Divergent (2014)
I en avlägsen och dystopisk framtid är samhället indelat i fem falanger där var och en representerar olika förmågor. Som tonåring är man tvungen att bestämma sig för om man vill stanna i sin falang eller byta till en annan. Vad man än väljer, så väljer man för resten av sitt liv. En tonårstjej som just ställs inför detta valet är Beatrice Prior. Hon bär på hemligheten att hon är en avvikande, vilket innebär att hon inte passar in i någon enskild falang. Om någon visste skulle det innebära en säker död, men samtidigt inser hon att hon kan förändra världen hon lever i och rädda de människor hon älskar.
Jag hade inga direkt förhoppningar på denna slags film. Jag var nära att se den på bio med min syster, men vi beslöt oss för att se Neighbors istället. Något jag är glad över nu i efterhand då Neighbors är en bättre film enligt mig.
Baserad på trailers och handling verkade inte som min typ av film. Ja det var väldigt mycket Hunger Games över det hela, men då föredrar jag främst andra filmen i den serien som gjorde mig intresserad av resten av filmerna. Det känns som att nu så är det många filmer som försöker kassa in på Hunger Games, likaså som det var filmer som försökte kassa in på Twilight liknade filmer.
Utav alla filmerna där ute som ingår i denna slags kategori så är Divergent kanske en av de bättre. Men med det sagt är det fortfarande en film som främst är riktad åt de som läst böckerna. För har du inte läst böckerna innan du ser denna lär du vara ganska så förvirrad.
För mig var detta en alldeles för komplicerad film. Den förklarar aldrig riktigt vad hela denna grejen med grupper gör, betyder eller varför vi är indelade så här i framtiden. Vi får lite förklarat i början, men det snuddar typ bara förbi så snabbt och jag hängde knappt med.
Sedan hjälper det heller inte att filmen knappt pratar om hur vi kom till denna framtiden eller hur det utvecklades. Visst, detta görs heller inte direkt i Hunger Games och man bör ta det och acceptera det. Visst, fine by me! Men i Hunger Games är det mer enklare uträknat och mer förklarat än vad det är här.
Skådespelarna gjorde väl ändå bra ifrån sig. Shailene Woodley har växt på mig på sista tiden och tyckte hon gjorde bra ifrån sig i huvudrollen. Det blev såklart konstiga vibbar när Miles Teller dök upp och spelade "asshole" snubben. När man senast såg han och Shailene Woodley i The Spectacular Now. En film jag rekommenderar före denna.
Theo James som spelar "Four" var även lite stel i sitt skådespel. Känns som en kommande grej i dessa filmerna. Att killen tjejen faller för är alltid en stel skådespelare som inte kan spela så särskilt bra, samtidigt som du har kändisar i små roller och dyker upp här och där.
Handlingsmässigt är det nästan som Hunger Games, bara mer förvirrande och komplex. Jag önskar jag kunde försöka återberätta det mer, men läsa bara synopsen ovanför hur lång den är. Det är hur komplex denna filmen är.
Vilket för mig är filmens nedfall. Det är meningen att detta ska vara en serie riktad åt tonårs-gruppen, men då behövs en film som är något enklare att följa. Jag hade svårt att följa med i filmen, hur ska då de som är yngre hänga med? Eller så är det för att jag inte var så värst insatt i hela detta universum och filmen i sig. Vilket gjorde det mer förvirrande än vad det egentligen var. Ni som har sett den/läst böckerna, fann ni filmen vara förvirrande eller för komplex?
I sin helhet en helt okej film. Skådespelarna gjorde bra ifrån sig, underhållningen var där med jämna mellanrum. Även ifall 140 minuter kändes lite långt, men då var eftertexterna 10 minuter långa. Effekterna var mediokra, ibland bra, ibland fula och såg riktgit fejk ut.
Men det största problemet för mig var att filmen var alldeles för förvirrande, komplex och snodde allt för mycket från Hunger Games serien.
Men utav alla filmer där ute som försöker kassa in på Hunger Games och försöker efterlikna den med dess handling och tonårsinriktning så är detta en av de bättre som existerar där ute just nu.
2.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1840309/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=sutgWjz10sM