2013-04-06, 12:27
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krossa11
ok tack för att du svarar så grundligt.. ja det bästa är att låna ihop 90 k sen har man 50k till fogden sen ringa runt alla inkasso bolag och försöka få det som lite som möjligt att dega in, det var just kärringen på kfm som sa att dom har utmätning 1 gång per år, så är därför jag hoppas jag kan grejja att jobba i 7 månader och lägga undan en hel del. det där med att inkasso kan avskrivas får jag verkligen hoppas på. för många av dom är gamla tele räkningar och tv avgifter säkert vissa är 5-9 år gammla,nästan bara sånna faktiskt hos inkasso bolagen. inga böter eller bank skulder/csn osv... hur fan skulle man kan gå till väga där sa du? så man kanske kan få dom preskiberade? vore ju helt underbart om det gick. så kanske kan få bort 20 k då av dom 40, för har sett på många som trillat in att hör av dig så kan du få betala halva skulden av tex en skuld på 5k till 2,5 osv. sjukt att man inte kan ringa och få reda på hos nån vilka man exakt har skulder till hos inkasso bolagen. sen är det dåligt att man inte kan som förr i tiden få köra en avbetalningsplan, visst missköter man den så förstår jag att det blir utmätning osv, men en chans borde alla få tycker man. har aldrig haft med dom att göra innan, men när jag kontakta dom så sa jag att jag var villig att dega 3k i månaden men det vart TVÄR NEJ så funkar det inte sa dom. men min polare som har flera miljoner han har avbetalning sen 2006 han degar 5k varje månad inga problem hahahaha, jävla skit land vi lever i ibland.

Jag håller med om att det är idiotiskt att man inte kan få en avbetalningsplan med KFM. Men men, nu är det som det är och det är tyvärr inte något man kan göra åt det.

För att åberopa preskription, vilket du absolut ska göra (!) så gör du såhär. Det är ganska enkelt:

Gå in på din dator och skapa en mall, ett textdokument som du använder till alla inkassobyråerna.

Du kan skriva såhär tex: "Undertecknad vill härmed påpeka att gällande nedanstående ärende har preskription enligt Preskriptionslag (1981:130) inträtt. Varför jag hemställer att ni avslutar ärendet samt avför mig ur ert register."
Under detta, så skriver du dit ärendenummer/referensnummer så dom vet vilken skuld det gäller. Om det är flera ärenden hos samma inkassobolag, så skriver du bara alla referensnummer där.

Skriv ditt namn, adress och personnummer i slutet av dokumentet.
Skriv ut dokumentet, signera och skicka.
Detta var alltså rond 1.
Du kommer att märka att vissa inkassobolag kommer skriva av skulden direkt, medan andra kanske inte accepterar preskriptionsinvändningen. Gör dom inte det, så är det alltså dags för Rond 2:

Rond 2: Som sagt; accepterade dom inte din preskriptionsivändning -så är det dags att kräva originalfakturan på skulden! Har dom inte originalfakturan och det heller inte finns någon dom på ärendet hos KFM, så kan dom inte kräva dig på betalning!

Du behöver inte bry dig om att kolla om det finns någon dom hos KFM, utan du gör ganska enkelt såhär: Skapa en ny mall, skriv tex såhär: "Ni har återkommit till mig angående min preskriptionsinvändning och inte accepterat den. Därför vill jag nu påminna om att för att ni skall kunna kräva betalning i detta ärende, så måste ni ha originalfakturan. Jag ber er härmed skicka en kopia på denna faktura, -så att jag på så vis kan ta ställning till hur jag skall gå vidare i ärendet."

Skriv sedan dit ärendenummret/referensnummret igen, skriv namn, personnummer & adress precis som tidigare -skriv ut dokumentet, skriv under och skicka.

Du kommer förmodligen upptäcka att vissa inkassobolag inte har originalfakturan, och kommer således skriva av skulden på grund av det Detta är det många som inte vet, och tyvärr är det ju heller ingen som informerar en om sådant -så detta är viktigt att komma ihåg.
Sen när den är avskriven, spara dokumenten och sen kan du bara glömma det
Citera
2013-04-06, 14:15
Medlem
hoppas du verkligen vet vad du snackar om då ska jag bjuda dig på en runda gratis öl hehe... vet att man kan få det preskiberat och så, har gått från 1 miljon till 50 k på kfm så börjar se en ljusning i livet en gång för alla nu. ska göra precis som du säger. för jag vet att alla nästan är över 3 år gammla ja mycket mera faktiskt. och det är i stort sett bara tele skulder/tax free från flygplan/nån gammal el räkning mm.. tack som fan för all hjälp, skickar pm till dig om jag behöver mera hjälp
Citera
2013-04-06, 14:52
Medlem
Citat:
hoppas du verkligen vet vad du snackar om då ska jag bjuda dig på en runda gratis öl hehe... vet att man kan få det preskiberat och så, har gått från 1 miljon till 50 k på kfm så börjar se en ljusning i livet en gång för alla nu. ska göra precis som du säger. för jag vet att alla nästan är över 3 år gammla ja mycket mera faktiskt. och det är i stort sett bara tele skulder/tax free från flygplan/nån gammal el räkning mm.. tack som fan för all hjälp, skickar pm till dig om jag behöver mera hjälp

Låter bra hehe
Otroligt bra att du har fått ner din skuld såpass mycket!
Lycka till med allt, kör hårt nu!!

Skickar dig ett PM med lite mer info.
Citera
2013-04-06, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Någon som vet hur lång tid det tar innan KFM börjar att mäta ut ens lön?
Har haft ett extrajobb sen December månad och dom har ännu inte börjat att mäta ut min lön och nu hoppas jag få behålla Aprillönen då denna kommer att hamna på 15-20k efter skatt (142,5 timmars helg kväll och nattjobb under Mars månad) och efter detta så kommer jag att göra upp med dom, kommunen är villiga att hjälpa mig med att få igenom en ev skuldsanering dom på öppenpsyk skulle ordna med detta.

Och jag har inget annat val än att börja göra upp med dom då bostadsrätten som stod på min mor skrivs över på mig inom några veckor, bovärden sa att om jag gör upp med dom så får jag behålla den, finns heller inget större värde i den då en 1:a här i Skara säljs för mellan 4-10k.

Har inga problem med att leva på 4k efter att hyran är betald har levt på mycket mindre än så förut
sen har jag även ett sparande hos syrran på 65 000 som får sitta där ifall att det blir en kris i livet igen
vill inte uppleva svälttiderna som man har varit med om innan samt kunna unna mig det lilla extra här i livet lite.

Det kan ta allt mellan några veckor och upp till 2 år. Helt enkelt till nästa gång kfm utreder just din akt. Du har väl fått nån utredningsrapport nångång, oftast lägger dom in uppföljning efter 1 år, men om någon gått arbetslös länge och inget uppenbart talat för att det ska bli bättring, så kan dom lägga upp till 2 år innan nästa uppföljning.
Du kan ta reda på när det är genom att ringa kundcentret, du kan vara anonym.
samtalet bör innehålla ungefär detta :
"hej, jag undrar om xxxxxx-xxxx har skulder för indrivning"
"hej, ja king har 65000 för indrivning fördelat på 8 mål.. ingen löneutmätning pågår och det är senast utrett den 12 augusti 2012 och då saknades utmätningsbara tillgångar.. "
"jaha, när ska det utredas nästa gång då..? "
"det ser ut i planeringen som man ska kolla på det i augusti i år"
"tack då vet jag."
Citera
2013-04-09, 16:47
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Sammanfogade ämnen /mod
+1
Citera
2013-04-09, 17:41
Medlem
Citat:
ok tack för att du svarar så grundligt.. ja det bästa är att låna ihop 90 k sen har man 50k till fogden sen ringa runt alla inkasso bolag och försöka få det som lite som möjligt att dega in, det var just kärringen på kfm som sa att dom har utmätning 1 gång per år, så är därför jag hoppas jag kan grejja att jobba i 7 månader och lägga undan en hel del. det där med att inkasso kan avskrivas får jag verkligen hoppas på. för många av dom är gamla tele räkningar och tv avgifter säkert vissa är 5-9 år gammla,nästan bara sånna faktiskt hos inkasso bolagen. inga böter eller bank skulder/csn osv... hur fan skulle man kan gå till väga där sa du? så man kanske kan få dom preskiberade? vore ju helt underbart om det gick. så kanske kan få bort 20 k då av dom 40, för har sett på många som trillat in att hör av dig så kan du få betala halva skulden av tex en skuld på 5k till 2,5 osv. sjukt att man inte kan ringa och få reda på hos nån vilka man exakt har skulder till hos inkasso bolagen. sen är det dåligt att man inte kan som förr i tiden få köra en avbetalningsplan, visst missköter man den så förstår jag att det blir utmätning osv, men en chans borde alla få tycker man. har aldrig haft med dom att göra innan, men när jag kontakta dom så sa jag att jag var villig att dega 3k i månaden men det vart TVÄR NEJ så funkar det inte sa dom. men min polare som har flera miljoner han har avbetalning sen 2006 han degar 5k varje månad inga problem hahahaha, jävla skit land vi lever i ibland.

Ang fetstilat. Antingen sa hon fel eller så hörde du fel, det ord som hör hemma i den meningen är "utredning", se mitt inlägg i denna tråd skrivet häromdagen på samma tema
Citera
2013-04-21, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Det kan ta allt mellan några veckor och upp till 2 år. Helt enkelt till nästa gång kfm utreder just din akt. Du har väl fått nån utredningsrapport nångång, oftast lägger dom in uppföljning efter 1 år, men om någon gått arbetslös länge och inget uppenbart talat för att det ska bli bättring, så kan dom lägga upp till 2 år innan nästa uppföljning.
Du kan ta reda på när det är genom att ringa kundcentret, du kan vara anonym.
samtalet bör innehålla ungefär detta :
"hej, jag undrar om xxxxxx-xxxx har skulder för indrivning"
"hej, ja king har 65000 för indrivning fördelat på 8 mål.. ingen löneutmätning pågår och det är senast utrett den 12 augusti 2012 och då saknades utmätningsbara tillgångar.. "
"jaha, när ska det utredas nästa gång då..? "
"det ser ut i planeringen som man ska kolla på det i augusti i år"
"tack då vet jag."
Ja allt beror på vilken information de har.
- Ringer någon till dem och säger att X jobbar där och X har följande tillgångar då klipper dom till samma dag eller näst kommande arbetsdagen. Nu är chansen extremt liten att de får sådan information så utredning sker generellt 1 gång per år när de får nya uppgifter från skatteverket som arbetsgivaren lämnat in. Så i princip kan man slippa utmätning om man orkar genom att byta jobb varje år i Januari.
Citera
2013-04-21, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Ja allt beror på vilken information de har.
- Ringer någon till dem och säger att X jobbar där och X har följande tillgångar då klipper dom till samma dag eller näst kommande arbetsdagen. Nu är chansen extremt liten att de får sådan information så utredning sker generellt 1 gång per år när de får nya uppgifter från skatteverket som arbetsgivaren lämnat in. Så i princip kan man slippa utmätning om man orkar genom att byta jobb varje år i Januari.

Så du menar alltså att en snitch kan se till att någon får problem hos KFM? Tjaaa, kanske -fast det händer inte särskilt ofta. Inte ens om du anger en......uuummm person som är boss i ett välkänt gäng.
KFM eller skattemyndigheten vågar inte ens kommentera fallet, och därför så finns det inget case om man säger så
Citera
2013-04-21, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Så du menar alltså att en snitch kan se till att någon får problem hos KFM? Tjaaa, kanske -fast det händer inte särskilt ofta. Inte ens om du anger en......uuummm person som är boss i ett välkänt gäng.
KFM eller skattemyndigheten vågar inte ens kommentera fallet, och därför så finns det inget case om man säger så

Problem? Nja. alltså, skulderna kommer ju inte till KFM för att man berättar att någon jobbar där och där. Däremot kan KFM göra utredning om löneutmätning är möjlig om man får veta var den jobbar, så de skulder som redan finns på plats hos kfm kan regleras.
Citera
2013-04-21, 17:13
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie

Har du något konkret exempel på att kfm har avstått från att göra löneutmätning pga rädsla eller hot? Det tvivlar jag starkt på.
Citera
2013-04-21, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Problem? Nja. alltså, skulderna kommer ju inte till KFM för att man berättar att någon jobbar där och där. Däremot kan KFM göra utredning om löneutmätning är möjlig om man får veta var den jobbar, så de skulder som redan finns på plats hos kfm kan regleras.

Ja, fast nu säger du ju precis som jag sa -bara i andra ordalag
Citera
2013-04-21, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Har du något konkret exempel på att kfm har avstått från att göra löneutmätning pga rädsla eller hot? Det tvivlar jag starkt på.

Har inte sagt att det handlar om hot mot KFM, utan jag sa att KMF ofta inte utreder ifall dom får tips.
Sedan så vet jag personligen hur det går till hos KFM, så där kan du nog inte smälla mig på näsan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in