Citat:
Ursprungligen postat av
pbo
Vill du försöka förstå mitt resonemang eller vill du vara arg?
Det jag menar är att nästan alla saker en människa håller för sanna baseras på att man litar till andras uppgifter. Som argument mot detta vrålar du att man självklart kan lita på vissa skrifter men inte på andra. Dvs man kan lita på vissa personer men inte på andra. Eller annorlunda uttryckt DU litar på VISSA personer men INTE på andra. Andra gör andra bedömningar.
Det finns ingenting att förstå då ditt "resonemang" samt din jämförelse är så oerhört korkad så det finns inte. Och ja, självklart så kan man lite på vissa "skrifter" (jag antar att du syftar på en geografibok i detta fallet...) , men vad är det ens att lita på? Det bara är så, det vet man. Du vet väl själv, med säkerhet att Sverige existerar? Eller är det något du "litar på" för att andra har sagt det?
"Litar du på" att lejon finns för att någon annan har sagt det, eller vet du det själv? Tvivlar du på att det finns elefanter? Eller något annat djur som du själv kanske inte har sett, eller vet du, trots att du inte sett dom, att dom finns? Suck.
Sen att du
vet att dom existerar tack vare att någon har filmat dom, är en sak. Men det handlar inte om att "lita" på något, det är något du tack vare det, vet.
Som jag sa så var dina jämförelser extremt korkade. Då det ena är något det finns rikligt med
riktiga bevis för, så det är inte ens något man behöver ifrågasätta. Medans Gud på det sättet som beskrivs i religioner, inte är bevisat, och således kan det endast vara något man tror på.
Men som jag sa, du säger att du litar på Gud för det står i bibeln, tror du då också på tomten bara för att det också står i någon bok? Tror du på att du är dum i huvudet, för att jag sa det?