2014-08-22, 18:18
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pullet
Hej, hur kommer räntan se ut för bostadsägare framöver och efter Reinfeldts tal om att man behöver 48 miljarder.
Kommer det påverka oss genom att höja räntan för att få in en del av kostnaden för 48 miljarderna?

Din fråga är inte alls så dum som många vill låta påskina. Det har talats om införandet av en bankskatt som delvis ska finansiera statsbudgeten och därmed då också extra anslag till Migrationsverket. Man behöver inte ha särskilt stor fantasi för att se hur en skatt som drabbar bankerna kommer att föras över som en kostnad på bankens kunder, det vill säga de både de som sparar och de som lånar i banken.

Varken Alliansen eller S vill höja inkomstskatterna, därför måste de finna andra skatter att höja för att säkra finansieringen och det är bra valgodis att peka ut bankerna - för det är få väljare som gillar bankerna.

Stor invandring kan nog ses som något som både bidrar till att bostadspriserna stiger och som en faktor som indirekt leder till högre skatter och kostnader för samhället och därmed verkar dämpande på konsumtionen i samhället. Det är svåranalyserat på kort sikt men å andra sidan är det väldigt enkelt att förstå att sett över längre sikt vore en minskande befolkningsutveckling ett dråpslag för utvecklingen på bostadspriserna. Dock kan det ju tänkas att befolkningen i landet skulle kunna minska medan det fortfarande ökar i en given ort dit det ändå finns ett starkt inflyttningstryck eller stark ekonomisk utveckling med bibehållet antal invånare.
2014-08-22, 18:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askarsson
Bli inte upprörd, Bananen lider någon form av hävdelsebehov och begär att säga emot allt och alla.

Bara när folk skriver korkade saker vilket iofs sket rätt ofta här.
2014-08-22, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Din fråga är inte alls så dum som många vill låta påskina. Det har talats om införandet av en bankskatt som delvis ska finansiera statsbudgeten och därmed då också extra anslag till Migrationsverket. Man behöver inte ha särskilt stor fantasi för att se hur en skatt som drabbar bankerna kommer att föras över som en kostnad på bankens kunder, det vill säga de både de som sparar och de som lånar i banken.
Införande av en bankskatt som slår på alla banker i landet lär öka räntenettot. Och därmed utlåningsräntorna. Men om det skulle bli en märkbar ökning är väl lite osäkert.

Nu behöver inte staten lägga dessa 11 mdr per år som en bankskatt. Den kan välja att göra andra omfördelningar. Eller låna.

Men om det ska bli ökad utlåningsränta med en orörd räntestyrning från RB är det nog en ökning av räntenetto som krävs.
2014-08-23, 01:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-

Varken Alliansen eller S vill höja inkomstskatterna, därför måste de finna andra skatter att höja för att säkra finansieringen och det är bra valgodis att peka ut bankerna - för det är få väljare som gillar bankerna.

Stor invandring kan nog ses som något som både bidrar till att bostadspriserna stiger och som en faktor som indirekt leder till högre skatter och kostnader för samhället och därmed verkar dämpande på konsumtionen i samhället. Det är svåranalyserat på kort sikt men å andra sidan är det väldigt enkelt att förstå att sett över längre sikt vore en minskande befolkningsutveckling ett dråpslag för utvecklingen på bostadspriserna. Dock kan det ju tänkas att befolkningen i landet skulle kunna minska medan det fortfarande ökar i en given ort dit det ändå finns ett starkt inflyttningstryck eller stark ekonomisk utveckling med bibehållet antal invånare.

Tack för att du förstår vinkeln i det hela, har förstått att alla är ekonomer, finanskillar och höjdare inom WS i den här tråden. Men titta, det räckte med en kille som dig för att förstå vad jag mena.
2014-08-23, 09:10
Medlem
Citat:
Tack för att du förstår vinkeln i det hela, har förstått att alla är ekonomer, finanskillar och höjdare inom WS i den här tråden. Men titta, det räckte med en kille som dig för att förstå vad jag mena.
Det finns även de som jobbar med samhällsbyggnad.
2014-08-23, 09:37
Medlem
Citat:
Det finns även ett samband mellan underskott i statens finanser och höjd ränta.

http://www.sparbankeneken.se/privat/om-privatekonomi/det-har-med-pengar/den-viktiga-rantan/index.htm
2014-08-23, 15:24
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:

Magnus är finanskille. I alla fall de trådar som jag har sett så verkar han väldigt kompetent.
2014-08-23, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Magnus är finanskille. I alla fall de trådar som jag har sett så verkar han väldigt kompetent.

Det är mycket möjligt, anledningen att jag gav han eloge är att han förstod vad jag menade och gav mig cred för min fråga medan andra som tror sig veta så mycket försökte göra mig till åtlöje.
2014-08-24, 17:19
Medlem
Okej, fler bostäder och mer befolkning är bra för välstånd och tillväxt, men vad händer när nästa generation växer upp. Då blir det dubbel så stor belastning.

Det är ju en helt vansinnig framtid.

Och man bör väl oroa sig om man redan inte har investerat i Stockholm.
Jävlar, sällan kommer något att vara så lönsamt som en etta - trea i stockholm.

Med tanke på befolkningstillväxten och efterfrågan, ska vi tro på värdeökning 0,5 milj + på två år på samtliga?

Mäklare 2016:
En 1:a 20 min utanför storstockholm?
Bara 2,3 mille! Och då beräknas godtillväxt närmaste 2 åren.
2014-08-25, 06:19
Medlem
Trillskes avatar
Har du tur bjuder mäklaren på en gratis lunch också.
2014-08-25, 19:20
Bannlyst
Augusti 2014 och utbudet av bostäder är lågt, påstås det.

Men är utbudet lågt i hela Sverige? Och är det ett litet utbud därför att både säljare och köpare nu, främst säljare, börjar bli lite väl giriga?

Isåfall kan en kulmen på prisutveckling hålla på att inträffa just nu. Vi har en intressant framtid framför oss om alltfler spekulanter börjar avvakta, de lägger märke till allt fler sänkta priser, de börjar avvakta än mer. Då kan det börja ta fart nedåt.

"Europas starkaste ekonomi" visar sig vara ännu en i raden av kreditdrivna ekonomier utan verkligt pålitlig grund. Det kan visa sig vara precis så.
2014-08-25, 20:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Vad var det nu alla bubbelbabblare sa skulle hända efter valet, en massa nya hårdare regler, allt skulle bli tuffare och prierna skulle störtdyka...

Hur kommer det då sig att sossarna nu vill lätta på bolånetaket, det skulle väl inte ske?
http://www.di.se/artiklar/2014/8/25/s-flaggar-for-att-latta-pa-bolanetaket/

Citat:
Magdalena Andersson avvisar även förslag från bland annat Ingves att se över den svenska skattelagstiftningen och ränteavdraget för att motverka skuldsättningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in