2014-08-28, 04:14
Medlem
Eoppoyzs avatar
Ända sedan jag var barn har jag betraktat ordet "beivras" som kanslisvenska för att straffas.
Citera
2014-08-28, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedPillGal
Jag trodde så klart det hade något med ordet "ivrigt" att göra.

Men tydligen inte, om det är baserat på ett tyskt ord!

Nästan alla andra länder jag kan tänka på, brukar i stället säga vad som händer om man bryter mot förbudet. Typ "Förbjudet att missbruka nödbromsen, maximal bötessumma 10000000 kr"

Det där uttrycket är faktiskt så obskyrt att det finns en risk att folk inte tar det på allvar.

Vore intressant att fråga poliser om de vet vad det betyder.

Om någon gör något som "beivras", vet polisen vad de ska göra?

Det påminner mig om Cordelia Edvardsson som kom till Sverige från Tyskland som barn och läste "Ingång förbjuden" på en dörr. Hon kunde inte svenska, så hon trodde att det betydde "Eingang fur Juden", och gick in, eftersom hon var judiinna....

Det behöver du inte tveka över.

Står det beivras så finns det fastställt vad som gäller om det missbrukas. Det är ju inte på det sättet att man slänger upp sådana skyltar på måfå.

Men för att dagens ungdomar skall förstå så borde det kanske stå: "Pillar du på den här så smäller det!"..

.
Citera
2014-08-29, 00:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Det behöver du inte tveka över.

Står det beivras så finns det fastställt vad som gäller om det missbrukas. Det är ju inte på det sättet att man slänger upp sådana skyltar på måfå.

Men för att dagens ungdomar skall förstå så borde det kanske stå: "Pillar du på den här så smäller det!"..

.

Det där är för komplicerat för "dagens ungdomar". Pröva "U tuch & U wiL die 4 suR" eller något liknande. Så skriver tonåringar där jag bor, dessvärre. Lärarna vet inte om de ska skratta eller gråta, och inte universiteteten som tar emot dessa analfabeter heller.
Citera
2014-08-29, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedPillGal
Det där är för komplicerat för "dagens ungdomar". Pröva "U tuch & U wiL die 4 suR" eller något liknande. Så skriver tonåringar där jag bor, dessvärre. Lärarna vet inte om de ska skratta eller gråta, och inte universiteteten som tar emot dessa analfabeter heller.

Det är för jävla hemskt! Det räcker för att kolla runt här på FB för att se hur illa ställt det är med både språkbruk och stavning.

Förr hade man "välskrivning" på svenskalektionerna. Man skulle inte bara skriva rätt, man skulle skriva snyggt också..

Hur många av dagens ungdomar vet vad en reservoarpenna är..

.
Citera
2014-08-29, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Hur många av dagens ungdomar vet vad en reservoarpenna är..

.

Ett vapen, en sexleksak eller det svenska ordet för någon "gadget"
Citera
2014-08-30, 10:52
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Jag trodde de flesta visste att det betydde "bestraffas", "resulterar i böter" eller liknande. Det är ju lite smidigare att skriva som det står istället för "missbruk av denna nödbroms leder till lagliga konsekvenser såsom böter och/eller villkorlig dom".

Beivra betyder knappast bestraffa. Beivra betyder att den som ansvarar för funktionen kan komma att anmäla missbruket för en juridisk bedömning vilket i förekommande fall betyder att den missbrukande måste identifieras. Den eventuella bestraffningen verkställs alltså inte iom att någon beslutar att beivra missbruket, den eventuella bestraffningen kan bara verkställas av någon som har mandat att göra så.

Om vi t ex tänker oss nödbromsar och nödsignaler så är falsklarm via nödbromsar/nödsignaler en brottslig handling enligt brottsbalken.

Beivra betyder alltså i själva verket anmäla.
Citera
2014-08-30, 17:41
Medlem
Jiiimboohs avatar
Lätt ålderdomligt språk låter mer formellt och kan ge mer kraft åt ett förbud, t ex i en skylttext:

Missbruk beivras
Obehöriga äga ej tillträde
Citera
2017-02-05, 08:45
Medlem
Något gammal tråd, men fyller på lite:
Beivras är som tidigare inlägg visar mest ett ord som förekommer på skyltar, många gånger utan att den som skyltar vet vilken åtgärd denne skall vidta!
Den kanske vanligaste: "Obehöriga äga ej tillträde - överträdelse beivras". Den skylten har nog alla sett, men vad innebär den, först vilka är obehöriga, sedan hur tillämpas "beivring" om någon som bedöms obehörig likafullt bereder sig tillträde?
Citera
2017-02-05, 11:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Något gammal tråd, men fyller på lite:
Beivras är som tidigare inlägg visar mest ett ord som förekommer på skyltar, många gånger utan att den som skyltar vet vilken åtgärd denne skall vidta!
Den kanske vanligaste: "Obehöriga äga ej tillträde - överträdelse beivras". Den skylten har nog alla sett, men vad innebär den, först vilka är obehöriga, sedan hur tillämpas "beivring" om någon som bedöms obehörig likafullt bereder sig tillträde?

Varför skulle skylten behöva ange detta i detalj? Det förstår väl varenda kotte att den som är behörig vet det själv, följaktligen vet den som inte är behörig att den inte är det. Vad det sedan blir för straff eller repressalie beror på situationen. Det kanske kommer att räcka med en tillrättavisning.
Citera
2017-02-05, 12:33
Medlem
Jag brukar tänka att beivras betyder "gå längre med/följas upp (kanske polisiärt/juridiskt)" alltså inte låta överträdelsen passera obemärkt. Att man kommer att anstränga sig för att sätta dit nån.
Citera
2017-02-05, 12:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knightor
Jag brukar tänka att beivras betyder "gå längre med/följas upp (kanske polisiärt/juridiskt)" alltså inte låta överträdelsen passera obemärkt. Att man kommer att anstränga sig för att sätta dit nån.

Fast det gäller även för: »missbruk bestraffas«.
Citera
2017-02-05, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför skulle skylten behöva ange detta i detalj? Det förstår väl varenda kotte att den som är behörig vet det själv, följaktligen vet den som inte är behörig att den inte är det. Vad det sedan blir för straff eller repressalie beror på situationen. Det kanske kommer att räcka med en tillrättavisning.

Det kan lätt uppstå avvikande uppfattningar om vem eller vilka som är behöriga. Den typen av skyltning håller på att försvinna som tur är, likväl varianten med "Parkering förbjuden, överträdelse beivras", den senare sitter ofta på gårdar där bevakning saknas och felparkering inte går att beivra eftersom det råder brister i skyltningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in