2014-08-22, 16:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tror att han hade varit farlig om han hade ägnat hela sitt vuxna liv åt en våldsport, t.ex. karate, och därtill visat sig aggressiv och hotfull mot sin omgivning.

Är det så du definierar karate, våldsport?
Citera
2014-08-22, 16:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Det går inte att säga att KJ är hotfull som vuxen. Lyssna på vad IG säger i TR.
Det är du som behöver lyssna: IG utsattes för ett överrumplande stryptag - eller vad kallar du ett armgrepp som inte vill släppa? - Säkert tyckte KJ att det var kul och gav mersmak: han satt efteråt och flinade och menade att IG borde ha gett honom ett stoppord (som ofta används när man torterar någon inom airsoften).
Citera
2014-08-22, 16:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är du som behöver lyssna: IG utsattes för ett överrumplande stryptag - eller vad kallar du ett armgrepp som inte vill släppa? - Säkert tyckte KJ att det var kul och gav mersmak: han satt efteråt och flinade och menade att IG borde ha gett honom ett stoppord (som ofta används när man torterar någon inom airsoften).
Jag har hört det, jag har också hört IG beskriva KJ som varken hotfull eller aggressiv.
Citera
2014-08-22, 16:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag har hört det, jag har också hört IG beskriva KJ som varken hotfull eller aggressiv.
Frånsett stryptaget, ja.
Citera
2014-08-22, 16:31
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Vad tror du om slagningarna på JJ och KJs bilar?
Blanda inte in något annat utan bara en kort förklaring på anledningen till kontroller av dessa fordon.

Nyfiken granne, nån i familjen som ville kolla upp något med bilarna, bilhandlare eller föräkringsbolag. Till exempel

Jag har sagt det förut också: Slagningarna ligger inte i omedelbar närhet till mordet, varken före eller efter. Någon självklar anledning att göra en koppling saknas därför (Även utan att göra en värdering av sannolikheten att någon sitter en dryg månad innan och planerar ett mord där han ska kasta skulden på en annan person genom att smeta blod från mordoffret i dennes bil). Vill man ändå göra en värdering av om det är något "konstigt" med dem så måste man ha ett referensmaterial: Hur ofta slås det i genomsnitt på bilar i bilregistret? Av privata aktörer via den öppna tjänsten på hemsidan? Av polisen och andra aktörer som har egen access till registret? Så länge vi inte har information som tyder på att det är något konstigt eller udda att en bil blir slagen på ibland ser jag inget som helst skäl att fundera över dessa slagningar.

Observera att det givetvis hade varit ett helt annat läge om någon okänd person slagit på hans bil den 6, 7 eller 8 maj.
Citera
2014-08-22, 16:36
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Indata är det som presenteras i rättegången. Jag tog fram två falska skriftliga bevis som presenterades för domstolen, omständigheter som kan vara resningsgrundande. Räcker inte det som svar på din fråga?

Nej, eftersom du påstår att "flertalet" indata skulle vara felaktiga. Jag håller med dig om definitionen av begreppet och säger då att två knappt utgör en procent av allt indata.

Resningsgrund föreligger endast om det finns starka skäl att anta att domstolen kommit fram till ett annat utslag om de verkliga förhållandena varit kända. Du kan inte på allvar mena att en manipulerad bild (som dessutom rätten fick veta att den var manipulerad) och en mastningsuppgift (som väl inte legat till direkt grund för något som åberopats som besvärande för Kristoffer) är sådana "starka skäl"? Du har ju t o m sagt att grund för resning inte finns just nu.
Citera
2014-08-22, 16:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oswin
Är det så du definierar karate, våldsport?
Hur vill du definiera en sport som utvecklats ur en våldstradition och har använts i strid?
http://www.algonet.se/~shinzen/fakta.htm
Citat:
Vad är karate?

Karate betyder den tommahandensväg och är liksom t.ex Judo, Kendo och Akido en japansk kampkonts med mycket gamla anor. Som namnet antyder använder man i karate endast de "vapen " som den mänskliga kroppen i sig själv är utrustad med. Karate-teknikerna utgörs huvudsakligen av blockeringar, slag och sparkar.
Karate räknas som en kampsport:
Citat:
Kampsport är den mest vedertagna termen för sporter, idrotter eller utövningar som innehåller eller förbereder för någon form av närstrid.
Vi kan se vad Boden Bushido Center själva skriver:
Citat:
Budo är samlingsnamnet för alla de japanska kampkonsterna, såsom judo, karate, aikido, kendo och så vidare. De har till övervägande del sitt ursprung i de färdigheter som övades av den japanska krigaradeln, samurajerna, och blev i allt högre grad mer av kontemplation, filosofi och förfinad konst än brutala metoder för att fälla motståndare.
Det tycker jag låter våldsamt, och den här bilden från klubbens verksamhet ser allt annat än fridfull ut.
Citera
2014-08-22, 16:55
Medlem
Citat:
Anser MrFold att fotomontaget 306-5 är korrekt indata, liksom uppgiften "[KJ:s] telefon kopplar upp mot masten QTrångforsen S, som täcker in Väderkvarnshöjden" på sid 561?

Förklara för oss oinvigda i dina teorier vad i indata som skulle vara felaktig eller som du även påstår förfalskade.

På vilket sätt har det påverkan i domen mot KJ, på vilket sätt skulle det fria KJ från dådet och få resning.

Göm dig nu inte i ordförvrängningar utan påvisa vad som är fel och problemet.

Du har inget att komma med det vet jag men tråden bör nog få veta vad som är sanning och vad som är trådsanningar som du planterar med jämna mellanrum.
Citera
2014-08-22, 17:00
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Hur vill du definiera en sport som utvecklats ur en våldstradition och har använts i strid?
http://www.algonet.se/~shinzen/fakta.htm

Karate räknas som en kampsport:

Vi kan se vad Boden Bushido Center själva skriver:

Det tycker jag låter våldsamt, och den här bilden från klubbens verksamhet ser allt annat än fridfull ut.

Det hjälpte dock inte VB att hon gick på karate, hon var förvisso inte så utbildad på området. Men inom kampsporter får man lära sig diciplin och använder man sig av dessa metoder i slagsmål så stänger seriösa klubbar av dessa personer.
Citera
2014-08-22, 17:03
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nu bemötte jag påståendet om att "flertalet indata" som domstolens utslag baserar sig på skulle vara fel. Påstår du att ett fotomontage (som även presenterades för rätten som ett fotomontage) och en felaktig uppgift om en (1) mastuppkoppling skulle vara liktydigt med det som Zero73 påstår?

Vilka indata påstår du vara korrekt i detta fall då?

EDIT:

Blodmängden i bagageluckan återges felaktigt.
Tejpen är också fel.
Senast redigerad av zero73 2014-08-22 kl. 17:13.
Citera
2014-08-22, 17:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Förklara för oss oinvigda i dina teorier vad i indata som skulle vara felaktig eller som du även påstår förfalskade.

På vilket sätt har det påverkan i domen mot KJ, på vilket sätt skulle det fria KJ från dådet och få resning.

Göm dig nu inte i ordförvrängningar utan påvisa vad som är fel och problemet.

Du har inget att komma med det vet jag men tråden bör nog få veta vad som är sanning och vad som är trådsanningar som du planterar med jämna mellanrum.
Jag sa inte förfalskade, jag sa falska i motsats till sanna. Sluta förvränga ord.

Beträffande fel mobilmast så har det redan diskuterats, t.ex. här: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten) Och bildmontaget förklarar bloggen: http://falletvatchareeya.blogg.se/2014/may/blodet-i-bagageluckan-2.html och det har också diskuterats. Jag skulle uppskatta om du hängde med i tråden, så jag slipper upprepa.

Nu såg jag för övrigt att bloggen har publicerat ett till inlägg: http://falletvatchareeya.blogg.se/
Citera
2014-08-22, 17:06
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Men i det här fallet har modern uttalat oro kring Kristoffer och något har nog KJ uppvisat för att KV ska anse att KJ behöver hamna på den säkerhetsklassanstalt han nu hamnat på. Jag tror inte det sker via lottdragning....?

Pga av den felaktiga domen hamnar KJ per automatik på en klass 1 anstalt inledningsvis.

Är 99.999% säker han sitter i Haparanda eller Umeå inom ett års tid. Pojken är harmlös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in