• 1
  • 2
2014-08-20, 14:34
Medlem
SpecialEditions avatar
Osäker på vilket forum den här tråden passar i så mod får gärna flytta om det behövs.

Citat:
Äldrevården i Sverige har så stora problem att liv är i fara. Det menar Yngve Gustafson, professor i geriatrik.

Vi vet att mer än hälften av de gamla på svenska äldreboenden är undernärda. Det betyder att 15.000 personer i äldrevården svälter ihjäl.

Enligt Yngve Gustafson har det blivit lite bättre de senaste tio åren men problemet är fortfarande gigantiskt.

– Det är fortfarande väldigt, väldigt många människor som svälter i onödan, sade han när han gästade Gomorron Sverige på onsdagen.

Omkring 15.000 personer har så dåligt näringsintag att de riskerar att dö av det.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/ex...r-svalta-ihjal

Det jag vill diskutera är hur ett land kan behandla sin gamla så här samtidigt som det väller in invandrare som bland annat hungerstrejkar för att de inte är nöjda med den mat som serveras?

Hur tänker politikerna när gamla dör av undernäring? Har de inget som helst samvete?

Jag skäms som en hund för hur vi behandlar våra mor- och farföräldrar i det här landet!
Citera
2014-08-20, 14:46
Medlem
HerrPs avatar
Du behöver inte skämmas. Det är inte längre ditt land, eller mitt. Det är bara en plats. Det finns absolut ingenting ideologisk eller politisk kraft med nån som hälsa makt som ser Sverige som en enhet eller ens nått som behöver vara bra.
Citera
2014-08-20, 15:22
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyByNight
Ser inget större problem med att min mor eller mormor svälter !

VI prioriterar annorlunda idag !
Ja, VI gör tydligen det

Politikerna som vill att vi ska öppna våra hjärtan får gärna ta en sväng till närmaste äldre boende och förklara för Agda 90 år att vi har en ny adel nu som resurserna ska läggas på. Jag tror Agda och hennes vänner förstår...
Citera
2014-08-20, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Ja, VI gör tydligen det

Politikerna som vill att vi ska öppna våra hjärtan får gärna ta en sväng till närmaste äldre boende och förklara för Agda 90 år att vi har en ny adel nu som resurserna ska läggas på. Jag tror Agda och hennes vänner förstår...

Känns lite mer prioriterat att värna "Flyktingar" som hals över huvudet flyr över Medelhavet i en Speedboat och väl i trygg hamn i Italien för den sista slanten tar en taxi till svenska gränsen

så jag är rädd att Mormor får stå över !
Citera
2014-08-20, 15:55
Medlem
Citat:
Osäker på vilket forum den här tråden passar i så mod får gärna flytta om det behövs.

Det jag vill diskutera är hur ett land kan behandla sin gamla så här samtidigt som det väller in invandrare som bland annat hungerstrejkar för att de inte är nöjda med den mat som serveras?

Hur tänker politikerna när gamla dör av undernäring? Har de inget som helst samvete?

Jag skäms som en hund för hur vi behandlar våra mor- och farföräldrar i det här landet!

Hur vet du att bristen på personal, eller för att kommentera din länk, rätt utbildad personal för fem öre beror på invandringen? Du får gärna visa på det sambandet.
Citera
2014-08-20, 16:02
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Din fråga - Har [svenska politiker] inget som helst samvete? - är lätt att svara på.

NEJ, svenska politiker saknar helt något samvetet.

Svenska politiker tänker så här: Ju snabbare gamla svenskar dör, ju fler äldreboenden kan göras om till boenden för dem som vill invandra från Afrika och Asien.

Sverges politiska och mediala etablissemang är moraliskt kollapsad.
Citera
2014-08-20, 16:11
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Din fråga - Har [svenska politiker] inget som helst samvete? - är lätt att svara på.

NEJ, svenska politiker saknar helt något samvetet.

Svenska politiker tänker så här: Ju snabbare gamla svenskar dör, ju fler äldreboenden kan göras om till boenden för dem som vill invandra från Afrika och Asien.

Sverges politiska och mediala etablissemang är moraliskt kollapsad.

Då får de nog göra om mathållningen för det är nog inte många "stackars flyktingar" som kommer att acceptera att äta så dåligt som det är nu.
Citera
2014-08-20, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Hur vet du att bristen på personal, eller för att kommentera din länk, rätt utbildad personal för fem öre beror på invandringen? Du får gärna visa på det sambandet.

Resurs fråga ! Resurs fråga !
Prioriterings fråga ! Prioriterings fråga !

Den personal som finns gör nog vad dom kan men det börjar bli många munnar att mätta i en ansträng ekonomi !
Citera
2014-08-20, 16:24
Medlem
RexGermanias avatar
Det är klart att billig genmodifierad skitmat som blivit nedfryst och upptinad flera gånger under färden till boendet inte innehåller någon näring.

Att behandla våra äldre på det här sättet borde klassas som folkförräderi och ge mycket hårda straff.
Senast redigerad av RexGermania 2014-08-20 kl. 16:34.
Citera
2014-08-20, 16:28
Medlem
serioustalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexGermania
Det är klart att billig genmodifierad skitmat som blivit nedfryst och upptinad flera gånger om under färden till boendet inte innehåller någon näring.

Att behandla våra äldre på det här sättet borde klassas som folkförräderi och ge mycket hårda straff.

Förräderi är det sannerligen.
Citera
2014-08-20, 16:45
Medlem
Gosifs avatar
Pratade med en vän om det tidigare idag. Enligt henne så är inte direkt nån av de äldre där hon arbetar några skogsarbetare längre. I många fall så tycker de gamla att de får för mycket mat.. Hon menar också att de vill ha lite mat på tallrikarna för att gamla har lärt sig att man äter upp det man får på tallriken. Hon nämnde även nåt om näringsdrycker? Antar att det kan stämma med äldre generationer eller vad tror ni?
Citera
2014-08-20, 16:45
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Så låg moral tror jag inte att svenska politiker har.

Eller... Det kanske de faktiskt har:

Citat:
Äldreboende läggs ned – blir flyktingboende

Äldreboendet Björkliden i Anneberg ska läggas ned och de gamla måste flytta och de ersätts av ensamkommande flyktingbarn, bekräftar ordföranden i Nässjö kommuns omsorgsnämnd Sylve Jergefelt (s) till SR Jönköping.

http://www.hoglandsnytt.se/aldreboen...lyktingboende/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in