2014-08-27, 16:17
Medlem
Batmannens avatar
http://www.dagensps.se/artiklar/2014/08/26/22513827/index.xml

Nya teorier kring den ev. bödeln. Det är sannolikt två olika personer som agerar bödel.
Citera
2014-08-27, 16:32
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batmannen
http://www.dagensps.se/artiklar/2014/08/26/22513827/index.xml

Nya teorier kring den ev. bödeln. Det är sannolikt två olika personer som agerar bödel.

Tycker ni andra att detta verkar stämma? Själv kan jag inte se det riktigt. Byxorna sitter lika (samma veck nedtill, fickan öppen på benet), läderremmen över axeln blänker på samma sätt som om den är lika vriden etc, och hållningen tycker jag ser likadan ut..
Kan hålla med om att han kanske inte blir mördad av knivandet i slutet av filmen (ja, jag har ändrat mig från tidigare uttalanden när jag inte hade sett filmen ordentligt, gillar inte sånt..), men det här är jag tveksam om..
Citera
2014-08-27, 22:05
Medlem
Sorcars avatar
Bara lite kort: det börjar bli tjatigt och framför allt fjantigt att höra allt snack om känsla hit och känsla dit. Man blir inte nån slags expert för att ha suttit framför datorn och gottat sig åt diverse gore-siter. Känsla för om nåt sånt här är fake eller inte, får man kanske om man i verkliga livet, bevittnat och varit med om åtskilliga halshuggningar och liknande karvningar, och detta under lång tid. Precis som vid annan erfarenhet. Så er "känsla" faller på sin egen orimlighet.

Och det där med " öhh, inge blod, ju..." Det tar faktisk ett par sekunder innan det kommer nåt blod, dels för att du måste träffa på en blodåder, och i detta fall sitter ju t.ex. en halspulsåder förhållande vis ganska lång bak, och på dom c:a 2 sekunder man ser av karvandet, innan nedtoningen, har inte kniven kommit många centimetrar.

Ja, detta är tjatigt, men folk tycks inte gitta läsa vad som skrivits tidigare i tråden och detta många gånger innan.
Och ja, jag har last alla inlägg, både dom många flummiga, och de få vettiga.

PS. För f..., lär er skillnaden på de, dem, och dom.
Senast redigerad av Sorcar 2014-08-27 kl. 22:09.
Citera
2014-08-27, 22:19
Medlem
Minipaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Tycker ni andra att detta verkar stämma? Själv kan jag inte se det riktigt. Byxorna sitter lika (samma veck nedtill, fickan öppen på benet), läderremmen över axeln blänker på samma sätt som om den är lika vriden etc, och hållningen tycker jag ser likadan ut..
Kan hålla med om att han kanske inte blir mördad av knivandet i slutet av filmen (ja, jag har ändrat mig från tidigare uttalanden när jag inte hade sett filmen ordentligt, gillar inte sånt..), men det här är jag tveksam om..
Jag slår till med att det är samma person.
Ska väl vara att grabben till höger är marginellt större men det kan likaväl bero på zoom-nivån.
(utgår från de två stillbilderna, har ej klippet framför mig nu)

Det enda som är är tydligt är att molnen i bakgrunden har rört på sig ganska mycket.
Citera
2014-08-28, 13:03
Medlem
Minipaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorcar
Bara lite kort: det börjar bli tjatigt och framför allt fjantigt att höra allt snack om känsla hit och känsla dit. Man blir inte nån slags expert för att ha suttit framför datorn och gottat sig åt diverse gore-siter. Känsla för om nåt sånt här är fake eller inte, får man kanske om man i verkliga livet, bevittnat och varit med om åtskilliga halshuggningar och liknande karvningar, och detta under lång tid. Precis som vid annan erfarenhet. Så er "känsla" faller på sin egen orimlighet.

Och det där med " öhh, inge blod, ju..." Det tar faktisk ett par sekunder innan det kommer nåt blod, dels för att du måste träffa på en blodåder, och i detta fall sitter ju t.ex. en halspulsåder förhållande vis ganska lång bak, och på dom c:a 2 sekunder man ser av karvandet, innan nedtoningen, har inte kniven kommit många centimetrar.

Ja, detta är tjatigt, men folk tycks inte gitta läsa vad som skrivits tidigare i tråden och detta många gånger innan.
Och ja, jag har last alla inlägg, både dom många flummiga, och de få vettiga.

PS. För f..., lär er skillnaden på de, dem, och dom.
Det säger du?
Så du menar på att experterna som nu mer eller mindre konstaterat att videon är fejk pratar i nattmössan?

Jag har nämligen svårt att tänka mig att de bevittnat halshuggningar live eller för den delen kanske prövat att knipsa huvudet av folk själva, allt för att fånga känslan.

Krimtekniker som fotar på mordplats och sedan skickar fotografierna till personer som analyserar dessa utvecklar ingen känsla efter åratal av bildanalys?
Animatörer som studerar rörelse och anatomi genom att läsa böcker, se på film utvecklar ingen känsla?

Klart man utvecklar en känsla för ett ämne, även om man nu råkar sitta framför en datorskärm.
Citera
2014-08-28, 13:26
Medlem
Minipaxs avatar
Den andre fångens (Steven Joel Sotloff) mamma har nu gått ut i tv och vädjat till terroristerna att släppa honom.

Det har varit knäpptyst om denne herre under ett års tid, fram tills nu.
Anledningen är att terroristerna hotat att avrätta honom om familjen bryter tystnaden.

Vad jag finner märkligt är att experterna nu tycks vara överrens om att videon (James Foley) är fejk, men de är snabba med att inflika att man är säker på att han är död.
Hur kan de vara så säkra på det och varför ska jag lita på att det de säger är sant?

Ytterligare lite huvudbry, hur lyckades de spåra upp den påstådda halshuggaren så till synes snabbt och enkelt?
De klarar ju uppenbarligen inte ens av att finna ett helt passagerarplan (MH370) som hux flux dematerialiserar men en människa i ninjadräkt som täcker hela kroppen kan de nosa upp?
Citera
2014-08-28, 21:26
Medlem
Lao Tzus avatar
För det första kan han ha mördats för ett år sedan enligt officiella källor.
Citat:
US Journalist Foley Murdered by IS Militants 1 Year Ago – Assad Spokesperson

http://en.ria.ru/world/20140826/192348464/US-Journalist-Foley-Murdered-by-IS-Militants-1-Year-Ago--Assad.html
Ytterligare underligheter
Citat:
And where the hell did they get that orange jumpsuit?!

http://www.5pillarz.com/2014/08/22/did-western-intelligence-murder-james-foley/
Citera
2014-08-28, 21:41
Medlem
Minipaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
För det första kan han ha mördats för ett år sedan enligt officiella källor.
Skulle ju förklara tidigare uttalanden om att Foley med all säkerhet är död.
Citera
2014-08-29, 02:25
Medlem
Sorcars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minipax
Det säger du?
Så du menar på att experterna som nu mer eller mindre konstaterat att videon är fejk pratar i nattmössan?

Jag har nämligen svårt att tänka mig att de bevittnat halshuggningar live eller för den delen kanske prövat att knipsa huvudet av folk själva, allt för att fånga känslan.

Krimtekniker som fotar på mordplats och sedan skickar fotografierna till personer som analyserar dessa utvecklar ingen känsla efter åratal av bildanalys?
Animatörer som studerar rörelse och anatomi genom att läsa böcker, se på film utvecklar ingen känsla?

Klart man utvecklar en känsla för ett ämne, även om man nu råkar sitta framför en datorskärm.

Ja, det säger jag!
Och vaddå fejk, filmen visar väl vad den visar, dvs en kille håller nåt som ser ut som en kniv mot halsen på en annan, gör några diffusa sågande rörelser, före en nedtoning i svart
I nästa scen ligger något som verkar vara en huvudlös kropp med vad som skall förställa ett blodigt huvud vilande på kroppens rygg. Jag har inte ifrågasatt detta, detta ser ju alla. Om vad detta egentligen är eller betyder, har jag inte skrivet ett ord. Bara spekulerat, i sånt fall.

Om du läser vad jag skrev i mitt inlägg, så fattar du kanske att jag menar dessa "känslan-experter" här inne på Flashback som dillar om att "JAG får inte känslan av...osv" eller liknande.
Men här måste man kanske vara övertydlig, och kanske upprepa sig!

Jag har inte uttalat mig om professionella forensikers ev. synpunkter eller ifrågasatt deras kompetens eller erfarenhet, när det gäller denna video, alls icke! Dom skriver sannerligen inte här, dom verkliga experterna alltså! (Se där, nu var jag väl tydlig!)

Men när man läser felstavade och andra halvtaskigt skrivna inlägg från just Gore-site-fans, och som uttalar sig om hur dom "känner inför den här filmen" och man kan gissa sig till deras icke-torr-bakom-öronen-ålder, blir man en aning trött! Och härinne är det många som
Citat:
pratar i nattmössan
.
Till sist: Enligt min mening kan vi som sitter här och skriver på Flashback inte veta med säkerhet. Jag har svårt att tänka mig att vi är några exporter i ämnet!
Jag är det i alla fall inte, jag bara spekulerar (om jag ens har gjort det, förresten) precis som alla andra.
Jag erkänner det gärna, medan andra uttalar sig så tvärsäkert, eller har en känsla....

Nothing personal, by the way!
Senast redigerad av Sorcar 2014-08-29 kl. 02:28.
Citera
2014-08-29, 17:01
Medlem
Minipaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorcar
Ja, det säger jag!
Och vaddå fejk, filmen visar väl vad den visar, dvs en kille håller nåt som ser ut som en kniv mot halsen på en annan, gör några diffusa sågande rörelser, före en nedtoning i svart
I nästa scen ligger något som verkar vara en huvudlös kropp med vad som skall förställa ett blodigt huvud vilande på kroppens rygg. Jag har inte ifrågasatt detta, detta ser ju alla. Om vad detta egentligen är eller betyder, har jag inte skrivet ett ord. Bara spekulerat, i sånt fall.

Om du läser vad jag skrev i mitt inlägg, så fattar du kanske att jag menar dessa "känslan-experter" här inne på Flashback som dillar om att "JAG får inte känslan av...osv" eller liknande.
Men här måste man kanske vara övertydlig, och kanske upprepa sig!

Jag har inte uttalat mig om professionella forensikers ev. synpunkter eller ifrågasatt deras kompetens eller erfarenhet, när det gäller denna video, alls icke! Dom skriver sannerligen inte här, dom verkliga experterna alltså! (Se där, nu var jag väl tydlig!)

Men när man läser felstavade och andra halvtaskigt skrivna inlägg från just Gore-site-fans, och som uttalar sig om hur dom "känner inför den här filmen" och man kan gissa sig till deras icke-torr-bakom-öronen-ålder, blir man en aning trött! Och härinne är det många som.
Till sist: Enligt min mening kan vi som sitter här och skriver på Flashback inte veta med säkerhet. Jag har svårt att tänka mig att vi är några exporter i ämnet!
Jag är det i alla fall inte, jag bara spekulerar (om jag ens har gjort det, förresten) precis som alla andra.
Jag erkänner det gärna, medan andra uttalar sig så tvärsäkert, eller har en känsla....

Nothing personal, by the way!

Gör dig inte dum nu, du är väl medveten om vad som avses när vi diskuterar ordet fejk i detta sammanhang.
Filmen är konstruerad, syftet var att utge sig att vara något som det inte var.
Därav fejk / hoax / förfalskning / missledande film.
Önskar du en diskussion om "The Matrix", "What is real?" osv så finns det säkert roliga trådar som avhandlar just detta.

Känsla är något som växer fram med ålder och erfarenhet, kanske därför konceptet är svårt att greppa för en del.

Nu känns ( ) det dock som att vi hamnat lite väl off topic, åter till ämnet!

Läste att en ny halshuggarvideo har släppts, jag har inte fått tillfälle att se den ännu så vågar inte säga om den har någon relevans för denna tråd.
Citera
2014-08-29, 17:14
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Ytterligare underligheter

Ja, hur kan en organisation med lite drygt en miljard dollar på fickan få tag på en orange overall?
Citera
2014-08-29, 21:48
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Ja, hur kan en organisation med lite drygt en miljard dollar på fickan få tag på en orange overall?
Guantanamo säljer ut?

Det börjar stå allt mer klart att Foley bara är en bricka i det spel där "dom" har beslutat sig för att ersätta Al Kaida med IS eftersom det inte gick att skrämma folk med Al Kaida längre.

Vänta bara till väst sätter "boots" på marken i Syrien och vänder dom mot Assad istället för IS efter någon false flag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in