2014-08-20, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klimt
Du verkar omogen för att vara 40 år. För det mesta finns det regler för boende, oftast är det att det ska vara tyst efter kl 22. Om du inte klarar att ta hänsyn till andra ska du kanske inte bo på detta sätt? jag hoppas att din värd fått en ordentlig varning för vilken typ av boende du är och följer upp detta vid kommande problem. Sen, som någon redan sagt här, om det är en fest med hög musik och mycket alkohol är det inte alltid så lätt att ringa på och klaga när man inte vet vad som händer. Men kanske har du fått en varning och försöker sköta dig i framtiden?

Du verkar inte direkt påläst. Man får aldrig störa granar oavsett tid. Att det ska vara tyst efter klockan 22:00 menar att standardljud som diskmaskiner, möbelflyttning osv. inte skall förekomma. Det är ingen idé att diskutera om du ändå inte kan förhålla dig till fakta.

Nu var det en inflyttningsfest med bara 8 deltagare. Musiken var inte hög utan det var nog våra röster och en öppen balkongdörr som gjorde att någon störde sig. Oberoende så menade jag på att det var felaktigt gjort av grannen att ta upp det här med hyresvärden dagarna efter och inte när störningen var aktuell. Jag har haft en fest det senaste halvåret. Stör sig folk nu på att man har roligt ibland tycker jag man kan flytta till en jordkällare ute i skogen. Det ska vara okej att ha en fest en gång per år såvida man inte har extrema volymer - något jag icke hade.

Dessutom är jag inte 40 år utan 34 år, vilket är närmare 40 än att vara en snorunge, men din läsförståelse verkar inte vara på topp.
Citera
2014-08-20, 15:33
Medlem
nattekniks avatar
Är man 34 år, så borde man ha så pass mycket vett och livserfarenhet att om man har fest som man tror kan störa grannarna, så förbereder man med en lapp i trapphuset där man i förväg ber om ursäkt att det kan bli livat. Du skriver ju att du vet att ni var för högljudda, och då kanske du har så mycket vett att själv dämpa nivån innan någon reagerar. Enda som krävs för det är ju helt vanligt folkvett.
Om det är så att du verkligen vill veta vem som klagat. ..ring på hos dina grannar och fråga. Kan väl inte vara så många eftersom du håller reda på deras ålder. Jag menar...tycker du att grannarna skall vända sig till dig i stället för värden...så är det väl lika för dig.
Senast redigerad av natteknik 2014-08-20 kl. 15:35.
Citera
2014-08-20, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Är man 40 år, så borde man ha så pass mycket vett och livserfarenhet att om man har fest som man tror kan störa grannarna, så förbereder man med en lapp i trapphuset där man i förväg ber om ursäkt att det kan bli livat. Du skriver ju att du vet att ni var för högljudda, och då kanske du har så mycket vett att själv dämpa nivån innan någon reagerar. Enda som krävs för det är ju helt vanligt folkvett.
Om det är så att du verkligen vill veta vem som klagat. ..ring på hos dina grannar och fråga. Kan väl inte vara så många eftersom du håller reda på deras ålder. Jag menar...tycker du att grannarna skall vända sig till dig i stället för värden...så är det väl lika för dig.

Fast skillnad är att jag inte har frekventa fester utan hade en sammankomst här hemma för 8 deltagare. Ljudnivån var högre och det har jag sagt, men jag tror inte att ljudet var så högt att det skulle kunna störa. Sedan så är jag inte 40 år så sluta dalta om det.

Jag tänker inte knacka på alla grannar för att fråga vem det var, och även om jag hade gjort det hade jag inte fått svar, annars hade nog den grannen gjort sig till känna direkt och faktiskt bett oss dämpa ljudnivån.

Nu har jag svårt att lyssna på någon besserwisser som inte låter andra duscha när man vill eftersom det kan störa, men du ska få ett avslut. Jag visar samtliga grannar respekt och har haft EN enda fest det senaste halvåret, det var då jag flyttade in. Ljudnivån var högre än vanligt och det vore dumt att förneka. Däremot så förstår jag inte varför man kontaktar hyresvärden flera dagar efter / någon dag efter när det här inte är upprepande störande ljud. Han kunde gott ha ringt störningsjouren direkt istället.

Nu har du sagt din åsikt, tack så mycket. Kan du besvara min fråga istället som tråden faktiskt handlar om?
Citera
2014-08-20, 15:45
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siccature
Fast skillnad är att jag inte har frekventa fester utan hade en sammankomst här hemma för 8 deltagare. Ljudnivån var högre och det har jag sagt, men jag tror inte att ljudet var så högt att det skulle kunna störa. Sedan så är jag inte 40 år så sluta dalta om det.

Jag tänker inte knacka på alla grannar för att fråga vem det var, och även om jag hade gjort det hade jag inte fått svar, annars hade nog den grannen gjort sig till känna direkt och faktiskt bett oss dämpa ljudnivån.

Nu har jag svårt att lyssna på någon besserwisser som inte låter andra duscha när man vill eftersom det kan störa, men du ska få ett avslut. Jag visar samtliga grannar respekt och har haft EN enda fest det senaste halvåret, det var då jag flyttade in. Ljudnivån var högre än vanligt och det vore dumt att förneka. Däremot så förstår jag inte varför man kontaktar hyresvärden flera dagar efter / någon dag efter när det här inte är upprepande störande ljud. Han kunde gott ha ringt störningsjouren direkt istället.

Nu har du sagt din åsikt, tack så mycket. Kan du besvara min fråga istället som tråden faktiskt handlar om?
Nej, någon rätt att få reda på vem som hört av sig till värden har du inte. ..men det kan ju hända att värden är villig att berätta det ändå...om inte anmälan kommit in anonymt. Börja prata med fastighetsskötaren...de brukar ha koll på allmänt skvaller.
Citera
2014-08-20, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Nej, någon rätt att få reda på vem som hört av sig till värden har du inte. ..men det kan ju hända att värden är villig att berätta det ändå...om inte anmälan kommit in anonymt. Börja prata med fastighetsskötaren...de brukar ha koll på allmänt skvaller.

Det ska jag göra. Tack så mycket.
Citera
2014-08-20, 16:17
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Jag stör inte med flit, men jag tänker inte sitta tyst 21:00 på en fredag när jag har inflyttningsfest för att någon inte vågar be mig sänka ljudnivån. Det är snarare du som borde flytta ut till en stuga om du har sådana problem med ljud. Jag respekterar mina grannar och jag har full förståelse att man festar ibland. Det som är problemet är att grannen kan ringa och klaga dagen efter men inte be mig sänka när jag har en högre ljudnivå vilket får mig att tro att han gör det för att jävlas, men så långt kunde väl inte du räknat ut?

Exakt.

Men! Hade du satt upp lapp i trappuppgången eller på något vis informerat dina grannar om att ni skulle ha fest?

Hur länge höll ni på?
Citera
2014-08-20, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Exakt.

Men! Hade du satt upp lapp i trappuppgången eller på något vis informerat dina grannar om att ni skulle ha fest?

Hur länge höll ni på?

Nej, jag hade inte informerat grannarna. Saken är den att flera av mina grannar brukar hålla på att fest till 05:00 / 06:00 på morgonen och det har inte varit på tal om klagomål vad jag vet.

Vi höll på till kanske 03:00 någon gång, så lite väl sent kan tyckas. Däremot stängde jag av basen helt vid 23:00-tiden.
Citera
2014-08-20, 16:48
Medlem
SkepticalHippos avatar
Beror väl på vart man bor det där. Skulle inte tvivla att säga till någon i mitt helyllehus, men om du bor i typ Biskopsgården kan du ju likväl bli skjuten om du ber grannarna sänka.

Seså, sätt upp en lapp där du ber om ursäkt och ber vederbörande säga till i fortsättningen. Smöra lite för grannsämjan!
Citera
2014-08-20, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Beror väl på vart man bor det där. Skulle inte tvivla att säga till någon i mitt helyllehus, men om du bor i typ Biskopsgården kan du ju likväl bli skjuten om du ber grannarna sänka.

Seså, sätt upp en lapp där du ber om ursäkt och ber vederbörande säga till i fortsättningen. Smöra lite för grannsämjan!

Det gör jag inte. Bor i Sävedalen. Tror att samtliga av mina grannar är svenskar.

Jag får nog göra det. Tack så mycket för tipset.
Citera
2014-08-20, 17:45
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Nej, jag hade inte informerat grannarna. Saken är den att flera av mina grannar brukar hålla på att fest till 05:00 / 06:00 på morgonen och det har inte varit på tal om klagomål vad jag vet.

Vi höll på till kanske 03:00 någon gång, så lite väl sent kan tyckas. Däremot stängde jag av basen helt vid 23:00-tiden.

Två fel gör inte ett rätt...

Stort plus att du dödade basen! Sådant är det värsta för grannarna.
Men tips, släng upp en lapp varje gång innan du kör fest, för sådant är oerhört lugnande har jag märkt, för då vet man att det är fest på gång - det finns inget värre än att bli väckt/störd oförberedd.

en gång hade jag förberett hemmamys med sambon, köpt entrécote och gjort fint hemma med musik och ljus.

Vår middag bestod av "DUNK DUNK DUNK ÅÅÅÅH MARCOOOOLLIIIIOOOOOO ROCKA PÅ ROCKA PÅÅÅ DUNKDUNK".. typ..
Citera
2014-08-20, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Två fel gör inte ett rätt...

Stort plus att du dödade basen! Sådant är det värsta för grannarna.
Men tips, släng upp en lapp varje gång innan du kör fest, för sådant är oerhört lugnande har jag märkt, för då vet man att det är fest på gång - det finns inget värre än att bli väckt/störd oförberedd.

en gång hade jag förberett hemmamys med sambon, köpt entrécote och gjort fint hemma med musik och ljus.

Vår middag bestod av "DUNK DUNK DUNK ÅÅÅÅH MARCOOOOLLIIIIOOOOOO ROCKA PÅ ROCKA PÅÅÅ DUNKDUNK".. typ..

Tveksam om jag kommer våga ha fest igen. Vill inte bli vräkt för att jag kommit i styva linan med grannen.

Hah! Jag kan förstå att det kan bli jobbigt, framförallt folk som syftar 2 dagar per helg. Basen är ju det värsta av allt, men även högljudda röster på balkongen. Förvisso kan man stänga fönstret / balkongdörren, men jag kräver inte att någon ska behöva anpassa sig för att vi festar, så då får man tänka på volymen helt enkelt.

Krävs det 3 varningar / klagomål för att åka ut, och räcker det att grannen klagar tre gånger, eller behöver störningsjouren komma för att bekräfta?
Citera
2014-08-20, 18:14
Medlem
GolfWangs avatar
Citat:

hur fan vet du de då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in