2014-07-27, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zxq
Det innebar alltsa att sa lange jag fortsatter att nolltaxera, sa kommer det inte finnas nagot att mata ut.
Da borde det i teorin fungera precis lika bra att bo med skulder i Sverige, och jobba i t.ex. Danmark - som det gor for mig att nu bo utomlands med skulder i Sverige.

Foljdfraga, forutsatt att jag far min lon utmatt - har jag da tolkat informationen fran KF korrekt?
Jag som ensamstaende man far behalla 4680 kronor, efter att hyra och varme ar betald?
For det ar existensminimum man far leva med om man blir utmatt?
(https://www.kronofogden.se/Existensminimum.html)

Du får behålla 4680 + kostnader upp till högkostnadsskydd för läkemedel o sjukvård + ersättning för resor till o från arbetet d.v.s normalt vad busskortet kostar per månad... Värme får du enbart dra av om du bor i eget hus... bor du i bostadsrätt/hyresrätt så ingår ju oftast värmen i hyran....
Citera
2014-08-17, 16:46
Medlem
Fappy11s avatar
Hej jag har en liten fråga, har en polare som just nu bor hos en privat hyresvärd, när han flyttade in så tog det 3 månader för honom att erhålla bostadsbidrag, därför kunde han inte betala hyran dom första 3 månaderna men hyresvärden gick med på det och sa att han kunde betala av det i efterhand. Nu har han bott i lägenheten i 1 år och har fortfarande inte betalat skulden för dom 3 första månaderna till hyresvärden och nu funderar han på att flytta och strunta i att betala. då hans ekonomi är rent åt helvete och det är mögel i hela fastigheten. Han skrev under hyresavtal när han flyttade in, men han glömde då att kryssa i rutan där han förbinder sig att under kontraktstiden godta hyran, och hyresvärden har inte sagt något om det.

Frågan lyder: Vad krävs det för bevis från hyresvärdens sida för att dra skulden till inkasso/kronofogden? Kan det räcka med att han visar upp ett 1år gammalt kontoutdrag att han inte fått någon inbetalning dom första 3 månaderna fr.om dagen kontraktet skrevs på? Eller gäller det inte i.om att det saknas ikryssning i rutan där hyresgästen godtar hyran? Vad krävs för att dra in en skuld helt enkelt?

Hoppas informationen räcker/nån vet.

Tack på förhand
Citera
2014-08-17, 16:54
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fappy11
Hej jag har en liten fråga, har en polare som just nu bor hos en privat hyresvärd, när han flyttade in så tog det 3 månader för honom att erhålla bostadsbidrag, därför kunde han inte betala hyran dom första 3 månaderna men hyresvärden gick med på det och sa att han kunde betala av det i efterhand. Nu har han bott i lägenheten i 1 år och har fortfarande inte betalat skulden för dom 3 första månaderna till hyresvärden och nu funderar han på att flytta och strunta i att betala. då hans ekonomi är rent åt helvete och det är mögel i hela fastigheten. Han skrev under hyresavtal när han flyttade in, men han glömde då att kryssa i rutan där han förbinder sig att under kontraktstiden godta hyran, och hyresvärden har inte sagt något om det.

Frågan lyder: Vad krävs det för bevis från hyresvärdens sida för att dra skulden till inkasso/kronofogden? Kan det räcka med att han visar upp ett 1år gammalt kontoutdrag att han inte fått någon inbetalning dom första 3 månaderna fr.om dagen kontraktet skrevs på? Eller gäller det inte i.om att det saknas ikryssning i rutan där hyresgästen godtar hyran? Vad krävs för att dra in en skuld helt enkelt?

Hoppas informationen räcker/nån vet.

Tack på förhand

Muntligt avtal gäller lika mycket som ett skriftligt. Problemet kan dock vara att bevisa avtalet. Däremot så är det nog ganska osäkert att tingsrätten kommer tro på att du (han) fick bo gratis i 3 månader...
Jag tycker du ska göra rätt för dig.
Citera
2014-08-17, 16:56
Medlem
Fappy11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Muntligt avtal gäller lika mycket som ett skriftligt. Problemet kan dock vara att bevisa avtalet. Däremot så är det nog ganska osäkert att tingsrätten kommer tro på att du (han) fick bo gratis i 3 månader...
Okej tack, det är faktiskt inte mig det gäller, jag tycker också han bör göra rätt för sig men men..
Citera
2014-08-17, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie

Hyresvärden kommer att vända sig till inkasso/KFM och sedan får din "kompis" bestrida ärendet alt/ bevisa med kontoutdrag att han betalat. Har han ej betalat de 3 månaderna så fastställs fodran...
Citera
2014-08-17, 17:03
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
Hyresvärden kommer att vända sig till inkasso/KFM och sedan får din "kompis" bestrida ärendet alt/ bevisa med kontoutdrag att han betalat. Har han ej betalat de 3 månaderna så fastställs fodran...

Självklart går det till inkasso eller till och med direkt till KFM först, men det var väl mer eller mindre underförstått att det kommer drivas till tingsrätten eftersom killen vill försöka smita undan.
Citera
2014-08-17, 17:07
Medlem
Fappy11s avatar
Tack för svaren!
Citera
2014-08-18, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Har 500 000 i skatteskulder som jag inte kunde betala när det begav sig. Har levt på existensminimum i sex år nu. Det har sagts till mig att skulden "preskriberas" nu vid nyår. Inte säker på att det betyder vad jag vill att det ska betyda, men får jag behålla min fulla lön efter nyår då? Vore ju trevligt att få ett lite värdigt liv igen. Det var mycket, mycket nära att jag gjorde slut på det men turligt nog så fann jag styrkan att kämpa på även om hälsan förstördes. Frågar väl mest för att jag inte ska åka på någon oväntad ny period av löneutmätning. Eller hur funkar det egentligen? Överlever inte mer.

Skatteskulder preskriberas efter 5 år. Dock kommer du med största sannolikhet ha en anmärkning som ligger kvar i tre år men du kommer vara skuldfri.
Citera
2014-08-18, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Har jag helt galet fel nu, men jag horde att skatteskulder preskriberas efter 5 ar. Men det galler kanske bara om man inte betalar ? Jag hade for mig de skrevs av aven om de betalats av pa dom.

Preskription gäller oavsett om man betalar eller ej. Såvida man inte begår preskriptionsavbrott (gör sig oanträffbar, undanhåller pengar, flyr utomlands eller hindrar KFM från att göra sitt arbete).
Senast redigerad av Cuneiforme 2014-08-18 kl. 21:42.
Citera
2014-08-24, 14:48
Avslutad
Tjena min bror fick hem ett sådant brev i veckan från fogden.

http://postimg.org/image/sbybupio5/

Betyder detta att man får en betalningsanmärkning?
Blir det utmätning hos mig fast han är skriven i Norge(han bodde hos mig förut)?
Citera
2014-08-24, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Tjena min bror fick hem ett sådant brev i veckan från fogden.

http://postimg.org/image/sbybupio5/

Betyder detta att man får en betalningsanmärkning?
Blir det utmätning hos mig fast han är skriven i Norge(han bodde hos mig förut)?

Det där ser ut som ett betalningsföreläggande. Ingen anmärkning om han inte är enskild näringsidkare
Citera
2014-09-01, 12:18
Medlem
121 dagar kvar, sedan är man fri Men det störda är, ju närmare det datumet jag kommer, ju sämre mår jag. Är det alla bortkastade år som kommer tillbaka för att håna en igen? fy. Men så obeskrivligt skönt. Gäller bara att fixa ett kneg nu, man kommer känna sig rik även med en skitlön sedan, ha ha. men Jesus vad hälsan har fuckats sönder av dessa år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in