2014-08-20, 14:15
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
det är inte de gamla mediehusen som dör, det är den gamla traditionella journalistiken som försvinner.

Precis min poäng. Mediehusen är egentligen bara företag med kapital som de satsar där det ger mest utdelning. Nu satsas det på videoklipps-trafik. När inte det går kommer de satsa på vinimport eller va som helst. Företagen som sådana kommer inte försvinna. Men däremot kommer de inte syssla med samma saker, och de som jobbar på företagen idag kommer bli arbetslösa.

Det som är så patetiskt är hur journalisterna använder sin arbetsgivares nystartade företag som bevis för att de själva fortfarande är relevanta... "men se, företagsvinsten ökar, företaget har massa trafik"

Javisst, men det är inte ert arbete som genererar vinst eller trafik. Det är er arbetsgivares nya projekt som står för den biten. Ni är bara dökött, en förlustaffär, som hänger kvar i företaget pga LAS och tröghet i omställning.

Citat:
Ursprungligen postat av BasR
Reflektionen är intressant men du har i vanlig ordning kommit till rätt slutsats :P, så det finns inte så mycket att tillföra.

Senast redigerad av Pung 2014-08-20 kl. 14:18.
Citera
2014-08-20, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
också facebook drar sitt strå till stacken för att värna annonsörernas intressen och hindra journalistiken.

http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3841263.ece
facebokk stängde av metro efter granskning av annonsbluff

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Björn af Kleen skriver om tidningens förlorade makt att styra och ställa i Journalisten:---///http://journalisten.se/kronika/nar-tidningarna-satte-dagordningen

Och här illustreras med all önskvärd tydlighet vad journalisterna sitter och gråter över! De har förlorat sin makt! Det är där skon klämmer:

Citat:
---///Det var i morse som Metros nyhetschef Kristoffer Rengfors skulle logga in på Facebook, bara för att inse att han blivit avstängd. Och det skulle visa sig att det inte bara var han som var avstängd. Metros egna Facebook-sida hade också stängts av och de medararbetare som hade administratörskonton på sidan hade också slängts ut från Facebook.

I jämförelse med Facebook är det lilla svenska annonsbladet Metro, just det, INGENTING:

Citat:
Kristoffer Rengfors reagerar mycket starkt på det inträffade.
– Det är läskigt för det visar verkligen vilken makt Facebook har över journalistiken. Situationen är ju helt absurt. Rasism och sexism härjar fritt på Facebook men när vi skriver något kritiskt så tar de bort oss

In deep shit - herr Werner talar klarspråk:
Citat:
Jack Werner, som driver Viralgranskaren, är även han kritisk.

– Jag tycker att det är en väckarklocka för att vi sitter i djup skit. Svenska medier är beroende av Facebook för att få trafik och det innebär att vi är beroende av en sajt som helt godtyckligt och efter eget huvud tar bort saker.

Verkligen en nyttig erfarenhet för gammelmedia...
Citera
2014-08-20, 19:03
Medlem
Citat:
Och här illustreras med all önskvärd tydlighet vad journalisterna sitter och gråter över! De har förlorat sin makt! Det är där skon klämmer.
Visst är det så. Makt och status är inget man ger ifrån sig frivilligt. Det är därför media nu vill ha skattebetalarnas pengar, alltså ökat presstöd, för att finansiera sina tidningar och behålla sin makt.
Citera
2014-08-20, 19:58
Medlem
För kännedom kan meddelas att Stampen sparkar direktörer för fullt:

(FB) Stampen mot konkurs?

Ingen går säker längre! När ryker Hjörne och hela korthuset Stampen? Innan årsskiftet?
Citera
2014-08-20, 20:57
Medlem
JosefSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Visst är det så. Makt och status är inget man ger ifrån sig frivilligt. Det är därför media nu vill ha skattebetalarnas pengar, alltså ökat presstöd, för att finansiera sina tidningar och behålla sin makt.

Deras tid är förbi och över oavsett ökat presstöd eller ej. Vilket vi alla ska glädjas över.

Jag skrattade så att jag nästan grät när jag läste om resultatet när Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad slogs ihop. http://www.journalisten.se/nyheter/75-journalisttjanster-bort-pa-hd-och-sydsvenskan

http://www.journalisten.se/node/41449%0A

Dessa svenskfientliga s.k journalisterna förtjänar bara förakt och ett varmt välkommen till verkligheten.
Citera
2014-08-20, 21:16
Medlem
Apropå Metro.

Har bläddrat igenom de senaste dagarnas tidning för att se om TT:s övertagande av produktionen på något sätt påverkat innehållet och kvaliteten. Och precis som förväntat så märks ingen skillnad alls.

Det stärker min hypotes om att det bara behövs omkring 1000 journalister i Sverige totalt (en per tiotusen invånare) för att hålla samma kvalitet på journalistiken som idag. Övriga (runt 20000?) utför bara dubbeljobb. Genom att samordna det redaktionella arbetet så går det att krympa dagens journalistkår avsevärt.
Det betyder att farhågorna i stil med "demokratin är hotad" osv är klart överdriva. De intäkter som blir kvar när tidningsdöden stabiliserat sig kommer räcka för att utföra samma (förvisso mediokra) journalistiska arbete som idag, när väl redaktionerna i landet är sammanslagna och synergieffekterna är utnyttjade.
Citera
2014-08-20, 23:31
Medlem
Min brors kusins avatar
Läste nånstans att antalet sökande till journalistutbildningarna minskar.....
Citera
2014-08-20, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Citat:
Kristoffer Rengfors reagerar mycket starkt på det inträffade. [...] - Situationen är ju helt absurt. Rasism och sexism härjar fritt på Facebook men när vi skriver något kritiskt så tar de bort oss

Goes around, comes around, säger jag då. Helt obegripligt att de har mage att gnälla över det. "Jag hade en Porsche men den blev stulen", klagade biltjuven.

Citat:
Ursprungligen postat av JosefSvensson
Jag skrattade så att jag nästan grät när jag läste om resultatet när Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad slogs ihop.

Det var faktiskt lite roligt:

Citat:
Det är var tredje av journalist, uppger flera medier.

Antalet tjänster på de två tidningarna minskar från 230 till 155. Det skiver sydsvenskan.se. Det är framför allt antalet redigerartjänster som påverkas.

"Var tredje av journalist"..."skiver" Sydsvenskan. Och det är redigerarna som försvinner. Tautologi?
Citera
2014-08-21, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Goes around, comes around, säger jag då. Helt obegripligt att de har mage att gnälla över det. "Jag hade en Porsche men den blev stulen", klagade biltjuven.

Det var faktiskt lite roligt:

"Var tredje av journalist"..."skiver" Sydsvenskan. Och det är redigerarna som försvinner. Tautologi?

Mycket slarvigt skrivet, det håller jag absolut med om. Men var ser du tautologin? Journalistkåren består av bland annat av reportrar, fotografer, webbare och redigerare. Nu är det redigerarna som är mest ansatta på grund av nya redigeringsprogram där sidorna är hårt mallade och texterna skrivs in mer eller mindre direkt på sidorna av reportrarna. Minst hälften av alla redigeringstjänster kommer att rationaliseras bort inom en ganska snar framtid.
Citera
2014-08-21, 00:45
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Och här illustreras med all önskvärd tydlighet vad journalisterna sitter och gråter över! De har förlorat sin makt! Det är där skon klämmer:

I jämförelse med Facebook är det lilla svenska annonsbladet Metro, just det, INGENTING:

In deep shit - herr Werner talar klarspråk:

Verkligen en nyttig erfarenhet för gammelmedia...
Det har ju varit snack om att facebook ska starta en egen nyhetstjänst, det hade varit underbart att se dem krossa gammelmedia som de kackerlackor de är .
Citera
2014-08-21, 01:06
Bannlyst
Det här blir årets mest sevärda händelse när det inträffar i höst..

http://www.resume.se/nyheter/media/2014/08/20/stormote-om-nedskarningar-pa-expressen/

Resumé rapporterade i våras att uppemot 100 tjänster ska försvinna under året på Expressen.

I dag hölls ett stormöte, och inför detta möte kom det uppgifter till Resumé om att sparpaketet då skulle presenteras. Men istället handlade mötet om att Gunilla Herlitz blir ny vd efter Bengt Ottosson som går i pension.

Beskedet kan i stället komma senare under hösten.
Citera
2014-08-21, 01:51
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
Det här blir årets mest sevärda händelse när det inträffar i höst..

http://www.resume.se/nyheter/media/2014/08/20/stormote-om-nedskarningar-pa-expressen/

Resumé rapporterade i våras att uppemot 100 tjänster ska försvinna under året på Expressen.

I dag hölls ett stormöte, och inför detta möte kom det uppgifter till Resumé om att sparpaketet då skulle presenteras. Men istället handlade mötet om att Gunilla Herlitz blir ny vd efter Bengt Ottosson som går i pension.

Beskedet kan i stället komma senare under hösten.
Bloggade inte stasi-Matsson om hur bra det går för hans blaska härom veckan? Lite Nero-varning på det nästan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in