2014-08-25, 17:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag kallar inte ett skaft med en tejpbit lindad och en patron istucken sinnrikt dekorerad. Det är ett stort steg från att gå från hemmagjorda knivar till knivar med böjda blad som mordvapnet har, och ingen har sett någon sådan kniv hos KJ. Däremot tror jag att sådana knivar kan hittas hos någon som samlar på handgjorda japanska knivar.
Den omlindade tejpen var grepptejp som befrämjade ett säkert tag om skaftet; kulan på skaftet kunde också användas som vapen. - AB har sett ett verktyg hemma hos KJ som AB inte riktigt kan beskriva och som därför också kan ha bearbetats av KJ innan AB observerade det - men som KJ helt förnekar att han innehaft. Detta (antagligen "modifierade" verktyg) kommer i främsta rummet när det gäller misstänkt mordverktyg.

Det finns inga handgjorda japanska knivar som åstadkommer de sårskador VB uppvisade - och ännu mindre har några japaner förorsakat skadorna.
Citera
2014-08-25, 18:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
När jag har filtrerat bort raljerandet så kvarstår endast tidpunkt för googlingen på "hund annatomi" som motsäger hans berättelse.
Vilken slutsats drar du då av googlingen på hans slöa dator? - Han förstod ju direkt att hunden var stendöd. - Varför skulle han då studera hundens knäleder?
Citera
2014-08-25, 18:30
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Skulle han öppna brev med det här svärdet - som f.ö. är riktigt bra gjort för att vara tillverkat av en enkel list:
http://speedy.sh/WVtQP/060320-Va.handsfattning.jpg

Svärdet är förfärdigat 20 mars 2006. - Och kniven med det kulförsedda skaftet (som hunden på pulkan repat med sin vassa tunga) var väl heller inte så dum? Eller den skottsäkra hundvästen han sydde med extraficka för husses skyddsglasögon? - Ett specialintresse som gäller vapen förädlar man och förkovrar sig i och går därför hela tiden från klarhet till klarhet, och detta gäller också olika tillverkningsprocesser, materialval mm. - Det började med ett träsvärd, fortsatte med ett i aluminium, sedan en macheteliknande kniv med sinnrikt dekorerat knivskaft, osv. T.o.m. sina soffbord designade han med en kniv, och han hade designkniven eller någon annan kniv i ständig beredskap när han såg på sina olika fortbildningsserier på TV.

Varför vill du framställa KJ som helt oduglig på allt han gör? - Han kan både tillverka vapen och tänka logiskt; t.o.m. mer logiskt än de flesta eftersom han inte behöver blanda in så mycket känslor. Han bör definitivt inte underskattas vad gäller förslagenhet och övrig kapacitet.

Om man skulle försöka enas om en kompromisstolkning mellan de båda lägren så kunde det kanske bli att KJ kunde kanske inte rensa en fisk en gång - men han kunde tillverka ena sjuhelvetes effektiva filéknivar
Citera
2014-08-25, 18:56
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om man skulle försöka enas om en kompromisstolkning mellan de båda lägren så kunde det kanske bli att KJ kunde kanske inte rensa en fisk en gång - men han kunde tillverka ena sjuhelvetes effektiva filéknivar
Ja, det är en tolkning jag kan skriva under på och som jag tycker fångar hans motsägelsefulla natur: Han kan visa uthållighet och är närmast manisk när han är intresserad av något; annars bryr han sig inte det minsta.
Citera
2014-08-25, 19:01
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Om du hade besvärat dig med att läsa FUP innan du skrev detta hade du sett att KJ:s sista utgående SMS innan hunden dog var 2013-02-17 05:35 (sid 681). Därefter går inget ut förrän efter ett inkommande SMS 2013-02-19 kl 10:42 som säger att mobilen är laddad (sid 658). 2013-02-19 11:27 börjar han att skicka SMS om den döda hunden (sid 595). Mobilen var sannolikt tom på kontanter den ödesdigra natten.

Man kan också se ett inkommande SMS från teleoperatören 2013-02-19 02:34 som säger att folk har sökt honom. Det talar för att mobilen slogs på, operatören märkte det och skickade SMS:et. Sannolikt hade hunden just dött, och han slog på mobilen för att ringa brorsan. Han svarade på EMF:s fråga om varför han inte ringde brorsan, pappa eller någon kompis, och han svarade att han ringde brorsan, men fick inget svar. Han minns troligen fel i chocken över den döda hunden. Han kunde inte ringa.

Sju minuter senare googlade han på "hund annatomi", troligen i ett förgäves försök att rädda hunden (sid 783).

Dessutom gör det inget om du dämpar tonen lite.

Vad menar du att detta skulle bevisa när det gäller Kristoffers agerande? Det bevisar väl ingenting? Du söker som vanligt efter teoretiskt tänkbara förklaringar, hittar på någon och plötsligt är det sant. Ingenting i den där trafiken svär mot att ägnat sena natten och morgonen åt att skaffa undan hunden, sen gått upp och sovit några timmar och sen börjat kontakta folk med en färdig historia om hundens frånfälle. Men visst: Jag skulle inte fälla honom för hundmord på bevisning ens om jag hette kommissarie Karlsson.

Jag skulle å andra sidan aldrig låt honom sitta hundvakt åt min jycke heller.
Citera
2014-08-25, 19:08
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Ja, där ser man...

Jag förklarade just att det var fullt möjligt att en hund dör av att tugga på en 240V kabel.
Jag förklarade också att det var fullt möjligt att en hund kan tugga sig på tungan.
Jag visade också att tuggar en hund på tungan blöder den kraftigt.
Dessutom STÖDS nu utsagan också av teknisk bevisning som SMS.

Förstår att det svider i oempatiska åklagarkramare, när bevisningen detroniseras ett, efter ett, efter ett...

Såja. RYKTET om en styckning av hans älskade hund är inget annat än ett RYKTE.

End of story

Jag tror du ska tala väldigt tyst om empati och minnas för en stund att det kanske kan finnas människor som med rätta betraktar det som oerhört oempatiskt att folk på nätet sitter och försvarar deras anhöriges dömda mördare. Jag har haft en del kontakter med personer som råkat ut för just detta och jag vet att den kränkning, vrede och förtvivlan de känner när människor sitter och gör just det du och några till gör är både djup och äkta.

Detta inte sagt som något generellt argument mot att företräda alternativteorier, men några moraliska straffdomar känner jag mig inte det minsta förtjänt av från vare sig ditt eller någon annans håll i alternativgänget. Någon detroniserad bevisning har jag ännu icke sett röken av heller - jag är helt ärlig och inte det minsta raljant när jag säger att du projicerar ditt eget önsketänkande på mina känslor i det fallet.
Citera
2014-08-25, 19:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Den omlindade tejpen var grepptejp som befrämjade ett säkert tag om skaftet; kulan på skaftet kunde också användas som vapen.
Så det var inte dekorationer.
Citat:
- AB har sett ett verktyg hemma hos KJ som AB inte riktigt kan beskriva och som därför också kan ha bearbetats av KJ innan AB observerade det - men som KJ helt förnekar att han innehaft. Detta (antagligen "modifierade" verktyg) kommer i främsta rummet när det gäller misstänkt mordverktyg.
Sid 1227:
Citat:
A förevisas bilder på stämjärn, vilka Pa [namn] tar fram på sin telefon via internet, och han svarar att det är ett sådant verktyg han syftar på. Han menar att han kan ha uppfattat att bladet var platt på ena sidan och böjt på andra sidan eftersom bladets kanter "lutar" längs med hela bladet. Därav "böjen" som han tecknat på skissen.
Det var inte en kniv, det var ett stämjärn. Skadorna överensstämmer inte med stämjärn.
Citat:
Det finns inga handgjorda japanska knivar som åstadkommer de sårskador VB uppvisade - och ännu mindre har några japaner förorsakat skadorna.
Det var ett självsäkert svar. Jag utgår från att det finns källa. Det finns japanska hemgjorda knivar av alla möjliga typer. Och ingen av deras tillverkare har lyckats åstadkomma vad KJ har åstadkommit? Och så ska vi raljera lite också.
Citera
2014-08-25, 19:42
Medlem
zero73s avatar
Citat:
När jag har filtrerat bort raljerandet så kvarstår endast tidpunkt för googlingen på "hund annatomi" som motsäger hans berättelse.

Och till och googlingen kan förklaras... av att han ville hjälpa sin hund. Nej du, letsdoit... hur mycket ni åklagarkramare vill demonisera KJ, har ni inte ETT ENDA bevis på att han skulle styckat hunden.

Ett illasinnat rykte är vad det är. Inget annat
Citera
2014-08-25, 19:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vad menar du att detta skulle bevisa när det gäller Kristoffers agerande? Det bevisar väl ingenting? Du söker som vanligt efter teoretiskt tänkbara förklaringar, hittar på någon och plötsligt är det sant. Ingenting i den där trafiken svär mot att ägnat sena natten och morgonen åt att skaffa undan hunden, sen gått upp och sovit några timmar och sen börjat kontakta folk med en färdig historia om hundens frånfälle. Men visst: Jag skulle inte fälla honom för hundmord på bevisning ens om jag hette kommissarie Karlsson.

Jag skulle å andra sidan aldrig låt honom sitta hundvakt åt min jycke heller.
Jag sa inte att det skulle bevisa något. Men det talar för att det inträffade var en olycka, han försökte ringa och googlade på "hund annatomi" för att rädda hundens liv.
Citera
2014-08-25, 19:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vilken slutsats drar du då av googlingen på hans slöa dator? - Han förstod ju direkt att hunden var stendöd. - Varför skulle han då studera hundens knäleder?
Ja, inte drar jag slutsatsen att han skulle döda hunden.
Citera
2014-08-25, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Och till och googlingen kan förklaras... av att han ville hjälpa sin hund. Nej du, letsdoit... hur mycket ni åklagarkramare vill demonisera KJ, har ni inte ETT ENDA bevis på att han skulle styckat hunden.

Ett illasinnat rykte är vad det är. Inget annat

Och ni har inte ETT ENDA bevis på att han INTE styckat hunden
Citera
2014-08-25, 20:05
Bannlyst
Citat:
Jag sa inte att det skulle bevisa något. Men det talar för att det inträffade var en olycka, han försökte ringa och googlade på "hund annatomi" för att rädda hundens liv.

Hur vet du det? Du har det på film va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in