2014-08-29, 17:44
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag hör att du inte levt ihop med en människa som kan svänga från glad till ledsen/rasande på mindre än en minut. Det har jag och jag kan berätta precis hur det kan ha gått till utifrån mina erfarenheter:

- De åker i bilen och pratar och har trevligt "nästan som på den gamla goda tiden". VB är glad
- När han lämnat av henne känner hon sig först fortfarande glad. Men sen uppstår en känsla av diskrepans i hennes känsloliv: De har ju fortfarande känslor för varandra! (tycker hon åtminstone) Men de är inte ihop ändå! Hon är olycklig över det! Vems fel är det att hon är olycklig? Naturligtvis "Mickes"!
- Den tanke- och känslokedjan svänger hela hennes känslostämning och när hon är uppe i lägenheten är hon lika arg och ledsen som hon nyss var glad.

Det är faktiskt lika troligt eller troligare att detta händer med en person av hennes typ om de haft trevligt i bilen än om de mest suttit och moltigit.

Är böjd att tro MB när han säger att hon var på gott humör i bilen. VB´s sinnesstämning pendlade lite utöver det vanliga för att eskalera de sista veckorna. Man kan tydligt se humörsvängningarna i deras konversation (eller hennes monologer). Ur AF´s vittnesmål: På skype har hon skrivit att hon hade feber och att det var jobbigt att leva och att hon inte
orkade leva.
När dem var ihop så skrev hon vid flera tillfällen att hon var deprimerad.

Denna skypekontakt ska hon och AF ha haft 1-2 v innan hon försvann.

VB sökte bekräftelse av sin tränare och jag kan tänka mig att hennes "goda" humör blev ytterligare ett sätt att vinna tillbaka honom. När de skiljdes åt kan hon ha blivit ångestfylld med en upplevelse av vanmakt över insikten att inte kunna påverka situationen.

Efter att ha läst FUP kom frågeställningen upp om VB kan ha haft en borderlineproblematik.

Ja, tycker att ditt scenario låter trovärdigt.
Citera
2014-08-29, 17:58
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så du vet inte hur en person med dubbeldiagnos beter sig. Tack för det, då slipper vi fler påståenden om hur KJ skulle ha betett sig.

Tar mig friheten att svara på den fråga du ställde till MrFold.

Som vi tidigare har diskuterat kan förklaringen till att KJ undvek att ringa vara att han ser det onödiga i en sådan handling.
För att förklara hans låtsasringande tror jag att man måste se till KJ´s historia, snarare än hans diagnoser. Han har uttryckt att folk alltid har hackat och tjatat på honom. Den typen av upplevelser kan resultera i att man sätter sig på tvären när det ställs krav, ett slags trots.
Dessutom var KJ känd för sin vilja att göra folk omkring sig till viljes.
Senast redigerad av Reviews 2014-08-29 kl. 18:20.
Citera
2014-08-29, 18:16
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ja. Vid en helhetsbedömning av hela handlingsmönstret och övriga fakta. Den som du och flera andra nogsamt undviker hela tiden. Diagnosen har också använts av er som ett get out of jail-card alldeles för mycket. Beter han sig konstigt? Äsch - det är bara hans diagnos. En icke-förklaring.

För att ta ett exempel (och nu snackar jag också utifrån min egna högst konkreta erfarenheter av AS på nära håll): Man kan absolut tänka sig en AS-person resonera så att det inte är någon idé att ringa för hon är ju försvunnen, samtidigt som vederbörande deltar intensivt i en sökinsats. Men när det personen inte ens ringer på uppmaning och till och med låtsasringer och ljuger om att han ringt - då är det något annat. Förväntat typiskt AS-beteende för mig vore att istället börja argumentera med den som ber ringa och dra upp långrandiga argument om varför det inte är meningsfullt.

Se fetad text: du har helt rätt här. Vad gäller högfungerande autism...

Förenklat: Autism och adhd/add som dubbeldiagnos har som jag tidigare skrivit en tendens att ta udden av ytterligheterna i respektive diagnos. De är varandras motsatser i flera avseenden och kompletterar ofta varandra vilket ibland kan vara till fördel.
I KJ´s fall tycker han inte att det är någon idé att ringa - logiskt tänkande. Att han låter bli att argumentera och bli långrandig? Där kommer hans add in som en "räddare". Adhd/add är allt annat än rigid och betydligt mera social i sitt uttryck.
Citera
2014-08-29, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
*Ingen har väl egentligen uttalat att KJ skulle vara den svartsjuka typen? Men, det betyder ju inte att han inte kan ha dödat VB i ett anfall av svartsjuka/raseri?
*Om man läser fup noga, och främst då all sms-konversation, framgår det med all önskvärd tydlighet att KJ levde i en nedåtgående spiral där besvikelser och sorger avlöste varandra under åtminstone att halvår före mordet/dråpet.
*Jag har inga sidhänvisningar eller en exakt tidslinje nu, men det jag räknar upp här nedan hände alltså under månaderna före dråpet. Den som verkligen vill försöka förstå att t o m en kille som betraktas som harmlös, ja nästan menlös, av sin omgivning, faktiskt kan drabbas av en mental härdsmälta, bör ta sig en närmare titt.

*Strax före jul i december 2012 deltog VB och KJ på en fest tillsammans med några andra kompisar. Av sms-konversationerna efter festen framgår det att VB stannade kvar, medan KJ och en kamrat gick därifrån. VB hade senare traskat hem i -30 graders kyla och på kuppen tappat rösten. KJ förebrådde henne och sa att hon borde ha låtit honom skjutsa hem henne. Därefter följer en intressant ordväxling där det framgår att KJ (på festen) tydligen bedyrat henne sin kärlek. Han sms:ar och skriver att, jag menade allt jag sa. VB är sval. KJ trånar, som så många gånger förr. Förmodligen hade han fått nobben totalt och sett sina drömmar om ett förhållande med henne gå fullständigt i kras.
*Någonstans vid den här tiden sms:ar KJ med en kompis och säger att han är deprimerad. Han orkar inte äta eller gå ur sängen. Detta visar att det inte handlar om en munnens bekännelse. Exakt så, beter sig en djupt deprimerad människa. Och depression är en dödlig sjukdom.
*I februari händer detta med hunden. Oavsett hur hunden dog, gör händelsen honom inte gladare.
*Hans morfar eller farfar dör och det blir begravning. Ytterligare en känslomässig påfrestning.
*VB ringer från tid till annan och vill ha skjuts, låna pengar och/eller mat. Hon är fortfarande sval, mer än vän vill hon inte bli. Men KJ hoppas fortfarande - och han gör nya försök.
*Sedan får han nobben på sin ansökan till den grundläggande militärutbildningen. Det är inte särskilt svårt att förstå att han känner sig ännu mer misslyckad och deprimerad. Han är fullt på det klara med vad hans handikapp gör med honom och att han inte heller kommer att få se den militära drömmen gå i uppfyllelse.
*Så gör han ett försök att försonas med en tidigare flickvän. Han reser till henne och tror att allt ska vara precis som förr. Men så lätt går det inte. Hans drömmar om en gemensam framtid är så orealistiska att flickvännen blir skrämd. KJ vill nämligen gifta sig, skaffa hus på landet och djur. Han har t o m sett ut bröllopsringarna och visar bild på dem! När han inser att hans frieri ratas, faller han bildligt. Han parkerar sig i hennes soffa och tittar på teve, samt förser sig med allt ätbart som finns i skafferi och kylskåp. Förödmjukad reser han hem till Boden.

*VB sms:ar och vill ha hjälp med än det ena, än det andra. KJ ställer upp efter bästa förmåga. Han fortsätter sina framstötar. Hon glider undan. Anförtror istället KJ sina känslor för karatetränaren. "Det är ju AB:s pappa", säger hon när KJ frågar om det är någon han känner. Men hur han än försöker att få VB på andra tankar, går det inte. Hon vet exakt var hon har KJ och misstänker inte för ett ögonblick att hans känslor för henne är på väg att gå överstyr. Och KJ är inte dummare än att han vet att han blir utnyttjad. När så VB sms:ar på natten till den 4 maj och säger att hon tänker komma och plugga, med betoning på att det bara gäller plugg och inget annat, blir han glatt överraskad. Just då kan han knappast veta att VB bestämt sig för (som jag tror) att spela MB ett spratt. Den 2 maj var VB vansinnig på MB, det visar de sms hon skickade efter det att han kört hem henne från karaten. Att MB säger att hon var glad när de skildes är kvalificerat trams. Hon var urförbannad på honom och trodde hon skulle kunna göra MB svartsjuk. Eller möjligen att få honom att fatta att hon minsann klarade sig utan MB och att hon hade andra killar som ställde upp.
*KJ fick naturligtvis klart för sig hur det verkligen låg till. Återigen blev han känslomässigt utnyttjad. Jag tror inte det behövdes särskilt många förflugna ord från VB för att få honom att tappa besinningen. KJ kan ha tänkt ungefär som så: Nu har du utnyttjat mig för sista gången. Kan inte jag få dig, ska ingen annan det heller...
*Som jag beskrivit det tidigare: Proppen gick på den 'harmlöse', unge mannen. Och tragedin är ett faktum...

Habilt inlägg, tror det ligger mkt i det som du tar upp.

Några frågor: -ang festen i dec -12 från vilken VB gick hem; vet du var festen hölls/hur långt VB hade att gå?, om hon gick själv? Antar hursomhelst att det var mörkt ute då..

-vad är du mer konkret inne på med det att du tror att VB ämnade spela MB ett spratt den 4/5?
Citera
2014-08-29, 19:43
Medlem
Såg ett avsnitt ur Forensic files igår om mördaren Jason Massey. Kom att tänka på denna tråd då av nån anledning..

https://www.youtube.com/watch?v=vCwhiEWMtC0
Citera
2014-08-29, 20:54
Medlem
Citat:
*Ingen har väl egentligen uttalat att KJ skulle vara den svartsjuka typen? Men, det betyder ju inte att han inte kan ha dödat VB i ett anfall av svartsjuka/raseri?
*Om man läser fup noga, och främst då all sms-konversation, framgår det med all önskvärd tydlighet att KJ levde i en nedåtgående spiral där besvikelser och sorger avlöste varandra under åtminstone att halvår före mordet/dråpet.
*Jag har inga sidhänvisningar eller en exakt tidslinje nu, men det jag räknar upp här nedan hände alltså under månaderna före dråpet. Den som verkligen vill försöka förstå att t o m en kille som betraktas som harmlös, ja nästan menlös, av sin omgivning, faktiskt kan drabbas av en mental härdsmälta, bör ta sig en närmare titt.

*Strax före jul i december 2012 deltog VB och KJ på en fest tillsammans med några andra kompisar. Av sms-konversationerna efter festen framgår det att VB stannade kvar, medan KJ och en kamrat gick därifrån. VB hade senare traskat hem i -30 graders kyla och på kuppen tappat rösten. KJ förebrådde henne och sa att hon borde ha låtit honom skjutsa hem henne. Därefter följer en intressant ordväxling där det framgår att KJ (på festen) tydligen bedyrat henne sin kärlek. Han sms:ar och skriver att, jag menade allt jag sa. VB är sval. KJ trånar, som så många gånger förr. Förmodligen hade han fått nobben totalt och sett sina drömmar om ett förhållande med henne gå fullständigt i kras.
*Någonstans vid den här tiden sms:ar KJ med en kompis och säger att han är deprimerad. Han orkar inte äta eller gå ur sängen. Detta visar att det inte handlar om en munnens bekännelse. Exakt så, beter sig en djupt deprimerad människa. Och depression är en dödlig sjukdom.
*I februari händer detta med hunden. Oavsett hur hunden dog, gör händelsen honom inte gladare.
*Hans morfar eller farfar dör och det blir begravning. Ytterligare en känslomässig påfrestning.
*VB ringer från tid till annan och vill ha skjuts, låna pengar och/eller mat. Hon är fortfarande sval, mer än vän vill hon inte bli. Men KJ hoppas fortfarande - och han gör nya försök.
*Sedan får han nobben på sin ansökan till den grundläggande militärutbildningen. Det är inte särskilt svårt att förstå att han känner sig ännu mer misslyckad och deprimerad. Han är fullt på det klara med vad hans handikapp gör med honom och att han inte heller kommer att få se den militära drömmen gå i uppfyllelse.
*Så gör han ett försök att försonas med en tidigare flickvän. Han reser till henne och tror att allt ska vara precis som förr. Men så lätt går det inte. Hans drömmar om en gemensam framtid är så orealistiska att flickvännen blir skrämd. KJ vill nämligen gifta sig, skaffa hus på landet och djur. Han har t o m sett ut bröllopsringarna och visar bild på dem! När han inser att hans frieri ratas, faller han bildligt. Han parkerar sig i hennes soffa och tittar på teve, samt förser sig med allt ätbart som finns i skafferi och kylskåp. Förödmjukad reser han hem till Boden.

*VB sms:ar och vill ha hjälp med än det ena, än det andra. KJ ställer upp efter bästa förmåga. Han fortsätter sina framstötar. Hon glider undan. Anförtror istället KJ sina känslor för karatetränaren. "Det är ju AB:s pappa", säger hon när KJ frågar om det är någon han känner. Men hur han än försöker att få VB på andra tankar, går det inte. Hon vet exakt var hon har KJ och misstänker inte för ett ögonblick att hans känslor för henne är på väg att gå överstyr. Och KJ är inte dummare än att han vet att han blir utnyttjad. När så VB sms:ar på natten till den 4 maj och säger att hon tänker komma och plugga, med betoning på att det bara gäller plugg och inget annat, blir han glatt överraskad. Just då kan han knappast veta att VB bestämt sig för (som jag tror) att spela MB ett spratt. Den 2 maj var VB vansinnig på MB, det visar de sms hon skickade efter det att han kört hem henne från karaten. Att MB säger att hon var glad när de skildes är kvalificerat trams. Hon var urförbannad på honom och trodde hon skulle kunna göra MB svartsjuk. Eller möjligen att få honom att fatta att hon minsann klarade sig utan MB och att hon hade andra killar som ställde upp.
*KJ fick naturligtvis klart för sig hur det verkligen låg till. Återigen blev han känslomässigt utnyttjad. Jag tror inte det behövdes särskilt många förflugna ord från VB för att få honom att tappa besinningen. KJ kan ha tänkt ungefär som så: Nu har du utnyttjat mig för sista gången. Kan inte jag få dig, ska ingen annan det heller...
*Som jag beskrivit det tidigare: Proppen gick på den 'harmlöse', unge mannen. Och tragedin är ett faktum...

Sant - bra post!

Blev det någonsin klart vem som hade FB-profilen Martin Något? Om det nu är KJ så ger han ju inte direkt intrycket att vara balans i sina poster fram till och med den 3e maj även om det bara är som han spyr ut sitt hat mot Schulman. Sen försvinner den som postar och har varit borta. Kanske ett tecken på att det är KJ som någon varit inne på i detta forum tidigare.
Citera
2014-08-29, 21:29
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Sant - bra post!

Blev det någonsin klart vem som hade FB-profilen Martin Något? Om det nu är KJ så ger han ju inte direkt intrycket att vara balans i sina poster fram till och med den 3e maj även om det bara är som han spyr ut sitt hat mot Schulman. Sen försvinner den som postar och har varit borta. Kanske ett tecken på att det är KJ som någon varit inne på i detta forum tidigare.
Nej, Martin återkom kring 11/5 på MPS FB och påminde läsaren om att pojkvännen borde väl hämtat upp henne i bil från hennes bostad. Inga Dööööööö eller liknande på MPS sida. Ser man tiderna Martin skrivit så inser man att hen knappast hade ett 8-5 jobb att gå till. När jag tipsade polisen om Martin 13/5 så var de väldigt intresserade till skillnad från annat jag tipsat om.
Citera
2014-08-29, 21:34
Medlem
highfives avatar
Sen kan jag inte släppa faktumet att den lokala transan som KJ umgicks med, heter just Martin. Är man transa är man Något. Visst KJ kan ha blivit inspirerad av Martin.
Citera
2014-08-29, 21:36
Bannlyst
Citat:
Jag misstänker dessutom att advokaten kan ha rått dem att ligga lågt för att inte utsätta familjen och Kristoffer själv för onödig exponering - samma advokat som tycks ha lyckats övertyga sin klient (och hans familj) om det meningslösa i att överklaga domen till HD.

Detta är någonting som du vid upprepade tillfällen skriver inlägg om tillika antyder du också
att KJ är nöjd med domen eftersom han inte överklagar. Med tanke på att vi idag vet att KJ
skall placeras på en rättspsykiatrisk avdelning så tror jag inte att några övertalningsförsök
om att inte överklaga varit aktuellt för Olsson. KJ verkar ha brutit samman igen och
då av dig att tro att KJ har krafter att orientera sig sakligt i den juridiska rättsprocessen
tillsammans med sin advokat verkar långt, långt borta. Jag tror numera att KJ knappt varit
"kontaktbar" för att ta sig an några juridiska råd efter att Hovrättsdomen föll.

Att ett PT inte kom verkar nog ha sin naturilga förklaring, KJ mår mindre bra och är säkert
djupt deprimerad vilket betyder att alla hans instinkter är satta ur spel.

Det finns ingen måtta på vad du tror denna grabb klarar av men BF som var lite mer
"skvallrig" av sig till media om KJ:s mående vet nog att killen har sina begränsningar på
vad han klarar av. Tyvärr klarade inte BF av KJ:s mående och istället för att vara hans
advokat blev han KJ:s vän och vårdare. På denna tid satt KJ på Öljebyns rättspsyk och
knaprade tabletter, idag blir det Kumla.

Tomas Olsson har däremot integritet och har varit lojal mot sin klient, Olsson har
varit tydlig med att inte uttala sig om sin klients måeende i media. Tystnaden från TO
betyder absolut inte att KJ är vid gott mod, tvärtom kan vi se idag med tanke på vart
kriminalvården placerade grabben.

När Kurirens artikel om vart KJ skulle placeras föll fokus i tråden på att han var farlig
"vad var det vi sa, KJ är farlig" ropades och amatörmässiga "farlighetsbedömningar"
(riskbedömning heter det mer korrekt) gjordes istället t ex av dig. Att han placerades på
Kumlas rättspsykiatriska avdelnig glömdes bort i ivern. Det är av stor vikt vart han placerades
skulle jag vilja påstå och i och med denna placering så förvånar det mig inte ett dugg att inte
ett pliktroget PT lämnades in av TO.
Senast redigerad av LKVN 2014-08-29 kl. 22:10.
Citera
2014-08-29, 22:14
Medlem
zero73s avatar
Citat:

Spindelfrida, med flera här inne, drar självsäkert allt för stora växlar på information ni uppenbart feltolkar med avsikt.

Hur kan du helt seriöst påstå att:

1) Påstå att KJ var kär och trånade efter VB?
2) Påstå att KJ skulle känna sig mer misslyckad och deprimerad?
3) Att påstå han ville gifta sig och skaffa hus på landet?

Hur fan kan du veta vad KJ vill och vad han känner?

Om du nu vill ha någon som helst trovärdighet kvar i denna tråd, kan du börja referera till källa på ovanstående.

Det existerar NOLL BÄRING i större delen av ditt inlägg. Du tar lösryckta detaljer, lägger in dina egna värderingar utan något som helst stöd av fakta. Sedan diktar du ihop ett sammelsurium av sagor som passar bäst i litteraturdelen av detta forum.

En sak har du dock prickar rätt i ditt tragiska inlägg och det är att MB säger att hon var glad när de skildes är kvalificerat trams.
Senast redigerad av zero73 2014-08-29 kl. 22:20.
Citera
2014-08-29, 22:22
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Se fetad text: du har helt rätt här. Vad gäller högfungerande autism...

Förenklat: Autism och adhd/add som dubbeldiagnos har som jag tidigare skrivit en tendens att ta udden av ytterligheterna i respektive diagnos. De är varandras motsatser i flera avseenden och kompletterar ofta varandra vilket ibland kan vara till fördel.
I KJ´s fall tycker han inte att det är någon idé att ringa - logiskt tänkande. Att han låter bli att argumentera och bli långrandig? Där kommer hans add in som en "räddare". Adhd/add är allt annat än rigid och betydligt mera social i sitt uttryck.

Tack för ditt klargörande Reviews. Detta förklarar KJs något udda beteende i vissa situationer som flertalet här inne feltolkar i brist på EQ.
Citera
2014-08-29, 22:37
Medlem
Grandiosos avatar
Sammanställning över personspaning mot den misst Kristoffer Johansson
Uppgift
Personal fr Särskilda Insatser har på uppdrag av ffi-ledare utfört personspaning mot
Kristoffer Johansson i två omgångar. Först fr 2013-05-09 t o ra 2013-05-12 därefter fr o in
2013-05-18 tom 2013-05-23 då han greps i vart•Yn

Spaningen under första delen utfördes enl upplägget att han bevakades under sin vakna tid.
Han följdes fr bostaden på morgonen då han lämnade och han nattades av spanare på natten
då han lade sig att sova.
Noterbart var att Kristoffer den första tiden var aktiv i eftersöket av den försvunna kvinnan,
han tillbringade mycken tid hemnia hos sina föräldrar i Svartbyn men sov alltid hemma i sin
lägenhet på Flottiljvägen i Bodsvedjan i Boden.

Spanare kunde notera att han aldrig släckte lyset i sin lägenhet, han sov med lampor på, de
lyste ut genom fönstren hela nätterna.
Han umgicks mycket med sin pappa under tiden och pappan körde ofta hem pojken, det
hände också att pappan passerade igenom Bodsvedjan nattetid och att han saktade in och
tittade mot sonens fönster. Pappan var också vid något tillfälle nattetid upp till sonen och
stannade i c:a 45 minuter.Pappan körde alltid sin vita mindre bil med regnr NUU 879.

Kristoffer gav ett nervöst och oroligt intryck. Han var nikt frågvis och intresserad under
eftersöket och höll sig kring fältstaben på Brandstationen då han var involverad i detta.
Måndagen 2013-05-13 beslutade ffi-ledare att vi skulle fokusera helt på en annan person.
Spanare släppte då Kristoffer och spaning mot Kristoffer återupptogs 2013-05-18. Fr o m då
bedrevs det treskiftsspaning och Kristoffer följdes dygnet runt.

Spanare kunde snabbt konstatera att Kristoffer inte spenderade någon tid i sin bostad på
Flottiljvägen längre. Han körde dit för korta besök men upphöll sig aldrig under denna andra
spaningsperiod på adressen utan bodde hemma hos föräldrarna i Svartbyn.
Han följdes då han lämnade adressen och även nu varierade det mellan att Kristoffer körde
sin egen bil ni regnr HBJ 336 eller att pappan skjutsade honom i sin vita bil. Spanare kunde
se att Kristoffer en dag tände en eld i en liten metallkruka och att lågorna stod höga, man kallade dit ordningspatrull som pratade med Kristoffer.

Spanare kunde också se och höra att man arbetade frenetiskt med att göra om ett släp som stod på tomten.

Spanare kunde se att Kristoffer gav ett härjat och paranoid intryck som han inte hade under
första spaningsperioden.

Då spanare följde Kristoffer märkte man att han varierade hastigheter, tog flera varv i
rondeller och var allmänt nervös.

Aktb 165
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in