2013-05-16, 05:50
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/27-of-spaniards-are-out-of-work-yet-in-one-town-everyone-has-a-job-8612920.html

Någon som har lite mer information om denna staden? Hittar inte särskilt mycket information mer än att högerextremister försöker ha ihjäl borgmästaren då och då.

Är mest intresserad av hur de gått tillväga och hur ett liknande försök skulle se ut i Sverige.
Citera
2013-05-16, 13:06
Medlem
Nazists avatar
Ehm ja, alla u-länder i världen har i princip noll arbetslöshet, inte ens barnen kommer undan, får de inte tag på vanligt yrke så får de suga gubbkuk för att hjälpa familjen. Såpass eftersträvansvärt är den här idéen om utraderad arbetslöshet. Den är varken ovanlig eller önskvärd, och tyder i alla sammanhang på brist på utveckling.
Citera
2013-05-16, 13:07
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nazist
Ehm ja, alla u-länder i världen har i princip noll arbetslöshet, inte ens barnen kommer undan, får de inte tag på vanligt yrke så får de suga gubbkuk för att hjälpa familjen. Såpass eftersträvansvärt är den här idéen om utraderad arbetslöshet. Den är varken ovanlig eller önskvärd, och tyder i alla sammanhang på brist på utveckling.

Källa?

Du behöver inte ens ge mig någon. För du får ta med länder som Norge, Schweiz, Singapore och Lichenstein då. Underutvecklade skitländer.
Senast redigerad av LFE 2013-05-16 kl. 13:13.
Citera
2013-05-16, 19:33
Medlem
Rois avatar
Den huvudsakliga näringen är alltså arbetsintesivt jordbruk, vilket innebär lågt behov av kapital. Jag tror möjligheterna att driva sånt här minskar med mängden kapital som krävs. Det är också viktigt att det hela är småskaligt, eftersom folk annars bara förvandlas till siffror på papper hos beslutsfattare.
Citera
2013-05-16, 20:45
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Den huvudsakliga näringen är alltså arbetsintesivt jordbruk, vilket innebär lågt behov av kapital. Jag tror möjligheterna att driva sånt här minskar med mängden kapital som krävs. Det är också viktigt att det hela är småskaligt, eftersom folk annars bara förvandlas till siffror på papper hos beslutsfattare.
Vad skulle det annars vara? Nu är du en av alla dem som ser en framtid där du sitter och surfar hela dagen men någon måste arbeta. Framtiden för ekonomin är småskalighet likt den här, om du nödvändigtvis vill hålla din älskade industrialism vid liv kan du titta på hur man gör i Tyskland och Österrike.
Citera
2013-05-17, 07:18
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Vad skulle det annars vara? Nu är du en av alla dem som ser en framtid där du sitter och surfar hela dagen men någon måste arbeta. Framtiden för ekonomin är småskalighet likt den här, om du nödvändigtvis vill hålla din älskade industrialism vid liv kan du titta på hur man gör i Tyskland och Österrike.
Kul att du vet så mycket om mig. Jag tror också framtiden ligger i småskalighet, men för närvarande är inte jordbruket särskilt stor andel av vår ekonomi. Ska alla jobba i kollektiv ska det till att man hittar lösningar även för de industrier som upprätthåller vår tekniknivå, men vill man bara komma igång med sitt eget kollektiv så är det arbetsintensiva industrier man bör satsa på. Jordbruk är ju även bra eftersom man på så sätt alltid har mat.

Citera
2013-05-17, 09:08
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Kul att du vet så mycket om mig. Jag tror också framtiden ligger i småskalighet, men för närvarande är inte jordbruket särskilt stor andel av vår ekonomi. Ska alla jobba i kollektiv ska det till att man hittar lösningar även för de industrier som upprätthåller vår tekniknivå, men vill man bara komma igång med sitt eget kollektiv så är det arbetsintensiva industrier man bör satsa på. Jordbruk är ju även bra eftersom man på så sätt alltid har mat.

Ta en titt på hur det ser ut i Tyskland, de har framtidens ekonomi där små bolag med under 20 anställda kan agera på en världsmarknad. Dina idéer om att ha en stor verksamhet med +50 anställda kommer inte att hålla i längden. Tar du de framgångsrika verkstadsbolagen vi har i landet är de väldigt små och omsätter ungefär det samma som ditt bolag, tillverkningen har de idag utanför landet men som det ser ut nu i världen tror jag att massproduktion snart kommer att försvinna. Tyngdpunkten kommer att vara design och tillverkningen blir automatiserad. Det är inte bara 3D skrivare som kommit ut på marknaden de senaste åren.

Idag slår Europeisk produktion Kina i kostnadseffektivitet när det gäller automatiserade fabriker. Studera ämnet lite och återkom för ditt bolag med 70 anställda har ingen framtid i den nya ekonomin om indutsrialliseringen överlever.

Organisk tillväxt är f ö något vi såg på 70 talet, sedan ~1985 kommer all tillväxt i bolag av att man köper upp någon. Möjligheten att växa själv är extremt begränsad och du är tvingad att använda någon form av hävstång för att växa nog snabbt för att komma över de 'döda storlekarna' som finns för bolag. Du kommer inte se ett nytt IKEA skapas under din livstid för att samhället och ekonomin är strukturerad för att motarbeta detta, IKEA har växt organiskt men det är i en miljö där det tilläts att ske. Idag skall du köpa något som någon annan byggt upp eller sitta och få pengar av staten för att utveckla ditt bolag och växa.

Om du tror att t ex HM är hållbart som bolag tror jag du kommer bli överraskad de närmaste åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in