2014-08-20, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Tidningshusens räddare är visst skitssidor med grejer som ska generera så mycket klick som möjligt http://www.resume.se/nyheter/media/2014/08/19/det-ar-social-journalistik-pa-ett-nytt-satt/ , jag har ingen aning om hur fan de tror att de skulla konkurrera mot jättar som youtube och facebook.

Det där är jävligt irriterande! Rubriksättningarna är alltid medvetet undermåliga för att folk ska klicka och kolla.

Man verkar uppenbarligen skita i om folk verkligen läser/tittar på det som finns i länken bara dom klickar upp statistiken..

.
Citera
2014-08-20, 08:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Under avdelningen "Ja' ä inte bitter" kommenterar Gunnar Bergdahl sammanslagningen av HD & Sydsvenskan.
Med stora ord som:
Citat:
...nu är vi alla beroende liberaler!
.
Voltaire
.
Vi tror benhårt på mångfald i åsikter.
.
FN-deklarationens nittonde artikel....
.
..svårt att begripa hur den livsviktiga politiska debatten i Skåne kan tjäna på att bli mer konform..
.
Det strider så tydligt mot vad man brukar säga i högtidstalen om demokratin, mångfalden och den fria debattens betydelse.
Citera
2014-08-20, 08:57
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FramtidensMan
Mer gråt och "tycka synd om oss" mentalitet här, hela 75 redaktionella tjänster försvinner när
Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad går ihop. Från Dagens Media:

Citat:
" - Det kommer att bli jättejobbigt framöver. Tidigare har man haft som mantra att läsarna inte kommer märka någonting, men man gör sig inte av med 75 personer utan att det syns. Det kommer att märkas ", säger HD:s fackklubbsordförande Hedvig Juhasz Toth.

Mer:
" - Man mister identiteten. Vår politiska hemvist och kulturens oberoende har alltid stått högt i kurs för HD:s läsare. Modet som det innebär att vara fristående har alltid varit viktigt men nu förändras det. Vad det får för konsekvenser för skribenterna vet vi inte i dag men läsarna kommer märka av det.. "

Ja "tidningsdöden" är här och fortsätter med rasande fart, läs mer här:
http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3841300.ece

Tidningen ska byta politisk färg, vilket de anställda upprörs över. Enligt uppgift ska de byta från oavhängigt PK till obundet liberalt PK.
Citera
2014-08-20, 10:42
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
*Produktionen av tidningspapper rasar*

- Mängden av tidningspapper som produceras i Sverige rasade med nästan 30 procent bara under det senaste året, visar nya siffror från Skogsstyrelsen.

http://www.friatider.se/produktionen-av-tidningspapper-rasar
Citera
2014-08-20, 11:50
Medlem
Pungs avatar
Vad är egentligen definitionen av att "rädda en verksamhet"?

Tidningshus har börjat köpa annonsajter, GP har börjat sälja viner och fotografier från studentfester, DN arrangerar turistguidning i Stockholm, Aftonbladet och Expressen startar länksidor med youtube-klipp.

Om vi bara antar att dessa satsningar faktiskt genererar pengar. Är det verkligen att rädda en verksamhet. Är det inte mer att satsa på en helt ny verksamhet?

Om jag har en datafirma som tappar kunder, och sedan öppnar en korvgrill i lokalen jämte som drar in pengar. Har jag då egentligen fått datafirman på fötter?

Snarare har jag väl skaffat en ny inkomst som gör det möjligt att finansiera mina i övrigt dåliga affärer.

Så tänker jag kring mediehusens satsningar. De startar verksamheter som inte har något alls med tidningsutgivning att göra. För vinsterna från dessa nya projekt finansierar de sina gamla. Är inte det vad man brukar kalla att jobba med något för att kunna ha råd med sin hobby?

Undrar hur länge det kommer dröja innan någon ägare ställer frågan på ett styrelsemöte: "Ok, det är ju jättebra att vi går med vinst tack vara alla dessa nysatsningar. Men varför behöver vi egentligen 200 journalister som tycker massa saker på en hemsida, för att kunna ha videoklipp på en annan hemsida. Jag förstår inte riktigt vari symbiosen ligger".

Vet att jag tagit upp detta förut. Men det var ingen som verkade tycka reflektionen var intressant, så istället för att nöja mig med det, gör jag ett nytt försök
Citera
2014-08-20, 12:22
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Det var någon intervju med chefen för Metro för ett tag sedan där han sa att det var jättebra att de tjänade pengar på andra satsningar och i princip erkände att de bara skulle fortsätta med nyheter sålänge det är lönsamt.
Citera
2014-08-20, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung

Tidningshus har börjat köpa annonsajter, GP har börjat sälja viner och fotografier från studentfester, DN arrangerar turistguidning i Stockholm, Aftonbladet och Expressen startar länksidor med youtube-klipp.

Om vi bara antar att dessa satsningar faktiskt genererar pengar. Är det verkligen att rädda en verksamhet. Är det inte mer att satsa på en helt ny verksamhet?

Om jag har en datafirma som tappar kunder, och sedan öppnar en korvgrill i lokalen jämte som drar in pengar. Har jag då egentligen fått datafirman på fötter?

Snarare har jag väl skaffat en ny inkomst som gör det möjligt att finansiera mina i övrigt dåliga affärer.

Så tänker jag kring mediehusens satsningar. De startar verksamheter som inte har något alls med tidningsutgivning att göra. För vinsterna från dessa nya projekt finansierar de sina gamla. Är inte det vad man brukar kalla att jobba med något för att kunna ha råd med sin hobby?

Undrar hur länge det kommer dröja innan någon ägare ställer frågan på ett styrelsemöte: "Ok, det är ju jättebra att vi går med vinst tack vara alla dessa nysatsningar. Men varför behöver vi egentligen 200 journalister som tycker massa saker på en hemsida, för att kunna ha videoklipp på en annan hemsida. Jag förstår inte riktigt vari symbiosen ligger".

Vet att jag tagit upp detta förut. Men det var ingen som verkade tycka reflektionen var intressant, så istället för att nöja mig med det, gör jag ett nytt försök

Ägarna har redan ställt den frågan på ställe efter ställe. Svaren blir naturligtvis olika. Schibsted svarar att symbiosen mellan aftonbladet och blocket genererar intäkter.
Expressen svarar, men vi tjänar ju massor.
Apressen svarade en gång i tiden med att gå i graven.

det är inte de gamla mediehusen som dör, det är den gamla traditionella journalistiken som försvinner.
Ser man det historiskt startades många tidningar av lokala handlare för att de ville få ut sina annonser. På ett sätt är vi där igen med annonssajter. Eller som i fallet Norra Skåne, ägarna uttalar att tidningens uppgift är att göra reklam för bygden.
Citera
2014-08-20, 12:52
Medlem
BasRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung

Reflektionen är intressant men du har i vanlig ordning kommit till rätt slutsats :P, så det finns inte så mycket att tillföra. Dessa nya områden om några av dessa blir lönsamma så kommer det inte rädda journalisterna över tid utan dököttet kommer trimmas.

Skulle inte förvåna mig om man idag faktiskt har personal som sitter o duttar manuellt med tex publicera "populärt just nu från youtube" på en site, men detta är ju även det en övergångsfas. Denna person kommer givetvis över tid att bli ersatt med ett script som gör detta, eller överlåta jobbet till besökarna eller en kombination av detta.

Dessutom är det ju så att till dessa nya försök till att få in pengar så är it folk viktigare än journalister, om man sedan när siten är uppe o kör ska ha personal till visst manuellt arbete så inte heller här behövs journalister utan man kan ta ung billig arbetskraft som dessutom är effektivare än någon journalist som sitter o duttar med två fingrar och behöver ringa it supporten för att han har "problem" med CMS:en
Citera
2014-08-20, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Här är ännu fler goda nyheter, i princip alla de journalister som får sparken från HD och Sydsvenskan är i 40-50 år åldern så det kommer bli extremt svårt för dem att betala sina dyra amorteringar med a-kassan och att hitta något jobb. http://journalisten.se/nyheter/journalistklubben-harda-nedskarningar

Osannolikt passande att journalistklubbens ordförande heter Röding i efternamn!

Många av de uppsagda har säkert bett om kraftigt höjda press-stöd och förbannar sin otur att få foten innan det förväntade regeringsskiftet.
Citera
2014-08-20, 13:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
De journalister som oroar sig för sitt jobb kan ju alltid söka till stipendiekursen:
"… och den ljusnande digitala framtid är vår".
Citera
2014-08-20, 13:39
Medlem
också facebook drar sitt strå till stacken för att värna annonsörernas intressen och hindra journalistiken.

http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3841263.ece
facebokk stängde av metro efter granskning av annonsbluff
Citera
2014-08-20, 13:46
Medlem
blowns avatar
På Expressen kan man läsa i en övrigt bra artikel lite allmänt gnäll om hur synd det är om branschen.

http://unvis.it/www.expressen.se/kultur/toppnyheter-/terror-error/

Det blir väl helt enkelt så när nyhetsredaktionerna rustas ner, journalistiken utarmas och klickräkneri och frilansifiering får råda. Har man inte råd med kvalificerade utlandskorrespondenter som sätter sig in i sammanhangen, men ändå vill producera snabbare uppdateringar än någonsin förr, då slutar det med att stressade vikarier måste kopiera sensationsrubriker ur engelska tabloider.
Så får man sina klick, men sviker läsarna.

Frilansifiering... De är mycket för "fiering" våra kära journalister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in