2014-08-29, 14:38
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag vet inte vad du menar att beskrivningen skulle vara struktural?

Jag trodde du visste eftersom jag lånade uttrycket från ditt eget inlägg. Men jag formulerar om mig för din skull:

Vad tycker du om hovrättens beskrivning och uteslutande av planteringsteorin då? Är beskrivningen i HR's dom rörande möjlig plantering trovärdig?
Citera
2014-08-29, 14:39
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så du vet inte hur en person med dubbeldiagnos beter sig. Tack för det, då slipper vi fler påståenden om hur KJ skulle ha betett sig.

Men vet du mer då om dubbeldiagnoser? Jag vet så pass mycket att de med dubbeldiagnoser kan sklija sig från fall till fall hur man upplever dessa.

En som vet hur hur just KJ beter sig är en som levt länge med honom. Hans mor. Hon uttryckte oro över att KJ tycks sakna förmåga att förstå hur andra känner det.

Ett ganska vanligt drag hos de med olika sorters autism.
Citera
2014-08-29, 14:42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Så långt tänkte han inte; han var fullt sysselsatt med att förtränga vad han gjort.

Inte fullt sysselsatt med det utan med letandet.

Citat:
Nu är du ute och cyklar: MB hade väl ingen anledning att skylta med sitt förhållande till VB; tvärtom! - Det hade sett ut det: MB ut i skogen för att leta efter VB som för ett tag sedan suttit och väntat på honom i hans bil när han och AN stått i begrepp att fara i väg någonstans! - Han ville naturligtvis ligga så lågt han kunde.

Han skyltade ju en gång. Han var hennes tränare i karateklubben.
Han ville naturligtvis ligga så mycket han kunde.
Citera
2014-08-29, 14:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Men vet du mer då om dubbeldiagnoser? Jag vet så pass mycket att de med dubbeldiagnoser kan sklija sig från fall till fall hur man upplever dessa.

En som vet hur hur just KJ beter sig är en som levt länge med honom. Hans mor. Hon uttryckte oro över att KJ tycks sakna förmåga att förstå hur andra känner det.

Ett ganska vanligt drag hos de med olika sorters autism.
Nej, absolut inte. Men jag påstår inget om beteendet.
Citera
2014-08-29, 14:54
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Nej, absolut inte. Men jag påstår inget om beteendet.

Indirekt eftersom du ifrågasätter MrFold's inlägg.

Vad för motiv tror du ligger bakom mordet? Varför tror (??) Du att blod blivit planterat? Vad pekar på det?Vem hade sådan koll på KJ's ovana att glömma låsa bilen? MB? Annan?
Citera
2014-08-29, 15:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Indirekt eftersom du ifrågasätter MrFold's inlägg.

Vad för motiv tror du ligger bakom mordet? Varför tror (??) Du att blod blivit planterat? Vad pekar på det?Vem hade sådan koll på KJ's ovana att glömma låsa bilen? MB? Annan?
Jag har inte sagt vem jag tror har begått mordet, så det är svårt att gissa motiv. Men det ligger nära till hands att svartsjuka är motivet om AN begick det, och MB kan ha gjort det för att bli av med en stalker som höll på att förstöra äktenskapet. MB kan ha undersökt bilen tidigare och hittat reservnyckeln som KJ påstår sig ha tappat i bagageutrymmet, eller så hade han verktyg med sig för att kunna öppna bildörren eller bagageutrymmet, alternativt en spruta med vilket han kunde spruta in blod.

Men det är rena spekulationer. Vad jag påstår är att bevisningen inte borde ha räckt till fällande dom.
Citera
2014-08-29, 15:08
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Jag har inte sagt vem jag tror har begått mordet, så det är svårt att gissa motiv. Men det ligger nära till hands att svartsjuka är motivet om AN begick det, och MB kan ha gjort det för att bli av med en stalker som höll på att förstöra äktenskapet. MB kan ha undersökt bilen tidigare och hittat reservnyckeln som KJ påstår sig ha tappat i bagageutrymmet, eller så hade han verktyg med sig för att kunna öppna bildörren eller bagageutrymmet, alternativt en spruta med vilket han kunde spruta in blod.

Men det är rena spekulationer. Vad jag påstår är att bevisningen inte borde ha räckt till fällande dom.

Om motivet är svartsjuka, finns det en chans att KJ kan ha känt sig svartsjuk och misstolkat VB's signaler?
Citera
2014-08-29, 15:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Om motivet är svartsjuka, finns det en chans att KJ kan ha känt sig svartsjuk och misstolkat VB's signaler?
Ja, men AN är uttalat svartsjuk av sin man. KJ är uttalat inte svartsjuk av sin tidigare flickvän IG.
Citera
2014-08-29, 15:21
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ja, men AN är uttalat svartsjuk av sin man. KJ är uttalat inte svartsjuk av sin tidigare flickvän IG.

Hans känslor för VB var kanske starkare än för IG?
Eller så retade VB avsiktligt upp KJ genom att säga hur mycket mer känslor hon hade för MB än för KJ?
Hon sa kanske att MB var mer erfaren i sängen?

Rena spekulationer förstås.
Citera
2014-08-29, 16:02
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Jag trodde du visste eftersom jag lånade uttrycket från ditt eget inlägg. Men jag formulerar om mig för din skull:

Vad tycker du om hovrättens beskrivning och uteslutande av planteringsteorin då? Är beskrivningen i HR's dom rörande möjlig plantering trovärdig?

Du använde uttrycket i fel sammanhang - det är en juridisk term för en viss typ av bevisning.

Jag tycker inte att just denna del av domen är en av de bäst skrivna i en i övrig mycket välskriven och välstrukturerad dom (jag diskuterade f.ö. alldeles nyligen med en fd hovrättsjurist om den vikt man lägger vid språket där). Men jag ser inte att det spelar någon roll och jag tycker egentligen att det räcker att skriva att helt spekulativa resonemang om "plantering" som inte stöds av några som helst bevis (ens indirekta) inte är något som kan användas för att skapa rimligt tvivel mot att det är bilens ägare själv och ingen annan som orsakat blodbesudlingarna från en uppenbarligen död person.

Det är belysande att du, Quarrel m.fl hela tiden duckar för faktumet att även hjälten advokat Olsson i realiteten erkände blodspårets beviskraft och omöjlighet att komma runt. Så fort man tar upp det tigs det bara ihjäl.
Citera
2014-08-29, 16:08
Medlem
MrFolds avatar
I detta sammanhang kan man också påminna om vad professor Diesen (Sveriges nu kanske främste expert inom processrätten) skriver om metoden med alternativa hypoteser:

Citat:
I brottmål utgår hypotesmodellen från beviskravet i dess formulering "ställt utom rimligt tvivel" , vilket innebär att om det finns en annan rimlig förklaring till (vissa) fakta i målet än den som åklagaren framställer i sin gärningsbeskrivning ska den tilltalade gå fri. Med "rimlig" förklaring menas
(...)
3. att den alternativa förklaringen byggs upp med hjälp av i målet förekommande fakta och inte baseras på spekulationer, hypotetiska bevis eller bristande utredning.

Jag tror faktiskt att man skulle kunna använda planteringsteorin som ett klockrent exempel på just en sån alternativhypotes som enligt Diesen INTE kan användas för att komma fram till rimligt tvivel.

http://www.juridicum.su.se/process/bevis/doktrin/Bevis1.htm
Citera
2014-08-29, 17:02
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
...KJ är uttalat inte svartsjuk av sin tidigare flickvän IG.

*Ingen har väl egentligen uttalat att KJ skulle vara den svartsjuka typen? Men, det betyder ju inte att han inte kan ha dödat VB i ett anfall av svartsjuka/raseri?
*Om man läser fup noga, och främst då all sms-konversation, framgår det med all önskvärd tydlighet att KJ levde i en nedåtgående spiral där besvikelser och sorger avlöste varandra under åtminstone att halvår före mordet/dråpet.
*Jag har inga sidhänvisningar eller en exakt tidslinje nu, men det jag räknar upp här nedan hände alltså under månaderna före dråpet. Den som verkligen vill försöka förstå att t o m en kille som betraktas som harmlös, ja nästan menlös, av sin omgivning, faktiskt kan drabbas av en mental härdsmälta, bör ta sig en närmare titt.

*Strax före jul i december 2012 deltog VB och KJ på en fest tillsammans med några andra kompisar. Av sms-konversationerna efter festen framgår det att VB stannade kvar, medan KJ och en kamrat gick därifrån. VB hade senare traskat hem i -30 graders kyla och på kuppen tappat rösten. KJ förebrådde henne och sa att hon borde ha låtit honom skjutsa hem henne. Därefter följer en intressant ordväxling där det framgår att KJ (på festen) tydligen bedyrat henne sin kärlek. Han sms:ar och skriver att, jag menade allt jag sa. VB är sval. KJ trånar, som så många gånger förr. Förmodligen hade han fått nobben totalt och sett sina drömmar om ett förhållande med henne gå fullständigt i kras.
*Någonstans vid den här tiden sms:ar KJ med en kompis och säger att han är deprimerad. Han orkar inte äta eller gå ur sängen. Detta visar att det inte handlar om en munnens bekännelse. Exakt så, beter sig en djupt deprimerad människa. Och depression är en dödlig sjukdom.
*I februari händer detta med hunden. Oavsett hur hunden dog, gör händelsen honom inte gladare.
*Hans morfar eller farfar dör och det blir begravning. Ytterligare en känslomässig påfrestning.
*VB ringer från tid till annan och vill ha skjuts, låna pengar och/eller mat. Hon är fortfarande sval, mer än vän vill hon inte bli. Men KJ hoppas fortfarande - och han gör nya försök.
*Sedan får han nobben på sin ansökan till den grundläggande militärutbildningen. Det är inte särskilt svårt att förstå att han känner sig ännu mer misslyckad och deprimerad. Han är fullt på det klara med vad hans handikapp gör med honom och att han inte heller kommer att få se den militära drömmen gå i uppfyllelse.
*Så gör han ett försök att försonas med en tidigare flickvän. Han reser till henne och tror att allt ska vara precis som förr. Men så lätt går det inte. Hans drömmar om en gemensam framtid är så orealistiska att flickvännen blir skrämd. KJ vill nämligen gifta sig, skaffa hus på landet och djur. Han har t o m sett ut bröllopsringarna och visar bild på dem! När han inser att hans frieri ratas, faller han bildligt. Han parkerar sig i hennes soffa och tittar på teve, samt förser sig med allt ätbart som finns i skafferi och kylskåp. Förödmjukad reser han hem till Boden.

*VB sms:ar och vill ha hjälp med än det ena, än det andra. KJ ställer upp efter bästa förmåga. Han fortsätter sina framstötar. Hon glider undan. Anförtror istället KJ sina känslor för karatetränaren. "Det är ju AB:s pappa", säger hon när KJ frågar om det är någon han känner. Men hur han än försöker att få VB på andra tankar, går det inte. Hon vet exakt var hon har KJ och misstänker inte för ett ögonblick att hans känslor för henne är på väg att gå överstyr. Och KJ är inte dummare än att han vet att han blir utnyttjad. När så VB sms:ar på natten till den 4 maj och säger att hon tänker komma och plugga, med betoning på att det bara gäller plugg och inget annat, blir han glatt överraskad. Just då kan han knappast veta att VB bestämt sig för (som jag tror) att spela MB ett spratt. Den 2 maj var VB vansinnig på MB, det visar de sms hon skickade efter det att han kört hem henne från karaten. Att MB säger att hon var glad när de skildes är kvalificerat trams. Hon var urförbannad på honom och trodde hon skulle kunna göra MB svartsjuk. Eller möjligen att få honom att fatta att hon minsann klarade sig utan MB och att hon hade andra killar som ställde upp.
*KJ fick naturligtvis klart för sig hur det verkligen låg till. Återigen blev han känslomässigt utnyttjad. Jag tror inte det behövdes särskilt många förflugna ord från VB för att få honom att tappa besinningen. KJ kan ha tänkt ungefär som så: Nu har du utnyttjat mig för sista gången. Kan inte jag få dig, ska ingen annan det heller...
*Som jag beskrivit det tidigare: Proppen gick på den 'harmlöse', unge mannen. Och tragedin är ett faktum...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in