2014-08-18, 21:28
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Vi börjar mitt resonemang med två personer. Person x och y. Samt om rundresonemanget fri vilja.

Därefter så sätter vi dessa två personer i en fråga. Frågan lyder som följande; (som följs av ännu en fråga);
- Kan du person x få din vilja genom gentemot person y med följande fråga?
- Person x; kan du be person y om en miljon kr?
Person x ber härmed person y om en miljon kronor.
Här kommer det intressanta. Person y ger inte person x en miljon kronor utan svarar nej.
Har då person x haft en fri vilja; när han ej får svaret ja; på hans fråga.
Nej är mitt svar; det har han inte och således existerar det ingen fri vilja!

Någon kommentar?

Slutsatsen är riktig, men hypotesprövningen felaktig.
Hade person X sluppit fråga person Y om pengarna så hade person X haft en fri vilja.
Citera
2014-08-19, 16:07
Medlem
surfacings avatar
Både ja och nej, om man ska dra frågan så långt som att söka svaret inom hela filosofins allra mest elementära kärna. Det är faktiskt inte så svårt att förstå om ni bara slutar trassla ihop allt. Människan har absolut rudimentära valmöjligheter under sin vilja samt existens. Ni kan exempelvis välja mellan att äta på Burger king eller Max, där alternativet ytligt sett är indifferent och era egna val även kan väljas att trotsas, hur som haver.

Däremot förekommer ständigt flera andra omständigheter som automatiskt försätter er inom bestämda situationer vilket också är omöjligt att komma ifrån: 1) Du existerar 2) Du är hungrig 2) Motsvarande marknad presenterar ett befintligt urval. Man kan alltså aldrig kontrollera allting samtidigt. Jag kallar det "organiserat kaos" - Det är alltid någonting med din personlighet och omgivning som definierar fri vilja eller begränsningar.

Man brukar säga att slumpen avgör tärningskastet. Men slumpen består ju i själva verket utav olika ekvationer tillsammans; hur hårt tärningen kastas, i vilken vinkel och på underlagets friktion etc etc etc. Jag påstår dock inte att hela universum vore komplett förutbestämt. Kvant-fysik/filosofi? Min "teori" är åtminstone att efter ett specifikt skede (brytpunkt mellan diverse faktorer) har kosmos redan utstakat jävligt massa saker.

//Fuck it all.

Citat:
Ursprungligen postat av Sjogras
Anta att universum sedan big bang är deterministiskt, och att man således kan känna till framtiden givet att man känner till alla faktorer som kan påverka framtiden. Anta vidare, att det finns en livsform X som känner till 100% av alla faktorer som kan påverka framtiden. Det skulle exempelvis kunna räknas ut genom att X vid en tidpunkt känner till varje partikel i universum och deduktivt kan fastställa hur partiklarnas position var vid tid=0. Då tänker man sig att X hemskt gärna vill testa att rucka lite på universum och göra någonting som skiljer sig mot hur de deduktivt fastställt att universum kommer utvecklas... Vad fan händer då med determinismen? Man kan givetvis gå vidare och mena att de handlingar som skiljer sig från den sedan big bang deterministiskt fastställda framtiden ändå följer determinismen, men även det kan ju X ändå känna till... Oooooch så har vi ett cirkulärt resonemang.

Exemplet är ganska absurt, men det kan ju knappast vara helt omöjligt att till och med människans efterlevare någon gång kommer känna till 100% av universum? Jag kom att tänka på detta för en stund sen och har inte funderat så mycket, men jag kan ju knappast var den första så någon får gärna peka ut de största svagheterna.

Jo. Fast man gör ofta misstaget i sitt deterministiska resonemang att fokusera alldeles för mycket på själva framtiden och vad alla gigantiska formlerna borde bevisa rent logiskt (ungefär likt folk som envisas projicera mänskliga känslor på djur). Man bör överväga tanken att universum ej tar hänsyn åt humant intellekt - Oändlighetens motsvarighet till organism.
Senast redigerad av surfacing 2014-08-19 kl. 16:32.
Citera
2014-08-19, 21:18
Medlem
Bertil85s avatar
Hur ser ni på tvång; ni som tror att fri vilja existerar?
Senast redigerad av Bertil85 2014-08-19 kl. 21:25.
Citera
2014-08-19, 21:33
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Det beror på i vilket sammanhang tvång kommer in. Jag skrev tidigare i tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

Fri vilja innebär alltså att människan kan tänka, och fatta beslut. Det är inte, som vissa insisterar, ett tvång att människan måste handla oförnuftigt. Eller mot sin vilja.
Citera
2014-08-19, 22:08
Medlem
Bertil85s avatar
Tvång; Någon tvingar mig till något jag inte vill?

Där finns det ingen fri vilja.
Citera
2014-08-19, 22:15
Medlem
particulum1s avatar
Citat:

Fri vilja är baserat på valen du skapar.

Valet i detta fall är; låter du dig bli tvingad till något du inte vill bli tvingad till?

Så som jag ser det har du ett val att bli tvingad, eller att inte bli tvingad. Blir du tvingad så tycker jag den andres vilja att tvinga dig större än din vilja att inte bli tvingad. När man använder sin vilja över någon annan blir det en mätning. Så vilja finns det, båda från ditt perspektiv och den som tvingar dig.
Citera
2014-08-19, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Då har du väll fri vilja?

Går du in på en restaurang och får en meny, saknar du då fri vilja att välja på menyn?
Visst du går på vanor och det du föredrar och sådana överväganden men du kan väll välja fritt ändå?
När du får maten serverad, kan du välja vilken potatis du ska börja med? etc.

Jo, men det är en "fri" vilja. Det är inte så att någon tvingar mig att välja något, däremot gör jag inte mitt val av helt fri vilja. Ska man förenkla det så finns det två saker på menyn att äta. Fisk eller kött. Mitt val skulle bli kött. Varför? Jag gillar inte fisk, tror att det till stor del beror på att jag ätit äcklig fisk som yngre. Hade jag inte fått den fisken hade jag kanske valt den fisk. Alltså är det någon som gjort det valet åt mig tidigare, även om det inte var medvetet.
Citera
2014-08-20, 06:48
Medlem
Citat:

Begreppet "fri vilja" har inget alls att göra med huruvida man får sin vilja igenom eller inte.

"Att få som man vill" är inte samma sak som "fri vilja".

Därav har inte heller tvång någonting med begreppet "fri vilja" att göra heller.
Citera
2014-08-21, 22:12
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:

Ja, eller något. Oftast är det något som tvingar dig, inte någon annan.
Något kan vara dina slantar i börsen, din kroppslängd, dina kunskaper
i tyska, din närsynthet, jordnötter, din bostadsyta, sortimentet i sportaffären.
Citera
2014-08-21, 22:24
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Citat:

Låt oss ta en annan hypotetisk situation, du valde att skaffa ett konto på flashback, du valde att starta en tråd med ett retarderat inlägg och du har säkert valt mellan hundratusentals andra valmöjligheter i ditt liv. Låt oss hypotetisera att jag kommer och skjuter dig i huvudet - var registreringen på flashback, trådstarten, första inlägget och alla andra val plötsligt tvång för att du inte kunde välja att fortsätta leva? Var du predisponerad att dö med en kula i huvudet?

Låt oss istället säga att du får en hjärtinfarkt, du kunde ha motionerat, du kunde ha slutat rökt och en massa andra tidigare valmöjligheter - var du predisponerad att dö i hjärtinfarkt på grund av din ohälsosamma livsstil?

Skämt åsido, kom igen. Att fri vilja existerar innebär inte att du är en allsmäktig gud och ingen kan tvinga dig till något. Att någon kan tvinga dig till något ibland innebär inte att allting är förutbestämt och följer en riktning som inte går att förändra.
Citera
2014-09-12, 09:12
Medlem
Antivalents avatar
Har inte läst igenom hela tråden och vet inte om det har blivit avhandlat, men:

Ett argument för determinism är den Newtonska lagen om tröghet, vilket jag med logisk slutledning kom fram till att Nej, allt är redan förutbestämt. Tror det var någon filosof/matematiker som sa "ge mig alla atomer i universums position, riktning och hastighet, tillgång till oändlig datorkraft, så kan jag förutsäga framtiden!"

Men de subatomära partiklarna verkar ju inte agera under Newtonsk fysik utan hoppar lite hej vilt. Betyder det att fri vilja verkligen existerar i det "objektiva", och inte bara en subjektiv uppfattning av fri vilja?
Citera
2014-09-12, 09:17
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjogras
Anta att universum sedan big bang är deterministiskt, och att man således kan känna till framtiden givet att man känner till alla faktorer som kan påverka framtiden. Anta vidare, att det finns en livsform X som känner till 100% av alla faktorer som kan påverka framtiden. Det skulle exempelvis kunna räknas ut genom att X vid en tidpunkt känner till varje partikel i universum och deduktivt kan fastställa hur partiklarnas position var vid tid=0. Då tänker man sig att X hemskt gärna vill testa att rucka lite på universum och göra någonting som skiljer sig mot hur de deduktivt fastställt att universum kommer utvecklas... Vad fan händer då med determinismen? Man kan givetvis gå vidare och mena att de handlingar som skiljer sig från den sedan big bang deterministiskt fastställda framtiden ändå följer determinismen, men även det kan ju X ändå känna till... Oooooch så har vi ett cirkulärt resonemang.

Exemplet är ganska absurt, men det kan ju knappast vara helt omöjligt att till och med människans efterlevare någon gång kommer känna till 100% av universum? Jag kom att tänka på detta för en stund sen och har inte funderat så mycket, men jag kan ju knappast var den första så någon får gärna peka ut de största svagheterna.

Om determinismen är en objektiv sanning så var det redan förbestämt att den livsformen skulle "rucka lite" på olika saker, och därför är det omöjligt att förändra framtiden.

Grunden för den tanken, att jag sitter och skriver här nu och att du kommer äta corn flakes till frukost den 4'e augusti 2042 lades redan vid big bang enligt deterministen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in