2014-08-25, 16:45
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atreyeri
Nej de bästa lagen i europa är inte med.
Säger ju att OM jag nu vill ha heta möten med risk för fulsmällar och hjärnsläpp är det bara att boka match mot löven.
Jag tänkte att det var underförstått att vi med europalag exkluderade lag från KHL i de här sammanhangen, och att din kritik mer var slentrian av det slaget som gällde ET förra året som var ren inbjudan. Nonchalant av mig. Det förändrar ju inte att det finns prestige, oavsett om KHL ställt sig utanför för tillfället. Topplagen från finska och tjeckiska ligan är ju ingen helt enkel match. Där finns prestige.

Sen tror jag de flesta, om man ska ha skadebenägna matcher, hellre har det mot europeiska lag från Europas högstaligor än mot svenska HA/Div1-lag. Ni har löven, vi har AIK, Leksand har Mora och Örebro har Bofors. Sen blir det rätt ljummet. Luleå mot Boden? Jag tror definitvt lagen mår bra av några faktiskt heta möten på försäsongen utöver träningsmatcherna, trots skaderisken, och jag tror att CHL är bästa vägen dit för de flesta svenska lag som saknar gamla rivaliteter mot sämre lag på dekis. På sikt tror jag det är bra för svensk hockey att Europeisk dito går framåt, även om det på kort sikt hade gynnat turneringens anseende att kapa av undra halvan av lagen. Turneringen är amatörmässig nu, värre än jag väntade mig, men jag tycker den har för mycket potential för att redan överge.
Citera
2014-08-25, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av atreyeri
Klart jag syftar på KHL. CHL låtsas ju vara en turnering för att kora det bästa laget i europa. Ska lagen i KHL bara glömmas bort? Självklart inte.

Om CHL utgjorde sig för att vara "En (amatörmässig) internationell kommersiell liga (bestående av några av de bästa lagen från några ligor exklusive de två bästa, samt blåbärslag och mediokra diton som inte kommit med på sina sportsliga prestationer) där många lag inte alls förberett sig utan bara ser matcherna som träning" kanske jag kunnat acceptera det, men då har vi problemet med att matcher ska liras mitt under säsongen vilket är ännu mer skit.
Men det finns ändå ingen chans att jag ska tycka om en liga där vi inte får ha våra ränder på axlarna så det är liksom kört redan där.

Kabanov skadade sig pga Krefelds patetiska plexiglas och Lehtonens skadade sig pga att motstånden var frustrerad och gav gärnet med 50 sekunder kvar samtidigt som han inte hade skickligheten nog att hänga med. Tror faktiskt inte att det skett på träning.
Ahh, detta leder ingen vart och det känns som att diskussion ligger på den nivån att om KHL vore med så hade du gnällt på att NHL inte var med.

I idrott råkar man ut för skador, vet fan ens om det är säkert att isolera sig från omvärlden, aldrig gå ut för till och med hemmavid så kan en råka skära sig på en potatisskalare eller som den här killen http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/article10278854.ab#

Iaf tur och gott att Skaik inte har samma synsätt på saken, som dig.
Citera
2014-08-25, 19:42
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
Ahh, detta leder ingen vart och det känns som att diskussion ligger på den nivån att om KHL vore med så hade du gnällt på att NHL inte var med.

I idrott råkar man ut för skador, vet fan ens om det är säkert att isolera sig från omvärlden, aldrig gå ut för till och med hemmavid så kan en råka skära sig på en potatisskalare eller som den här killen http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/article10278854.ab#

Iaf tur och gott att Skaik inte har samma synsätt på saken, som dig.

Älskar dina inlägg när du är saklig och inte provocerar. Härligt Skogis!
Citera
2014-08-25, 21:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Fast det blir ju lite kontraproduktivt. Om det är ett mästerskap för lag i Europa kan man ju inte kräva att utomeuropeiska lag ska vara med. Om däremot lag från Europa, från en förmodat bättre liga, inte är med så finns det ju anledning att se turneringen som påtagligt devalverad.
Citera
2014-08-25, 21:36
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast det blir ju lite kontraproduktivt. Om det är ett mästerskap för lag i Europa kan man ju inte kräva att utomeuropeiska lag ska vara med. Om däremot lag från Europa, från en förmodat bättre liga, inte är med så finns det ju anledning att se turneringen som påtagligt devalverad.

Självklart ska KHL vara med. Skellefteå AIK behöver tuggmotstånd.
Citera
2014-08-25, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Självklart ska KHL vara med. Skellefteå AIK behöver tuggmotstånd.
Nu verkar ju KHL-lagen ha tackat nej till CHL, men håller med. Skellefteå behöver få bättre motstånd. Det gäller ju iofs flera andra lag.
Citera
2014-08-25, 21:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Nu verkar ju KHL-lagen ha tackat nej till CHL, men håller med. Skellefteå behöver få bättre motstånd. Det gäller ju iofs flera andra lag.

Ja, det är ju KHL som avstått. Det förändrar dock inte faktum att standarden i CHL är sämre än ett reellt EM för klubblag med de bästa.
Citera
2014-08-25, 21:48
Medlem
Citat:
Ja, det är ju KHL som avstått. Det förändrar dock inte faktum att standarden i CHL är sämre än ett reellt EM för klubblag med de bästa.
Men vad är skälet till avhoppet? Inte kan det väl vara pengar? CHL är ju inte en turnering som kommer leva så särskilt länge men helt klart hade den haft högre standard om lagen från KHL hade varit med. Som det är nu är det väldigt svårt att veta var lagen står.
Citera
2014-08-26, 02:55
Bannlyst
Citat:
Det är ett mästerskap för syd, väst, central och nordeuoropa om hunnerna från öst inte vill vara med so what. Är ju diskutabelt om Ryssland ens är en del av Europa. Hursom det skulle i alla fall bara handla om 2-4 KHL-lag som skulle har vart med ändå och det kan ju kvitta lika.

Att Skaikarna gråter och skriker handlar nog bara om att Luläää har lyckats hyfsat bra i föregångarna till denna turnering, något annat kan det fan inte rå på, och hade ryssarna vart med hade Skaikfolket gråtit över långa resor ända till Sibirien.
Citera
2014-08-26, 07:52
Medlem
Embas avatar
Citat:
Men vad är skälet till avhoppet? Inte kan det väl vara pengar? CHL är ju inte en turnering som kommer leva så särskilt länge men helt klart hade den haft högre standard om lagen från KHL hade varit med. Som det är nu är det väldigt svårt att veta var lagen står.

Vilket avhopp? KHL har aldrig varit med.
Citera
2014-08-26, 08:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det är ett mästerskap för syd, väst, central och nordeuoropa om hunnerna från öst inte vill vara med so what. Är ju diskutabelt om Ryssland ens är en del av Europa. Hursom det skulle i alla fall bara handla om 2-4 KHL-lag som skulle har vart med ändå och det kan ju kvitta lika.

Att Skaikarna gråter och skriker handlar nog bara om att Luläää har lyckats hyfsat bra i föregångarna till denna turnering, något annat kan det fan inte rå på, och hade ryssarna vart med hade Skaikfolket gråtit över långa resor ända till Sibirien.

CHL är inte ett EM för klubblag efters det inte täcker hela det geografiska området Europa. Att använda begreppet "bäst i Europa" för den som vinner CHL är missvisande. Så är det oavsett vad man tycker.
Citera
2014-08-26, 08:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Enligt utsago en motåtgärd mot att finska klubbar stoppade Jokerit från att vara med i CHL, då de valde KHL i stället för finska ligan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in