2014-07-11, 20:59
Medlem
SassiKnapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Varför skulle brottsoffret bry sig om gärningsmannens eventuella problem med hens familj? Självklart vill inte gärningsmannen att man kontakter dennes familj, men det är väl precis därför man gör det? Just för att gärningsmannen inte vill det, och att det blir en jäkla skam om ens förälder får veta massa skit om hen.

Kan i och för sig bero på situation, i kriminella/drogkretsar så kontaktar man knappast personens föräldrar av förklarliga själv, ej heller polis oftast, i dessa kretsar hanteras sådant här på annorlunda vis och om man har den inställningen så ringer man givetvis inte föräldrarna.

Om man är en vanlig person (svensson) som blivit blåst på pengar är att kontakta föräldrarna något utav det första jag skulle tänka på, ett exempel är delgivningsanställda, på dom olika inkasso bolag som finns. Om dom skulle söka en person och inte får tag på denna på dennas adress så ringer dom skatteverket och tar reda på föräldrar/syskon/partners/adresser osv för att söka denna på deras adresser.

Annars är det polisanmälan/ringa personen varje dag för att få sina pengar/alternativt åka dit och träffa på personen, skulle tro att dom flesta blocket lurendrejare är små fjantar som kissar i byxan vara det plingar på dörren

Tack för infot : MEN jag vet precis hur man hanterar sådana här situationer. Har erfarenhet av både det ena och det andra när det kommer till den svarta sidan av världen. Vet hur det att vara i gängmiljön och vad som gäller. Att ta det vidare till familjemedlemmar som inte har något med detta att göra är som att be om att det ska sluta illa eller som att be om bråk.

So, sagt det e upp till var och en men 90% av alla bedragare bryr sig inte vem dem blåser eller hur dem blåser en, för deras del handlar det om snabba cash och oftast har man back up om det skulle uppstå problem. Så som vi har det idag i Sverige tvivlar jag på att någon är rädd för någon !

Kolla på GBG skjutningar varje jävla dag, Men där går man inte på andra än GM själv..

Går att vända på detta åt alla håll o kanter ........

Ehhhh anmäl skiten eller var beredd på att kriga om du ska ställa till med någon scen osv........

Men i dett afall verkar det vara en liten fjant som bedrar så varför inte lura in honom i en fälla och ta det därifrån sen..

Finns många vägar att gå om man nu skulle vilja det !
Citera
2014-07-12, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filurens
Är det emot reglerna att outa personen/-erna och information jag har här i tråden? Inte bara för egen vinning utan även för att varna andra? All hjälp skulle uppskattats enormt, PM är välkomna men gärna en diskussion här.
Outa inte personer du är 100% säkra på. Bara för att han gett dig ett personnummer, namn osv behöver det inte vara sant.

Men är du 100% säker på att personen i luren har lurat dig, så kan du alltid ladda upp ljudet från samtalet.
Citera
2014-07-15, 20:59
Medlem
Har sett en hel del uthängda Tradera Alias i Twitter Facebook och i bloggar. Bilder och berättelser om vad som hänt. En kille eller tjej, vet inte, fick tydligen sina grejer på studs efter att han hängde ut en säljare på sin blogg. Det är ju inte så att polisen prioriterar anmälningar om tjafs på nätet

Kundtjänst på Tradera skiter i dem som klagar så där skall man inte förvänta sig någon hjälp
Citera
2014-07-23, 23:28
Medlem
filurenss avatar
UPDATE (för de intresserade..): Personen som blåste mig sitter nu frihetsberövad / häktad i Norrbotten, detta fick jag idag meddelat via telefon. Han är anmäld av 15 st privatpersoner för olika typer av bedrägeri. Allt bevismaterial jag hade har nu delats med ansvarig handläggare och polis. Nu får vi se vad som händer - det viktigaste är att han åkt dit
Citera
2014-07-24, 23:54
Medlem
Muppers avatar
Blev också offer för bedrägeri, killen åkte fast då mer än 30 anmälningar kommit in.
Domen kom, motivet bakom bedrägerierna var spelberoende.

Pengar skulle betalas tillbaka i mån om tillgång, utmätning på lön osv osv.

Detta var ungefär 1,5 år sedan, fortfarande inga pengar...
Citera
2014-07-26, 00:02
Medlem
filurenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mupper
Blev också offer för bedrägeri, killen åkte fast då mer än 30 anmälningar kommit in.
Domen kom, motivet bakom bedrägerierna var spelberoende.

Pengar skulle betalas tillbaka i mån om tillgång, utmätning på lön osv osv.

Detta var ungefär 1,5 år sedan, fortfarande inga pengar...

Tråkigt att höra.. Hoppas du får tillbaka de pengar du förlorat och att det inte påverkat dig allt för mycket. Jag förväntar mig verkligen inga pengar heller - tråkigt nog. Men det känns ändå bra att någonting har hänt, att "fallet" inte bara blev ett i mängden och slängdes åt sidan.
Citera
2014-07-28, 18:43
Medlem
Inte illa att bli häktad för 15 blocketbedrägerier....... Måste nog vara något mer än det tror jag. Förövrigt så utreder inte Polisen ett blocketbedrägeri då det är bevissvårigheter. Misstänkt kommer garanterat säga att han skickat varan men att den kommit bort i posten...... , eller kanske först vid 3 anmälningar mot samma misstänkts konto eller person startar en utredning. Så säger iaf polisen i Stockholm......

En som blivit blåst kan ju alltid vända sig till Kfm med sitt case.
Citera
2014-07-30, 09:56
Medlem
ecu971s avatar
Vad betala ni till skojarna?
Citera
2014-08-22, 15:02
Medlem
gaylordfuckers avatar
Då har jag lyckats med att bli lurad av en idiot på Tradera.
Satte in pengar på, SWED BANK KONTO NUMMER 8166-1,993 884 644-2

Skulle gärna vilja ha adressen till ägaren av detta konto
Citera
2014-08-24, 21:41
Medlem
inevahs avatar
Nu har man också blivit blåst och har hittat till detta forumet.

Är det någon idé att ens polisanmäla om det enda jag har är personens kontonummer?
Citera
2014-08-24, 21:46
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inevah

Är det någon idé att ens polisanmäla om det enda jag har är personens kontonummer?

Du ska alltid göra en polisanmälan för ju fler som gör det desto större chans att bedragaren till slut åker dit, nu prioriterar inte polisen mindre bedrägeribrott men om flera anmäler och anger samma kontonummer m.m. så ökar chansen att polisen faktiskt tar tag i det.
Citera
2014-08-24, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inevah

Man skall alltid polisanmäla och det oavsett hur liten eller stor summan man har blivit lurad på.
Får polisen reda på detta så kanske redan många andra redan har blivit lurad av denna person och desto fler så kan man hoppas att polisen gör något åt det.

Vart blev du blåst någonstans?
Du har väl hans namn (även om det är med största sannolikhet är falskt), kanske hans mailadress, hans mobilnummer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in