2014-08-29, 10:53
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Sid 986: "Vatchareeya var då ovanligt glad och uppåt".
Sid 993: "Vid detta tillfälle så var Ploy glad och lugn. Ploy var mera sprallig och glad under träningen.
Oftast brukar hon vara tyst vid träningen och frånvarande. [MB] upplevde henne lite gladare
än vanligt och de avslutade med att "vi syns på träningen på tisdag". Efter detta har han inte
träffat Ploy".

Låtsades vara glad? Jopytt.

Varför reagerade inte åklagarna på detta? Eller låtsades de också? En åklagare läste upp dessa facebookmeddelanden i TR, men ingen fråga om varför han påstod att hon var glad.

Jag har inte kvar FUP, min laptop föll i golvet vid senaste skalvet och får inte ladda hem något på lånade plattan. Så ni förstår min fråga: När låg MB och VB med varandra sista gången? Vid det tillfälle du pratar om nu eller?

Låtsades vara glad var ett av tre förslag. Du kommenterade inte de andra två.
Citera
2014-08-29, 10:55
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är inte många som har invändningar mot det du säger, det mesta talar för att KJ har med saken att göra, dock saknas en viktig detalj, inget i den strukturala bevisningen utesluter att någon annan utdelade de dödande sticken och det är en omständighet som borde resulterat i ett friande vad gäller mordåtalet. Det kan inte uteslutas att någon annan dödade VB. Det kan finnas omständigheter som ännu är okända.

Eftersom att man inte vet var, när och hur, så kan man inte styrka vem. Domen baserar sig på en gissning, ett antagande, ingen konkret omständighet utesluter.

Detta är ovärdigt ett land som säger sig ligga bland de främsta i ett rättssäkerhetsperspektiv.

Ja vi har olika åsikter här och får respektera det. Men du ställer fel fråga. Frågan är inte om det kan uteslutas att någon annan dödade VB, frågan är om det kan uteslutas bortom rimligt tvivel. En domstol behöver inte ägna sig åt rena spekulationer utan allt stöd i bevismaterialet. Antagandet om medgärningsmän har inget stöd i det material som las fram för domstolarna. Ett vittnesmål om en skäggig man från ett vittne som stänger ett fönster kan inte tas till intäkt för att bygga en alternativhypotes där KJ varit nån slags hjälpgumma i ett mord som någon annan utfört. Domstolen kan och ska döma på det material som finns. Och om vi godtar blodet i bilen och likhundsmarkeringen som bevis för att KJ är kopplad till att ha hanterat mordoffrets döda kropp så ger det tillsammans med övrig struktural bevisning inte utrymme för något annat rimligt antagande än att han är mördaren.

Observera skillnaden här mellan resonemanget som hovrätten för som leder fram dem till att ändra rubriceringen till dråp. Här skissar de en alternativhypotes som inte kan avfärdas: Att det KAN ha varit ett snabbt förlopp och ha skett under stark affekt från en person som har neuropsykiatriska problem av en art som gör att man inte kan ställa samma krav på honom som en någorlunda "normal" människa. M a o: Känt material ger utrymme för en sån tolkning och då ska han bara dömas för det som säkert går att bevisa.
Citera
2014-08-29, 10:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ok, den familjemedlem som jobbar tillsammans med din familjemedlem är helt säker på att KJ är oskyldig, varför har han/hon inte agerat?

Är familjemedlemmen så djävla hårdhjärtad att han låter KJ sitta oskyldigt dömd utan att föra ett djävla liv i media eller det rättsliga? Kumla är ju ingen lekstuga precis så nog fan hade jag gjort väsen av mig om någon närstående till mig suttit oskyldigt dömd.

Jag tror att de vet hur fan det ligger till men håller en fasad gentemot Boden, det är en liten håla och alla känner alla i princip.

Så sant, handling (eller icke handling) talar sitt tydliga språk.
Citera
2014-08-29, 11:02
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Och efterlystes den 8:e. Om MB sökte så gjorde han det osett och gav upp snabbt.

Varför ljuger MB i förhör? I två förhör säger han att VB var glad när han skjutsade hem henne 2 maj. Sju minuter efter hemkomsten började den "glada" VB skriva på Facebook:

Jag hör att du inte levt ihop med en människa som kan svänga från glad till ledsen/rasande på mindre än en minut. Det har jag och jag kan berätta precis hur det kan ha gått till utifrån mina erfarenheter:

- De åker i bilen och pratar och har trevligt "nästan som på den gamla goda tiden". VB är glad
- När han lämnat av henne känner hon sig först fortfarande glad. Men sen uppstår en känsla av diskrepans i hennes känsloliv: De har ju fortfarande känslor för varandra! (tycker hon åtminstone) Men de är inte ihop ändå! Hon är olycklig över det! Vems fel är det att hon är olycklig? Naturligtvis "Mickes"!
- Den tanke- och känslokedjan svänger hela hennes känslostämning och när hon är uppe i lägenheten är hon lika arg och ledsen som hon nyss var glad.

Det är faktiskt lika troligt eller troligare att detta händer med en person av hennes typ om de haft trevligt i bilen än om de mest suttit och moltigit.
Citera
2014-08-29, 11:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag har inte kvar FUP, min laptop föll i golvet vid senaste skalvet och får inte ladda hem något på lånade plattan. Så ni förstår min fråga: När låg MB och VB med varandra sista gången? Vid det tillfälle du pratar om nu eller?

Låtsades vara glad var ett av tre förslag. Du kommenterade inte de andra två.
I förhör säger MB att det var i februari. På Facebook skrev VB 8 mars: "Trött:-( mycket sabaki kuk", 17 april: "Ja jag vet du brukar vara utan kalsong;-) men det kändes konstigt för mig igår:-) din utan kalsongen är gulligare än min".

Jag uppfattar bara ett förslag. Vilka är de andra två?
Citera
2014-08-29, 11:09
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
I förhör säger MB att det var i februari. På Facebook skrev VB 8 mars: "Trött:-( mycket sabaki kuk", 17 april: "Ja jag vet du brukar vara utan kalsong;-) men det kändes konstigt för mig igår:-) din utan kalsongen är gulligare än min".

Jag uppfattar bara ett förslag. Vilka är de andra två?

1 Är glad i bilen
2 låtsas vara glad
3 Kvinnor pratar inte samma språk som män, där jag la upp en dialog
Citera
2014-08-29, 11:11
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Misstaget i detta resonemang är att du utesluter kontexten. Jag hade inte sett det som misstänkt i sig om Kristoffer - som hade en ganska lös bindning till offret - inte hade deltagit i några sökinsatser eller gjort något speciellt för att försöka nå henne. Det är diskrepansen i hans beteende - beskrivet otaliga gånger i tråden - som är misstänkt.

Och du håller det uteslutet att det kan bero på hans diagnoser?
Citera
2014-08-29, 11:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Men VB försvann den 4/5, nio dagar innan span.
Ja, och detta är ett mycket viktigt påpekande. Frånsett 18-19 maj då en man 10-15 sek stått på marken t.h. om fönstret och spejat snett upp mot vänster för att kunna se en armatur han visste skulle sitta där (med åtföljande hundraprocentiga säkerhet att inte kunna se benen), har ett par söndagen den 12/5 vid 15-tiden varit vid ödehuset.

Killen hade då med sin mobil försökt lysa upp rummet medan hans tjej under någon minut hängt in med överkroppen i huset. Vid tillfället hade hon inte alls tänkt på den försvunna VB, utan var mest allmänt nyfiken. Hon har vidare sagt att hon rakt fram sett ett stort tomt trägolv men samtidigt att hon inte kunnat se in mot hörnen eftersom det varit för mörkt; således en viss osäkerhet huruvida hon kan ha sett benen om de legat där.

Dessförinnan hade (förutom KJ själv) ett fyrhjulingsgäng med 5 killar fredagen den 10 maj åkt ut till området varav tre vid 21-tiden gått fram till ödehuset och kollat runt lite; bl.a. hade man som hastigast kikat in genom fönstret (vittnet i TR tror inte man klättrat upp på rampen; han var rädd för spindlar). Man såg nätburar t.h., en svart plastsäck (som såg tom ut) t.v., man försökte lysa med sina mobiler men det var mycket dåliga ljusförhållanden. Vittnet ansåg dock att man kunnat se rel. bra i "närområdet" kring fönstret. - Inte heller här kan man vara riktigt säker på att benen inte redan fanns på plats, men eftersom en av killarna bedömer att man borde ha sett benen bör hypotesen att benen den 10 maj kl. 21:00 inte hunnit läggas dit finnas med i kalkylen.

Två av killarna (som åkt lite i förväg) hade på em, fortfarande 10/5, sett "flera hundra" korpar som cirkulerade "på baksidan av berget, på högsta punkten, nedanför övre fortet, på baksidan av fortet, ovanför huset där man hittat fynd".

Allt det här bör stämmas av mot KJ:s kända förehavanden samt mot span.
Citera
2014-08-29, 11:30
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Och efterlystes den 8:e. Om MB sökte så gjorde han det osett och gav upp snabbt.

Varför ljuger MB i förhör? I två förhör säger han att VB var glad när han skjutsade hem henne 2 maj. Sju minuter efter hemkomsten började den "glada" VB skriva på Facebook:

VB svarade inte på MBs facebook.
VB svarade inte på MBs sms.
VB kom inte på träningen den 7/5.
MB fick reda på att VB var försvunnen av först Backteman(oklart när) och sedan Sveder.
MB ringde inte.
MB skickade inget sms:s.
MB skickade inget facebook mess.
MB sökte inte.
MB ljög i förhör.
Citera
2014-08-29, 11:34
Medlem
Pastakryddas avatar
f[QUOarrel|50128786]I förhör säger MB att det var i februari. På Facebook skrev VB 8 mars: "Trött:-( mycket sabaki kuk", 17 april: "Ja jag vet du brukar vara utan kalsong;-) men det kändes konstigt för mig igår:-) din utan kalsongen är gulligare än min". Jag uppfattar bara ett förslag. Vilka är de andra två?[/quote] 1 Är glad i bilen 2 låtsas vara glad 3 Kvinnor pratar inte samma språk som män, där jag la upp en dialog tjej under någon minut hängt in med överkroppen i huset. Vid tillfället hade hon inte alls tänkt på den försvunna VB, utan var mest allmänt nyfiken. Hon har vidare sagt att hon rakt fram sett ett stort tomt trägolv men samtidigt att hon inte kunnat se in mot hörnen eftersom det varit för mörkt; således en viss osäkerhet huruvida hon kan ha sett benen om de legat där.

Dessförinnan hade (förutom KJ själv) ett fyrhjulingsgäng med 5 killar fredagen den 10 maj åkt ut till området varav tre vid 21-tiden gått fram till ödehuset och kollat runt lite; bl.a. hade man som hastigast kikat in genom fönstret (vittnet i TR tror inte man klättrat upp på rampen; han var rädd för spindlar). Man såg nätburar t.h., en svart plastsäck (som såg tom ut) t.v., man försökte lysa med sina mobiler men det var mycket dåliga ljusförhållanden. Vittnet ansåg dock att man kunnat se rel. bra i "närområdet" kring fönstret. - Inte heller här kan man vara riktigt säker på att benen inte redan fanns på plats, men eftersom en av killarna bedömer att man borde ha sett benen bör hypotesen att benen den 10 maj kl. 21:00 inte hunnit läggas dit finnas med i kalkylen.

Två av killarna (som åkt lite i förväg) hade på em, fortfarande 10/5, sett "flera hundra" korpar som cirkulerade "på baksidan av berget, på högsta punkten, nedanför övre fortet, på baksidan av fortet, ovanför huset där man hittat fynd".

Allt det här bör stämmas av mot KJ:s kända förehavanden samt mot span.[/quote]

Min kommentar gällde dock att MB kunde sökt utan att span sett detta då span inte var på MB direkt efter försvinnandet.

Att VB efterlystes den 8/5 innebär inte att ingen i Boden visste att VB var försvunnen innan efterlysningen.

Det kan ha funnits fler som sökt utan att finna något, finner man inget så brukr man inte kontakta polis och media för att säga: jag har letat idag utan att finna något. Alla är inte mediakåta.
Citera
2014-08-29, 11:36
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Och du håller det uteslutet att det kan bero på hans diagnoser?

Ja. Vid en helhetsbedömning av hela handlingsmönstret och övriga fakta. Den som du och flera andra nogsamt undviker hela tiden. Diagnosen har också använts av er som ett get out of jail-card alldeles för mycket. Beter han sig konstigt? Äsch - det är bara hans diagnos. En icke-förklaring.

För att ta ett exempel (och nu snackar jag också utifrån min egna högst konkreta erfarenheter av AS på nära håll): Man kan absolut tänka sig en AS-person resonera så att det inte är någon idé att ringa för hon är ju försvunnen, samtidigt som vederbörande deltar intensivt i en sökinsats. Men när det personen inte ens ringer på uppmaning och till och med låtsasringer och ljuger om att han ringt - då är det något annat. Förväntat typiskt AS-beteende för mig vore att istället börja argumentera med den som ber ringa och dra upp långrandiga argument om varför det inte är meningsfullt.
Citera
2014-08-29, 11:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja. Vid en helhetsbedömning av hela handlingsmönstret och övriga fakta. Den som du och flera andra nogsamt undviker hela tiden. Diagnosen har också använts av er som ett get out of jail-card alldeles för mycket. Beter han sig konstigt? Äsch - det är bara hans diagnos. En icke-förklaring.

För att ta ett exempel (och nu snackar jag också utifrån min egna högst konkreta erfarenheter av AS på nära håll): Man kan absolut tänka sig en AS-person resonera så att det inte är någon idé att ringa för hon är ju försvunnen, samtidigt som vederbörande deltar intensivt i en sökinsats. Men när det personen inte ens ringer på uppmaning och till och med låtsasringer och ljuger om att han ringt - då är det något annat. Förväntat typiskt AS-beteende för mig vore att istället börja argumentera med den som ber ringa och dra upp långrandiga argument om varför det inte är meningsfullt.
KJ hade inte bara Aspergers. http://bloggmalplace.wordpress.com/2010/12/30/add-hypoaktiv-adhd/
Citat:
Stress är överhuvudtaget ADHD:s värsta fiende och det är inte roligt att folk tjatar på en när man försöker besvara frågor eller göra något. Sista sekunden funkar sämre än framförhållning.
Det framgår att detta gäller ADD också, och han berättade i TR att han låtsades ringa för att slippa kompisarnas tjat, trots att han var säker på att det inte var någon idé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in