Citat:
Ursprungligen postat av krossa11
ok tack för att du svarar så grundligt.. ja det bästa är att låna ihop 90 k sen har man 50k till fogden sen ringa runt alla inkasso bolag och försöka få det som lite som möjligt att dega in, det var just kärringen på kfm som sa att dom har utmätning 1 gång per år, så är därför jag hoppas jag kan grejja att jobba i 7 månader och lägga undan en hel del. det där med att inkasso kan avskrivas får jag verkligen hoppas på. för många av dom är gamla tele räkningar och tv avgifter säkert vissa är 5-9 år gammla,nästan bara sånna faktiskt hos inkasso bolagen. inga böter eller bank skulder/csn osv... hur fan skulle man kan gå till väga där sa du? så man kanske kan få dom preskiberade? vore ju helt underbart om det gick. så kanske kan få bort 20 k då av dom 40, för har sett på många som trillat in att hör av dig så kan du få betala halva skulden av tex en skuld på 5k till 2,5 osv. sjukt att man inte kan ringa och få reda på hos nån vilka man exakt har skulder till hos inkasso bolagen. sen är det dåligt att man inte kan som förr i tiden få köra en avbetalningsplan, visst missköter man den så förstår jag att det blir utmätning osv, men en chans borde alla få tycker man. har aldrig haft med dom att göra innan, men när jag kontakta dom så sa jag att jag var villig att dega 3k i månaden men det vart TVÄR NEJ så funkar det inte sa dom. men min polare som har flera miljoner han har avbetalning sen 2006 han degar 5k varje månad inga problem hahahaha, jävla skit land vi lever i ibland.
Jag håller med om att det är idiotiskt att man inte kan få en avbetalningsplan med KFM. Men men, nu är det som det är och det är tyvärr inte något man kan göra åt det.
För att åberopa preskription, vilket du absolut ska göra (!) så gör du såhär. Det är ganska enkelt:
Gå in på din dator och skapa en mall, ett textdokument som du använder till alla inkassobyråerna.
Du kan skriva såhär tex: "Undertecknad vill härmed påpeka att gällande nedanstående ärende har preskription enligt Preskriptionslag (1981:130) inträtt. Varför jag hemställer att ni avslutar ärendet samt avför mig ur ert register."
Under detta, så skriver du dit ärendenummer/referensnummer så dom vet vilken skuld det gäller. Om det är flera ärenden hos samma inkassobolag, så skriver du bara alla referensnummer där.
Skriv ditt namn, adress och personnummer i slutet av dokumentet.
Skriv ut dokumentet, signera och skicka.
Detta var alltså rond 1.
Du kommer att märka att vissa inkassobolag kommer skriva av skulden direkt, medan andra kanske inte accepterar preskriptionsinvändningen. Gör dom inte det, så är det alltså dags för Rond 2:
Rond 2: Som sagt; accepterade dom inte din preskriptionsivändning -så är det dags att kräva originalfakturan på skulden! Har dom inte originalfakturan och det heller inte finns någon dom på ärendet hos KFM, så kan dom inte kräva dig på betalning!
Du behöver inte bry dig om att kolla om det finns någon dom hos KFM, utan du gör ganska enkelt såhär: Skapa en ny mall, skriv tex såhär: "Ni har återkommit till mig angående min preskriptionsinvändning och inte accepterat den. Därför vill jag nu påminna om att för att ni skall kunna kräva betalning i detta ärende, så måste ni ha originalfakturan. Jag ber er härmed skicka en kopia på denna faktura, -så att jag på så vis kan ta ställning till hur jag skall gå vidare i ärendet."
Skriv sedan dit ärendenummret/referensnummret igen, skriv namn, personnummer & adress precis som tidigare -skriv ut dokumentet, skriv under och skicka.
Du kommer förmodligen upptäcka att vissa inkassobolag inte har originalfakturan, och kommer således skriva av skulden på grund av det
Detta är det många som inte vet, och tyvärr är det ju heller ingen som informerar en om sådant -så detta är viktigt att komma ihåg.Sen när den är avskriven, spara dokumenten och sen kan du bara glömma det
då ska jag bjuda dig på en runda gratis öl hehe... vet att man kan få det preskiberat och så, har gått från 1 miljon till 50 k på kfm så börjar se en ljusning i livet en gång för alla nu. ska göra precis som du säger. för jag vet att alla nästan är över 3 år gammla ja mycket mera faktiskt. och det är i stort sett bara tele skulder/tax free från flygplan/nån gammal el räkning mm.. tack som fan för all hjälp, skickar pm till dig om jag behöver mera hjälp