2014-08-24, 15:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vykort billigare att skicka än brev på den här tiden?

Citat:
Ursprungligen postat av dunboll
Den listan du länkar till gäller för inrikes brev. Om jag inte minns alldeles galet så var det billigare att skicka vykort än brev på den tiden. Då kan det vara rimligt med 30 öre för vykort och 40 öre för brev 1965.

Tror att du kan ha rätt där. Har själv något svagt minne av att vykort kan ha varit billigare att skicka än brev. Kan dock inte säga med säkerhet att det var på det sättet.

Någon som kanske vet detta med säkerhet?
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-24 kl. 16:20.
Citera
2014-08-24, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tror att du kan ha rätt där. Har själv något svagt minne av att vykort kan ha varit billigare att skicka än brev. Kan dock inte säga med säkerhet att det var på det sättet.

Någon som kanske vet detta med säkerhet?

Jag har kollat. Tack, Dunboll och Skaraborg2 för påpekandet. Det är het rätt som Dunboll skriver, 30 öre för vykort och 40 öre för brev.

Min ursprungliga tanke med portot var egentligen att om någon hade velat "fuska" med kortet, så hade man ett sparat, äldre kort med suddig stämpel, men med rätt avsändare - så kunde man använda det för att påskina att Hymne var i Gbg fast han aldrig kom dit. Ett vykort är ju ganska så anonymt egentligen...
Citera
2014-08-24, 16:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Porto och frimärksautomater under 1960-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av Torgerd
Jag har kollat. Tack, Dunboll och Skaraborg2 för påpekandet. Det är het rätt som Dunboll skriver, 30 öre för vykort och 40 öre för brev.

Min ursprungliga tanke med portot var egentligen att om någon hade velat "fuska" med kortet, så hade man ett sparat, äldre kort med suddig stämpel, men med rätt avsändare - så kunde man använda det för att påskina att Hymne var i Gbg fast han aldrig kom dit. Ett vykort är ju ganska så anonymt egentligen...

Jättebra att du kollade upp detta Torgerd. Då svek inte mitt minne mig helt ang. portofrågan vid den här tiden.

En annan sak som jag också kommer ihåg mycket väl från 1960-talet är dessa frimärksautomater. Eftersom tillgängligheten att kunna köpa frimärken inte var lika stor som i dag, så var dessa automater vanligt förekommande. Automaterna fanns även på mindre orter. Göteborgs Central lär ha haft med stor sannolikhet åtminstone två sådana automater.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-24 kl. 16:31.
Citera
2014-08-24, 16:55
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
En annan sak som jag också kommer ihåg mycket väl från 1960-talet är dessa frimärksautomater. Eftersom tillgängligheten att kunna köpa frimärken inte var lika stor som i dag, så var dessa automater vanligt förekommande.

Kanske alldeles ovidkommande - men hur vanligt var det att "äldre" frimärken användes? Vykortet är frankerat 2x15 öre, antar att det är Gustav VI Adolf som är motiv. Färgen på märket går inte att tolka.

Såvitt jag finner utgavs detta märke, rött till färgen, endast 1961.

T ex 1965 såg 15-öresmärket helt annorlunda ut. Skriv årssats och årtal i sökrutan för att se märkena, går att klicka två gånger för att få dem större.

http://www.onlinephilately.com/index.php?route=product/search&filter_name=%C3%A5rssats%201961
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2014-08-24 kl. 17:05. Anledning: .
Citera
2014-08-24, 17:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Frimärken från 1961?

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Kanske alldeles ovidkommande - men hur vanligt var det att "äldre" frimärken användes? Vykortet är frankerat 2x15 öre, antar att det är Gustav VI Adolf som är motiv. Färgen på märket går inte att tolka.

T ex 1965 såg 15-öresmärket helt annorlunda ut. Skriv årssats och årtal i sökrutan för att se märkena, går att klicka två gånger för att få dem större.

http://www.onlinephilately.com/index.php?route=product/search&filter_name=%C3%A5rssats%201961

Bra arbetat WM! En intressant fråga du tar upp här och definitivt inte alls ovidkommande.

Ja motivet är Gustav VI Adolf. Utkom en mängd olika valörer och färger med just det här motivet.

Tyvärr kan vi inte tolka färgen. Jag får fram samma uppgifter som du att detta frimärke utgavs endast 1961.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-24 kl. 17:26.
Citera
2014-08-24, 18:00
Medlem
Citat:

Inte alls osannolikt att 15 öre rött G VI Adolf från 1961 användes 1965. De s.k bruksfrimärkena hade en lång livslängd ute på postkontoren. Fanns högvalörer, ex. Stockholms Slott, som såldes i bra många decennier.

Däremot är jag ganska säker på att frankeringen av vykortet har skett med bandfrimärken. D.v.s frimärken med tänder endast på två motstående sidor. Jag tycker mig se att tänder saknas på "ovan" och "undersidan" och att frimärksparet sitter ihop.

Vad innebär det? Jo, att frimärkena inte är köpta i en frimärksautomat. Frimärksautomater sålde, vad jag vet, endast häften och dessa frimärken hade tänder på tre kanter eller på två närliggande sidor. Dessutom, efter att rotat i min gamla samling, ser jag att automathäftet som gavs ut 1961 med 15 öre G VI Adolf var i par med ett 5 öres frimärke.

Slutsatsen av denna frimärksstudie blir att frimärkena med största sannolikhet var köpta över disk.
Citera
2014-08-24, 18:08
Medlem
Citat:
Bra arbetat WM! En intressant fråga du tar upp här och definitivt inte alls ovidkommande.

Ja motivet är Gustav VI Adolf. Utkom en mängd olika valörer och färger med just det här motivet.

Tyvärr kan vi inte tolka färgen. Jag får fram samma uppgifter som du att detta frimärke utgavs endast 1961.

Tack Waltzing Matilda - hade inte en tanke på att kolla själva frimärket. OM kortet skulle vars skrivet tidigare, av Hymne, men legat i en låda och "efterpostats" av någon, så tar man de frimärken man har hemma. Det behöver ju inte ens vara postat tidigare. Visst har det hänt mig i alla fall att jag skriver vykort när jag är iväg och kommer hem med dem oskrivna i väskan. Och sen blir de liggande någonstans...

Så, det skulle kunna vara ett av Hymne skrivet vykort, odaterat och ofrankerat, som någon frankerar och postar i Gbg efter försvinnandet.

Har någon sett framsidan på vykortet? Ibland går det ju att datera efter motivet också.
Citera
2014-08-24, 18:38
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:

Tack S2!

Citat:
Ursprungligen postat av Torgerd
Tack Waltzing Matilda - hade inte en tanke på att kolla själva frimärket.
(text)

Har någon sett framsidan på vykortet? Ibland går det ju att datera efter motivet också.

Tack själv Torgerd. Motivet finns angivet - ser ut att stå Göteborg men andra ordet går jag bet på. Likaså i nedre hörnet Färgfoto G otydbart efternamn.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Inte alls osannolikt att 15 öre rött G VI Adolf från 1961 användes 1965. De s.k bruksfrimärkena hade en lång livslängd ute på postkontoren. Fanns högvalörer, ex. Stockholms Slott, som såldes i bra många decennier.

Däremot är jag ganska säker på att frankeringen av vykortet har skett med bandfrimärken. D.v.s frimärken med tänder endast på två motstående sidor. Jag tycker mig se att tänder saknas på "ovan" och "undersidan" och att frimärksparet sitter ihop.

Vad innebär det? Jo, att frimärkena inte är köpta i en frimärksautomat. Frimärksautomater sålde, vad jag vet, endast häften och dessa frimärken hade tänder på tre kanter eller på två närliggande sidor. Dessutom, efter att rotat i min gamla samling, ser jag att automathäftet som gavs ut 1961 med 15 öre G VI Adolf var i par med ett 5 öres frimärke.

Slutsatsen av denna frimärksstudie blir att frimärkena med största sannolikhet var köpta över disk.

Delar din uppfattning ang att frimärkena kommit från rulle - uppenbarligen har du också rätt att de kunde förekomma flera år efter utgivning; syns tydligt i länken. Möjligen var åtgången större (och därmed tog tidigare års frimärken slut snabbare) på en större ort - det sista ren spekulation naturligtvis.

Klicka på lilla bilden till höger under motivet från Glava kyrka så syns vykortets baksida.

http://www.tradera.com/item/270123/137659887/glava-utsikt-fran-kyrkotornet-arvika-kommun-postganget-1965-kv-7
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2014-08-24 kl. 18:42. Anledning: .
Citera
2014-08-24, 19:07
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Motivet finns angivet - ser ut att stå Göteborg men andra ordet går jag bet på.
Trädgårdsföreningen.

Men själv tror jag verkligen inte att det är något skumt med detta vykort. Det är ju en helt orealistisk tanke.
Citera
2014-08-24, 19:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Frimärkena troigtvis köpta över disk.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

Mycket intressant och viktig information.

De sitter helt klart ihop. Tycker också som om det saknas tänder på ovan- och undersidan.

När jag köpte frimärken i automater så kom dessa alltid i häften. Alla märkena satt då ihop och hade tänder på tre sidor.

Bra, då har vi kunnat få detta klarlagt, att frimärkena med största sannolikhet var köpta över disk.
Citera
2014-08-24, 19:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vykortet stämplat i Arvika den 26 juli 1965.

Citat:
Tack S2!

Klicka på lilla bilden till höger under motivet från Glava kyrka så syns vykortets baksida.

http://www.tradera.com/item/270123/137659887/glava-utsikt-fran-kyrkotornet-arvika-kommun-postganget-1965-kv-7

Har kollat på länken som du skickade. En verkligt klar och tydlig stämpel från Arvika 1965.

En mycket bra stämpel att kunna jämföra med.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-24 kl. 20:05.
Citera
2014-08-24, 20:46
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Trädgårdsföreningen.

Men själv tror jag verkligen inte att det är något skumt med detta vykort. Det är ju en helt orealistisk tanke.

Varför då? Varför är den orealistisk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in