2014-08-31, 14:00
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Slovakien verkar vara inne på att lägga in sitt veto och flera andra länder är skeptiska. Förvänta dig inga ytterligare självmål av EU - sanktioner som kommer att slå tillbaks mot våra egna ekonomier. Det borde finna några smarta ledare inom EU, fler än den Slovakiska premiärministern - kan man kanske tänka sig, så möjligen kommer fönuftets röster att ta över.
Det finns dock ett stort PK-tryck inom EU för att följa en linje där all skuld för krisen ges åt Ryssland. Om lilla Slovakien törs anföra förnuftets väg - d.v.s. en förhandlingslösning istället för upptrappning, så är det naturligtvis hedervärt, men de skulle behöva stöttning från något av EU stora länder - jag hoppas fortfarande på Tyskland och kristdemokraten (sic!) Merkel.

Putin har återigen markerat att han är för förhandlingar och en fredlig lösning av konflikten:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19454502.ab
Rimligen blir det allt svårare för PK-lägret att fortsätta att ge den odelade skulden för tragedin på Ryssland.
2014-08-31, 14:03
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja Putins resonemang får det att gå kalla kårar utefter ryggraden. Extremtolkningar och hätska utfall a la Nazityskland visar på hur Ryssland blir allt mer högernationalistiskt kombinerat med avdammat kommunisttänk och därmed en fara för omvärlden.
Jaha...... Har jag förstått dig rätt att det går kalla kårar för att en av de inblndade parterna (nåja) i konflikten förespråkar en fredlig lösning? Får jag fråga hur du egentligen mår?
2014-08-31, 14:03
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Min poäng var att Ryssland aldrig skulle tillåta att delar av Ryssland bröt sig ut med hjälp av hemmagjorda folkomröstningar. Läget i Tjetjenien har precis som du säger förbättrats mycket pga av resurser lagts på att minska fattigdom och arbetslöshet, men också för att rebellrörelsen är djupt splittrad. Min poäng är Ukraina skulle på motsvarande sätt kunna lösa problemen i östra Ukraina. Om Ryssland slutade att lägga sig i.

Regeln är att inga stater tillåter att regioner bryter sig ut. Serbien tillät inte att Kosovo bröt sig ut. Men Kosovo bröt sig ut med hjälp av NATOs bombplan. Ryssland tillåter inte att Tjetjenien gör det och Ukraina inte att Novorossiya gör det.

Men, det är inte upp till oss att bestämma över andra länders inre angelägenheter. Om Tjetjenien bryter sig ut, så är det upp till Ryssland och om Novorossiya gör det, så är det upp till Ukraina.

Staterna måste sköta dessa frågor själv. Vi kan inte ha NATO som bombar sönder Europa bara för att USA har en geopolitisk agenda.

Det pågår ett inbördeskrig i Ukraina och anledningen till det finns i den amerikanska inblandningen i Ukrainas inre angelägenheter vilket ledde till en statskupp i februari. Nu måste Ukraina själv hantera detta. Låt folket i landet lösa frågan.

Att Folkmilisen har ett massivt stöd bland ryssar och att den har en massiv lokal uppbackning vet vi alla. Därför kommer den förstås aldrig att kunna besegras. Detta borde de utländska imperialisterna i USA och EU förstå och anpassa sin politik därefter. Deras nuvarande politik leder blott till att fler människor dör och lider. Helt i onödan.
2014-08-31, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Det finns dock ett stort PK-tryck inom EU för att följa en linje där all skuld för krisen ges åt Ryssland. Om lilla Slovakien törs anföra förnuftets väg - d.v.s. en förhandlingslösning istället för upptrappning, så är det naturligtvis hedervärt, men de skulle behöva stöttning från något av EU stora länder - jag hoppas fortfarande på Tyskland och kristdemokraten (sic!) Merkel.

Putin har återigen markerat att han är för förhandlingar och en fredlig lösning av konflikten:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19454502.ab
Rimligen blir det allt svårare för PK-lägret att fortsätta att ge den odelade skulden för tragedin på Ryssland.

Nu handlar det inte om skulden utan om att får stop detta och inte minst viktigt för Polen och en del andra att åstadkomma detta utan eftergifter.
Även jag är spänd på vad Merkel ska hitta på men jag har motsatta förhoppningar.

Jag har ingen aning om vad Slovakien kan tänkas ställa till med men man får väl anta att det finns medel att hantera dem med.
2014-08-31, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jaha...... Har jag förstått dig rätt att det går kalla kårar för att en av de inblndade parterna (nåja) i konflikten förespråkar en fredlig lösning? Får jag fråga hur du egentligen mår?

Det är väl snarare så att artikeln var mer fylld med den vanliga retoriken än med någon form av plan. Det verkar dock som en plan finns så vi får väl se vad den går ut på. Jag gissar att de inte nöjer sig med att få fjärrvärmen reparerad?
2014-08-31, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
NATO planerar en RDF (Rapid Deployment Force) som kunde sändas till Ukraina.Detta skall alltså vara en respons till påstådda 1000 ryska reguljära soldater, som antagligen i verkligheten är det tusentals frivilliga ryssar som strider för Novorossija? Oproportionerligt? Provokativt? I själva verket är det en reaktion på att Poroshenko regimens militära handlingsalternativ har kollapsat. Ukrainska armén vägrar! Denna truppenhet hotar att både eskalera krisen och dra in Europa i ett krig som inte är i vårt intresse!
  1. Det finns inga bevis för rysk intervention for att inte tala om invasion. (fallskärmstrupperna kan ha varit ryska frivilliga kryddat med en Poroshenkolögn)
  2. Det är absolut omöjligt att sanktioner kan påverka Rysslands beslut i frågan
  3. Sanktioner har skadat EU mer än Ryssland och EU har inte råd med en runda till av ryska ekonomisk retalliation
EU eller NATO borde inte stöda Poroshenko regimen. Den har inte ens i Ukrainarnas ögon nån legitimitet längre. den skulle falla utan NATO stöd (som den naturligtvis och tragiskt får), inte av Novorossijas trupper utan av ett andra Maidan.

1. Det där kan man ju inte veta om ifall det är sant eller ej. Däremot skulle det nog inte göra så stor skillnad i sammanhanget -> normalt sett så brukar sådana insatsstyrkor placeras i de bakre leden tex. att försvara säg Kiev eller den större floden som delar Ukraina. Däremot skulle de ju ha den effekten att de skulle kunna lösgöra en massa Ukrainska försvarsförband för användning på andra sidan floden så att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
En mycket bra artikel som summerar läget korrekt:
http://www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-det-pagar-ett-krig-i-europa/

Viktigt för Sveriges del att vi har en enad försvarspolitik över blockgränserna. För att citera artikeln ovan:

Denna fråga bör inte överlämnas till Jonas Sjöstedt och Gustav Fridolin – eller för den delen Gudrun Schyman. Fredrik Reinfeldt och Stefan Löfven borde gemensamt stå upp för Ukrainas territoriella integritet och rätt till självbestämmande. De två statsministerkandidaterna borde, så snart valrörelsen är över, sätta sig ned och åter försöka hitta grunden för en långsiktig samsyn i försvars- och säkerhetspolitiken – självklart ihop med de partier som historiskt ingått liknande överenskommelser.

1. Vad han säger är att S borde regera med Fp och inte med V och Mp samt Fi. Att Sd inte nämns är intressant i sammanhanget, däremot är det ju osannolikt att någon sådan koalition skall räcka till utan M eller Sd.

2. Sedan i additionsstycket så utesluter denne Sd, kan man anta att han gamblar på att Reinfeldts inflytande helt försvinner efter valet samt att denne även gamblar, eller vet vem nästa inflytelserika person i M är varför denne tror på en långsiktig uppgörelse i försvarsfrågan mellan S, Fp, C, Kd, M?

Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
... och alldeles nu kommer dessa "breaking news" från RT:

http://rt.com/news/184040-ukraine-putin-peace-plan/

(det känns som att jag inte ens behöver skriva ut kopplingen till mitt föregående inlägg)

1. Slutsatsen av referatet är att Putin anför argumentet "Att Ryssland är de enda som bryr sig om Donbass och personerna som bor/bodde där och att de därför har #1 claim till området" - ett ofta använt argument som vanligtvis Europa resulterat i en budgivning på folket inför folkomröstning. I Svensk mening så är väl Åland det närmsta liknande exemplet.
2014-08-31, 14:16
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det där låter lite som önskedrömmar, däremot är det ju som så att den förre, avsatte presidenten helt enkelt underskattade kombinationen av lokalt missnöje, subversion, insatser och det som du kallar för banderianism samt förstås den långa utförsbacke som Ukraina haft redan innan denne blev vald till president under minoritetsförutsättningar.

Snarare en slutsats i efterhand av vad som faktiskt inträffat sedan Sovjetunionens fall.Till det behövs inga drömmar, bara ett konstaterande. Jag misstänker att du inte förstod den kontext som jag diskuterade, nämligen följderna i dag av vad som hände för drygt 20 år sedan i förening med Ukrainas historiska barlast av fascism sedan ww2.
2014-08-31, 14:19
Medlem
Citat:

1. Slutsatsen av referatet är att Putin anför argumentet "Att Ryssland är de enda som bryr sig om Donbass och personerna som bor/bodde där och att de därför har #1 claim till området" - ett ofta använt argument som vanligtvis Europa resulterat i en budgivning på folket inför folkomröstning. I Svensk mening så är väl Åland det närmsta liknande exemplet.

Folkomröstning är väl den enda vägen som möjligen finns kvar. Frågan är väl vem som ska kontrollera regionen under tiden. Det faller väl på detta. Omröstning med utländska legosoldater på plats faller ju platt. Vet inte om det går att sätta ihop en FN styrka som ryssarna accepterar. Sydamerikansk?
2014-08-31, 14:23
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
En militär lösning för Natos del är att gå in och sparka skiten ur Ryssland, vilket iofs vore det enda rätta men tyvärr.
A) Inte rätt naturligtvis du din krigshetsare!

B) Därtill har USA eller NATO inte en sån militär möjlighet. Hade dom det skulle de fort anfalla och döda som de brukar.

Ryssland har inte förmåga att projicera militär makt (som amerikanerna kringgående uttrycker det då de dödar) till andra sidan jordklotet som USA, men de är fullt kapabla att försvara Ryssland och närområdet. Rysslands försvar i dag är mycket starkare än tio år sen. Naturligtvis har de dessutom förmågan att förinta USA med kärnvapen då de vill. USA har inte längre ett avgörande kvalitativt övertag.
2014-08-31, 14:24
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Hur tänker du här? Krim tillhörde och tillhör Ukraina enligt Ryskt förordnande, inte enligt väst önskemål. Ibland blir det så fel. Sovjet eller Ryssland, samma lagar gäller givetvis. Det man gett bort skall inte återtagas. Det är sånt tokigt resonemang som skapar krig och elände. Krim tillhör alltså fortfarande Ukraina tills ev. legitima och rättssäkra processer tar vid.
Har du läst tråden alls?
I tråden svarade jag Ola Schubert #21997 där han låtsas-naivt undrade hur basen i Sevastopol kunde vara hotad. Vi pratade alltså inte ens om vem Krim tillhör. Utan om att det finns en rysk militärbas på Sevastopol. Om USA har legitima strategiska intressen i sina (hundratal) baser runt om i världen så kan väl Ryssland ha legitima strategiska intressen i basen på Sevastopol.

Din attityd ignorerar att hela Ukraina krisen skapats av USA med avsikt att underminera Rysslands strategiska säkerhet: Eliminera basen på Sevastopol och introducera NATO baser i Ukraina.
2014-08-31, 14:24
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vov! du är ju nästan lika sinnesförvirrad som Putler!

Innnan Ryssland började sin aggression emot Ukraina så fanns det nästan ingen opinion för att stänga basen. Dessutom skulle ett sådant avtalsbrott kostat Ukraina massor med pengar.
Det är du som är sinnesförvirrad!

Innan Maidan kuppen och rysshatarnas makttillträde fanns det nästan ingen opinion för att stänga basen — utom bland Nazistiska Bandera anhängare.

Detta är ORSAKEN till att USA stödde, ja skapade, Maidan upproret!
Senast redigerad av DetVarTypisktJu 2014-08-31 kl. 14:28.
2014-08-31, 14:26
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
1. Det där kan man ju inte veta om ifall det är sant eller ej. Däremot skulle det nog inte göra så stor skillnad i sammanhanget -> normalt sett så brukar sådana insatsstyrkor placeras i de bakre leden tex. att försvara säg Kiev eller den större floden som delar Ukraina. Däremot skulle de ju ha den effekten att de skulle kunna lösgöra en massa Ukrainska försvarsförband för användning på andra sidan floden så att säga.
Vad gäller rätt och fel och vad som verkligen ligger i Europas strategiska intresse (politiskt, ekonomiskt, militärt) påverkas inte av dina hårklyverier.

10 000 RDF styrkor från Europa är ett tydligt stöd till en regim som uttryckligen försökt och förordat etnisk rensning.
Senast redigerad av DetVarTypisktJu 2014-08-31 kl. 14:32.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in