2014-08-22, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur vill du definiera en sport som utvecklats ur en våldstradition och har använts i strid?
http://www.algonet.se/~shinzen/fakta.htm

Karate räknas som en kampsport:

Vi kan se vad Boden Bushido Center själva skriver:

Det tycker jag låter våldsamt, och den här bilden från klubbens verksamhet ser allt annat än fridfull ut.

I samma länk står även att karate givetvis inte är en våldssport. Varför väljer du inte att citera det? Konstigt, för i samma stycke sista meningen står ju något som passar ni KJ kramare som hand i handske.

Bara i Sverige finns det ca 180000 personer som utövar kampsport. Du menar att dessa är farligare än KJ om de också vid något tillfälle visat sig aggressiv och hotfull mot sin omgivning. Intressant konstaterande från din sida.
Citera
2014-08-22, 18:25
Bannlyst
Citat:
Jag tror IG är bättre på att bedöma KJ än vad du är, varken hotfull eller aggressiv.

Jag tror TR är bättre än vad du är på att bedöma IG:s vittnesmål utifrån den person hon är och det intryck hon gav.
Citera
2014-08-22, 18:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oswin
I samma länk står även att karate givetvis inte är en våldssport. Varför väljer du inte att citera det? Konstigt, för i samma stycke sista meningen står ju något som passar ni KJ kramare som hand i handske.

Bara i Sverige finns det ca 180000 personer som utövar kampsport. Du menar att dessa är farligare än KJ om de också vid något tillfälle visat sig aggressiv och hotfull mot sin omgivning. Intressant konstaterande från din sida.
Jag tänker inte frångå trådens ämne genom att fortsätta diskutera om karate är en våldssport eller inte. Du har fått svar på din fråga, jag definierar karate som en våldssport. Sedan får sportens egna utövare säga vad de vill.

Jag menar att personer som har visat sig aggressiva och hotfulla mot sin omgivning bör betraktas som farligare än de som inte har gjort det.
Citera
2014-08-22, 18:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
På sidan 1782 i FUP finns KJs version av händelsen: /.../ Noterbart att detta är av ett gäng ungdomar som tidigare hotat KJ och hans vänner.

Vore ju intressant att höra om denne Nille och Henrik Degerman har något på sig i brottsregistret? Någon som känner sig manad?
Nej, men jag känner mig manad att höra flera av de som var med vid ref. bilkörning, t.ex. LV:
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 1439f
L ombeds att berätta om händelse när hon enligt uppgift färdats i en bil som prejats av K.
Hon uppger att det var för ca 3 år sedan. L satt i baksätet på en bil som kördes av ML. I bilen åkte även EV, JS och HD. M körde bilen, hon tror att det var hans bil en röd Volvo 740 men kan möjligen ha varit H:s bil en silvergrå Volvo.
Dom hade varit till R och hämtat någons dator och åkte längs E4:an mot P-ön. Dom körde ifatt en bil som dom kände igen som KJ:s, en ljus Mercedes troligen beige eller silverfärgad. M började köra förbi K men K hindrade det genom att hålla längre ut på vägbanan och "höll på och bromsade" och blockerade dom från att köra förbi. M körde därför in bakom K:s bil.
Sedan påbörjade K en omkörning av en lastbil och även M började köra förbi lastbilen. K började åter igen att "jävlas" och bromsade in för att hindra dom och L säger att när vägen började smalna av till enkelfilig "höll vi på att hamna under lastbilen" och M fick bromsa in och köra in bakom lastbilen.
Till slut körde M förbi K:s bil och dom såg att det var K som körde. Då började K att köra in i bakändan på M:s bil, han körde in i bilen 3-4 gånger.
K körde även på sidan av dom och knuffade deras bil så att den hamnade en bit ner mot diket men M lyckades styra upp den på vägen igen. L säger att det blev skador på M:s bil, någon baklykta gick sönder och det fanns skada på kofångaren samt färgavskrap från K:s bil på dragkroken.
Sedan ringde K efter polisen och sa att han kände sig hotad. Polisen stoppade M:s bil men efter att dom förklarat för polisen vad som egentligen hade hänt åkte polisen efter K. L vet inte vad som sedan hände.
L har ingen aning om varför K gjorde som han gjorde. Ingen av de som färdades i M:s bil kände eller umgicks med K.
K hade 2 killar med sig i sin bil, L och hennes kompisar kände igen den ene som SH, han satt i baksätet.
L vet att K och SH har umgåtts mycket förut. Hon såg dom mycket tillsammans för ca 3 år sedan.
Citera
2014-08-22, 18:35
Bannlyst
Citat:
Jag tänker inte frångå trådens ämne genom att fortsätta diskutera om karate är en våldssport eller inte. Du har fått svar på din fråga, jag definierar karate som en våldssport. Sedan får sportens egna utövare säga vad de vill.

Jag menar att personer som har visat sig aggressiva och hotfulla mot sin omgivning bör betraktas som farligare än de som inte har gjort det.

Det kan röra sig om så mycket som 180000 personer bara i Sverige då, och som ska anses som farligare än KJ.

Edit; Att du definierar karate som en våldssport innebär inte att så är fallet.
Senast redigerad av oswin 2014-08-22 kl. 18:38.
Citera
2014-08-22, 18:36
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oswin

Ja, om kopplingen mellan "kampsport och mord" var självklar skulle det bli 180 tusen mord i Sverige. Nej, KJ är ett litet oskyldigt lamm för vissa. I det här fallet överträffar dikten verkligheten. Det samlas på hög för resning. Jaja.
Citera
2014-08-22, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
På sidan 1782 i FUP finns KJs version av händelsen:

Noterbart att detta är av ett gäng ungdomar som tidigare hotat KJ och hans vänner.

Vore ju intressant att höra om denne Nille och Henrik Degerman har något på sig i brottsregistret? Någon som känner sig manad?

Känner dom inte och vet inte mycket om dom. Nille är dock ett namn som ofta dyker upp i fikarummet. Skulle bli ytterst förvånad om han inte hade både det ena och andra i brottsregistret.

Ung byaligist. Droger, dieselstölder och stuginbrott. Fylleslagsmål och sånt. Så går snacket iaf. Men det är just snack och kanske är överdrivet.

Dom var ju in på förhör och jag har svårt att se vad dom skulle ha med det här att göra egentligen.
Citera
2014-08-22, 19:50
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, men jag känner mig manad att höra flera av de som var med vid ref. bilkörning, t.ex. LV:
"Sedan påbörjade K en omkörning av en lastbil och även M började köra förbi lastbilen. K började åter igen att "jävlas" och bromsade in för att hindra dom och L säger att när vägen började smalna av till enkelfilig "höll vi på att hamna under lastbilen" och M fick bromsa in och köra in bakom lastbilen."

Fan alltså - han kunde ha gjort så att de dött där.
Helt hänsynslöst agerat.
Det var väl bara en lek för honom, den djupt störde människan, han gav väl fan i hur
det kunde sluta.

Nog finns det anledning att oroa sig över hur det ska gå den dagen som han kommer ut
igen i samhället.
Citera
2014-08-22, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
"Sedan påbörjade K en omkörning av en lastbil och även M började köra förbi lastbilen. K började åter igen att "jävlas" och bromsade in för att hindra dom och L säger att när vägen började smalna av till enkelfilig "höll vi på att hamna under lastbilen" och M fick bromsa in och köra in bakom lastbilen."

Fan alltså - han kunde ha gjort så att de dött där.
Helt hänsynslöst agerat.
Det var väl bara en lek för honom, den djupt störde människan, han gav väl fan i hur
det kunde sluta.

Nog finns det anledning att oroa sig över hur det ska gå den dagen som han kommer ut
igen i samhället.

Ja hemska tanke, och med bilen som mordvapen är det fler som får sätta livet till och inte bara de som kommer hem till honom för att plugga.
Citera
2014-08-22, 20:07
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Känner dom inte och vet inte mycket om dom. Nille är dock ett namn som ofta dyker upp i fikarummet. Skulle bli ytterst förvånad om han inte hade både det ena och andra i brottsregistret.

Ung byaligist. Droger, dieselstölder och stuginbrott. Fylleslagsmål och sånt. Så går snacket iaf. Men det är just snack och kanske är överdrivet.

Dom var ju in på förhör och jag har svårt att se vad dom skulle ha med det här att göra egentligen.

Ja, det vore ju bra med fakta som underlag så vi inte sprider några rykten här.

"Nille" och Henkes story låter inte direkt trovärdig i mina öron. Jag kan ju ha fel, men med den eventuella bakgrunden skulle jag definitivt inte lägga mina ägg i den trovärdighetskorgen...
Senast redigerad av zero73 2014-08-22 kl. 20:14.
Citera
2014-08-22, 20:21
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Nu såg jag för övrigt att bloggen har publicerat ett till inlägg: http://falletvatchareeya.blogg.se/

Intressant.

Komiskt att åklagaren insinuerar att KJ haft något fuffens för sig längs denna gångväg mot Sävast när de i själva verket undersökt och kommit fram till att media basunerat ut att telefonen dog i närheten av "sävastmasten".

Undra "tips på liknande saker" kan leda fram till?
Citera
2014-08-22, 20:49
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Är det därför MB kan fortsätta men klubben för han bitchslappar AN och det gör man väl ändå inte i karate... smart

Jag är emot allt kvinnovåld men nu har väl inte MB varit anklagad för att utöva karateslag på de som han utövat våld på. Jag har svårt att tro att MB fått fortsätta som tränare då.

Därmed inte sagt att MB är en svärmorsdröm. Men här svärtar man ner en kampsport i syfte att misstänkliggöra en annan än den dömda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in