• 1
  • 2
2014-08-25, 14:55
Bannlyst
Någon nämnde det här i en krönika i DN för ett tag sen.
Skylten finns på tunnelbanan i Stockholm och avser nödlarmet.
Jag minns det från min barndom och tydligen används det fortfarande.
Precis som DNs krönikör så har jag alltid undrat över det där ordet.

Jag visste inte vad "beivras" betydde då, och jag vet det inte idag heller.

Av sammanhanget förstår man att det betyder något i stil med "Det är förbjudet att dra i nödbromsen om det inte är ett riktigt nödfall".

Finns det NÅGRA andra exempel på hur det här ordet används i modern svenska?
Tunnelbanan byggdes på 1960 talet - var ordet vanligt då? Jag har aldrig hört det, bortsett från på dessa skyltar i tunnelbanan. När slutade det användas och vilket ord används i stället?
Citera
2014-08-25, 14:58
Medlem
SAOL till nödsättning! http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Sedan en annan diskussion om samma ord: http://eforum.idg.se/topic/143519-beivras-betydelse/

Jag kan då fan inte minnas att jag sett det i modern tid som något annat än klisterlappar på nödbromsar.
Citat:
beivra

bei´vra verb ~de ~t
ORDLED: be-ivr-ar
SUBST.: beivrande; beivran
• vidta formella åtgärder mot ngn oönskad, ofta olaglig, handling, särsk. med jur. medel {eåtala}: överträdelse ~s enligt lag; ~ grovt skattefusk
KONSTR.: ~ ngt
HIST.: sedan 1720; av ty. beeifern med samma bet.; jfr iver
Jävla gammalt ord i alla fall.
Citera
2014-08-25, 15:05
Medlem
OleYellers avatar
Är det den här krönikan av Alex Schulman du tänker på?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle19340068.ab

"Beivras" är ett ord jag endast tagit del av på skyltar, aldrig i dagligt tal. Har alltid utgått ifrån att det betyder typ "straffas" i det sammanhanget.
Citera
2014-08-25, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
SAOL till nödsättning! http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Sedan en annan diskussion om samma ord: http://eforum.idg.se/topic/143519-beivras-betydelse/

Jag kan då fan inte minnas att jag sett det i modern tid som något annat än klisterlappar på nödbromsar.

Jävla gammalt ord i alla fall.

Jaså SAOL finns på nätet! Bra! Tack för att du kollade upp det.
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Är det den här krönikan av Alex Schulman du tänker på?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle19340068.ab

"Beivras" är ett ord jag endast tagit del av på skyltar, aldrig i dagligt tal. Har alltid utgått ifrån att det betyder typ "straffas" i det sammanhanget.

Ja du har rätt! Den där Schulman är verkligen en dryg och obehaglig typ, det här var det första intressanta han sagt de senaste 10 åren skulle jag vilja säga.

Lustigt att alla Stockholmare ser ordet nästan varje dag, men ingen vet vad det betyder!

Men samtidigt trevligt att ett fint gammalt ord från 1700 talet fortfarande är i bruk

När jag tänker på saken så är det inte ordet ska ändras, utan in med det på svenskaundervisningen i skolorna i stället så folk förstår vad det betyder!

Det var ju ett riktigt bra ord, med mycket mening inklämt i bara några stavelser.
Senast redigerad av RedPillGal 2014-08-25 kl. 15:50.
Citera
2014-08-26, 14:36
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Överträdelse beivras är en underbar fras.

Troligen förvånansvärt få, även med svenska som modersmål, som begriper vad det betyder.
Dessutom är det fantastiskt luddigt och artigt.

Bättre vore det med tydlighet: Brott mot detta polisanmäls! eller 900 kr i böter om detta inte följs eller liknande.
Om man nu verkligen avser att beivra överträdelsen. Och verkligen har juridisk möjlighet att göra det.
Citera
2014-08-26, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Överträdelse beivras är en underbar fras.

Troligen förvånansvärt få, även med svenska som modersmål, som begriper vad det betyder.
Dessutom är det fantastiskt luddigt och artigt.

Jag har högre tankar om folk, och tror att de flesta med svenska som modersmål har ett hum om innebörden.
Citera
2014-08-26, 20:22
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
tror att de flesta med svenska som modersmål har ett hum om innebörden.

Märk att jag inte nämnde någon siffra på hur stor andel jag tror inte förstår. Alltså är du och jag inte nödvändigtvis oense här.

Men med tanke på den höga andelen icke-modersmålstalare av svenska vi har numera i Sverige, samt den sjunkande kvalitén på skolelevers läsförståelse, så tycker jag att offentliga anslag överlag borde förenklas och skrivas mer pang-på-rödbetan.

Jag arbetar själv inom kollektivtrafiken och möter ständigt vuxna människor som har svårt att tillgodogöra sig skriftliga anslag. Mest problem har invandrare (och turister), av självklara skäl. Men även en skrämmande mängd svenskar.

(Om ni bara visste hur ofta jag märker att tonåringar inte klarar att tyda en analog klocka, men det är kanske en lite annan fråga...)
Citera
2014-08-26, 20:26
Medlem
VonFanderblads avatar
Jag trodde de flesta visste att det betydde "bestraffas", "resulterar i böter" eller liknande. Det är ju lite smidigare att skriva som det står istället för "missbruk av denna nödbroms leder till lagliga konsekvenser såsom böter och/eller villkorlig dom".
Citera
2014-08-26, 22:51
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Jag trodde de flesta visste att det betydde "bestraffas", "resulterar i böter" eller liknande. Det är ju lite smidigare att skriva som det står istället för "missbruk av denna nödbroms leder till lagliga konsekvenser såsom böter och/eller villkorlig dom".

Missbruk polisanmäls?

(Förövrigt är just nödbromsar på tåg idiotiskt att ha dessa skyltar vid. Det stora problemet med nödbromsar är snarare att folk inte vågar använda dem när det verkligen behövs. Det borde istället stå: Bruk uppmuntras! /Lokförare)
Citera
2014-08-26, 23:23
Medlem
egon2bs avatar
Det tyska verbet „beeifern“ har en svagare laddning än det svenska lånordet »beivra« och används (användes) i andra konstruktioner. Det tyska verbet betyder snarast »ivrigt bemöda sig« men anses tydligen föråldrat.

En källa tolkar tyska „beeifern“ som engelska “To be very earnest in one′s endeavours”.

Alltså:
Missbruk beivras = I händelse av missbruk av denna samhälleliga resurs, kommer någon nitisk myndighetsperson att försöka identifiera den skyldige och ställa denne till svars.
Den korta varianten har fördelen att vara genusneutral.
Senast redigerad av egon2b 2014-08-26 kl. 23:29.
Citera
2014-08-27, 14:25
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Missbruk polisanmäls?

(Förövrigt är just nödbromsar på tåg idiotiskt att ha dessa skyltar vid. Det stora problemet med nödbromsar är snarare att folk inte vågar använda dem när det verkligen behövs. Det borde istället stå: Bruk uppmuntras! /Lokförare)
En polisanmälan behöver dock inte, per se, leda till något beivrande. Till exempel är det möjligt att polisanmäla någon för att denne är ful och polisen måste ta emot anmälan. Att det inte är ett brott att vara ful och att anmälan inte kommer leda till något är en annan femma.
Citera
2014-08-28, 03:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Jag har högre tankar om folk, och tror att de flesta med svenska som modersmål har ett hum om innebörden.

Jag trodde så klart det hade något med ordet "ivrigt" att göra.

Men tydligen inte, om det är baserat på ett tyskt ord!

Nästan alla andra länder jag kan tänka på, brukar i stället säga vad som händer om man bryter mot förbudet. Typ "Förbjudet att missbruka nödbromsen, maximal bötessumma 10000000 kr"

Det där uttrycket är faktiskt så obskyrt att det finns en risk att folk inte tar det på allvar.

Vore intressant att fråga poliser om de vet vad det betyder.

Om någon gör något som "beivras", vet polisen vad de ska göra?

Det påminner mig om Cordelia Edvardsson som kom till Sverige från Tyskland som barn och läste "Ingång förbjuden" på en dörr. Hon kunde inte svenska, så hon trodde att det betydde "Eingang fur Juden", och gick in, eftersom hon var judiinna....
Senast redigerad av RedPillGal 2014-08-28 kl. 03:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in