2014-08-29, 11:48
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja. Vid en helhetsbedömning av hela handlingsmönstret och övriga fakta. Den som du och flera andra nogsamt undviker hela tiden. Diagnosen har också använts av er som ett get out of jail-card alldeles för mycket. Beter han sig konstigt? Äsch - det är bara hans diagnos. En icke-förklaring.

För att ta ett exempel (och nu snackar jag också utifrån min egna högst konkreta erfarenheter av AS på nära håll): Man kan absolut tänka sig en AS-person resonera så att det inte är någon idé att ringa för hon är ju försvunnen, samtidigt som vederbörande deltar intensivt i en sökinsats. Men när det personen inte ens ringer på uppmaning och till och med låtsasringer och ljuger om att han ringt - då är det något annat. Förväntat typiskt AS-beteende för mig vore att istället börja argumentera med den som ber ringa och dra upp långrandiga argument om varför det inte är meningsfullt.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
KJ hade inte bara Aspergers. http://bloggmalplace.wordpress.com/2010/12/30/add-hypoaktiv-adhd/

Det framgår att detta gäller ADD också, och han berättade i TR att han låtsades ringa för att slippa kompisarnas tjat, trots att han var säker på att det inte var någon idé.

MrFold, KJ hade inte bara AS utan även ADD. Kan ADD-diagnosen förklara hans beteende?
Citera
2014-08-29, 11:51
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Hovrätten skriver i sin dom att den strukturala bevisningen är stark och sammanverkande. Jag förstår precis vad de menar, för det är exakt vad jag och andra hävdat i tråden hela tiden. Med utgångspunkt från blodfynden i bilen så faller allt på plats: Det blir helt enkelt orimligt att anta att alla andra indicier skulle vara resultat av tillfälligheter och att varenda en av dom oberoende av varandra skulle kunna ha en alternativ förklaring

Vad tycker du om hovrättens beskrivning och uteslutande av planteringsteorin då? Är den också struktural och stark?
Citera
2014-08-29, 12:06
Medlem
henkesss avatar
Mycket som har med slumpen att göra i det här fallet.

Tar tex AF, som setts i en bil med KJ. Ringt och berättat om förhållandet MB hade till AN.
Det tyder på att han saknade sitt X. Sedan några månader före Vbs försvinnande, så gör AF slut med sin nuvarande tjej. (Står på FB) Hon gillade dessutom inte VB. Och strax efter det "tar AF kontakt" med VB (för att bli ihop med henne?).

Och dom umgås strax före Vbs försvinnande.
Då tror jag VB sa, att hon inte var intresserad av AF igen. Kanske pga av att han är så svartsjuk som många säger i fup. Och att han försökt förstöra, förhållandet hon hade med MB. Vad som händer strax efteråt är att VB försvinner och hittas död. Och ca 5 månader senare, så blir AF ihop med sin dåvarande tjej igen. (Står på FB) Alibit är hans morsa, gick inte ut på en hel helg.För dom hade städdag/"städdagar?" Vad lägligt..

- Märklig historia, det är fakta från fup. Förutom att jag lagt dit att jag tror AF ljög i förhör, då han sa det var VB som kontaktade han.

Han ska vara glad att polisen snöade in sig på enbart KJ. Motivet har inte kommit fram än. Men det kan vara svartsjuka. Finns fortfarande lite olika möjligheter anser jag.

-AF dödar VB för att hon inte ville ha tillbaka han. ( ev kanske hans tjej ville det, hon gillade inte VB) problemet är då hur blodet kom dit i Kjs bil.
-AF hjälper KJ med det. (motivet för KJ också svartsjuka, fått dissen av VB sista kvällen dom umgicks.)
-AF dödar VB sätter dit KJ ( Tror minst på det här alternativet, men vem annars skulle AF försöka sätta dit. Finns väl bara MB eller KJ. Valet blev KJ.)
Senast redigerad av henkess 2014-08-29 kl. 12:20.
Citera
2014-08-29, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess

Tar tex AF, som setts i en bil med KJ. Ringt och berättat om förhållandet MB hade till AN.
Det tyder på att han saknade sitt X. Sedan några månader före Vbs försvinnande, så gör AF slut med sin nuvarande tjej. (Står på FB) Hon gillade dessutom inte VB. Och strax efter det "tar AF kontakt" med VB (för att bli ihop med henne?).

Då tror jag VB sa, att hon inte var intresserad av AF igen. Kanske pga av att han är så svartsjuk som många säger i fup. Och att han försökt förstöra, förhållandet hon hade med MB. Vad som händer strax efteråt är att VB försvinner och hittas död. Och ca 5 månader senare, så blir AF ihop med sin dåvarande tjej igen. (Står på FB) Alibit är hans morsa, gick inte ut på en hel helg.För dom hade städdag/"städdagar?" Vad lägligt..

- Märklig historia, det är fakta från fup. Förutom att jag lagt dit att jag tror AF ljög i förhör, då han sa det var VB som kontaktade han.

Han ska vara glad att polisen snöade in sig på enbart KJ. Motivet har inte kommit fram än. Men det kan vara svartsjuka. Finns fortfarande lite olika möjligheter anser jag.

-AF dödar VB för att hon inte ville ha tillbaka han. ( ev kanske hans tjej ville det, hon gillade inte VB)
-AF hjälper KJ med det. (motivet för KJ också svartsjuka, fått dissen av VB sista kvällen dom umgicks.)
-AF dödar VB sätter dit KJ ( Tror minst på det här alternativet, men vem annars skulle AF försöka sätta dit. Finns väl bara MB eller KJ. Valet blev KJ.)

En annan sak som också är anmärkningsvärd är att MB påstår att VB var extra glad på kvällen den 2 maj, TVÅ DAGAR innan försvinnandet... Läser man VBs sms till MB samma kväll efter hon blivit hemkörd av MB verkar hon allt annat glad.

VB eller en flicka som troligtvis var VB har setts promrnara ensam på Lejonbacksvägen den 4 maj efter besöket hos kompisen.

AN och MB bor åt samma håll, i den riktningen som hon setts promenera.

MB raderar smsen, han utför en p e r m a n e n t radering av smsen från just den 4 maj. Det förekommer oklarheter gällande vad AN och MB höll på med under lördagskvällen den 4 maj 2013.
Citera
2014-08-29, 12:25
Medlem
Har funderat och så här tror jag det gick till:
KJ och VB är i lägenheten. VB berättar om sin kärlek till karatetränaren. KJ tröstar henne samtidigt som han är kär i henne och blir är svartsjuk. KJ blir förbannad då han ser att hon sms till karatetränaren och hotar henne. Bråk utbryter och VB försöker ringa larmcentralen då hon känner sig hotad på riktigt. Han slår henne och hindrar henne från att gå ut, därav skriken. Sedan lyckas hon ta sig ut och skata sig till karate tränaren för att söka skydd. KJ är oberäknelig, trevlig en stund för att sedan bli iskall. Har man arbetat med våldsverkare känner man igen beteendet.
Jag tror att det var VB som det kvinnliga vittnet ser komma gående. Jag tror att KJ tar bilen och kör efter henne och vid det tillfället visar sin " snälla" sida. Han får in henne i bilen och de kör iväg. Han kanske antingen säger att han ska skjutsa henne till karatetränaren eller hem. Hur som helst så skjutsar han inte hem henne utan till ngn avlägsen plats. De bråkar ytterligare och KJ hugger henne i ryggen...utanför bilen dijon försöker smita. Ingen lämnar honom!!!
Jag tror inte det är planerat utan mer ett vansinnesdåd.
Citera
2014-08-29, 12:45
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess

-AF dödar VB för att hon inte ville ha tillbaka han. ( ev kanske hans tjej ville det, hon gillade inte VB) problemet är då hur blodet kom dit i Kjs bil.

Ditt sista scenario ger lite Sturebymordetvibbar. Där var det flickvännen iof som ville att pojkvännen skulle röja BO ur vägen för att visa flickvännen hur mycket han älskade henne.

Dum gjorde som tokig sa..... så dog en ung flicka.

Men det resonemanget håller inte här. Eller?
Citera
2014-08-29, 13:13
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
MrFold, KJ hade inte bara AS utan även ADD. Kan ADD-diagnosen förklara hans beteende?

Den diagnosen har jag inte alls samma personliga erfarenheter och kunskaper om. Jag skulle i så fall vilja höra en expert skapa en rimlig förklaringskedja hur diagnoserna kan samspela till det märkliga beteende han visade upp. Återigen: Det duger inte att bara slänga upp diagnoser och säga att de är eller kan vara förklaringen. Även människor som har fått dessa stämplar kan förväntas att både undvika obehagliga saker och ljuga av precis samma skäl som vi "normala" gör det. De är inte en annan ras som är frikopplad från de mekanismer som vi människor generellt styrs av.
Citera
2014-08-29, 13:30
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Den diagnosen har jag inte alls samma personliga erfarenheter och kunskaper om. Jag skulle i så fall vilja höra en expert skapa en rimlig förklaringskedja hur diagnoserna kan samspela till det märkliga beteende han visade upp. Återigen: Det duger inte att bara slänga upp diagnoser och säga att de är eller kan vara förklaringen. Även människor som har fått dessa stämplar kan förväntas att både undvika obehagliga saker och ljuga av precis samma skäl som vi "normala" gör det. De är inte en annan ras som är frikopplad från de mekanismer som vi människor generellt styrs av.

Ja, jag skulle också gärna höra en expert på området uttala sig. Då hade man kanske sluppit subjektiva, självsäkra bedömningar från lekmannahåll...

Citat:
Ja. Vid en helhetsbedömning av hela handlingsmönstret och övriga fakta. Den som du och flera andra nogsamt undviker hela tiden. Diagnosen har också använts av er som ett get out of jail-card alldeles för mycket. Beter han sig konstigt? Äsch - det är bara hans diagnos. En icke-förklaring.

För att ta ett exempel (och nu snackar jag också utifrån min egna högst konkreta erfarenheter av AS på nära håll): Man kan absolut tänka sig en AS-person resonera så att det inte är någon idé att ringa för hon är ju försvunnen, samtidigt som vederbörande deltar intensivt i en sökinsats. Men när det personen inte ens ringer på uppmaning och till och med låtsasringer och ljuger om att han ringt - då är det något annat. Förväntat typiskt AS-beteende för mig vore att istället börja argumentera med den som ber ringa och dra upp långrandiga argument om varför det inte är meningsfullt.
Citera
2014-08-29, 13:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Vad tycker du om hovrättens beskrivning och uteslutande av planteringsteorin då? Är den också struktural och stark?

Jag vet inte vad du menar att beskrivningen skulle vara struktural? Fast egentligen är det rätt ointressant vad jag tycker. Även Kristoffers bägge advokater erkände mer eller mindre direkt att denna bevisning inte går att snacka bort. Möjligen förstår du och andra inte hur starkt det är på "juristsvenska" när en åtalads advokat säger att något är "besvärande" för klienten. Det är i princip samma sak som att kasta in handduken i denna del. Jag kan nästan lova dig att det inte finns en brottmålsjurist i hela Sverige som på fullt allvar skulle hävda att denna planteringsteori skulle kunna utgöra rimligt tvivel för att den tilltalade är bunden till att ha hanterat den döda kroppen.

Att ett litet gäng alternativteoretiker sitter i ett forum och på allvar förfäktar sin teori som ett seriöst och rimligt alternativ att beakta i en rättsprocess är i ljuset av det faktiskt helt ointressant. Alla seriösa diskussioner om utslaget och bevisvärderingen borde därför utgå från att den åtalade kan anses bunden till att ha hanterat den döda kroppen.
Citera
2014-08-29, 13:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Har funderat och så här tror jag det gick till:
KJ och VB är i lägenheten. VB berättar om sin kärlek till karatetränaren. KJ tröstar henne samtidigt som han är kär i henne och blir är svartsjuk. KJ blir förbannad då han ser att hon sms till karatetränaren och hotar henne. Bråk utbryter och VB försöker ringa larmcentralen då hon känner sig hotad på riktigt. Han slår henne och hindrar henne från att gå ut, därav skriken. Sedan lyckas hon ta sig ut och skata sig till karate tränaren för att söka skydd. KJ är oberäknelig, trevlig en stund för att sedan bli iskall. Har man arbetat med våldsverkare känner man igen beteendet.
Jag tror att det var VB som det kvinnliga vittnet ser komma gående. Jag tror att KJ tar bilen och kör efter henne och vid det tillfället visar sin " snälla" sida. Han får in henne i bilen och de kör iväg. Han kanske antingen säger att han ska skjutsa henne till karatetränaren eller hem. Hur som helst så skjutsar han inte hem henne utan till ngn avlägsen plats. De bråkar ytterligare och KJ hugger henne i ryggen...utanför bilen dijon försöker smita. Ingen lämnar honom!!!
Jag tror inte det är planerat utan mer ett vansinnesdåd.
Ja, och KJ visste exakt vilken väg hon gick och gensköt henne. Efter slutfört brott tar han av sig kläderna för att inte bloda ner kupéen, kör hem och går naken och osedd upp i lägenheten.
Citera
2014-08-29, 13:52
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ja, jag skulle också gärna höra en expert på området uttala sig. Då hade man kanske sluppit subjektiva, självsäkra bedömningar från lekmannahåll...

Men vänta nu - både du och Quarrel tycks utgå från två helt felaktiga föreställningar.

A) Att man kan förutsäga en enskild persons beteende i olika enskilda och väldigt konkreta situationer med en rimlig grad av säkerhet utifrån en psykiatrisk diagnos av denna typ

B) Att diagnoser på något vis skulle kunna "konsumera" varandra så att en AS med ADD plötsligt skulle bli av med vissa av sina beteenden.

Så mycket vet jag i varje fall om ADD att det i grunden handlar om en uppmärksamhetsstörning i kombination med en tendens att vara passiv. Vissa saker inom kriterierna är också i viss mån giltigt för Asperger. Med andra ord: De överlappar varandra till en del. I grunden är det naturligtvis inte två olika "sjukdomar", utan KJ har helt enkelt en personlighet med vissa specifika särdrag och problem som råkar stämma in enligt psykologers bedömning på två olika diagnoser.

Jag har väldigt svårt att se varför ADD skulle kunna leda till att en AS-person ljuger för kompisarna för att "slippa ringa" och sen t.o.m. låtsasringer.

Diagnosen kan användas för att göra generella antaganden om hur personen kommer att agera i mer allmänna situationer. Man kan göra en allmän gissning om hur AS-personen hanterar situationer med främlingar med ganska god träffsäkerhet. Men man kan knappast säga att hur personen X med AS beter sig när han går in i en klädaffär med en för honom okänd expedit och ber att få prova ett plagg.

Dessutom beter sig verkliga människor sällan så endimensionellt som ett diagnoskriterium ger sken av. Låt oss titta på KJ och hans antagna ADD. Om han hade varit oerhört passiv och aldrig tagit initiativ till någonting, aldrig visat att han kunde genomföra ens ett mindre projekt som intresserade honom - ja då hade vi haft problem att göra det troligt att han verkligen skulle kunna ha genomfört styckning, gömning och utplacering av kroppsdelar samt undanstädande av bevis på det vis som skett. Nu är det ju så att vi vet att han visst visat prov på att han kan genomföra "projekt". Planera och genomföra Airsoftevent exempelvis. Därmed blir inte värdet av diagnosen särskilt högt om man vill använda den som du m.fl vill.

Ni får nog acceptera att ni inte kan använda hans diagnoser som bevis för att det var något annat än en mördares försök att komma undan eller förtränga sitt brott som styrde hans handlingar.
Citera
2014-08-29, 13:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Men vänta nu - både du och Quarrel tycks utgå från två helt felaktiga föreställningar.

A) Att man kan förutsäga en enskild persons beteende i olika enskilda och väldigt konkreta situationer med en rimlig grad av säkerhet utifrån en psykiatrisk diagnos av denna typ

B) Att diagnoser på något vis skulle kunna "konsumera" varandra så att en AS med ADD plötsligt skulle bli av med vissa av sina beteenden.
Något sådant har jag inte påstått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in