2014-08-27, 22:06
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Fast nu har ju tydligen FN tillräckligt med stöd för att gå ut och säga att Assadregimen låg bakom, och det var ju försmädligt att det skulle ske exakt den dagen du fick för dig att försöka trolla mig!

Inser du inte humorn i det själv?

Har du läst rapporten eller nöjer du dig med sky?
Citera
2014-08-27, 22:19
Medlem
bernad_laws avatar
http://www.ohchr.org/Documents/HRBodies/HRCouncil/CoISyria/A-HRC-23-58_en.pdf
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Jag kontrar väl med klassikern då. Rebellerna använder saringas:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/syria/10039672/UN-accuses-Syrian-rebels-of-chemical-weapons-use.html

Vidare: http://www.washingtonsblog.com/2013/09/yes-the-syrian-rebels-do-have-access-to-chemical-weapons.html

Då får jag väl slå tillbaks med FNs dementi av vad Del Ponte sade (ja jag har spelat förut...):
http://www.ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=13298&LangID=E

Du vet lika väl som jag att Del Ponte stod bakom rapporten som sade att man inte hade några bevis:
http://www.ohchr.org/Documents/HRBodies/HRCouncil/CoISyria/A-HRC-23-58_en.pdf

Ska vi kalla det remi eller vill du fortsätta?
Citera
2014-08-27, 23:04
Medlem
Citat:
Han använder enligt FN-rapporten dessutom klorgas mot civilbefolkningen, ytterligare en finfin egenskap. Men, det är klart, huvudsaken är ju att han inte ordnar gayparader....

Häromdagen påståd du från ditt pojkrum veta att "det skedde inte på kommando av Assad eller högsta ledningen, utan genomfördes av befäl på eget initiativ". Idag tror du dig kunna dra slutsater från en FN-rapport som troligvist är falsk "detta kan knappast varit möjligt att genomföra en såpass lång kampanj av kemiska attacker utan den högsta ledningens medgivande".

Bernard, du är som tidigare sagt en pajas. Alla rapporter, bloggar, ballistiska banor och annat skit du kommit med har alltid visat sig vara falskt och jag är säker på att detta också kommer göra.
Senast redigerad av panonia 2014-08-27 kl. 23:10.
Citera
2014-08-27, 23:10
Medlem
Citat:
Här måste jag då pinsamt nog rätta mig själv endast en dag senare, det finns enligt FNs rapport från i dag tillräckliga bevis för att det var regimen som använde kemiska vapen på civilbefolkningen i Syrien:

http://news.sky.com/story/1325488/un-accuses-syria-over-chemical-weapons

Detta ändrar läget avsevärt, och jag tvingas medge att det knappast varit möjligt att genomföra en såpass lång kampanj av kemiska attacker utan den högsta ledningens medgivande.

http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=48571#.U_3qFWPq6wE

Läs det där igen.

Citat:
"Witnesses saw helicopters drop barrel bombs and smelled a scent akin to domestic chlorine immediately following impact," it pointed out.

Victims suffered "symptoms compatible with exposure to chemical agents, namely vomiting, eye and skin irritation, choking and other respiratory problems".

ândå lite skillnad på klorin och sarin.
Citera
2014-08-27, 23:19
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panonia
Häromdagen påståd du från ditt pojkrum veta att "det skedde inte på kommando av Assad eller högsta ledningen, utan genomfördes av befäl på eget initiativ". Idag tror du dig kunna dra slutsater från en FN-rapport som troligvist är falsk "detta kan knappast varit möjligt att genomföra en såpass lång kampanj av kemiska attacker utan den högsta ledningens medgivande".

Bernard, du är som tidigare sagt en pajas. Alla rapporter, bloggar, ballistiska banor och annat skit du kommit med har alltid visat sig vara falskt och jag är säker på att detta också kommer göra.

Nej, jag har till skillnad från många andra här rapporterat verkligheten, och den har hela tiden varit att det lutat åt att regimsidan är ansvarig för kemkrigföringen. I och med att FN dragit det hela ett snäpp längre kan vi vara ganska säkra på att det de facto har förhållit sig som så att Assadregimen varit ansvariga för dessa krigsbrott.

Du behöver inte gilla det, och du får bitcha och hata så mycket du vill, men detta är verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
ândå lite skillnad på klorin och sarin.

Absolut, sarinen togs ju ifrån regimen (tack och lov kan vi säga så här i efterhand), men kloringas är ju naturligtvis inte heller ofarlig. Det dog ju flera personer, och dessutom blev många skadade.

Vad som är anmärkningsvärt är att regimen anser att de kan använda gas så tätt inpå den förra kemvapenattacken.
Senast redigerad av bernad_law 2014-08-27 kl. 23:28.
Citera
2014-08-27, 23:26
Medlem
Tänkte bjuda på lite godis, eller bättre sagt lite high tech bilder på Sorias vänner som sover i Taqba flygplatsen.

https://justpaste.it/tabqa1

Längst ner ser man Sorias vän som var med på en länk, en video där detta smutsiga skräp öppnade sitt käft och trodde han var en Rambo. Länken postades såklart av Soria. Evakuerade?

https://justpaste.it/tabqa2

Del 2: Lite Assad skräp som inte hann bli "evakuerade". Enda jag stör mig lite på är att de fick en kula i skallen istället för att möta en slö kniv. Bomba civila och barn från luften eller strida mot folk som inte har vapen och du är en Rambo. När du möter folk som vet vad de gör så ger alla "Rambos" upp.
Dags för Assad att börja slicka negers röv i vita huset nu då som Kurderna och resten av shia skräpet.

För att avsluta så måsta jag erkänna att all krigsbyte IS fått de sista veckorna är ju bara ren guld. Blir bra det här...snart knackar IS på svenska gränsen.
Citera
2014-08-27, 23:35
Medlem
Lord Ralphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Valet ligger inte mellan Assad och IS, du har fel. Rebellerna har inte upplöst men det finns många grupper, både extrema och mindre extrema - alla är emot Assad och IS och alla samarbetar. Folk flydde från Saddam och Khadaffi med.

Vilka grupper menar du skulle kunna styra landet i dagsläget? Tror du att de har en chans mot ISIS?

Vad jag menar är att det finns många nivåer av djävulskap. Syrien var ett välmående land i de flesta avseenden (med mellanösternmått mätt) innan kriget började.

Humanitära katastrofer såsom i Irak och Libyen efter diktatorernas fall verkar inte röra demokratiförespråkare i ryggen, varför ska de klaga? De har ju demokrati numera!

Är det en risk du vill ta, att sätta miljontals Syriers liv, både nuvarande och kommande generationens framtid på ett kort som flera gånger har visat sig ha katastrofala effekter?

Varför är det så förbannat viktigt för dig att pådyvla andra människor din syn på hur en stat ska styras? Finns det någon naturlag som säger att demokrati skulle vara överlägset alla andra styrskick?

Samma argument som förra århundradet men man har numera bytt ut "kristendom" mot "demokrati"...

Citat:
Om valet är mellan psykfall som mördar civila med basis i en brutal sagobok och psykfall som medvetet bombar civila och dessutom brukar kemiska vapen på sin egen befolkning tror jag att vem som helst vore bättre.

Precis, Assad vill att valet ska stå mellan två slaktare och det är därför han hellre bekämpat de moderata i FSA är islamistdårarna. Det är dock så enkelt att både mördaren Assad och mördarna i ISIS måste bort från Syrien.

Varför är du är så manisk? Kalla folk för psykopater? Är det Thunderman som har konverterat?
Jag tyckte förut att var en vettig debattör med intressanta åsikter men när man ser såna här inlägg börjar man ju undra...

Jag ställer samma fråga till dig som till Cohen: Är det en risk du vill ta, att avsätta Assad och ge makten till några tvivelaktiga politiker och riskera en total humanitär katastrof och total anarki som lär ta minst 20 år att återhämta sig från så som har skett i Irak eller Libyen? Det är miljontals människoliv och Syriens framtid som står på spel...
Citera
2014-08-27, 23:47
Medlem
När ja väl är i gång så bjuder jag på en liten video från Sorias vänner från Bas17

https://www.youtube.com/watch?v=wkvDvXArzjo

Före och efter skräp från bas17
https://twitter.com/nwww822/status/492493743283372032/photo/1

Assad skräp som inte hann bli "evakuerade" från Tabqa
https://twitter.com/homs7sy/status/504744064604848130/photo/1
Senast redigerad av Ploppmannen 2014-08-27 kl. 23:54.
Citera
2014-08-27, 23:50
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Ralph
Varför är du är så manisk? Kalla folk för psykopater? Är det Thunderman som har konverterat?
Jag tyckte förut att var en vettig debattör med intressanta åsikter men när man ser såna här inlägg börjar man ju undra...

Jag ställer samma fråga till dig som till Cohen: Är det en risk du vill ta, att avsätta Assad och ge makten till några tvivelaktiga politiker och riskera en total humanitär katastrof och total anarki som lär ta minst 20 år att återhämta sig från så som har skett i Irak eller Libyen? Det är miljontals människoliv och Syriens framtid som står på spel...

Så du menar alltså på allvar att läget i Libyen eller Irak är VÄRRE än i Syrien just nu?
Citera
2014-08-28, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Ralph
Vilka grupper menar du skulle kunna styra landet i dagsläget? Tror du att de har en chans mot ISIS?

Vad jag menar är att det finns många nivåer av djävulskap. Syrien var ett välmående land i de flesta avseenden (med mellanösternmått mätt) innan kriget började.

Humanitära katastrofer såsom i Irak och Libyen efter diktatorernas fall verkar inte röra demokratiförespråkare i ryggen, varför ska de klaga? De har ju demokrati numera!

Är det en risk du vill ta, att sätta miljontals Syriers liv, både nuvarande och kommande generationens framtid på ett kort som flera gånger har visat sig ha katastrofala effekter?

Varför är det så förbannat viktigt för dig att pådyvla andra människor din syn på hur en stat ska styras? Finns det någon naturlag som säger att demokrati skulle vara överlägset alla andra styrskick?

Samma argument som förra århundradet men man har numera bytt ut "kristendom" mot "demokrati"...

Demokrati tillfredsställer eller försöker tillfredsställa alla parter medan diktaturer tillfredsställer diktatorn och hans närmaste. Varför skulle folket göra uppror om de hade det så bra? Om man tar bort ISIS ur bilden så finns problemet med regimen ändå kvar. Irak efter Saddam är en mycket bättre Irak. Under Saddams tid var det vanligt med folkmord och förföljelser.

Problemet är att folk glömmer det förgångna så lätt, det är därför man upprepar sig: "Those who cannot remember the past are condemned to repeat it" så att säga.

Demokrati funkar på andra länder varför ska det inte funka i Syrien? 20 år är ingenting mot en evighet i misär och förtryck.
Vilka humanitära katastrofer talar du om, ISIS? Det är ett gäng terrorister som ändå hade dykt upp med eller utan Saddam och Kaddafi.
Citera
2014-08-28, 01:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Demokrati tillfredsställer eller försöker tillfredsställa alla parter medan diktaturer tillfredsställer diktatorn och hans närmaste. Varför skulle folket göra uppror om de hade det så bra? Om man tar bort ISIS ur bilden så finns problemet med regimen ändå kvar. Irak efter Saddam är en mycket bättre Irak. Under Saddams tid var det vanligt med folkmord och förföljelser.

Problemet är att folk glömmer det förgångna så lätt, det är därför man upprepar sig: "Those who cannot remember the past are condemned to repeat it" så att säga.

Demokrati funkar på andra länder varför ska det inte funka i Syrien? 20 år är ingenting mot en evighet i misär och förtryck.
Vilka humanitära katastrofer talar du om, ISIS? Det är ett gäng terrorister som ändå hade dykt upp med eller utan Saddam och Kaddafi.

Lite komiskt att konstant läsa om hur rebellgrupperna står för samma demokrati som finns i Sverige, dessa här grabbar torterar och mördar lika mycket som ISIS, bara att dom inte riktigt har makten till att göra det i en stor skala samt har kanske lite mindre intresse av att lägga upp det på Youtube. Minns dokumentären om FSA där dom gick igenom en hel massa grejer och senare i klippet så hade dom fångat en man som trodde att en FSA soldat var någon från SAA och gick fram till honom för att ge information om "rebellerna" kort och gott så blev han torterade (sa dom själva) och förmodligen avrättad senare.

Evighet i misär och förtryck.. verkligen? Var det Syrien innan "revolutionen"?
Citera
2014-08-28, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ploppmannen
Tänkte bjuda på lite godis, eller bättre sagt lite high tech bilder på Sorias vänner som sover i Taqba flygplatsen.

https://justpaste.it/tabqa1

Längst ner ser man Sorias vän som var med på en länk, en video där detta smutsiga skräp öppnade sitt käft och trodde han var en Rambo. Länken postades såklart av Soria. Evakuerade?

https://justpaste.it/tabqa2

Del 2: Lite Assad skräp som inte hann bli "evakuerade". Enda jag stör mig lite på är att de fick en kula i skallen istället för att möta en slö kniv. Bomba civila och barn från luften eller strida mot folk som inte har vapen och du är en Rambo. När du möter folk som vet vad de gör så ger alla "Rambos" upp.
Dags för Assad att börja slicka negers röv i vita huset nu då som Kurderna och resten av shia skräpet.

För att avsluta så måsta jag erkänna att all krigsbyte IS fått de sista veckorna är ju bara ren guld. Blir bra det här...snart knackar IS på svenska gränsen.
Bilderna på döda SAA soldater i Taqba är inte mer än 50st. Det var ca 800st i basen. Allt tyder på att en stor majoritet lyckades evakuera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in