2013-04-11, 14:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Är det människan som skapar ett träd? Människan planterar bara fröet som växer till ett träd. Fröet har ett program inuti som aktiveras när fröet sås. Frågan man kan ställa sig är: Vem\Vad har lagt detta program i fröet? Att säga ingen som ligger bakom är inte trovärdigt.

Människan skapar inga träd. Träd skapar träd.

Vem eller vad som gjort programmet är en bra fråga. Säg till när du har någon indikation på vad svaret kan vara, och mer belägg än hörsägen.
Dock vet vi ju att olika former av evolution styrt utvecklingen från enkelt till komplext, men det ultimata ursprunget är en mycket intressant fråga.
Citera
2013-04-11, 14:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Inga bevis, inga indikationer, bara pladder och myt.

Citat:
Svara på den enkla frågan utan att komplicera det för mycket:

Och vad skulle den pådyvlande falangen av kristen apologetik vara utan den skolastiska demagogins ändlösa retoriska krumbukterier?

Är det endast DU och dina geliker som kan använda semantisk akrobatik, varemot andra måste noga sig med att svara ja/nej på dina simplistiska och ologiska dumfrågor?

Mina svar på dina frågor blir såhär ... utan dina stolliga begränsninger:

Citat:
Vad/vilka orsaker förhindrar dig från att tro på en skapare?

Bristen på evidens och rationella slutledninger som ledar till en abstrakt, metafysisk 'gud'. Argument som mycket starkt talar emot existensen av antropomorfiserade/kosmos-relaterande 'gudar'.

Citat:
Ser du inte Skapare?

Jag användar mig av 'fakta-före-konklusion' metodologin; så nej ... jag ser ingen skapare.

Citat:
Är det därför du väljer inte att tro?

Jag 'väljar' att inte tro, eftersom jag .... motsatt dig ..... inte behövar en existentiell snuttefilt (men är du nöjd med att ha en, by my guest).
Citera
2013-04-11, 14:48
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:
Svara på den enkla frågan utan att komplicera det för mycket:

Vad/vilka orsaker förhindrar dig från att tro på en skapare? Ser du inte Skapare? Är det därför du väljer inte att tro?

Ju mer du förstår dig på vetenskaplig forskning kring universum, ju mindre tror du på Gud.

Titta på denna fina film som förklarar min position, och inse att den troligaste anledningen till våran existens är att våran existens är oundviklig i ett oändligt kosmiskt universum lotteri. Att intelligens troligast är exklusivt för livets evolution och att ingen intelligens troligen finns utanför biologiska varelser. Tröttsamt upprepat citat, men: Vi är universum som upplever sig själv.

http://www.youtube.com/watch?v=VdRCPjXn1DY
Citera
2013-04-11, 14:50
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Jag ser ingenting som indikerar en skapare, jag ser ingenting som indikerar en aktivt agerande eller ingripande Gud, jag ser ingenting som skulle indikera effekterna av en sådan eller att personer som påstår sig dyrka och be till en sådan skulle ha någon som helst fördel mot för andra människor. Alla dom sakerna gör att jag inte har någon anledning att tro att det finns en skapare så som påstås av troende människor, antropomorfisk eller ej.

Du vill alltså se för att tro. Har jag förstått dig rätt?
Citera
2013-04-11, 14:54
Avslutad
Citat:

Man kan inte välja att tro på något bara för att man vill.

"Hej, nu vill jag tro på rosa enhörningar. *kniper hårt med ögonen*. Sådär, nu tror jag på rosa enhörningar"
Citera
2013-04-11, 14:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creationist
Det är en naturlig process, men vad får saker och ting att växa, vad är grunden till den energi som trädet innehar?

Låt mig fråga en fråga, om varken stenen eller trädet har ett eget medvetande så som människan.
Fast en katt medveten på ett katt sätt, en hund på ett hund sätt, en sten på stenens sätt, och en växt på ett växt sätt.
hur kommer det sig att en köttätande växt är medveten om NÄR flugan landar i dess gap.
det finns även köttätande växter kapabla till att äta möss.
Hur är det möjligt att denna växt VET när de är där och dags att stänga?
För det är ingen cykel som natt och dag eller att träden tappar sina löv....

De måste vara medvetna.

Då måste gå ljupare än att ja trädet växer det är naturligt, ja men VAD är det som skapar intentionen ATT det ska börja växa?
Ja fröet men VAD GER fröet intentionen att börja växa?

Du försökar sannoliken .... mycket traditions-enligt för pådyvlande apologeter .... att bygga upp till nån variant av antingen ID-postulatet eller det lite enklare god-of-gaps.

Jag förmodar inte att din apologetik är SÅ omfattande, att du har bemärkt att denna typ av 'argument' blir smulade sönder konstant. Eller är du bara så smalspårig i ditt tänkande, att du tror att upprepninger av slitna floskler kanske DENNA gång ledar nånvart?

Men för all del ... shoot.
Citera
2013-04-11, 14:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du vill alltså se för att tro.

För min del kan du ersätta ordet 'se' med 'observera'.
Citera
2013-04-11, 14:57
Medlem
aghaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Så du anser att ateister inte är tänkande individer? Ett kränkande och direkt felaktigt påstående.

Nu går jag in mitt i allt här. Att påstå att religiösa inte är tänkande individer är minst lika felaktigt. Anser dock inte att ateister är det heller. Jag har tänkt oerhört mycket och till slut kommit fram till att Gud existerar. Så tänkande är jag i allra högsta grad. Men jag råkar vara religiös också, en ekvation som tyvärr inte går ihop i många ateisters öron. Är övertygad om att "ni" ateister är lika tänkande ni, bara att vi har olika sätt att tänka. Olika utgångslägen och olika källor till information. Alla tänker och kommer fram till olika saker, så det är onödigt att hålla på och kasta sådana här påståenden fram och tillbaka.
Citera
2013-04-11, 15:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Se, uppfatta, intaga med mina sinnen och nå en rationell slutsats.
Jag vill ha något konkret som indikerar att Gud är mer än myt och vandringssägen.

Som Bogomil säger, man väljer inte att tro. Jag behöver uppleva något som ändrar min uppfattning om detta ska ske.
Citera
2013-04-11, 15:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aghak
Nu går jag in mitt i allt här. Att påstå att religiösa inte är tänkande individer är minst lika felaktigt. Anser dock inte att ateister är det heller. Jag har tänkt oerhört mycket och till slut kommit fram till att Gud existerar. Så tänkande är jag i allra högsta grad. Men jag råkar vara religiös också, en ekvation som tyvärr inte går ihop i många ateisters öron. Är övertygad om att "ni" ateister är lika tänkande ni, bara att vi har olika sätt att tänka. Olika utgångslägen och olika källor till information. Alla tänker och kommer fram till olika saker, så det är onödigt att hålla på och kasta sådana här påståenden fram och tillbaka.

För att det inte skall bli ett meningslöst definitions-dansande är det väl enklest att överlag referera till ateistens/religionskritikerns tänkande som 'rationellt tänkande'.

Och .... som vanligt ..... kan dom mera entusiastiska religionspådyvlare på tråden inte skilja mellan faith och facts, men rör ihop dom med den vanliga förvirring som resultat.
Citera
2013-04-11, 15:06
Medlem
Citat:
Din utsago har dock inget bevisvärde utöver hörsägen. Min kanelkamel2000 är större, för den skapade skaparen. Tadaa, har jag trumfat dig nu? Nej? Bara för att man säger något gör det inte sant, även om en myt råkar vara äldre än en annan.

Varför måste det vara ett medvetande? Det är snarare en funktion i dess struktur.
Samma sak med lutningen och gravitationen. Minsta motståndet, mest energieffektiva sättet verkar styra det mesta. Ett frö från ett träd behöver ingen magi för att rota sig och börja växa. Den gör det helt enligt hur den är konstruerad. Samma sak med människor och DNA.
Det är inget språk, kod eller magisk trollformel, det är funktioner.

nej att det stämmer vad du säger att det är teorier och inte materiellt bevisade.
men så ljupa teorier går inte ens att bevisa idag, och inte heller motbevisa.
Så lika så dina teorier är teorier i sig, bevisade på ETT plan, men på det ljupare planet går det inte att motbevisa mitt påstående, på samma sätt som jag inte heller kan motbevisa ditt.
Om 95% av vad som finns inte går att fånga upp eller förstå utav människans "perception" så kan man inte stå i blindo i det materiella så som d talar om om funktioner.

så vi båda står med teorier och INTE bevisade material
Citera
2013-04-11, 15:07
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aghak
Jag har tänkt oerhört mycket och till slut kommit fram till att Gud existerar.

Jag är väldigt nyfiken på att se hela din tankebana från början till slut i denna fråga. Kan du ge oss din logiska slutsats varför Gud existerar i detalj? Är väldigt väldigt nyfiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in