1.
I en trafikljusreglerad T-korsning kom jag från det "lodräta" benet och skulle svänga vänster in på den "horisontella vägen", jag hade grönt ljus och körde i lagom låg hastighet, och ingen annan trafik fanns varken framför eller bakom mig, däremot stillastående vid deras rödljus, men dem visade jag att jag hade full uppsikt på.
Problemet var att in i korsningen fanns det två vänstersvängande körfält, och vägen jag skulle svänga in på hade två körfält i "min riktning". Jag gjorde då misstaget att köra från det inre (vänstra) körfältet direkt till det yttre (högra) körfältet, mitt i svängen. Jag borde ha kört från vänster körfält till vänster alternativt höger körfält till höger körfält. Till mitt onödiga försvar så tittade jag över båda axlarna så att jag inte skulle preja eller vara i vägen för någon bil, men jag förstår samtidigt att och varför jag gjorde fel.
2.
På en stor grusparkering fick jag instruktioner om att backa in och parkera bredvid en annan bil, och jag hittade tidigt en ledig lucka som jag siktade in mig på, och jag ställde mig bredvid den bilen som planerat, iofs efter en justering av min position, men allting kändes kontrollerat och bra.
Problemet var att bakom våra bilar så fanns motorvärmarstolpar, och bilen jag parkerade bredvid hade parkerat fel, så att den stod mitt för en motorvärmarstolpe. Jag tänkte inte på den saken, vilket innebar att jag också ställde mig mitt för "min" motorvärmarstolpe.
Motorvärmarstolparna ska egentligen stå mitt mellan bilarna så att flera uttag kan användas samtidigt, dvs de kan användas som avskiljare mellan två rutor, vilket jag inte tänkte på, jag tänkte bara på den andra bilens placering.
3.
Vi körde i ett extremt backigt villaområde och körläraren bad mig att göra en start i backe när jag kände för det, så jag stannade vid vägkanten där det var extremt brant, stod stilla och två sekunder och gasade sedan iväg mjukt och fint utan något "tapp", en av mina bästa starter faktiskt.
Men problemet var att eftersom jag bara stod stilla en liten stund så glömde jag att blinka vänster när jag startade från vägkanten, dessutom gjorde jag hela momentet körandes spikrakt framåt, men det är såklart ingen ursäkt, regler ska följas, trots att ingen annan fanns i närheten för att se mig blinka.
4. Vi körde på en större "landsväg" strax utanför själva stan, och jag fick anvisning långt innan om att "köra till flygplatsen", och jag körde säkert och tryggt mot den stora infarten till flygplatsen, utan att tänka på att det fanns en mindre och skyltad infart till flyget några hundra meter innan den stora infarten, och att jag självklart borde ha följt skyltningen istället för att köra den väg jag "alltid kör", lite klantigt med tanke på att jag trafikerar sträckan flera gånger i veckan
Så följ den skyltning som är uppsatt mot "Centrum" "Sjukhuset" "Järnvägsstationen" "Flygplatsen" osv, istället för det du själv har tänkt, om de nu inte ger andra anvisningar såklart.
5. Från en 60-väg skulle jag svänga vänster in i ett villaområde som började med en uppförsbacke och 30-väg, och jag hade mötande trafik som jag skulle anpassa min fart efter vilket innebar att jag hamnade på växel tre när jag skulle svänga, trots att jag sen såg att jag var tvungen att lägga i tvåan för att klara uppförsbacken behagligt. Då tryckte jag ned kopplingen mitt i korsningen och utförde själva växlingen sedan när jag hade rattat klart.
Jag borde allra helst ha växlat klart innan kurvan, och i andra hand skulle jag ha kopplat och växlat efter att jag svängt klart helt, trycka ned kopplingen mitt i svängen uppskattades inte, med motiveringen att bilen kan rycka till när man släpper upp kopplingen, och bilen kan hamna där det inte var tänkt, och detta är extra dåligt när man svänger.