Citat:
Ursprungligen postat av
WaltzingMatilda
Kanske alldeles ovidkommande - men hur vanligt var det att "äldre" frimärken användes? Vykortet är frankerat 2x15 öre, antar att det är Gustav VI Adolf som är motiv. Färgen på märket går inte att tolka.
Såvitt jag finner utgavs detta märke, rött till färgen, endast 1961.
T ex 1965 såg 15-öresmärket helt annorlunda ut. Skriv årssats och årtal i sökrutan för att se märkena, går att klicka två gånger för att få dem större.
http://www.onlinephilately.com/index.php?route=product/search&filter_name=%C3%A5rssats%201961
Inte alls osannolikt att 15 öre rött G VI Adolf från 1961 användes 1965. De s.k bruksfrimärkena hade en lång livslängd ute på postkontoren. Fanns högvalörer, ex. Stockholms Slott, som såldes i bra många decennier.
Däremot är jag ganska säker på att frankeringen av vykortet har skett med bandfrimärken. D.v.s frimärken med tänder endast på två motstående sidor. Jag tycker mig se att tänder saknas på "ovan" och "undersidan" och att frimärksparet sitter ihop.
Vad innebär det? Jo, att frimärkena inte är köpta i en frimärksautomat. Frimärksautomater sålde, vad jag vet, endast häften och dessa frimärken hade tänder på tre kanter eller på två närliggande sidor. Dessutom, efter att rotat i min gamla samling, ser jag att automathäftet som gavs ut 1961 med 15 öre G VI Adolf var i par med ett 5 öres frimärke.
Slutsatsen av denna frimärksstudie blir att frimärkena med största sannolikhet var köpta över disk.