2014-08-25, 08:34
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elizadeath
Nä, hundskatten var inte så illa ändå..

OnT; Jag tror iaf att personalen hade reagerat ganska skarpt om hundarna var misskötta. De ser ju dem dagligen, vilket inte vi gör.
Så hundarna är jag inte speciellt orolig för, ärligt talat. Hade det varit tal om att B skaffat sig en kaukasisk ovtjarka, DÅ hade jag nog oroat mig lite mer. Men det verkar inte gå någon nöd på vovvarna hittills...

Å andra sidan brukar ju historian upprepa sig när det gäller Berny. Hon kommer ta återfall igen, frågan är bara när. Det började med Zeldox, sen skaffade hon med flit honkatten Tuva så det blev en hel kull med katter. Inte en enda av dem har hon kvar. Vi alla vet hur det gick med dessa stackars katter. Hundarna kanske inte är vanvårdade så att det syns. Det som det handlar om är att de bor för trångt till att börja med, särskilt i förhållande till att Theus förmodligen inte får tillräcklig eller rätt typ av stimulering. Vanliga promenader och lite boll lekar ibland ain't gonna cut it för en Collie. Bristfällig stimulering är en form av vanvård. Tror knappast Berny är ute och rastar Theus flera timmar dagligen liksom.
Citera
2014-08-25, 10:35
Medlem
Citat:

OnT; Jag tror iaf att personalen hade reagerat ganska skarpt om hundarna var misskötta. De ser ju dem dagligen, vilket inte vi gör.
Så hundarna är jag inte speciellt orolig för, ärligt talat. Hade det varit tal om att B skaffat sig en kaukasisk ovtjarka, DÅ hade jag nog oroat mig lite mer. Men det verkar inte gå någon nöd på vovvarna hittills...

Kanske lite OT men det är tyvärr så att personalen inte kan göra någonting om Theus skulle fara illa då dom inte får bryta sekretessen. För att få bryta sekretessen krävs det att det skett ett brott som ligger på minst 2 år på straffskalan. & djurbrott är aldrig i närheten av det (tyvärr).
Citera
2014-08-28, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokemeaway
Givetvis. Samt oseriösa uppfödare & övriga som inte ska ha hundar.
Nu verkar ju B ha skärpt till sig förvisso, men orosanmälningar (som verkligen är det samt finns bevis för misstanke, inga okynnesanmälningar) till länsstyrelsen borde göras oftare, med tanke på hur många som verkligen inte ska ha hund föder upp på löpande band & folk missköter hundar.

Ja men när anmälningar görs i onödan blir dom anmälningar som görs för att det behövs lagda på hög. Ju fler anmälningar som görs på mig- desto fler djur blir lidande för att mina ärenden tar upp tiden. Plus att ingen tar anmälningarna som görs gällande mig på allvar heller. Tänk om det behövs en dag? Ni skadar mina hundar- och andras djur indirekt genom att anmäla i onödan.
Citera
2014-08-28, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Jamaica-
Heroinuttrar beväpnade med järnrör, minst!

Nej uttrar i en vanlig sjö på en landställe som kallades Marieudd. Det var en stuga som katolska kyrkan ägde som vi fick låna flera somrar. Huset låg precis intill sjön och mitt inne i en skog. Det var inget konstigt med att simma med uttrar eller sola på klippor där huggormarna solade om än inte samtidigt. Min pappa lärde mig att dunka på marken med en käpp för att dom skulle försvinna. Älgar, bävrar, fladdermöss osv. Det finns natur i sverige också.
Citera
2014-08-28, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urwald
Nej jag förstår inte vad du menar eftersom du fortfarande inte har svarat på frågan om vad ditt motiv med att kalla pajnis svag var. Vad ville du få ut med att skriva det, och be om pajnis egna definition av "svag"? Vad var din intention med det?

Pajnis kallade mig för svag. Jag frågade hen vad är svaghet. Hur definierar man det? Kan man vara svag på olika sätt?
Citera
2014-08-28, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Många som skaffar hund nr 2 brukar rasta av hund nr 1 ordentligt innan de tar hem hund nr 2 till hund nr 1. Syftet är att hund nr 1 ska vara sådär lagom lugn och avreagerad så att deras första möte inte ska behöva bli stressigt eller allt för omvälvande. Väldigt effektiv metod faktiskt. Vet inte hur du gjorde men det är iaf som jag beskrev ovan, bästa metoden. Kan helt enkelt ha varit så enkelt att Theus hade lite för mycket energi på lager.

Herregud du tror att du vet så mycket om hundar men då borde du veta att oavsett rastningen innan så blir ofta hund nr 1 stressad och uppjagad när en valp kommer in i huset. Theus klarade det utmärkt. Han och Nilas sov ihop redan första dagen. Hur vanligt är det? Om du vill veta så rastade jag theus i cirka fyrtio minuter innan jag hämtade hem Nilas. En mediumpromenad alltså. Theus har absolut mycket energi. Men oavsett promenadens längd innan man tar hem en valp så måste hund nr 1 få känna sig delaktig omedelbart. Theus blev glad och jag lät honom valla för att få vara med. Så han och jag hade ett gemensamt arbete.- att se till lillbrorsan. Det är ett utmärkt sätt oavsett om det är en vallhund eller inte. Att bara ta en lång runda och sen tro att det går bra att komma hem med en valp och låta den vuxna hunden titta på fungerar inte,det lovar jag dig.
Citera
2014-08-28, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Å andra sidan brukar ju historian upprepa sig när det gäller Berny. Hon kommer ta återfall igen, frågan är bara när. Det började med Zeldox, sen skaffade hon med flit honkatten Tuva så det blev en hel kull med katter. Inte en enda av dem har hon kvar. Vi alla vet hur det gick med dessa stackars katter. Hundarna kanske inte är vanvårdade så att det syns. Det som det handlar om är att de bor för trångt till att börja med, särskilt i förhållande till att Theus förmodligen inte får tillräcklig eller rätt typ av stimulering. Vanliga promenader och lite boll lekar ibland ain't gonna cut it för en Collie. Bristfällig stimulering är en form av vanvård. Tror knappast Berny är ute och rastar Theus flera timmar dagligen liksom.

Du vill att jag ska ta ett återfall är snarare så sanningen ser ut. Nej min kära, du vet inte alls hur det gick med katterna. Och du blir tokig av att hundarna mår bra- så att det syns. Det klarar inte du av. De bor inte för trångt. Inte om dom får aktivering och promenader ute och det får dom ju. Dom har tillräckligt med plats för att leka inne och ligga för sig själva. Jag kollade kontraktet och det är 42 kvadratmeter här exakt. Du tror knappast att jag är ute och rastar theus flera timmar om dagen? Du vet att det inte är timmarna som räknas för en collie först och främst utan mental stimulering, eller du kanske inte vet det? Jag är ute sammanlagt flera timmar. Och ger honom mental stimulering i form av olika lydnadsmoment i minst fyrtio minuter om dagen samt har ständig kontakt med honom och kör med spontanta träningsmoment. Om jag bara hade lunkat samma runda varje dag spelar det ingen roll om jag gick en runda på tio timmar för Theus behöver stimulans som innebär aktivering av hjärna och variation.
Citera
2014-08-28, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Left.
Kanske lite OT men det är tyvärr så att personalen inte kan göra någonting om Theus skulle fara illa då dom inte får bryta sekretessen. För att få bryta sekretessen krävs det att det skett ett brott som ligger på minst 2 år på straffskalan. & djurbrott är aldrig i närheten av det (tyvärr).

Fast nu kan dom ju anmäla anonymt till länsstyrelsen. Utan att bryta sekretess. Dom har dessutom nummer till theus uppfödare samt till mina föräldrar.
Citera
2014-08-28, 11:58
Medlem
Citat:

Tack.
Citera
2014-08-28, 12:12
Medlem
Ett träningstips jag kan ge er är om ni har en hund som lätt skäller av glädje eller uppvarvning eller stress eller vaktinstinkt. Många vallhundar tex skäller en hel del. Träna då skall med hunden. Att hunden ska skälla på kommando. Jag har tex ett kommando som heter "skäll på nazizterna" nu och då FÅR och SKA theus skälla. Sedan avbryter man. Fortsätter hunden skälla får han gå och lägga sig på en bestämd plats så han vet skillnad på "gå och lägg dig" när det är menat i välmening och när det är menat som en form av "bestraffning". Theus får gå och lägga sig i hallen. När han är tyst säger jag varsågod och så får han komma in igen. Men det här fungerar bra på hundraser som skäller mycket och dessutom är det ett litet träningsmoment i det. En vallhund är intelligent och skäller du på den om den skäller- då lär den sig att den får uppmärksamhet så. Vänder du dig bara bort så lär den sig att den kan gå runt osv. Om du lär hunden att skälla på kommando tar du udden av skällandes negativa betingelse samtidigt som du aktiverar dess hjärna i ett moment du kan göra spontant. Sådant gör jag mycket med theus. Små moment regelbundet under dagen. Olika promenadvägar och öka samt sänka takten i promenaderna på kommando. Roliga busiga lekar däremellan. Träning fokuserat en stund varje dag eller iaf flera gånger i veckan som lär hunden att samspela plus att den får träna hjärnan. Om jag ger theus ett aktivieringspussel så är han knappast glad. En vallhunds instinkt är att samspela med ägaren, kontakten osv. Det är där man får förstå en collie och i det här får man utgå när man sköter den. Annars är dom enkla och anpassningsbara och intelligenta och otroligt snälla. Dom kräver medoummotion men älskar långa rundor. Men dom kräver variation och kontakt under promenaderna.
Citera
2014-08-28, 12:16
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berny
Ja men när anmälningar görs i onödan blir dom anmälningar som görs för att det behövs lagda på hög. Ju fler anmälningar som görs på mig- desto fler djur blir lidande för att mina ärenden tar upp tiden. Plus att ingen tar anmälningarna som görs gällande mig på allvar heller. Tänk om det behövs en dag? Ni skadar mina hundar- och andras djur indirekt genom att anmäla i onödan.

Sorry, vi har svårt för att ta dig på orden med tanke på din historia och allt du skriver om i din blogg. Svårt att veta när man ska ta dig på allvar för du har tidigare misskött dina djur och medans det hände så gav du oss en falsk uppfattning om att allt var super dandy när det var allt utom det. Vad är det som säger att du inte sitter här och friserar sanningen ännu en gång? Du skryter ju själv om hur manipulativ du är och hur du "pratar dig ur" grejer. Om du inte hade något att dölja så hade du inte behövt "prata dig ur" saker eller behöva lägga energi på att var munvig.

Och nej, Berny get over yourself, det är inte vi som skadar dina hundar. Är det någon som skadar dem så är det du, kanske inte just nu, men förr eller senare. Som du själv säger så är du en väldigt skiftande person. När lurar nästa drama eller kris bakom hörnet? När kommer nästa återfall? Hur länge kommer du vara stabil denna gång? Och vad händer gången efter det? Hur tror du Theus och nu Nilas kommer att påverkas varje gång du skiftar? Tycker du verkligen att det är något som dom ska behöva utstå? Du har till och från ett ganska kaotiskt liv, du berättar själv om det i din blogg. Det är dessutom du själv som väljer att ha det på det här viset. Efter allt du skrivit hur kan du ens inbilla dig att vi ska tro på att du i längden är en trygg matte?
Citera
2014-08-28, 12:21
Medlem
Citat:
http://www.purina.se/apps/breedlibrary/DogBreedInfo.aspx?bid=94

Läs här. En långhårig collie behöver inte särskilt mycket motion. En siberian som är känd för att behöva mycket behöver cirka två timmar om dagen. Och två extra långa per vecka. Brukar man säga. Det är vad jag minst ger Theus dom flesta dagarna. Och han är alltså en hund som inte behöver så mycket egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in