2014-08-26, 09:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
CHL är inte ett EM för klubblag efters det inte täcker hela det geografiska området Europa. Att använda begreppet "bäst i Europa" för den som vinner CHL är missvisande. Så är det oavsett vad man tycker.
So fucking what? Den som vinner är bäst i i väst, syd, central och nordeuropa, och Ryssland är ett jävla skitland som gillar att invadera andra länder.

Finns ingen seriös anledning att gnälla över CHL bara för att ryssen inte är med.
Citera
2014-08-26, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
So fucking what? Den som vinner är bäst i i väst, syd, central och nordeuropa, och Ryssland är ett jävla skitland som gillar att invadera andra länder.

Finns ingen seriös anledning att gnälla över CHL bara för att ryssen inte är med.
Man kan dock inte förneka att CHL blir mycket sämre klassmässigt eftersom ryska lagen inte är med. Visst, lagen från Schweiz är ju sevärda och är dom lag som håller snarklik nivå i jämförelse med SHL-lagen. Som situationen är just nu så är det omöjligt att bedöma hur bra SHL-lagen är med tanke på det överlag klena motståndet. Att Ryssland som land med Putin i spetsen gör som dom själva vill och har sina egna regler har ju inget med CHL att göra.
Citera
2014-08-26, 12:22
Medlem
VSVPs avatar
Citat:

Bara grejen att lag som t. ex. HV eller Djurgården är med bevisar ju att turneringen inte har något att göra med vilka som är bäst. Baserar detta helt enkelt på hur tabellen 13/14 såg ut efter 55 omgångar.
Citera
2014-08-26, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Jag tänkte att det var underförstått att vi med europalag exkluderade lag från KHL i de här sammanhangen, och att din kritik mer var slentrian av det slaget som gällde ET förra året som var ren inbjudan. Nonchalant av mig. Det förändrar ju inte att det finns prestige, oavsett om KHL ställt sig utanför för tillfället. Topplagen från finska och tjeckiska ligan är ju ingen helt enkel match. Där finns prestige.

Sen tror jag de flesta, om man ska ha skadebenägna matcher, hellre har det mot europeiska lag från Europas högstaligor än mot svenska HA/Div1-lag. Ni har löven, vi har AIK, Leksand har Mora och Örebro har Bofors. Sen blir det rätt ljummet. Luleå mot Boden? Jag tror definitvt lagen mår bra av några faktiskt heta möten på försäsongen utöver träningsmatcherna, trots skaderisken, och jag tror att CHL är bästa vägen dit för de flesta svenska lag som saknar gamla rivaliteter mot sämre lag på dekis. På sikt tror jag det är bra för svensk hockey att Europeisk dito går framåt, även om det på kort sikt hade gynnat turneringens anseende att kapa av undra halvan av lagen. Turneringen är amatörmässig nu, värre än jag väntade mig, men jag tycker den har för mycket potential för att redan överge.
Men vad är det för prestige när lagen inte ger sitt yttersta i dessa matcher? Antingen sker det på försäsongen när lag knappt tränat eller så sker det mitt i säsongen när man är fokuserad på ligamatcher. Ifjol vann vi mot dåvarande finska mästarna Ässät på försäsongen men ingen såg nån prestige i det.

Jag vet inte vad ni gör på försäsongerna men jag tittar på hur VÅRA spelare ser ut, inte motståndarnas.
På försäsongen ser jag gärna att vi möter våra "vanliga" motståndare Luleå, Modo, Kärpät och sedan 1 eller 2 sydlag. Gärna även Vasa nu när de gått upp i Liiga, blir en kort resa för oss med färjan.

Citat:
Ahh, detta leder ingen vart och det känns som att diskussion ligger på den nivån att om KHL vore med så hade du gnällt på att NHL inte var med.

I idrott råkar man ut för skador, vet fan ens om det är säkert att isolera sig från omvärlden, aldrig gå ut för till och med hemmavid så kan en råka skära sig på en potatisskalare eller som den här killen http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/article10278854.ab#

Iaf tur och gott att Skaik inte har samma synsätt på saken, som dig.
Nej, för CHL utgör sig för att vara ett europamästerskap. Annars hade jag ju även klagat på att AHL inte var med.

Vet inte varför du pratar om "vad som är möjligt" när jag snackar om skaderisken. Något som ökar om du sätter dig i sagd situation.

Det är rätt delat i Skellefteå. Wallson sa inför matchen mot SönderjyskE att de inte bryr sig om resultaten så länge prestationen är bra.
Citat:

Tror du att det laget som vinner CHL är det bästa i Europa utanför KHL? Det tror inte jag.
Senast redigerad av atreyeri 2014-08-26 kl. 12:39.
Citera
2014-08-26, 12:35
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutgerus
Schweiziska super klubben Kloten ligger sist i 1 av 11 grupper. Största back legendaren Petteri Nummelin har lagt av så dom har tappat i offensiv spelstil där finländaren var en mega stjärna i Kloten och i finska landslaget. 2 VM-guld i meritlistan.

Luddig text.

Kloten har spelat två finaler på dem senaste fyra åren (senast förra året).

För jag antar att din text handlar om att Kloten har gått ner sig?
Senast redigerad av Emba 2014-08-26 kl. 12:37.
Citera
2014-08-26, 13:17
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atreyeri
Men vad är det för prestige när lagen inte ger sitt yttersta i dessa matcher? Antingen sker det på försäsongen när lag knappt tränat eller så sker det mitt i säsongen när man är fokuserad på ligamatcher. Ifjol vann vi mot dåvarande finska mästarna Ässät på försäsongen men ingen såg nån prestige i det.

Jag vet inte vad ni gör på försäsongerna men jag tittar på hur VÅRA spelare ser ut, inte motståndarnas.
På försäsongen ser jag gärna att vi möter våra "vanliga" motståndare Luleå, Modo, Kärpät och sedan 1 eller 2 sydlag. Gärna även Vasa nu när de gått upp i Liiga, blir en kort resa för oss med färjan.
Tycker vi får hålla isär lite, prestige ligger inte i att vinna en enskild gruppspelsmatch. Prestige ligger i att vinna i slutspelet, när lagen är igång. Här finns ju ingen skillnad mot fotbollen, slutspelet pågår ju där också under ligasäsongen.

Däremot ser jag en poäng i att lagen får gå in för fullt, även om de inte klarar att prestera på topp än. Det behövs försäsongsmatcher där det tydliga fokuset är att pröva konstellationer och spel, men jag tror likväl det behövs matcher där lagen faktiskt verkligen vill vinna, mer än man vill vinna i övriga försäsongsmatcher. Det är en situation i sig som behöver testas. Jag tror inte det är ultimat att den första sådana matchen skall komma i första serieomgången av SHL, där seriepoäng räknas. Även om serien blir allt längre och betydelselös.

Sen bryr jag mig också primärt om hur spelet i mitt egna lag ser ut, men jag tror inte på att mina spelare existerar i ett vakuum oberoende av motståndarsidan. Därför bryr jag mig om vilka som finns på andra sidan rödlinjen, i vilket sammanhang det är och med vilken inställning motståndarna går in.
Citera
2014-08-26, 16:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Vad Ryssland är eller inte är må så vara. De är naturligtvis ett lika stort skitland som USA, men det är oväsentligt. Den som vinner CHL har vunnit en turnering för klubblag, men inte ett EM.
Citera
2014-08-26, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VSVP
Bara grejen att lag som t. ex. HV eller Djurgården är med bevisar ju att turneringen inte har något att göra med vilka som är bäst. Baserar detta helt enkelt på hur tabellen 13/14 såg ut efter 55 omgångar.
Mmm, men eftersom att DIF, HV71 och några till har varit med om att grunda skiten och lagt in kapital så är det fullt rimligt att de får vara med och åka snålskjuts ett tag i och med att det ändå är dom som gjort det möjligt för lag som Skaik att få parasitera på detta framtida framgångskoncept
Citera
2014-08-26, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Man kan dock inte förneka att CHL blir mycket sämre klassmässigt eftersom ryska lagen inte är med. Visst, lagen från Schweiz är ju sevärda och är dom lag som håller snarklik nivå i jämförelse med SHL-lagen. Som situationen är just nu så är det omöjligt att bedöma hur bra SHL-lagen är med tanke på det överlag klena motståndet. Att Ryssland som land med Putin i spetsen gör som dom själva vill och har sina egna regler har ju inget med CHL att göra.
Fast nu är det ju KHL som tackat nej. Kanske de är rädda för att inte räcka till mot di svenske å di finske?

Och bara för att de har tackat nej, så är ju inte de en fullgod anledning att inte köra denna turnering, och fortfarande så är ju de bästa lagen från aktuella regioner med.

Sedan verkar det ju som att elitserielagen inte allt för ofta vinner denna turnering och de varianter av dem som funnits innan, så det kanske rent teoretiskt faktiskt är så att de andra lagen är bättre.
Citera
2014-08-26, 18:43
Bannlyst
Citat:
Vad Ryssland är eller inte är må så vara. De är naturligtvis ett lika stort skitland som USA, men det är oväsentligt. Den som vinner CHL har vunnit en turnering för klubblag, men inte ett EM.
Som sagt alla delar inte åsikten att Ryssland är en del av Europa, själv betraktar jag dem som främmande hunner.
Citera
2014-08-26, 19:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Som sagt alla delar inte åsikten att Ryssland är en del av Europa, själv betraktar jag dem som främmande hunner.

Fast det är ju ingen subjektiv fråga. Ryssland tillhör Europa, vilket även gäller flera av de övriga forna Sovjetstaterna.
Citera
2014-08-26, 20:26
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Fast det är ju ingen subjektiv fråga. Ryssland tillhör Europa, vilket även gäller flera av de övriga forna Sovjetstaterna.
En sanning med stor modifikation. Större delen av Ryssland ligger (geografiskt) i Asien, en mindre del i Europa när man kollar på hur världsdelarna ligger.
Ryska idrottsmän må vara med i EM och liknande tävlingar men nationen är inte med i EU, tror inte heller att Ivan på gatan i Moskva känner sig europeisk. Ryssland är Ryssland och är fasen inte en del av Europa. Hade dock varit kul om dom bästa lagen var deltog i CHL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in