Vad är egentligen definitionen av att "rädda en verksamhet"?
Tidningshus har börjat köpa annonsajter, GP har börjat sälja viner och fotografier från studentfester, DN arrangerar turistguidning i Stockholm, Aftonbladet och Expressen startar länksidor med youtube-klipp.
Om vi bara antar att dessa satsningar faktiskt genererar pengar. Är det verkligen att rädda en verksamhet. Är det inte mer att satsa på en
helt ny verksamhet?
Om jag har en datafirma som tappar kunder, och sedan öppnar en korvgrill i lokalen jämte som drar in pengar. Har jag då egentligen fått datafirman på fötter?
Snarare har jag väl skaffat en ny inkomst som gör det möjligt att finansiera mina i övrigt dåliga affärer.
Så tänker jag kring mediehusens satsningar. De startar verksamheter som inte har något alls med tidningsutgivning att göra. För vinsterna från dessa nya projekt finansierar de sina gamla. Är inte det vad man brukar kalla att jobba med något för att kunna ha råd med sin hobby?
Undrar hur länge det kommer dröja innan någon ägare ställer frågan på ett styrelsemöte: "Ok, det är ju jättebra att vi går med vinst tack vara alla dessa nysatsningar. Men varför behöver vi egentligen 200 journalister som tycker massa saker på en hemsida, för att kunna ha videoklipp på en annan hemsida. Jag förstår inte riktigt vari symbiosen ligger".
Vet att jag tagit upp detta förut. Men det var ingen som verkade tycka reflektionen var intressant, så istället för att nöja mig med det, gör jag ett nytt försök