel. http://www.mtv.com/news/1598299/killers-brandon-flowers-stands-behind-human-chorus-feathery-jacket/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in