Citat:
Ursprungligen postat av
Kohen
Valet ligger inte mellan Assad och IS, du har fel. Rebellerna har inte upplöst men det finns många grupper, både extrema och mindre extrema - alla är emot Assad och IS och alla samarbetar. Folk flydde från Saddam och Khadaffi med.
Vilka grupper menar du skulle kunna styra landet i dagsläget? Tror du att de har en chans mot ISIS?
Vad jag menar är att det finns många nivåer av djävulskap. Syrien var ett välmående land i de flesta avseenden (med mellanösternmått mätt) innan kriget började.
Humanitära katastrofer såsom i Irak och Libyen efter diktatorernas fall verkar inte röra demokratiförespråkare i ryggen, varför ska de klaga? De har ju demokrati numera!
Är det en risk du vill ta, att sätta miljontals Syriers liv, både nuvarande och kommande generationens framtid på ett kort som flera gånger har visat sig ha katastrofala effekter?
Varför är det så förbannat viktigt för dig att pådyvla andra människor din syn på hur en stat ska styras? Finns det någon naturlag som säger att demokrati skulle vara överlägset alla andra styrskick?
Samma argument som förra århundradet men man har numera bytt ut "kristendom" mot "demokrati"...
Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Om valet är mellan psykfall som mördar civila med basis i en brutal sagobok och psykfall som medvetet bombar civila och dessutom brukar kemiska vapen på sin egen befolkning tror jag att vem som helst vore bättre.
Precis, Assad vill att valet ska stå mellan två slaktare och det är därför han hellre bekämpat de moderata i FSA är islamistdårarna. Det är dock så enkelt att både mördaren Assad och mördarna i ISIS måste bort från Syrien.
Varför är du är så manisk? Kalla folk för psykopater? Är det Thunderman som har konverterat?
Jag tyckte förut att var en vettig debattör med intressanta åsikter men när man ser såna här inlägg börjar man ju undra...
Jag ställer samma fråga till dig som till Cohen: Är det en risk du vill ta, att avsätta Assad och ge makten till några tvivelaktiga politiker och riskera en total humanitär katastrof och total anarki som lär ta minst 20 år att återhämta sig från så som har skett i Irak eller Libyen? Det är miljontals människoliv och Syriens framtid som står på spel...