Citat:
Man kan alltid hänvisa till att vissa grupper inte följde den sanna ideologin, men faktum är att detta snarare visar på ideologins brister. CNT är knappast helt obefläckade. Det var ju även kolumnerna vilka stod för mycket av våldet, dessa brukade även plundra och tvångsätta nya kollektiv och iscensatte egenrättfärdiga tribunaler etc. Alla man ville straffa gavs stämpeln "meningsmotståndare" och "förrädare". Det ansågs okej att göra vad som helst mot människor så länge dom inte lydde under "rätt" ideologi och dogm.
Detta är vad som händer, tar vi bort en förtryckare ersätts den av någon annan. Den ekonomiska modell som dessa vänsterideologiska anarkister sökte är såpass förtryckande mot oliktänkande att den skapar problem med både tillväxt och mänskliga rättigheter. Vid lokala företeelser går det alltid lämna platsen man bor, då den beslagtagits av ett kollektiv, här förekom många brott, att önska detta på en globalare skala är något otänkbart och skulle förmodligen eskalera våldet till extremare nivåer en under den spanska revolutionen.
Finns många dokumentärer, där medlemmar ur kollektivet förklarar att sysselsättningen går efter säsonger, där arbetslösheten ibland är mycket låg, för att efter säsongen istället bli mycket hög.
Jag tycker fattiga delar av världen skall försöka lämna bondesamhället. Nej, enligt min "skala" bör det vara ett industri och informationssamhälle som har god köpkraft att importera mycket, här kan en god export spela viss roll men det finns andra sätt för ett kollektiv att utveckla god köpkraft.
Det är inte den uppfattningen jag fick, men som sagt det verkar vara en delvis dold information.
Föreligger det någon motsättning mellan mina argument och påståenden med texten i artikeln menar du? Jag skrev att kollektivet stod för arbetet, men att materialet troligtvis kostade.
Problemet med denna idétradition är att konkurrens gör sig gällande även mellan olika arbetarkooperativ, vilket skapar en kapitalism. Precis samma utveckling visade sig i Spanien under 1930-talet, varav kollektivet med tvång försökte hindra denna "tillväxt". Detta är en anledning till att jag inte ser det som något gott alternativ för arbetarklassen, då klassamhället och kapitalismen ändå består!
Spanska staten har kontroll över området.
Jag har egentligen inte sett några bevis för att Marinaleda skulle använda något annat system en just det kapitalistiska? Instämmer med intresset, men vad exakt är slutmålet för Marinaleda, är det verkligen fastlagt och finns det i så fall någon källa på det?
Detta är vad som händer, tar vi bort en förtryckare ersätts den av någon annan. Den ekonomiska modell som dessa vänsterideologiska anarkister sökte är såpass förtryckande mot oliktänkande att den skapar problem med både tillväxt och mänskliga rättigheter. Vid lokala företeelser går det alltid lämna platsen man bor, då den beslagtagits av ett kollektiv, här förekom många brott, att önska detta på en globalare skala är något otänkbart och skulle förmodligen eskalera våldet till extremare nivåer en under den spanska revolutionen.
Finns många dokumentärer, där medlemmar ur kollektivet förklarar att sysselsättningen går efter säsonger, där arbetslösheten ibland är mycket låg, för att efter säsongen istället bli mycket hög.
Jag tycker fattiga delar av världen skall försöka lämna bondesamhället. Nej, enligt min "skala" bör det vara ett industri och informationssamhälle som har god köpkraft att importera mycket, här kan en god export spela viss roll men det finns andra sätt för ett kollektiv att utveckla god köpkraft.
Det är inte den uppfattningen jag fick, men som sagt det verkar vara en delvis dold information.
Föreligger det någon motsättning mellan mina argument och påståenden med texten i artikeln menar du? Jag skrev att kollektivet stod för arbetet, men att materialet troligtvis kostade.
Problemet med denna idétradition är att konkurrens gör sig gällande även mellan olika arbetarkooperativ, vilket skapar en kapitalism. Precis samma utveckling visade sig i Spanien under 1930-talet, varav kollektivet med tvång försökte hindra denna "tillväxt". Detta är en anledning till att jag inte ser det som något gott alternativ för arbetarklassen, då klassamhället och kapitalismen ändå består!
Spanska staten har kontroll över området.
Jag har egentligen inte sett några bevis för att Marinaleda skulle använda något annat system en just det kapitalistiska? Instämmer med intresset, men vad exakt är slutmålet för Marinaleda, är det verkligen fastlagt och finns det i så fall någon källa på det?
Vad vi måste göra här är att börja tänka i nya banor, bortom hela det nuvarande ekonomiska systemet och bygga ett nytt system som baserar sig på planetens överlevnad och vad som är bäst för den.
Där man sätter människans konsumtion i andra hand och endast producerar det vi verkligen behöver och inte som idag: då företagen lurar på oss att köpa så mycket som möjligt som vi egentligen inte behöver, genom bankernas(Fam. Rothchilds huvudsakl.), företagens och regeringarnas bildande utav ett ekonomiskt vinstintresse och därmed också överkonsumtionssamhället.
Resurserna för tillverkningen utav dessa produkter stjäls ju ifrån planeten då ingen kan äga mark då jorden inte är vår utan tillhör ju planeten och alla dess arter på den och inte bara oss.
Ordet kommunism ifrån franskans: communisme, ytterst av latin commu´nis 'gemensam'.
Och betyder alltså gemensamt. Gemensamt ägande utav produktionsmedlen och där produktionsresultatet fördelas till befolkningsgruppen efter behov.
Ett kommunistiskt samhälle fungerar ju så att medborgarna och arbetarna själva äger produktionsmedlen(fabriker, energiverk, matproduktion,mm.) och också restultatet utav detta, då produktionsresultatet fördelas till befolkningen efter behov och inte efter vinst, där tex ett visst antal enheter vara per person kan förbrukas per dag.
Samordningen skulle kunna ske genom internet och där kunde man också ha direktröstning i olika frågor samt organisering utav de olika arbetsupgifterna då staten är upplöst, naturliga mötesplatser som skola bibliotek arbetsplatser mm skulle ju fungera på samma sätt som idag.
Den stora skillnaden blir att befolkningen endast behöver arbeta ett minimalt antal timmar/dagar per månad och person(rotations schema till olika produktionsstationer, för en god variation och stimulans för arbetaren), då maskiner gör större delen utav arbetet åt oss, och då vi konsumerar på ett sätt som är långsiktigt hållbart för planeten.
Vi måste mogna och inse vad som verkligen är viktigt just nu.
Inte förrän företagen har skurit ner våra sista regnskogar, övergött haven och sugit ut våra sista naturresurser, inte förrän då kommer vi fatta vad vi håller på med och vad vi håller på med just nu!
Senast redigerad av Richard80 2014-08-29 kl. 01:03.
Senast redigerad av Richard80 2014-08-29 kl. 01:03.