Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-26, 01:03
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Det handlar naturligtvis om ifall man väljer att ha en blind tro baserad på ingenting eller tror på vad vi faktiskt kan bevisa och härleda. Tycker du inte att det kan vara relevant variabel inom de flesta vetenskapliga fakulteter?

Jag tror att få professorer med exempelvis en kristen tro skulle beskriva det som en "blind tro baserad på ingenting". Är man professor i Matematik ser jag inte på vilket sätt det skulle förstöras av vilka teorier man personligen har gällande exempelvis universums ursprung, något som faktiskt inte kan bevisas i dagsläget.
Citera
2014-08-26, 09:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breeze420
Jag tror att få professorer med exempelvis en kristen tro skulle beskriva det som en "blind tro baserad på ingenting". Är man professor i Matematik ser jag inte på vilket sätt det skulle förstöras av vilka teorier man personligen har gällande exempelvis universums ursprung, något som faktiskt inte kan bevisas i dagsläget.

Nu ses det inte tydligt vad du syfter till med "universums ursprung" (det kan betyda båda ett kosmisk och extra-kosmisk ursprung), så följande blir kanske inte 100% relevant beroende på vad du menar.

Men om kosmos ursprung är icke-falsifierbart, då är det bara en fråga om semantisk akrobatik att kalla det annat än "tro" (jag erkännar dock att det är att ta i att kalla det BLIND tro).
Citera
2014-08-26, 16:21
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu ses det inte tydligt vad du syfter till med "universums ursprung" (det kan betyda båda ett kosmisk och extra-kosmisk ursprung), så följande blir kanske inte 100% relevant beroende på vad du menar.

Men om kosmos ursprung är icke-falsifierbart, då är det bara en fråga om semantisk akrobatik att kalla det annat än "tro" (jag erkännar dock att det är att ta i att kalla det BLIND tro).

Vad menar du med "extra-kosmisk"? Kosmos ursprung är i dagslaget icke-falsifierbart, och jag tvivlar på att det kommer att finnas något annat svar än ett evigt ursprung. Men att det är just tro är det ingen som förnekar, det är det oavsett vad man tror.
Citera
2014-08-26, 21:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad menar du med "extra-kosmisk"?

Något som är "utanför" kosmos eller ett icke-kosmisk existens-nivå.
Citera
2014-08-27, 10:29
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Något som är "utanför" kosmos eller ett icke-kosmisk existens-nivå.

Universums ursprung kan naturligtvis inte vara en del av kosmos, eftersom att vi frågar oss självaste kosmos ursprung. Ursprunget måste alltså tillhöra antingen en fysisk fas eller ett metafysiskt ursprung som står innan eller utanför kosmos.
Det skapade kan inte vara skaparen om man säger så, oavsett om skaparen nu är någonting fullt naturligt eller ett evigt väsen. Det förstnämnda kan omöjligen vara evigt, då evighet, åtminstone in i det förflutna, inte går att förena med det naturliga och materiella, så vitt vi vet. Allt naturligt måste ha en orsak till dess existens, och det har även allt existerande. Något undantag kan inte ha givits universum själv innan dess begynnelse.
Citera
2014-08-27, 10:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det skapade kan inte vara skaparen om man säger så, oavsett om skaparen nu är någonting fullt naturligt eller ett evigt väsen. Det förstnämnda kan omöjligen vara evigt, då evighet, åtminstone in i det förflutna, inte går att förena med det naturliga och materiella, så vitt vi vet. Allt naturligt måste ha en orsak till dess existens, och det har även allt existerande. Något undantag kan inte ha givits universum själv innan dess begynnelse.

Iofs KAN det hypotetisk finnas komponenter i kosmos struktur som transcenderar fysikalismen (quantum-entanglement indikerar detta), men det är tills vidare extremt spekulativt så jag ser det inte som mer än en möjlighet.
Citera
2014-08-27, 11:03
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det förstnämnda kan omöjligen vara evigt, då evighet, åtminstone in i det förflutna, inte går att förena med det naturliga och materiella, så vitt vi vet.

Varför skulle inte en evighet vara möjlig????
Citera
2014-08-27, 11:13
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Universums ursprung kan naturligtvis inte vara en del av kosmos, eftersom att vi frågar oss självaste kosmos ursprung. Ursprunget måste alltså tillhöra antingen en fysisk fas eller ett metafysiskt ursprung som står innan eller utanför kosmos.

Låt säga att jag går med på allt detta, försöker du sedan leda det till special pleading eller magi för att lösa problemet?
Citera
2014-08-27, 11:40
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Allt naturligt måste ha en orsak till dess existens, och det har även allt existerande. Något undantag kan inte ha givits universum själv innan dess begynnelse.

Bara för att kolla: Om ALLT existerande har en orsak till sin existens, vilken är orsaken till guds existens?
Citera
2014-08-27, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Bara för att kolla: Om ALLT existerande har en orsak till sin existens, vilken är orsaken till guds existens?

T ex tack vare honom ha vi så underbara efenskaper
Citera
2014-08-27, 20:58
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
T ex tack vare honom ha vi så underbara efenskaper

Goddag, yxskaft.
Citera
2014-09-07, 15:41
Medlem
100x234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aquos
Jag förstår mig inte på religiösa människor. Hur fan kan man vara så jävla dum att man tror på något som det inte finns något bevis alls för? Det finns absolut inga bevis över huvud taget på att gud finns. Sluta tro på vad andra matar in i era huvud och lär er tänka själva och använda sunt förnuft!

Så du har inte blivit inmatad med ateism i sekulära sverige? Du säger emot dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in