2014-08-25, 16:02
  #86689
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Den äldre typen börjar närma sig vad åtminstone jag tycker. Får ta med en gris till marinmuseet och kolla.
Frågan är varför man använt ett så udda vapen. Kan det vara för att peka ut en vapensamlare eller repsplitsare men att polisen inte fattade det? Det kan ju också vara verktyget som låg närmast till hands vid tillfället.
En udda person använder företrädesvis udda vapen; spåren leder främst till honom själv. - Han gillar att experimentera och angripa saker och ting på ett udda sätt: använda udda dildos, udda sätt att undvika inbrott (olåst dörr, TV:n på för fullt och en massa vapen som står uppställda i varje hörn), udda sätt att klä en liten hundvalp (skottsäker väst): specialintresset genomsyrar allt han tar sig för. - Han gillar också att experimentera: udda laboratorium (mjölkpaket som i studiesyfte fått stå över ett halvår), osv - och han älskar att elda: "K = att elda".

Nu har vi ju inte haft möjlighet att se sårskadorna i verkligheten, men en märlspik är tydligen vad man närmast kan tänka sig, även om man också sagt att den i så fall behöver vara slipad. Problemet som jag ser det är att få D- eller U-formen att att stämma med både konform, sårdjup och sårprofil. Det verkar finnas oregelbundenheter i vapnet inkluderat att rundeln förflackas på sina ställen, men hudlinjer och vinklingar kan förändra bågen; det stora flertalet skador har dock en utpräglad bågform som ej går att komma ifrån. - Jag föreställer mig en på längden ojämnt delad tomhylsa, eller ett rör i t.ex. koppar med diametern c:a 2 cm. Sedan behöver man då bearbeta halvan med avseende på att knacka till en skaplig spets - som kanske inte behöver vara helt sylvass (en rel. ytlig 0,5 cm djup skada åstadkom en närmast liksidig triangel med sidorna 3 mm). Man behöver hamra och forma (ev. såga, svarva) c:a 1,5 - 2 cm av röret för att få till de mindre profilerna; på tomhylsan är halsen redan smalare vilket underlättar; man kan också foga samman två hylsor för att få vapnet längre, och/eller för att fästa ett handtag.
http://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdning_f%C3%B6r_jakt_och_%C3%B6vningsskytte# Hylssprickor
Skada L är djup; 1,8 cm lång, och uppvisar ett jack nära sårkanten, och skada 43 (hjärtat), 1,9 cm lång, uppvisar "en närmast kommateckenliknande svans nedåt". Betr. sårkanterna är dessa såväl rel. spetsiga som rundade. Om man tänker sig att skada 43 och 44 (på framsidan) har åstadkommits med vapnet riktat åt precis samma håll så kan yttersta spetsen vara lite rundad/knagglig. - Som du hör propagerar jag för ett hemmagjort vapen som inte är helt perfekt men ändå har rel. skarpa kanter. - Det kan ha varit något sådant här han har suttit och mixtrat med i veckor och månader (arvegods från farfar..?).
http://precisensan.com/antikforum/attachment.php?attachmentid=53719&stc=1&d=12636378 48
Eller också har han kommit över en kopparplåt som formats efter eget huvud. - Han känner till kall- resp. varmsmide och verktyg kan han lätt låna på nära håll:
Citera
2014-08-25, 16:02
  #86690
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Vad är det för bevisning som detroniseras "ett efter ett", har inte funnit ett enda som har detroniserats och ej heller försvagats på något sätt här i tråden eller den blogg som Q ihärdigt hänvisar till. Sammanfattningsvis är enda ordet "trams" i alternativteoretikernas förbluffande kioskvältare som med jämna mellanrum kommer i tråden.

Han är dömd utom rimligt tvivel och att med uppsåt tagit livet av offret, så förbannat enkelt är verkligheten.

Jag kan hålla med om att bloggens bevisning och avslöjanden knappast kommer att leda någonstans. Inte med de uppgifter som har kommit fram hitintills. Däremot är det bra att sakfel granskas, en del intressantare än andra och att attitydproblem från åklagarhåll tas upp. Dessa kan ha påverkat rättsprocessen. Bloggen har väl som syfte att bringa större klarhet genom att ta fram fakta och framförallt ifrågasätta. Är väl något som alla kan ha nytta av som underlag för diskussionerna som förs här?

KJ är dömd av både TR och HR. Ändå råder delade meningar om hans skuld. Dels för att han bedyrar sin oskuld, dels för att ingen ännu har lyckats få ihop pusslet. VB´s tillvaro med inslag av hot, anmälningar och ständiga konflikter bidrar också till ifrågasättandet av KJ som gärningsman.

Så nej...det är inte så förbannat enkelt.
Citera
2014-08-25, 16:11
  #86691
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oswin
Nej knappast jobbigt, tar någon minut bara med smärgel eller vinkelslip. Sen ett bryne för den riktiga skärpan.
Ett bryne hittades under soffan - och ett knivblad med u-intag på hatthyllan.
Citera
2014-08-25, 16:12
  #86692
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
En udda person använder företrädesvis udda vapen; spåren leder främst till honom själv. - Han gillar att experimentera och angripa saker och ting på ett udda sätt: använda udda dildos, udda sätt att undvika inbrott (olåst dörr, TV:n på för fullt och en massa vapen som står uppställda i varje hörn), udda sätt att klä en liten hundvalp (skottsäker väst): specialintresset genomsyrar allt han tar sig för. - Han gillar också att experimentera: udda laboratorium (mjölkpaket som i studiesyfte fått stå över ett halvår), osv - och han älskar att elda: "K = att elda".

Nu har vi ju inte haft möjlighet att se sårskadorna i verkligheten, men en märlspik är tydligen vad man närmast kan tänka sig, även om man också sagt att den i så fall behöver vara slipad. Problemet som jag ser det är att få D- eller U-formen att att stämma med både konform, sårdjup och sårprofil. Det verkar finnas oregelbundenheter i vapnet inkluderat att rundeln förflackas på sina ställen, men hudlinjer och vinklingar kan förändra bågen; det stora flertalet skador har dock en utpräglad bågform som ej går att komma ifrån. - Jag föreställer mig en på längden ojämnt delad tomhylsa, eller ett rör i t.ex. koppar med diametern c:a 2 cm. Sedan behöver man då bearbeta halvan med avseende på att knacka till en skaplig spets - som kanske inte behöver vara helt sylvass (en rel. ytlig 0,5 cm djup skada åstadkom en närmast liksidig triangel med sidorna 3 mm). Man behöver hamra och forma (ev. såga, svarva) c:a 1,5 - 2 cm av röret för att få till de mindre profilerna; på tomhylsan är halsen redan smalare vilket underlättar; man kan också foga samman två hylsor för att få vapnet längre, och/eller för att fästa ett handtag.
http://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdning_f%C3%B6r_jakt_och_%C3%B6vningsskytte# Hylssprickor
Skada L är djup; 1,8 cm lång, och uppvisar ett jack nära sårkanten, och skada 43 (hjärtat), 1,9 cm lång, uppvisar "en närmast kommateckenliknande svans nedåt". Betr. sårkanterna är dessa såväl rel. spetsiga som rundade. Om man tänker sig att skada 43 och 44 (på framsidan) har åstadkommits med vapnet riktat åt precis samma håll så kan yttersta spetsen vara lite rundad/knagglig. - Som du hör propagerar jag för ett hemmagjort vapen som inte är helt perfekt men ändå har rel. skarpa kanter. - Det kan ha varit något sådant här han har suttit och mixtrat med i veckor och månader (arvegods från farfar..?).
http://precisensan.com/antikforum/attachment.php?attachmentid=53719&stc=1&d=12636378 48
Eller också har han kommit över en kopparplåt som formats efter eget huvud. - Han känner till kall- resp. varmsmide och verktyg kan han lätt låna på nära håll:

När ska du sluta sprida dina irrläror om KJ? Du framställer honom snart som sagan om ringens Aulë.

Pojken hamrade till en aluminiumlist som knappast var användbart till annat än att öppna just brev - inte ett härdat ninjasvärd smitt i flerlagerstål.
Citera
2014-08-25, 16:15
  #86693
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oswin
Och det var det mest relevanta att svara på tycker du? I klass med OY då.

Oswin, hör på nu: Kramper i käkarna leder till att du biter dig i tungan.
Citera
2014-08-25, 16:30
  #86694
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Slänger in en brasklapp angående den påstådda styckningen av hunden..

Att 240V starkström kan ta livet av såväl en människa som en hund tror jag ingen här opponerar sig mot.

Knäckfrågan torde då handla om det är möjligt att en hund biter sig i tungan och om det då kan blöda?

Lite snabb googling på "hund blod blöder i tungan" ger svaret:
http://rhodes-2-safety.co.uk/?p=1174
"Although small cuts or abrasions on other body parts may not be deemed all that much of a concern, tongue injuries can lead to significant problems. When a dog’s tongue is cut, it bleeds excessively and this bleeding can be difficult to stop."

http://www.petmd.com/dog/general-health/evr_dg_anatomy_of_a_dogs_tongue
"A major source of heat loss for the exercising dog, the tongue's rich supply of blood vessels all dilate, causing the tongue to swell and extend. Even a tiny puncture at this time will reward the insult with a flow of crimson. And a deep cut can produce some truly scary amounts of blood."

http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?tid=6931970
"När hon kommer tillbaka med pinnen så droppar det blod ur munnen på henne och jag får världens skräck scenario såklart!
Försökte titta i munnen men hela munnen var ju blodfylld!"


http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?tid=5672827

etc etc etc etc...

Korrekt slutsats: Ja, en hund kan bita sig i tungan och då blöder det mycket.

Denna lilla detalj glömde man fråga veterinär Therese Ottinger på SVA(FUP s1511)

Hoppas nu tråden kan begrava RYKTET om en styckad hund en gång för alla, och i konsensus gå vidare och behandla saker som faktiskt bevisligen har hänt...

Ja hundar kyler ju ner kroppstemperaturen via tungan för de har ju i allmänhet päls i motsats till de flesta människor som kyler genom huden. Det behöver ju inte vara elektriciteten som fick tungan att blöda utan enbart kopparledarna i sig om den gnagde av dem.

Citat:
Värmereglering hos hundar
Hundar kan inte reglera värme som vi människor. De kan inte svettas genom huden som vi kan. Hundar reglerar sin kroppstemperatur genom att andas ut varm luft, flämtar. Hunden andas med öppen mun och tungan brukar hänga utanför. De andas snabbt. Det brukar kallas att hunden hässjar.

Har hundar svettkörtlar?
Veterinärerna är inte helt överens. En del säger att hundar inte har svettkörtlar medan andra veterinärer säger att hundar har några få svettkörtlar. Bäst är att utgå ifrån att hundar inte har några svettkörtlar, tycker jag.

http://sodertaljekk.se/document.htm?doc=194351
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2014-08-25 kl. 16:38.
Citera
2014-08-25, 16:34
  #86695
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ja hundar kyler ju ner kroppstemperaturen via tungan för de har ju i allmänhet päls i motsats till de flesta människor som kyler genom huden. Det behöver ju inte vara elektriciteten som fick tungan att blöda utan enbart kopparledarna i sig om den gnagde av dem.

Hundar svettas i allmänhet inte, det är skillnaden. El genom hjärnan kan orsaka ett epileptiskt anfall hos människa så det är inte otänkbart att det även kan gälla en hund. Epileptiskt anfall kan resultera i att man biter sig i tungan, kan kanske även drabba en hund?
Citera
2014-08-25, 17:06
  #86696
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hundar svettas i allmänhet inte, det är skillnaden. El genom hjärnan kan orsaka ett epileptiskt anfall hos människa så det är inte otänkbart att det även kan gälla en hund. Epileptiskt anfall kan resultera i att man biter sig i tungan, kan kanske även drabba en hund?

Det är ju det jag säger:

Hund: Kylning genom uthängande tunga med mycket blodkärl. Kroppstemperatur 38 - 39 grader.
Människa: Kylning genom avsöndring av vätska på huden från svettkörtlar. Tungan hålls normalt inne i munnen och bidrar inte till kylning. Kroppstemperatur 37 grader.
Citera
2014-08-25, 17:09
  #86697
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
När ska du sluta sprida dina irrläror om KJ? Du framställer honom snart som sagan om ringens Aulë.

Pojken hamrade till en aluminiumlist som knappast var användbart till annat än att öppna just brev - inte ett härdat ninjasvärd smitt i flerlagerstål.
Skulle han öppna brev med det här svärdet - som f.ö. är riktigt bra gjort för att vara tillverkat av en enkel list:
http://speedy.sh/WVtQP/060320-Va.handsfattning.jpg

Svärdet är förfärdigat 20 mars 2006. - Och kniven med det kulförsedda skaftet (som hunden på pulkan repat med sin vassa tunga) var väl heller inte så dum? Eller den skottsäkra hundvästen han sydde med extraficka för husses skyddsglasögon? - Ett specialintresse som gäller vapen förädlar man och förkovrar sig i och går därför hela tiden från klarhet till klarhet, och detta gäller också olika tillverkningsprocesser, materialval mm. - Det började med ett träsvärd, fortsatte med ett i aluminium, sedan en macheteliknande kniv med sinnrikt dekorerat knivskaft, osv. T.o.m. sina soffbord designade han med en kniv, och han hade designkniven eller någon annan kniv i ständig beredskap när han såg på sina olika fortbildningsserier på TV.

Varför vill du framställa KJ som helt oduglig på allt han gör? - Han kan både tillverka vapen och tänka logiskt; t.o.m. mer logiskt än de flesta eftersom han inte behöver blanda in så mycket känslor. Han bör definitivt inte underskattas vad gäller förslagenhet och övrig kapacitet.
Citera
2014-08-25, 17:21
  #86698
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Skulle han öppna brev med det här svärdet - som f.ö. är riktigt bra gjort för att vara tillverkat av en enkel list:
http://speedy.sh/WVtQP/060320-Va.handsfattning.jpg

Svärdet är förfärdigat 20 mars 2006. - Och kniven med det kulförsedda skaftet (som hunden på pulkan repat med sin vassa tunga) var väl heller inte så dum? Eller den skottsäkra hundvästen han sydde med extraficka för husses skyddsglasögon? - Ett specialintresse som gäller vapen förädlar man och förkovrar sig i och går därför hela tiden från klarhet till klarhet, och detta gäller också olika tillverkningsprocesser, materialval mm. - Det började med ett träsvärd, fortsatte med ett i aluminium, sedan en macheteliknande kniv med sinnrikt dekorerat knivskaft, osv. T.o.m. sina soffbord designade han med en kniv, och han hade designkniven eller någon annan kniv i ständig beredskap när han såg på sina olika fortbildningsserier på TV.

Varför vill du framställa KJ som helt oduglig på allt han gör? - Han kan både tillverka vapen och tänka logiskt; t.o.m. mer logiskt än de flesta eftersom han inte behöver blanda in så mycket känslor. Han bör definitivt inte underskattas vad gäller förslagenhet och övrig kapacitet.
Jag kallar inte ett skaft med en tejpbit lindad och en patron istucken sinnrikt dekorerad. Det är ett stort steg från att gå från hemmagjorda knivar till knivar med böjda blad som mordvapnet har, och ingen har sett någon sådan kniv hos KJ. Däremot tror jag att sådana knivar kan hittas hos någon som samlar på handgjorda japanska knivar.
Citera
2014-08-25, 17:40
  #86699
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Finns det något i KJ's berättelse som motsägs av det vi vet?
Ja, i allra högsta grad: Han vill inte låtsas om att han satt och googlade på "hundens annatomi" samma natt som hunden dog - om den nu gjorde det; ingen har ju sett den; den kanske såldes och KJ planterade enl. känt manér ut lite blod han dessförinnan tappat sig själv på, alt. droppade Falu rödfärg lite här och där. Alla blodiga kompresser i lägenheten motsäger det KJ sagt om att han direkt förstått att hunden dött. - Hunden hade f.ö. enligt sms avsänt av KJ en månad tidigare bitit av kabeln till internet - och mot alla odds överlevt. - Frånsett alla andra aspekter kan hundens död sägas ha kommit mycket lägligt: KJ slapp att flytta från sin lägenhet pga ett flertal klagomål och varningar, han fick sin bil påställd och slapp att gå fram och tillbaka till sina kompisars fester - och han slapp att betala hundvakter och andra extrakostnader. Härtill slapp han också att gå ut med hunden i tid och otid plus att det inte heller gick att ha kvar en kund som inte lyder order från sin husse/commander. - När han sagt "halt" hade hunden inte stannat, när han beordrat den att "gå ut själv, du", så hade hunden sprungit ut på balkongen och förorenat både för honom själv och för grannarna. Han hade också blivit av med mer än en halv lägenhet pga hundens framfart, inventarier han i likhet med mormors säng (som hunden inte hann äta upp) kunnat använda för att vidareutveckla sitt specialintresse.
Citera
2014-08-25, 17:46
  #86700
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, i allra högsta grad: Han vill inte låtsas om att han satt och googlade på "hundens annatomi" samma natt som hunden dog - om den nu gjorde det; ingen har ju sett den; den kanske såldes och KJ planterade enl. känt manér ut lite blod han dessförinnan tappat sig själv på, alt. droppade Falu rödfärg lite här och där. Alla blodiga kompresser i lägenheten motsäger det KJ sagt om att han direkt förstått att hunden dött. - Hunden hade f.ö. enligt sms avsänt av KJ en månad tidigare bitit av kabeln till internet - och mot alla odds överlevt. - Frånsett alla andra aspekter kan hundens död sägas ha kommit mycket lägligt: KJ slapp att flytta från sin lägenhet pga ett flertal klagomål och varningar, han fick sin bil påställd och slapp att gå fram och tillbaka till sina kompisars fester - och han slapp att betala hundvakter och andra extrakostnader. Härtill slapp han också att gå ut med hunden i tid och otid plus att det inte heller gick att ha kvar en kund som inte lyder order från sin husse/commander. - När han sagt "halt" hade hunden inte stannat, när han beordrat den att "gå ut själv, du", så hade hunden sprungit ut på balkongen och förorenat både för honom själv och för grannarna. Han hade också blivit av med mer än en halv lägenhet pga hundens framfart, inventarier han i likhet med mormors säng (som hunden inte hann äta upp) kunnat använda för att vidareutveckla sitt specialintresse.
När jag har filtrerat bort raljerandet så kvarstår endast tidpunkt för googlingen på "hund annatomi" som motsäger hans berättelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in