Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Utan att vara säker tror jag du har fel; Östukraina har ofta setts som en av de mer ekonomiskt lönsamma delarna av Ukraina.
tyvärr, det är ett vanligt missförstånd som inte stämmer. speciellt donetsk behöver stora statliga bidrag för sin industri. jag tror nettounderskottet är kring 20 %, men om man ska vara rättvis kan man ifrågasätta hur mycket metinvest, dtek, etc, suger ut ur bidragssystemet.
däremot är det ett obestridligt faktum att större delen av industrierna är mycket gamla och nedgångna. en del av de första - ärliga och ej ryssland-katalyserade - protesterna efter maidan var en rädsla för hur EU och IMF skulle tvinga de olönsamma och omoderna gruvorna/industrierna att slå igen, men ytterligare socialt förfall som följd. det är ett verkligt problem, mycket större än den symboliska språkfrågan, som måste adresseras och lösas för ett enat ukrainas framtid.
på många sätt är den ukrainska finanskrisen en design av ryssland och en del ukrainska oligarker. systemet med billig gas och ukrainska bidrag - i kombination med fullständigt sinnessjukt detaljerade lagar - var ett medvetet sätt att låta korruptionen växa och effektivt råna ukraina som nation både finansiellt och på sin industriproduktion.
lite mer läsning till ämnet (jag snabbskummade den bara, men det känns som en relevant sammanställning, med en tydlig karta för olika regioners bidragsberoende, och jag ska viga artikeln som helhet till godnattläsning):
http://www.economonitor.com/dolanecon/2014/05/05/ukraines-heavy-industry-glittering-prize-or-white-elephant/