Flashback bygger pepparkakshus!
2014-08-31, 11:34
Medlem
Gefundenes Fs avatar
100 miljoner till äldres mat snarare utbildning av personal så de kan först de äldres behov är ett erkännande av det folkmord som sker på inrättningarna för de gamla.

Dessa institutioner är smockfulla av invandrare som fullständigt skiter i svenskar eller snarare tänker på att bli av med dem, att de ska dö fort.
Citera
2014-08-31, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
100 miljoner till äldres mat snarare utbildning av personal så de kan först de äldres behov är ett erkännande av det folkmord som sker på inrättningarna för de gamla.

Dessa institutioner är smockfulla av invandrare som fullständigt skiter i svenskar eller snarare tänker på att bli av med dem, att de ska dö fort.

Kan du ge en källa på att dessa invandrare fullständigt skiter i svenskar? Jag är själv svensk och har jobbat på ett äldreboende med majoriteten invandrare och de flesta där har slitit som djur för att behaga dem äldre, precis som etniska svenskar som har jobbat på samma arbetsplats. Frågan är snarare felaktigt ställd. Var är alla svenskar? Varför vill inte svenskar ta jobb i äldrevården? Det om något är ju ett patetiskt svek som som är insupen skamfläck för Sverige som helhet.

Nu när jag faktiskt har erfarenhet från vården och har sett eländet med egna ögon, för det är faktiskt ett elände att folk ska jobba delade turer, deltid och nattetid med stort ansvar och liten pisslön, så ska det bli intressant vad du har att komma med. Du skriver så mycket skit och sprider så mycket osanning att det inte ens är värt att besvara dina frågor. Men jag kan ju inte låta rena osanningar fara runt hur som helst.
Citera
2018-11-07, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Osäker på vilket forum den här tråden passar i så mod får gärna flytta om det behövs.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/ex...r-svalta-ihjal

Det jag vill diskutera är hur ett land kan behandla sin gamla så här samtidigt som det väller in invandrare som bland annat hungerstrejkar för att de inte är nöjda med den mat som serveras?

Hur tänker politikerna när gamla dör av undernäring? Har de inget som helst samvete?

Jag skäms som en hund för hur vi behandlar våra mor- och farföräldrar i det här landet!

4 år efter denna tråden kom till och ett fall, dödsfall, som anhöriga fick strida i 2 år för, för att få upprättelse:
85-åringen dog undernärd – bara veckor efter han flyttat in på äldreboendet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-aldreboendet
Uppgifter spred om att personal äter av de äldres mat, något Aftonbladet berättade i början av 2017.
Citera
2018-11-07, 23:27
Medlem
tverskoys avatar
Jag tycker att man ska diskutera dödshjälp för dementa. De lider ju. Det är bättre att de får vila i fred. Dessutom kostar dem staten pengar. Slöseri av skattepengar. Bättre lägga pengarna på skolan.
Citera
2019-02-16, 20:16
Medlem
QwertySalms avatar
Detta är hemskt att se. Speciellt med tanke på att en majoritet av Sveriges befolkning röstade mot den konservativa M/KD/SD-regeringen som brinner mest för denna fråga om att hjälpa pensionererna som har byggt Sverige på tidigare år. Men aja, hoppas det går bättre för blocket i valet 2022.
Citera
2019-02-16, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Osäker på vilket forum den här tråden passar i så mod får gärna flytta om det behövs.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/ex...r-svalta-ihjal

Det jag vill diskutera är hur ett land kan behandla sin gamla så här samtidigt som det väller in invandrare som bland annat hungerstrejkar för att de inte är nöjda med den mat som serveras?

Hur tänker politikerna när gamla dör av undernäring? Har de inget som helst samvete?

Jag skäms som en hund för hur vi behandlar våra mor- och farföräldrar i det här landet!

Då tycker jag att du skall gå och hälsa på de gamla lite då och då . Är själv inte det minsta kyrklig men har hört att vissa församlingar har sådan verksamhet .
Citera
2019-02-16, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Jag tycker att man ska diskutera dödshjälp för dementa. De lider ju. Det är bättre att de får vila i fred. Dessutom kostar dem staten pengar. Slöseri av skattepengar. Bättre lägga pengarna på skolan.

Svår fråga men en utredning vore inte fel .
Citera
2019-02-16, 20:57
Medlem
Jag hade en släkting som råkat ut för detta.

Det var dock för ca 40 år sedan. Alla inblandade var svenskar.
Huvudskälet till att hon svalt ihjäl var att hemtjänsten inte skötte sina åtaganden. Eller snarare att hemtjänsten mer eller mindre avsiktligen såg till att hon svalt ihjäl. Dom obstruerade att hon kom till sjukvården.

Och enligt ansvarig läkare (när hon dött) så var det inte första gången hemtjänsten hade agerat så.

Ja, så fint var det förr. Det är ju många i forumet som vill tillbaka till det eländet.

Jag skulle faktiskt tro att det är bättre nu. Dels har man varit tvungen reglera hemtjänsten mer pga alla skandaler. Även om offentlig sektor skiter fullkomligt i sådant så måste dom reagera om missnöjet blir för stort.
Dels har det kommit in invandrare i hemtjänsten. Och många av de är nog bättre och har bättre ansvarskänsla.
Senast redigerad av Alpha101 2019-02-16 kl. 21:08.
Citera
2019-02-17, 21:33
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Det fungerar som i ett fågelbo. De största fågelungarna högst upp som kvittrar mest och högst, får mest resurser av modern. Längst ner ligger de svagaste och får minst och har inte kraft att protestera eller göra sin röst hörd. Fågelungen längst ner är fattigpensionärerna. Gökungen högst upp i boet heter Muhammed och tillhör egentligen inte ens familjen men tar samtliga resurser. Muhammed gapar och skriker högst och får mest uppmärksamhet och resurser av den blinda moder Svea.
Citera
2023-01-31, 20:29
Bannlyst
Hur ska gamla människor utan barn eller familj klara sig när äldreomsorgen försvinner? Vissa kanske har råd att köpa hjälp, men så är det verkligen inte för alla.
Citera
2025-08-08, 16:06
Medlem
DrLECTERs avatar
En dam bad om att få mjölk o kräm - fick kattmat.
Alltså hur fasen länge ska vi acceptera att våra äldre blir i stort sett misshandlade av okunnig personal.
Dålig språkkunskap verkar vara fallet här. Men höj då för fasen kraven på de som jobbar med detta.
Och ge lönen en skjuts uppåt så fler söker sig till dessa jobb.
Sverige en gång ett föregångsland nu på dekis med en äldre befolkning som nästan svälter i hjäl.
Citera
2025-08-08, 17:10
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
En dam bad om att få mjölk o kräm - fick kattmat.
Alltså hur fasen länge ska vi acceptera att våra äldre blir i stort sett misshandlade av okunnig personal.
Dålig språkkunskap verkar vara fallet här. Men höj då för fasen kraven på de som jobbar med detta.
Och ge lönen en skjuts uppåt så fler söker sig till dessa jobb.
Sverige en gång ett föregångsland nu på dekis med en äldre befolkning som nästan svälter i hjäl.
Läste precis artikeln i Expressen, tänkte hjälpa dig med länk och citat.

https://www.expressen.se/nyheter/sve...v-hemtjansten/

Citat:
Eva har hemtjänst sedan ungefär två år tillbaka då hon lider av en lungsjukdom. En måndag i slutet av juni skulle hon äta frukost och bad om kräm med mjölk från den anställda på hemtjänsten som vid tillfället arbetade hemma hos henne.

Hon blev förvånad när tallriken ställdes ner på bordet framför henne.

I stället för kräm innehöll den kattmat.

Citat:
– Jag sa till direkt att det här är ju kattmat, det kan jag inte äta. Då gick personalen ut i köket och fotograferade i kylskåpet, berättar Eva.

Eva fick sedan peka på bilden och förklara vad som var människomat och vad som var till för katten. Hon kände att det var svårt att kommunicera med den anställde.

Citat:
Hon berättar att man i rekryteringsprocessen säkerställer att personal pratar tillräckligt bra svenska för att kunna arbeta inom hemtjänsten, men att man nu kan behöva se över vissa rutiner.

– Vi behöver fånga upp den här typen av signaler och jobba individuellt med medarbetarna. Att kunna tillräckligt god svenska för att kunna utföra sitt arbete är ju ett grundkrav, säger hon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in