Citat:
Ursprungligen postat av
Namibia1
Vad tror du om slagningarna på JJ och KJs bilar?
Blanda inte in något annat utan bara en kort förklaring på anledningen till kontroller av dessa fordon.
Nyfiken granne, nån i familjen som ville kolla upp något med bilarna, bilhandlare eller föräkringsbolag. Till exempel
Jag har sagt det förut också: Slagningarna ligger inte i omedelbar närhet till mordet, varken före eller efter. Någon självklar anledning att göra en koppling saknas därför (Även utan att göra en värdering av sannolikheten att någon sitter en dryg månad innan och planerar ett mord där han ska kasta skulden på en annan person genom att smeta blod från mordoffret i dennes bil). Vill man ändå göra en värdering av om det är något "konstigt" med dem så måste man ha ett referensmaterial: Hur ofta slås det i genomsnitt på bilar i bilregistret? Av privata aktörer via den öppna tjänsten på hemsidan? Av polisen och andra aktörer som har egen access till registret? Så länge vi inte har information som tyder på att det är något konstigt eller udda att en bil blir slagen på ibland ser jag inget som helst skäl att fundera över dessa slagningar.
Observera att det givetvis hade varit ett helt annat läge om någon okänd person slagit på hans bil den 6, 7 eller 8 maj.