2014-08-18, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel
Nu läser jag som tur är inte Gromphs inlägg, men en intressant parantes rörande bilar och prismodellering: Bugatti Veyron (prislapp från femton miljoner och uppåt, ungefär) kostar dubbelt så mycket att producera som de tar betalt för den. Men de producerar den ändå, de har väl sålt närmare 500 vid det här laget. Då ska man vara medveten om att de från början inte tänkt sälja ens så många, utan fick producera fler än planerat.

Men det är klart, Volkswagen (ägare av Bugatti) har väl inte resurser nog att anställa folk lika kompetenta som Gromph...
Man kan inte jämföra bilproduktion av enstaka lyxmärken och bostadsbygge, skulle t.ex. JM ha premiumbostäder som var dyrare att tillverka än att sälja.
Veyron togs även fram för teknikutveckling, något som jag inte tror att byggbolagen kommer göra med bostäder.

Jag tvivlar på att något byggbolag skulle bygga bostäder för att sälja till under produktionskostnaden-
2014-08-18, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Man kan inte jämföra bilproduktion av enstaka lyxmärken och bostadsbygge, skulle t.ex. JM ha premiumbostäder som var dyrare att tillverka än att sälja.
Veyron togs även fram för teknikutveckling, något som jag inte tror att byggbolagen kommer göra med bostäder.

Jag tvivlar på att något byggbolag skulle bygga bostäder för att sälja till under produktionskostnaden-
Nu var det inte meningen att diskutera det mer ingående, men visst har du rätt - Bugatti ger prisrabatt eftersom att de ser varje Veyron på gatan som reklam för dem, något som är svårt att få igenom när det gäller bostäder.

Å andra sidan är det ingen omöjlighet att ett byggbolag skulle kunna sälja billiga bostäder till en kommunal hyresvärd och sedan ta igen den förlusten på bostäder som säljs till privatpersoner.
2014-08-18, 16:09
Medlem
Disco.s avatar
Spännande nyheter från London idag, kan det smitta, finns det paralleller?

London har varit uppe på bordet tidigare så relevant är det tydligen.

UK Property Prices Suffer 'Largest Decrease Ever' As London Real Estate Goes Into Full-Scale Collapse
2014-08-18, 16:13
Medlem
Bostadsbubblan - tack vare invandringen. Är det inte så enkelt? Skit smart ju. Vi släpper in tusentals människor som behöver någonstans att bo=ont om bostäder=priserna trissas upp till oanade höjder

Blir spännande om SD kommer till makten vad som händer då. Plötsligt behövs det inte så många nya lägenheter längre.
2014-08-18, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disco.
Spännande nyheter från London idag, kan det smitta, finns det paralleller?

London har varit uppe på bordet tidigare så relevant är det tydligen.

UK Property Prices Suffer 'Largest Decrease Ever' As London Real Estate Goes Into Full-Scale Collapse
Svårt att se hur det skulle smitta på Stockholm där det till skillnad från London är fler köpare än säljare.
2014-08-18, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Hur var det nu, vill de anställa dig eller mig? Skärp dig, ska du nödvändigtvis vara barnslig och mäta penis på internet, se till att åtminstone ha stor penis. Det är en bra heuristik.
Jag tvivlar naturligtvis inte på dig när du säger att du blir anställd. Men jag skulle dock rekommendera att du håller inne med prat om penislängd på anställningsintervjun.

Citat:
Nej, och du har inte tillåtelse att vara hur mongoloid som helst.
Det är väl inte så att man direkt imponeras över med vilken stringens och saklighet du redogör för dina resonemang.

Citat:
En typisk hygien-regel (även på internet) är exempelvis att du åtminstone alltid ska hålla koll på din egen dialog. Här har du din dialog:
Tja, jag är väl en av de få på Flashback som faktiskt håller rätt på vad jag skrivit, och även vad andra skrivit.

Citat:
Jag vill förklara för dig att det inte är bra att du går in och låtsas att du kan saker du inte ens har allmänbildnings-förståelse för. Det är vad jag vill.
Tråden har rubriken "Bostadsbubbla i Sverige?", och där diskuterade jag vad som behövde hända för att vi skulle få fallande bostadspriser. Och även att priserna inte skulle falla hur mycket som helst under nyproduktion.
Om du nu har haft något av värde att tillföra där så hade väl det varit välkommet. Men jag kan inte se något sådant.

Det gällde nyproduktion av bostäder. Du invände då, men när jag pekar på vad diskussionen handlar om verkar du ha fått för dig att det gällde en diskussion om prissättning i allmänhet. Så som att ica kan ha lockvaror och sälja enstaka varar till förlust. Det är som jag skrev tidigare men inte speciellt relevant här. Och att det inte var en generell diskussion i största allmänhet om prissättning verkar du inte klara av att ta in.

Du avfärdar tom att byggföretaget peab skulle ha med frågan att göra. Vilket väl får sägas vara tämligen extremt.

Citat:
Om vi nu låtsas att du är dum i huvudet nog (föga troligt) att hittills inte ha förstått vad du har gjort fel hoppas jag du åtminstone har kommit ett steg längre på vägen nu.
Om du nu menar att något var fel borde du kunna redogöra för det. Jag har inte sett någon sådan redogörelse. Jag har efterfrågat det tidigare. Men du kan ju se vad du producerat efter det. Mest bara patetiska personangrepp. Och en total oförmåga att ens efter klara påpekanden hålla dig till ämnet.

Ta och begrunda det jag skriver och undvik detta i fortsättningen.
2014-08-18, 20:47
Avslutad
Citat:
det äldre hyresbeståndet utanför stadskärnorna - där en hel del människor som redan bor i Sverige kommer behöva bo.

Bara en parantes som kanske inte hör till kärndiskussionen, men det äldre beståndet ligger oftast inne i stadskärnorna, medans de nyare miljonprogrammen (och framåt) ligger utanför.
2014-08-18, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Bara en parantes som kanske inte hör till kärndiskussionen, men det äldre beståndet ligger oftast inne i stadskärnorna, medans de nyare miljonprogrammen (och framåt) ligger utanför.
"Det äldre beståndet utanför stan" som i "inte inne i stan, och inte det nyare beståndet utanför stan"

Jag antar att jag kunde nöjt mig med att skriva miljonprogram iofs
2014-08-18, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag hatar helvetet och sympatiserar numera med USAs sydstater, som lämnade sin djävla union. Drömmer sköna drömmar hur svenska flottan med slagskepp i Nordsjön öser in granater in på Bryssel, bara som en svensk örfil mot unionen.

Men jag röstade ung och lättpåverkad ja till samma bajs. Det var samtidigt som jag trodde att jag förstod värdet av en självständig riksbank. Nu förstår jag värdet av en riksbank som håller sig i skinnet och inte gör någonting.

Man ändrar sig med tiden.
Hm, annars hade jag uppfattat dig mer som åt vänster och därmed positiv till ett euro-sovjet med Bryssel som centralmakt isf Moskva. Det är mer libertarianer som är negativa. Har du svängt över till en minimal överhet?

Tittar man på vad BIS producerar och även uttalanden från ECB så är de allt annat än sugna på att lösa problem som populistiska politiker ställt till med. Jag kan tänka mig att dom innerligt hatar grekiska kommunistpolitiker. BIS producerade mängder av rapporter om hur staternas skulder och skuldökning kommer att ställa till det. (Men svenska media brukar nog inte redovisa dessa).

Men som jag uppfattar det blir den politiska pressen för stor ibland. Förre bossen Jean-Claude Trichet var uppenbart motsträvig och obstruerade. När han tvingades till åtgärder gjorde han motsatta operationer på annat håll. Han var lite besatt av prisstabilitet. Den tänkte efterträdaren ville inte vara med om "räddningsaktioner" så därför fick man leta efter någon annan. Draghi är väl lite mer öppen för det.

En centralbank, hur självständig den är, blir inte så mycket annorlunda än hur de folkvalda bestyckar den.
2014-08-18, 22:47
Medlem
Citat:
Å andra sidan är det ingen omöjlighet att ett byggbolag skulle kunna sälja billiga bostäder till en kommunal hyresvärd och sedan ta igen den förlusten på bostäder som säljs till privatpersoner.
Byggbolag A bygger bostäder till fastighetsbolaget Z, och gör förlust.
När sedan A offererar till privatbostäder och ska tjäna igen förlusterna finner de att Byggbolaget B som inte sitter med förluster och därmed kan ge bättre pris får jobbet i stället.
2014-08-18, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Byggbolag A bygger bostäder till fastighetsbolaget Z, och gör förlust.
När sedan A offererar till privatbostäder och ska tjäna igen förlusterna finner de att Byggbolaget B som inte sitter med förluster och därmed kan ge bättre pris får jobbet i stället.
Ignore-listan fungerar tydligen inte i citat-listan, det var riktigt dåligt.

Det är alltså inte ovanligt att samma bolag bygger både hyresrätter och bostadsrätter samtidigt, i samma område. Någonting som för övrigt slår hårt mot konkurrensen mellan olika byggherrar eftersom att det blir svårare för mindre aktörer att få kontrakt när de delas ut i så stora sjok.

Jag förmodar att du är intelligent nog att förstå det om du inte redan visste det, men att detta bara var ytterligare ett typiskt inlägg för dig, där du spelar korkad för att försöka framstå som kunnig genom att sparka in irrelevanta öppna dörrar. Ironiskt.
2014-08-21, 04:59
Bannlyst
Hej, hur kommer räntan se ut för bostadsägare framöver och efter Reinfeldts tal om att man behöver 48 miljarder.
Kommer det påverka oss genom att höja räntan för att få in en del av kostnaden för 48 miljarderna?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in