2014-08-22, 02:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Haha alltså vem är du?
Gömmer mig?

Ja du försökte undfly kritik med detta påstående:

Citat:
Det var inte jag som tog upp att Borg hade lån.

Du försökte alltså lägga över fokus på andra istället för att stå för det du skrev själv.

Citat:
Baserat på min länk tycker jag det är högt belånat. Även om AB baserade värdet till 3,22 så hade de inte spelat någon roll för min del om de i själva verket var värderat till 4,5. 3,65 är ändå en hög belåning. Du verkar ha tappat helt de här med pengars värde, med eller utan säkerhet.

Till skillnad från dig uttalar jag mig inte om det utan att ha en källa på vad huset var värt och hur Borgs privatekonomi ser ut. Fria spekulationer räcker inte för att jag ska kasta anklagelser mot folk men det räcker uppenbarligen för dig.

Citat:
Om han hade tagit mer lån, det var en fråga och inget påstående eller gissning.
Vad behöver jag argumentera om egentligen, hur trolig min källa var?

Ja du bara gissar helt utan grund, det är ju det jag säger och vilken källa, du har inte presenterat någon källa på något. Det enda som framkommit i artikeln var ett fastighetsvärde och det behöver inte alls återspegla värdet på huset. Kanske har han tagit ett lån för att bygga ut eller rusta upp huset som inte ännu hade fått genomslag på fastighetsvärdet.

Du har ingen aning utan anklagar folk baserat på gissningar. Mer rimligt är att banken gjort bedömningen att lånet inte är för högt, det är vad banker normalt kräver för att ge lån och ingen fakta har presenterats som säger annat.

Citat:
Om du ska svara på mitt inlägg med källan så får du ju åtminstone komma med uppdaterad dito.
Inte hålla på och trassla till detta, hålla på och citera och highlighta andras inlägg känns inte så intressant.
Det finns väl inget poängsystem i den här tråden?
Mest rätt vinner

Varför ska jag komma med uppdaterade källor om Borgs lånesituation?
Jag har inte påstått något annat än att du slänger ur dig grundlösa anklagelser som du dessutom kryddar med rena gissningar. Samtidigt blir du stött när andra kritiserar dig. Du kanske borde fundera på att behandla andra som du själv vill bli behandlad?
2014-08-22, 02:31
Medlem
_killahs avatar
Tack, då var vi klara.
Du förstörde din utlovade sorti
2014-08-22, 03:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Tack, då var vi klara.
Du förstörde din utlovade sorti

Ja jag förstår att du är svarslös efter att ha gjort bort dig så och någon sorti har jag inte utlovat. Flytta fokus verkar vara din huvudsakliga taktik.
2014-08-22, 03:24
Medlem
_killahs avatar
Så var det dags för munhuggandet igen.
Ska vi ta det från början, vad ska jag bemöta för kritik.
Punkt gärna ner de så svarar jag på de en i taget.
Inget citerande utan bara ett par rader där vi tydligen inte är ense.
2014-08-22, 07:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Så var det dags för munhuggandet igen.
Ska vi ta det från början, vad ska jag bemöta för kritik.
Punkt gärna ner de så svarar jag på de en i taget.
Inget citerande utan bara ett par rader där vi tydligen inte är ense.

Så du har inte förstått det jag skrivit ovan?
Du har anklagat Borg för att ha hög belåning trots att du inte vet:

1. Hur mycket hans hus var värt
2. Hur hans privatekonomi såg ut
3. Vilken belåningsgrad han hade
4. Du vet heller inte om en del av lånet har använts för att öka värdet på huset

Om vi pratar nutid har du heller inte visat något underlag på hur situationen ser ut nu. Har han ens lånet kvar, du har inte en aning men drog till med gissningen att han kanske har ökat lånen. En gissning helt utan grund.

Det enda du utgår från före att bedöma värdet på huset var fastighetsvärdet för flera år sedan och innan han tog lånet.

Vi kan heller inte helt koppla bort huset och bara betala lånet på 3,65 miljoner. Hur mycket pengar det är för en individ beror förstås på dennes totalekonomi och detta har inte haft koll på.

Kort sagt, du slänger ur dig anklagelser utan grund. Skaffa information först och presentera sedan dina slutsatser när du tar illa upp när andra annars säger att du är oseriös.
2014-08-22, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
3,65 ,iljoner i lån är säkerligen inte mycket med hans lön och Aftonbladets bedömning av värdet baserat på taxeringsvärdet är mycket tunn. Har banken lånat ut mer än så har de säkert bedömt värdet som högre. Dessutom är artikeln 3 år gammal och sedan dess har den säkert stigit rätt mycket i värde.

Eller för att sammanfatta det, påståendet är grundlöst.
Utan att säga något om huruvida lånet är stort eller inte, varesig då eller nu, så är det förvånande att han har så mycket i lån och så lite tillgångar med en sådan lön. Var går pengarna?
2014-08-22, 08:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel
Utan att säga något om huruvida lånet är stort eller inte, varesig då eller nu, så är det förvånande att han har så mycket i lån och så lite tillgångar med en sådan lön. Var går pengarna?

Ingen aning och därför uttalar jag mig inte om det.
2014-08-22, 08:46
Medlem
Citat:
Ingen aning och därför uttalar jag mig inte om det.
Förlåt, det var inte meningen att fråga dig. Det var mer en fråga jag ställde mig själv Höginkomsttagare, finansminister, men inga ordentliga tillgångar utöver huset - jag blev bara förvånad...
2014-08-22, 08:48
Medlem
zorceuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel

Ren spekulation från min sida, men han kanske har satt pengarna i arbete då han tror på sin förmåga att erbjuda Sverige en stabil ekonomi?

Om han lånat rörligt med bra rabatt kanske han räknar med en snittränta på runt 3%, och samtidigt kan han investera pengarna och med sina känningar och sin bakgrund så anser han sig kunna få en avkastning på i snitt 7%. Det skulle ge honom runt 100.000kr/år i vinst, och det är väl inte så tråkiga pengar även om han har en bra lön.
2014-08-22, 10:30
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Så du har inte förstått det jag skrivit ovan?
Du har anklagat Borg för att ha hög belåning trots att du inte vet:

1. Hur mycket hans hus var värt
2. Hur hans privatekonomi såg ut
3. Vilken belåningsgrad han hade
4. Du vet heller inte om en del av lånet har använts för att öka värdet på huset

Om vi pratar nutid har du heller inte visat något underlag på hur situationen ser ut nu. Har han ens lånet kvar, du har inte en aning men drog till med gissningen att han kanske har ökat lånen. En gissning helt utan grund.

Det enda du utgår från före att bedöma värdet på huset var fastighetsvärdet för flera år sedan och innan han tog lånet.

Vi kan heller inte helt koppla bort huset och bara betala lånet på 3,65 miljoner. Hur mycket pengar det är för en individ beror förstås på dennes totalekonomi och detta har inte haft koll på.

Kort sagt, du slänger ur dig anklagelser utan grund. Skaffa information först och presentera sedan dina slutsatser när du tar illa upp när andra annars säger att du är oseriös.

Det enda jag gjorde var att posta en länk på din fråga om källa.
Sen ifrågasatte du trovärdigheten i länken.
Baserat på de data som står i ABs redovisning ansåg jag det var ett högt lånebelopp, sen skiter jag i vilken belåningsgrad/inkomst/värde på huset personen ifråga har.
Helt ointressant för mig, enda jag kommenterade var lånebeloppet.
Sen att du lindar in allt man säger för att få en att framstå som nån påhoppare är bara löjligt.
2014-08-22, 11:52
Medlem
Citat:
Det enda jag gjorde var att posta en länk på din fråga om källa.
Sen ifrågasatte du trovärdigheten i länken.
Baserat på de data som står i ABs redovisning ansåg jag det var ett högt lånebelopp, sen skiter jag i vilken belåningsgrad/inkomst/värde på huset personen ifråga har.
Helt ointressant för mig, enda jag kommenterade var lånebeloppet.
Sen att du lindar in allt man säger för att få en att framstå som nån påhoppare är bara löjligt.

Bli inte upprörd, Bananen lider någon form av hävdelsebehov och begär att säga emot allt och alla.
2014-08-22, 12:17
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askarsson
Bli inte upprörd, Bananen lider någon form av hävdelsebehov och begär att säga emot allt och alla.

Blir absolut inte upprörd av vad han skriver, lite distans har man ju.
Känns bara konstigt att diskutera med någon som lindar in allting man säger.
Sen vill jag gärna inte fortsätta diskutera så man inte säger något kränkande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in