2014-08-11, 20:27
Medlem
Jag är helt övertygad om att fri vilja inte existerar av en simpel anledning. Våra val är resultat av tidigare händelser.
Som ett exempel tar jag den simpla frågan varför hejar jag på Hv71?
Finns flera anledningar men den främsta är att jag bor i området. Varför gör jag det?
Mina föräldrar flyttade hit. Varför gjorde de det?
Det fanns jobb och bra hus här. Varför?
På grund av deras yrken.
Osv.

Kan skrivas en lång lista, eller om man vill vara mer specifik, ett stort nät eftersom det finns flera svar på frågorna.

Händelserna sträcker sig längre och längre tillbaka, innan min födelse och därefter fler och fler generationer ända till det första som fanns i universum. Det är alltså saker som är långt utom min kontroll som påverkar det jag gör idag. Och personer påverkas av det jag gör idag. En dominoeffekt som fortsätter till tidens slut där jag bara är en bricka.
Citera
2014-08-12, 00:24
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MQU
Jag är helt övertygad om att fri vilja inte existerar av en simpel anledning. Våra val är resultat av tidigare händelser.
Som ett exempel tar jag den simpla frågan varför hejar jag på Hv71?
Finns flera anledningar men den främsta är att jag bor i området. Varför gör jag det?
Mina föräldrar flyttade hit. Varför gjorde de det?
Det fanns jobb och bra hus här. Varför?
På grund av deras yrken.
Osv.

Kan skrivas en lång lista, eller om man vill vara mer specifik, ett stort nät eftersom det finns flera svar på frågorna.

Händelserna sträcker sig längre och längre tillbaka, innan min födelse och därefter fler och fler generationer ända till det första som fanns i universum. Det är alltså saker som är långt utom min kontroll som påverkar det jag gör idag. Och personer påverkas av det jag gör idag. En dominoeffekt som fortsätter till tidens slut där jag bara är en bricka.

Vetskapen om detta borde göra att du kan välja ett annat lag? Eller det går inte?
Citera
2014-08-12, 00:29
Bannlyst
Fast väljer han ett annat lag, så var det också determinerat.
Citera
2014-08-14, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Vetskapen om detta borde göra att du kan välja ett annat lag? Eller det går inte?

Jo, men om jag gör det då får jag ställa mig frågan varifrån jag fått idén att fri vilja intresserar.
Sen finns det givetvis fler frågor som påverkar. Hade någon av mina föräldrar varit hockeyintresserade, hade jag hållit på något av lagen de håller på? Varför väger det ena alternativet tyngre?
Citera
2014-08-14, 21:35
Medlem
orrecrists avatar
Såhär anser jag om de hela

Citat:
Tycker inte de där bevisar speciellt mycket alls
Citera
2014-08-15, 00:04
Medlem
derivats avatar
Citat:
Jo, men om jag gör det då får jag ställa mig frågan varifrån jag fått idén att fri vilja intresserar.
Sen finns det givetvis fler frågor som påverkar. Hade någon av mina föräldrar varit hockeyintresserade, hade jag hållit på något av lagen de håller på? Varför väger det ena alternativet tyngre?

Kan du inte som ett experiment välja att heja på ett annat slumpmässigt valt lag istället? För att se om det ens är möjligt.
Citera
2014-08-15, 17:12
Medlem
Citat:
Kan du inte som ett experiment välja att heja på ett annat slumpmässigt valt lag istället? För att se om det ens är möjligt.

Skulle givetvis gå, men det är skillnad på att heja på ett lag och verkligen gilla det. Skulle jag stå och ropa "1-2-3 LHC" på nästa derby skulle det inte vara med hjärtat utan bara för sakens skull.

Men även om jag började heja på Linköping (som exempel) skulle det vara förutbestämt.
Varför skrev du det här inlägget, Varför valde jag just LHC isf? Osv.
Citera
2014-08-17, 23:15
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensKorv
Alla är inte medvetna om hur de tänker och agerar.

Som feminist känner jag igen din beskrivning av vissa karlar. Det verkar som att dom inte kan styra om kuken ska resa sig, eller inte. Dom skyller på att dom saknar fri vilja och att kuken bara "råkade" resa på sig. Därför måste dom få knulla p g a någon mystisk yttre kraft.

Jo, pyttsan.
Citera
2014-08-17, 23:36
Medlem
derivats avatar
Citat:
Skulle givetvis gå, men det är skillnad på att heja på ett lag och verkligen gilla det. Skulle jag stå och ropa "1-2-3 LHC" på nästa derby skulle det inte vara med hjärtat utan bara för sakens skull.

Men även om jag började heja på Linköping (som exempel) skulle det vara förutbestämt.
Varför skrev du det här inlägget, Varför valde jag just LHC isf? Osv.

Det stämmer, det blir svårt att verkligen gilla det. Men du kan välja att göra det för sakens skull väll?

Eller om jag ber dig lägga fram 10 st russin/godisar (vadsom), ditt uppdarg är sedan att välja med din egen fria vilja en av dessa och stoppa i munnen. Menar du att det inte är möjligt?
Citera
2014-08-18, 16:08
Medlem
Citat:
Det stämmer, det blir svårt att verkligen gilla det. Men du kan välja att göra det för sakens skull väll?

Eller om jag ber dig lägga fram 10 st russin/godisar (vadsom), ditt uppdarg är sedan att välja med din egen fria vilja en av dessa och stoppa i munnen. Menar du att det inte är möjligt?

Jag kan göra det men kommer inte göra det

Skulle du lägga fram godisar skulle jag antagligen välja någon till vänster (eftersom det är smidigast då jag är vänsterhänt och i regel tar saker med vänsterhanden). Skulle det vara t.ex. en gott och blandat-påse skulle mitt val påverkas av färg. T.ex. den där gula ser godast ut (varför tycker jag att den ser godast ut), eller det där russinet ser ut att ha bäst form. Allting vi gör påverkas av tidigare händelser
Citera
2014-08-18, 19:52
Medlem
derivats avatar
Citat:
Jag kan göra det men kommer inte göra det

Skulle du lägga fram godisar skulle jag antagligen välja någon till vänster (eftersom det är smidigast då jag är vänsterhänt och i regel tar saker med vänsterhanden). Skulle det vara t.ex. en gott och blandat-påse skulle mitt val påverkas av färg. T.ex. den där gula ser godast ut (varför tycker jag att den ser godast ut), eller det där russinet ser ut att ha bäst form. Allting vi gör påverkas av tidigare händelser

Då har du väll fri vilja?

Går du in på en restaurang och får en meny, saknar du då fri vilja att välja på menyn?
Visst du går på vanor och det du föredrar och sådana överväganden men du kan väll välja fritt ändå?
När du får maten serverad, kan du välja vilken potatis du ska börja med? etc.
Citera
2014-08-18, 20:12
Medlem
Sjograss avatar
Anta att universum sedan big bang är deterministiskt, och att man således kan känna till framtiden givet att man känner till alla faktorer som kan påverka framtiden. Anta vidare, att det finns en livsform X som känner till 100% av alla faktorer som kan påverka framtiden. Det skulle exempelvis kunna räknas ut genom att X vid en tidpunkt känner till varje partikel i universum och deduktivt kan fastställa hur partiklarnas position var vid tid=0. Då tänker man sig att X hemskt gärna vill testa att rucka lite på universum och göra någonting som skiljer sig mot hur de deduktivt fastställt att universum kommer utvecklas... Vad fan händer då med determinismen? Man kan givetvis gå vidare och mena att de handlingar som skiljer sig från den sedan big bang deterministiskt fastställda framtiden ändå följer determinismen, men även det kan ju X ändå känna till... Oooooch så har vi ett cirkulärt resonemang.

Exemplet är ganska absurt, men det kan ju knappast vara helt omöjligt att till och med människans efterlevare någon gång kommer känna till 100% av universum? Jag kom att tänka på detta för en stund sen och har inte funderat så mycket, men jag kan ju knappast var den första så någon får gärna peka ut de största svagheterna.
Senast redigerad av Sjogras 2014-08-18 kl. 20:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in