Citat:
En udda person använder företrädesvis udda vapen; spåren leder främst till honom själv. - Han gillar att experimentera och angripa saker och ting på ett udda sätt: använda udda dildos, udda sätt att undvika inbrott (olåst dörr, TV:n på för fullt och en massa vapen som står uppställda i varje hörn), udda sätt att klä en liten hundvalp (skottsäker väst): specialintresset genomsyrar allt han tar sig för. - Han gillar också att experimentera: udda laboratorium (mjölkpaket som i studiesyfte fått stå över ett halvår), osv - och han älskar att elda: "K = att elda".Den äldre typen börjar närma sig vad åtminstone jag tycker. Får ta med en gris till marinmuseet och kolla.
Frågan är varför man använt ett så udda vapen. Kan det vara för att peka ut en vapensamlare eller repsplitsare men att polisen inte fattade det? Det kan ju också vara verktyget som låg närmast till hands vid tillfället.
Frågan är varför man använt ett så udda vapen. Kan det vara för att peka ut en vapensamlare eller repsplitsare men att polisen inte fattade det? Det kan ju också vara verktyget som låg närmast till hands vid tillfället.
Nu har vi ju inte haft möjlighet att se sårskadorna i verkligheten, men en märlspik är tydligen vad man närmast kan tänka sig, även om man också sagt att den i så fall behöver vara slipad. Problemet som jag ser det är att få D- eller U-formen att att stämma med både konform, sårdjup och sårprofil. Det verkar finnas oregelbundenheter i vapnet inkluderat att rundeln förflackas på sina ställen, men hudlinjer och vinklingar kan förändra bågen; det stora flertalet skador har dock en utpräglad bågform som ej går att komma ifrån. - Jag föreställer mig en på längden ojämnt delad tomhylsa, eller ett rör i t.ex. koppar med diametern c:a 2 cm. Sedan behöver man då bearbeta halvan med avseende på att knacka till en skaplig spets - som kanske inte behöver vara helt sylvass (en rel. ytlig 0,5 cm djup skada åstadkom en närmast liksidig triangel med sidorna 3 mm). Man behöver hamra och forma (ev. såga, svarva) c:a 1,5 - 2 cm av röret för att få till de mindre profilerna; på tomhylsan är halsen redan smalare vilket underlättar; man kan också foga samman två hylsor för att få vapnet längre, och/eller för att fästa ett handtag.
http://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdning_f%C3%B6r_jakt_och_%C3%B6vningsskytte# Hylssprickor
Skada L är djup; 1,8 cm lång, och uppvisar ett jack nära sårkanten, och skada 43 (hjärtat), 1,9 cm lång, uppvisar "en närmast kommateckenliknande svans nedåt". Betr. sårkanterna är dessa såväl rel. spetsiga som rundade. Om man tänker sig att skada 43 och 44 (på framsidan) har åstadkommits med vapnet riktat åt precis samma håll så kan yttersta spetsen vara lite rundad/knagglig. - Som du hör propagerar jag för ett hemmagjort vapen som inte är helt perfekt men ändå har rel. skarpa kanter. - Det kan ha varit något sådant här han har suttit och mixtrat med i veckor och månader (arvegods från farfar..?).
http://precisensan.com/antikforum/attachment.php?attachmentid=53719&stc=1&d=12636378 48
Eller också har han kommit över en kopparplåt som formats efter eget huvud. - Han känner till kall- resp. varmsmide och verktyg kan han lätt låna på nära håll:
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 1645
H: Knivar är det också på den mer estetiska biten. Bitarna, alltså tillverkningen av det... jag ville gå en smedsutbildning men... på Utbildning Nord, men då hade de ju tagit bort den. Ja, för att... Utbildning Nord, då är det ju som mer en yrkesut... procentuellt hur många som får ett jobb när det är s... när... när smedsutbildningar är... mes... just knivsmeder och sånt, då måste man bli egen företagare för att få ett jobb och det är väl inte så många som hade fått det eller blivit det... blivit egen företagare, så då tog man bort...
F: Har du... jag frågade dig om vapnen och det här och det... det har du inga, men hur är det med knivar då?
H: Ja, annat än köksknivar så har jag några stycken eller... jag har köksknivarna och sen så har jag en... hittade jag faktiskt en snygg brevöppnare. Nu... det är en kniv, men jag använder den som brevöppnare. Den se... är lite så här... har lite så här östindiskt in... inslag för typ bladet är lite... format.
F: Har du... jag frågade dig om vapnen och det här och det... det har du inga, men hur är det med knivar då?
H: Ja, annat än köksknivar så har jag några stycken eller... jag har köksknivarna och sen så har jag en... hittade jag faktiskt en snygg brevöppnare. Nu... det är en kniv, men jag använder den som brevöppnare. Den se... är lite så här... har lite så här östindiskt in... inslag för typ bladet är lite... format.
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 1874ff
H: Jag har... de knivarna som jag har det är en kallsmidd... ja, ett ke.. kallsmitt kli... knivblad som jag tror jag sist la uppe på hatthyllan någonstans och sen så har jag en... jag tror jag har den fortfarande min kniv som jag smidde i 9:an. Jag tror den ligger i lägenheten någonstans och sen så har jag ju köksknivar.
F: Du bytte ju bort den här macheten här?
H: Ja.
F: Hade du någon annan kniv då eftersom du böt bort den?
H: Näe, inte vad jag vet.
/.../
H: ...och sen har jag en kallsmidd kniv i typ... brevöppnare också som jag gjorde på... i Övertorneå. Då tog jag bara ett metallstycke och så började jag hamra på det utan att tillsätta vär... värme för att se vad som hände och det gick bra.
/.../
H: Nä, det där... det lät som ett konstigt verktyg som jag inte har sett och jag gillar konstiga
verktyg. Stämjärn, de är platta och sen är de vinklade och inte böjda.
F: Du bytte ju bort den här macheten här?
H: Ja.
F: Hade du någon annan kniv då eftersom du böt bort den?
H: Näe, inte vad jag vet.
/.../
H: ...och sen har jag en kallsmidd kniv i typ... brevöppnare också som jag gjorde på... i Övertorneå. Då tog jag bara ett metallstycke och så började jag hamra på det utan att tillsätta vär... värme för att se vad som hände och det gick bra.
/.../
H: Nä, det där... det lät som ett konstigt verktyg som jag inte har sett och jag gillar konstiga
verktyg. Stämjärn, de är platta och sen är de vinklade och inte böjda.
El genom hjärnan kan orsaka ett epileptiskt anfall hos människa så det är inte otänkbart att det även kan gälla en hund. Epileptiskt anfall kan resultera i att man biter sig i tungan, kan kanske även drabba en hund?