2014-08-20, 08:40
Medlem
Vet inte om denna postats tidigare, men det vykort som Hymme ska ha skickat från Göteborg återges i en artikel i Året runt. Vykortet ser ut så här: http://imgur.com/2HQeMTM (klicka på bilden för full upplösning)

Jag har lite svårt att tyda texten ovanför "Var ej ängsliga, Puss Hybner"

"... nu kl 8.00 ?Göteborg tog tåget från Båstad ... nu lift?"
Citera
2014-08-20, 09:27
Medlem
BettyBoop80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corelli
Vet inte om denna postats tidigare, men det vykort som Hymme ska ha skickat från Göteborg återges i en artikel i Året runt. Vykortet ser ut så här: http://imgur.com/2HQeMTM (klicka på bilden för full upplösning)

Jag har lite svårt att tyda texten ovanför "Var ej ängsliga, Puss Hybner"

"... nu kl 8.00 ?Göteborg tog tåget från Båstad ... nu lift?"

Tack för den bilden, jag har inte sett den innan. Håller med om att det är svårt att tyda.

Min tolkning liknar din "...jag nu kl 8.00 * tog tåget från Båstad, hoppas nu lift. Var ej ängsliga * : Puss Hybner

* = ord jag inte kan tolka.

Efter "kl 8.00" tycker jag det ser ut som att ordet startar med Kj och får ihop det till "Kjobboy/Kjobtoy" eller nått liknande. Men det låter mer troligt med Göteborg helt klart
Citera
2014-08-20, 12:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vykortet från Göteborg

Citat:
Ursprungligen postat av BettyBoop80
Tack för den bilden, jag har inte sett den innan. Håller med om att det är svårt att tyda.

Min tolkning liknar din "...jag nu kl 8.00 * tog tåget från Båstad, hoppas nu lift. Var ej ängsliga * : Puss Hybner

* = ord jag inte kan tolka.

Efter "kl 8.00" tycker jag det ser ut som att ordet startar med Kj och får ihop det till "Kjobboy/Kjobtoy" eller nått liknande. Men det låter mer troligt med Göteborg helt klart

Längst ner är skrivet för hand datumet 29/7 utan årtal.

Vid förstoring och med hjälp av ett förstoringsglas kan man läsa följande text på vykortet: " Hj. här är här jag nu kl. 8.00 Göteborg tog tåget från Båstad ? nu lift. Var ej ängsliga.

Hj Puss Hyber 29/7." Några ord dock osäkra men ungefär detta står det skrivet.

Inget speciellt märkligt med den här texten. Det märkliga är istället då detta vykort blev poststämplat på Göteborg 1. Kolla själva poststämpeln får ni själva se!

Detta var alltså det sista livstecknet från Hymme som var avskickat den 29 juli 1965.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-20 kl. 12:18.
Citera
2014-08-22, 12:32
Medlem
BettyBoop80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Längst ner är skrivet för hand datumet 29/7 utan årtal.

Vid förstoring och med hjälp av ett förstoringsglas kan man läsa följande text på vykortet: " Hj. här är här jag nu kl. 8.00 Göteborg tog tåget från Båstad ? nu lift. Var ej ängsliga.

Hj Puss Hyber 29/7." Några ord dock osäkra men ungefär detta står det skrivet.

Inget speciellt märkligt med den här texten. Det märkliga är istället då detta vykort blev poststämplat på Göteborg 1. Kolla själva poststämpeln får ni själva se!

Detta var alltså det sista livstecknet från Hymme som var avskickat den 29 juli 1965.

Från texten och poststämplen verkar det som att Hymme kom fram till Göteborg. Som någon tidigare skrev kan ju på väg till konstskolan innebära att han aldrig kom fram till Gbg. Håller med om att kortets text inte är så märklig, men "var ej ängsliga" blir lite kusligt i sammanhanget.

Någon som vet hur det funkade med posten på den tiden? Jag tänker på poststämpeln. Nu finns det ju inte så många kontor och om jag postar ett brev hemma i nordvästra Skåne åker det till Avesta (tror jag det är, långt iväg iaf) för att bli stämplat. Fungerade det likadant då, eller stämplades posten nära lådan man la det på? Kanske off topic, jag blev bara lite nyfiken.

Jag tror att Hymme kom fram till Göteborg och att han skulle testa att få lift en bit vilket han lyckades med. Tyvärr valde han fel person/er att åka med. Kanske tre killar i en duvblå PV, kanske nån annan. Oavsett vilket tror jag inte Hymme levde speciellt länge efter att han postat vykortet.
Citera
2014-08-22, 15:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Årtalet.

Citat:
Ursprungligen postat av BettyBoop80
Från texten och poststämplen verkar det som att Hymme kom fram till Göteborg. Som någon tidigare skrev kan ju på väg till konstskolan innebära att han aldrig kom fram till Gbg. Håller med om att kortets text inte är så märklig, men "var ej ängsliga" blir lite kusligt i sammanhanget.

Någon som vet hur det funkade med posten på den tiden? Jag tänker på poststämpeln. Nu finns det ju inte så många kontor och om jag postar ett brev hemma i nordvästra Skåne åker det till Avesta (tror jag det är, långt iväg iaf) för att bli stämplat. Fungerade det likadant då, eller stämplades posten nära lådan man la det på? Kanske off topic, jag blev bara lite nyfiken.

Jag tror att Hymme kom fram till Göteborg och att han skulle testa att få lift en bit vilket han lyckades med. Tyvärr valde han fel person/er att åka med. Kanske tre killar i en duvblå PV, kanske nån annan. Oavsett vilket tror jag inte Hymme levde speciellt länge efter att han postat vykortet.

Detta avfotograferade vykort blev alltså stämplat Göteborg 1. När ett vykort lades på en brevlåda som fanns på Göteborgs centralstation, så gick en posttjänsteman på kvällen till lådorna på centralstationen och tömde dessa. Denne brevbärare kom då från det närliggande postkontoret Göteborg 1.

När väl den avhämtade posten från centralstationen kom till postkontoret Göteborg 1 så stämplades denna med just poststämpeln Göteborg 1.

Hur som helst så kan inte "Hymme" ha postat detta själv! Är det verkligen ingen som ser t ex årtalet då detta vykort postades?
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-22 kl. 15:15.
Citera
2014-08-22, 15:44
Medlem
Silvertrouts avatar
Hur som helst så kan inte "Hymme" ha postat detta själv! Är det verkligen ingen som ser t ex årtalet då detta vykort postades?[/quote]

Jodå det ser ut som 29 65 eller har jag missat något?
Citera
2014-08-22, 15:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
66.

Citat:
Ursprungligen postat av Silvertrout
Hur som helst så kan inte "Hymme" ha postat detta själv! Är det verkligen ingen som ser t ex årtalet då detta vykort postades?

Jodå det ser ut som 29 65 eller har jag missat något?[/quote]

Då måste vi se det på olika sätt. Under den oklara datumstämpeln så står årtalet. Det står det inte 65 utan 66.

Har själv en förstoring av vykortets text och på denna står det också 66.

På min egen förstoring när det gäller dagens datum så går inte "9:an" ihop utan liknar mera siffran 23. Månadens siffra är svår att tyda men inte är det en "7:a".
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-22 kl. 16:03.
Citera
2014-08-22, 16:23
Medlem
Silvertrouts avatar
Citat:
Jodå det ser ut som 29 65 eller har jag missat något?

Då måste vi se det på olika sätt. Under den oklara datumstämpeln så står årtalet. Det står det inte 65 utan 66.

På min egen förstoring när det gäller dagens datum så går inte "9:an" ihop utan liknar mera siffran 23. Månadens siffra är svår att tyda men inte är det en "7:a".[/quote]'

Tycker själv att bullen på 6an är lite mindre än på 5an men det kan ju vara vinkeln som gör det
skall kontrollera om det går att göra något med bilden i Photoshop lite senare, återkommer
Citera
2014-08-22, 17:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen siffrorna 66.

Citat:

På min egen förstoring när det gäller dagens datum så går inte "9:an" ihop utan liknar mera siffran 23. Månadens siffra är svår att tyda men inte är det en "7:a".
'

Tycker själv att bullen på 6an är lite mindre än på 5an men det kan ju vara vinkeln som gör det
skall kontrollera om det går att göra något med bilden i Photoshop lite senare, återkommer[/quote]

Mycket bra att du återkommer ang. detta i tråden.

Jag har även artikeln i samma format som förekom i tidningen. Alltså artikeln kommer inte från mikrofilm utan från tidningen direkt. Även om siffrorna är mindre här, så syns dessa siffror ännu klarare och tydligare här. Med hjälp av ett förstoringsglas så ser man att dessa siffror är utan tvivel 66.

Känner till en annan person som också är innehavare av dessa kopior. Så här skriver h*n bl a till mig: "Redan i avfilningen måste man ha tappat lite kvalitet. Det lustiga är att på Corellis bild ser stämpeln ut som 29.7.65."
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-22 kl. 18:10.
Citera
2014-08-22, 21:50
Medlem
Silvertrouts avatar
Citat:
'
[/b]
Jag har även artikeln i samma format som förekom i tidningen. Alltså artikeln kommer inte från mikrofilm utan från tidningen direkt. Även om siffrorna är mindre här, så syns dessa siffror ännu klarare och tydligare här. Med hjälp av ett förstoringsglas så ser man att dessa siffror är utan tvivel 66.

Känner till en annan person som också är innehavare av dessa kopior. Så här skriver h*n bl a till mig: "Redan i avfilningen måste man ha tappat lite kvalitet. Det lustiga är att på Corellis bild ser stämpeln ut som 29.7.65."

Måste nog hålla med dig Skaraborg, nu är inte jag proffs på Photoshop men efter lite fixande med filter så tycker jag att det liknar 66 framför allt på den sista bilden.. vecket på femman är inte tydligt nog vilket det hade varit om stämpeln var utformad så, jag tror att det är en 6a och att lite bläck runnit ut.

http://imgur.com/FE11Vji
http://imgur.com/kEJIhNx
http://imgur.com/BZwiHV1

Exakt ett år efter det att Hymne försvann så postar alltså något ett vykort från Göteborg i Hymnes namn och med hans signatur.. någon med insyn i när Hymne försvann måste det ju vara om det hela inte är en slump, eller Hymne själv som återvänt med en båt och kan inte hålla sig ifrån ett sista vykort
Citera
2014-08-22, 22:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
1966.

Citat:
Måste nog hålla med dig Skaraborg, nu är inte jag proffs på Photoshop men efter lite fixande med filter så tycker jag att det liknar 66 framför allt på den sista bilden.. vecket på femman är inte tydligt nog vilket det hade varit om stämpeln var utformad så, jag tror att det är en 6a och att lite bläck runnit ut.

http://imgur.com/FE11Vji
http://imgur.com/kEJIhNx
http://imgur.com/BZwiHV1

Exakt ett år efter det att Hymne försvann så postar alltså något ett vykort från Göteborg i Hymnes namn och med hans signatur.. någon med insyn i när Hymne försvann måste det ju vara om det hela inte är en slump, eller Hymne själv som återvänt med en båt och kan inte hålla sig ifrån ett sista vykort

Stort tack för detta Silvertrout! Bra arbetat!

Visst är det 1966 som är det rätta årtalet. När jag själv hade gjort kopior på den här artikeln, så satt jag samma kväll och av en ren impuls beslöt jag att kolla inte bara texten på vykortet utan även poststämpeln. Hade inte då förstoringen. Resultatet av denna kolla blev minst sagt förvånande. Det slutade med att jag fick återigen beställa fram den inbundna pärmen där den här artikeln finns.

Tydligast kan man se att årtalet är 66 då vykortets baksida inte är förstorat. Klart och tydligt med hjälp av ett förstoringsglas.

Jag läste faktiskt den här artikeln för första gången för nästan tre år sedan.

Ja faktiskt inte ens ett år efter att "Hymme" försvann. Tack vare ditt arbete, så syns datum och månad ännu tydligare. Jag vill ha poststämpeln till torsdagen den 23.6.66, vilket jag tyckte stod redan efter att jag hade erhållit förstoringen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-22 kl. 22:17.
Citera
2014-08-22, 23:28
Medlem
Silvertrouts avatar
Citat:
"Hymme"[/b] försvann. Tack vare ditt arbete, så syns datum och månad ännu tydligare. Jag vill ha poststämpeln till torsdagen den 23.6.66, vilket jag tyckte stod redan efter att jag hade erhållit förstoringen.

6an som anger månaden har jag faktiskt inte alls tänkt på förrän nu då jag granskar bilderna igen så syns den ganska tydligt

Det kan mycket väl stå 23.6.66 vilket i sin tur öppnar för nya teorier angående Hymnes öde. OM det är Hymnes signatur på vykortet, "den är ju lite speciell" så har jag svårt att se att någon annan än Hymne själv skickat ett vykort 1966, men låg inte vykortet med i bevisskörden över när Hymne försvann? hur var det med mamma Ebba fick hon kortet ca ett år efter det att Hymne försvann? och trodde att det var postat samma dag som han kom fram till Göteborg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in