2014-08-19, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noggerlen
whaaat? Asså jag undrar mest hur fan det är möjligt att anslutande väg har väjningsplikt mot en väg där det inte är huvudled?

Därför det är en skylt som säger att det är väjningsplikt. SKYLTAR FÖRE REGLER.
Citera
2014-08-19, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moffisen
Därför det är en skylt som säger att det är väjningsplikt. SKYLTAR FÖRE REGLER.
I så fall kanske vi ska skrota högerregeln för att minska all förvirring bland bilisterna.
Citera
2014-08-19, 18:58
Medlem
Skulle haft en uppkörning en morgon och betalade 1400 som det kostar till körskolan. Sen fastnade vi i köer och fick vända så missade uppkörningen. Först sa körskolan att de ska fixa en ny tid åt mig men nu ringde de och sa att trafikverket inte kan påverka olyckor och sa typ att jag kommer få betala om det mesta igen. Wtf, aldrig att jag betalar nästan lika mycket igen. Känns som körskolorna bara vill råna en på pengar.
Citera
2014-08-19, 20:16
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
I så fall kanske vi ska skrota högerregeln för att minska all förvirring bland bilisterna.

Till förmån för vad?
Citera
2014-08-19, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Till förmån för vad?
Om inte högerregeln praktiseras på vägar som inte är huvudled så kanske vi lika gärna ska skita i den regeln och sätta upp väjningsplikt överallt för att slippa förvirring?
Citera
2014-08-19, 20:54
Medlem
Citat:
Om inte högerregeln praktiseras på vägar som inte är huvudled så kanske vi lika gärna ska skita i den regeln och sätta upp väjningsplikt överallt för att slippa förvirring?

På vilket sätt är högerregeln förvirrande?
Citera
2014-08-19, 21:04
Medlem
Jag hade min utbildningskontroll idag ("lilla uppkörningen"), och tänker dela med mig av de misstag som jag gjorde, för att förhoppningsvis någon annan ska kunna låta bli att göra samma misstag i ett kritiskt läge. Jag sätter det inom spoilers, eftersom det blev en Wall Of Text.

Sammanfattning: Bytte fil mitt i korsning, ställde mig bredvid en bil som felparkerat, glömde blinka vänster vid start i backe, följde mitt lokalsinne istället för skyltningen, och tryckte ned kopplingen för att växla mitt i sväng.

Hope it helps!
Citera
2014-08-19, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle110
På vilket sätt är högerregeln förvirrande?
Det är inte förvirrande, däremot så kan det bli förvirrande när man läser att högerregeln gäller där det inte är huvudled, men så väljer kommunen ändå att sätta väjningsplikt till en väg som korsar till en annan väg som inte är huvudled.

Just det som var min poäng.
Citera
2014-08-19, 22:12
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:

Anledningen till att man sätter upp väjningsplikt är för att det är extra riskfyllda korsningar. Den väg du använde som exempel är en genomfartsväg för alla boende i området och de flesta vägar som korsar den leder till bostadsområden och ofta i sig korsas av gång- och cykeltrafik. Därför är det fullständigt logiskt att det är väjningsplikt för anslutande trafik. Jag ser inte varför det krånglar till det eller förvirrar och varför det i sig skulle föranleda att högerregeln slopas.
Citera
2014-08-19, 23:50
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Det är inte förvirrande, däremot så kan det bli förvirrande när man läser att högerregeln gäller där det inte är huvudled, men så väljer kommunen ändå att sätta väjningsplikt till en väg som korsar till en annan väg som inte är huvudled.

Just det som var min poäng.
Det behöver inte vara en huvudled efter väjningsplikten. Inte heller vis Stopplikt.

Skyltarna Väjningsplikt och Stopplikt är utformade på ett sånt sätt att de ska gå att känna igen bakifrån.
Citera
2014-08-20, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Anledningen till att man sätter upp väjningsplikt är för att det är extra riskfyllda korsningar. Den väg du använde som exempel är en genomfartsväg för alla boende i området och de flesta vägar som korsar den leder till bostadsområden och ofta i sig korsas av gång- och cykeltrafik. Därför är det fullständigt logiskt att det är väjningsplikt för anslutande trafik. Jag ser inte varför det krånglar till det eller förvirrar och varför det i sig skulle föranleda att högerregeln slopas.
Då kan man ju fråga sig varför det inte finns någon väjningspliktskylt här när det är övergångsställe och cykelöverfart. https://www.google.se/maps/@59.18643...2mAVyY4Juw!2e0

Uppenbarligen gäller högerregeln här.
Citera
2014-08-20, 14:07
Bannlyst
Men här är det väjningsplikt och inte högerregel? Varför?

https://www.google.se/maps/@59.18630...pO7pAX3bSg!2e0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in