Citat:
Ursprungligen postat av
Milizer
Hur tänkte den gode Cornelis här?
I natt jag drömde, hans tolkning av Ed Mccurdys Last Night I Had the Strangest Dream -
http://artists.letssingit.com/cornelis-vreeswijk-lyrics-i-natt-jag-dromde-nagot-som-kdvmvj1 - börjar så här (min fetstil):
"
I natt jag drömde, något som jag aldrig drömt förut.
Jag drömde det var fred på jord, och alla krig var slut.
Jag drömde om en jättesal, där statsmän satt i rad
Så skrev de på ett konvolut, och reste sig och sa:
"Det finns inga soldater mer, det finns inga gevär.
Och ingen känner längre till, det ordet militär""
Jag skulle tro att Cornelis här har blandat ihop orden konvolut och konvention. Ett konvolut är ett kuvert modell större. Nedrustningsavtal skrivs inte på konvolut, utan ingås i form av en mellanstatlig konvention.
I den amerikanska originalversionen låter det så här (min fetstil):
"
Last night I had the strangest dream
I ever dreamed before
I dreamed the world had all agreed
To put an end to war
I dreamed I saw a mighty room
The room was filled with men
And the paper they were signing said
They'd never fight again"
The paper översätts i sammanhanget närmast med dokumentet, absolut inte konvolutet. En annan sak är att konvolut till skillnad från konvention eller dokument rimmar på slut, vilket förmodligen var det som fick Cornelis att välja detta i sammanhanget missvisande ord.
Jag har också funderat det här konvolutet. Jag förstår att Cornelis ville använda det, det blir ju ett litet inrim, kan man säga. När jag har sökt runt så har det visat sig att konvolut faktiskt kan utläsas som "papper", i somliga sammanhang. Jag ska se efter i vilken ordbok jag läste det. Jag hittar det inte via internetbaserade ordböcker, men om någon har lite bok-ordböcker hemma så kan man ju slå upp.
Jag undrar dock, som Milizer, om ordet som Cornelis sökte var "konvention", som förutom "outtalad praxis" även kan betyda överenskommelse. Eller i alla fann KUNDE BETYDA (skriftlig)överenskommelse.
Som det är nu så betyder konvolut "omslag", ungefär, och detta konvolut är enligt mig en liten vacker groda i texten. Det är ju faktiskt en ganska logisk användning av ordet konvolut. Vi har ju flera andra konv-ord som lutar åt den riktning som Cornelis ord vill ta - konvenera(överensstämma, passa), konvent(sammankomst), konvergera(närma sig varandra), konversation, konvoj. Man kan tänka sig att de har gemensam rot med spanskans "con"- med. Nåja.
Vad gäller dubbelnegationer hos Beatles, Stones och Elvis så var det just ett stilgrepp för att härma svart amerikanska, precis som man musikaliskt "härmade" dem. I Can´t get No Satisfaction.