Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Det absolut underligaste av allt är att just Sverige ska vara världens samvete. Vi är det land som haft fred längst i historien = därmed absolut minst skyldiga till alla elände som krig för med sig. Vi har i ca 50 år gett absolut mest sett från capita i bistånd. Numera har vi inte ens ett eget försvar för att vi satsar allt på skydda människor hundratals mil härifrån i typ Afghanistan. På allt detta ska vi alltså också offra oss själva som folk för att ta emot fler än alla andra tillsammans

Det är mycket, mycket underligt. En annan sak som jag inte kan få in i min skalle är varför folk som flyr undan en akut krigssituation ska "fly" till ett land som ligger ca 400 mil bort i en annan världsdel. Mellan Syrien (exempel) och Sverige ligger Turkiet, Bulgarien, Rumänien, Ungern, Slovakien, Tjeckien, Tyskland, Danmark.
Sverige har en helt annan kultur, samhällssyn, kvinnosyn osv än Syrien. Varför ska de "fly" hit och få permanent uppehållstillstånd här? Det är helt ologiskt och ingen har lyckats förklara detta för mig.
Om Sverige drabbades av en akut krigssituation och Danmark och Norge inte var i krig, nog hade man väl tagit sin tillflykt dit? Till något läger nära gränsen, i skydd och med rent vatten och mat. Sen när kriget var slut så hade man väl velat flytta tillbaka?
Dagens Syrien/Somaliaflyktingar är ungefär som jag skulle fly till Kanarieöarna eller Mallorca eller Phuket, och där kunna leva resten av mina dagar vid en pool med en paraplydrink i handen. Ungefär så ser jämförelsen ut. Det kan väl inte vara en naturlig "flykt".
Jag kan inte få ur min skalle att dagens "flyktingar" är sådana som vill komma till Sverige och bli försörjda, och det har inget alls med krigssituationen att göra. Att det sedan klagas på rummen och maten som de blir serverade här ökar bara denna känsla.