2014-08-19, 17:15
Medlem
roewsvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berny
Det som jag kämpar mycket med just nu är en klurig sak. Att vara empatistörd är enklare för du behöver inte bry dig. Du har en flyktväg ut ur smärta/tomhet/ tristess osv. Att välja moral/empati och att känna det du känner. Då måste du välja bort din flyktväg. Rakt av. Det finns en demon som sitter inombords och önskar ett mellanting. Det finns inte. Men vad jag menar är: om du blivit empatistörd för att du behövde en flyktväg så var du aldrig psykopat (om man utgår ifrån att psykopati kan checkas av med listan som används) utan möjligen det som kallades sociopat. Men då har du ett val lika mycket som alla andra. Och du kan välja andra sätt att hantera vad det än är du måste hantera. Att se på en psykopat som hopplös och obehandlingsbar är som att ge psykopaten en fribiljett och uppmuntra psykopaten. Att ha förståelse för att många människor är begränsade med inlevelse/empati är viktigt men inte hur långt som helst. I robert hares bok psykopatens värld målas dom ut som genetiska naturens misstag och samtidigt som hänsynslösa rovdjur. Det går inte ihop.

Du/ni kanske har läst boken redan, men om inte så rekommenderar jag Mask of Sanity. Det grundläggande verket av "psykopatins fader" (kanske lite elakt mot den förste beskrivaren) Cleckley. Han såg själv till att den släpptes till Public Domain och den är således fri att ladda ned.

http://www.cassiopaea.com/cassiopaea/psychopath.htm
eller direktlänk till hela boken
http://www.cassiopaea.com/cassiopaea/sanity_1.PdF

Kom ihåg att detta var innan psykopati "fanns" och även innan P-störningar och kluster så läser man den med DSM-IV blick kommer man tycka vissa saker är konstiga. Man får tänka på den tid boken är skriven.

Ett avstamp för alla som är intresserade av psykopati, sociopati och empatistörning. Eller kanske bara liv som inte fungerar vilken hjälp som än sätts in.
Citera
2014-08-19, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanochintejag
Jag är inte så säker på att hon ljugit. Jag hoppas naturligtvis det, eftersom en massa av lögner på internet är bättre än om dessa brott faktiskt begåtts av hennes egen familj. Dessutom verkar hon ju slutit fred med dem, och därför hoppas jag att det är familjen som visar extrem förmåga till försoning och inte Berny som låter någon annan utsättas för brotten genom att hålla tyst.

Lyssna på Enjoy the silence av Depeche. En av dom låtar jag minns från tidigt. Än idag är depeche absoluta favoritbandet. Ultra är ett mästervärk. Men lyssna noga på enjoy the silence. Se sedan Jacobs inferno. Och the martyrs. The martyrs är en film som är briljant om man förstår den eller iaf om man tolkar den som jag gjorde. När Nicklas och jag nyligen blivit hemlösa så visade en person mig en film som han visste skulle röra mig. Det flygande luftslottet. Jag grät som ett barn i rummet med alla narkomaner som generat gick ut.

Förresten måste jag fråga en sak, för ovan kan tyckas OT. Kan OT röra mig också. Den här tråden handlar ju om mig så jag kan kanske inte vara det då? Hehe
Citera
2014-08-19, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roewsvett
Du/ni kanske har läst boken redan, men om inte så rekommenderar jag Mask of Sanity. Det grundläggande verket av "psykopatins fader" (kanske lite elakt mot den förste beskrivaren) Cleckley. Han såg själv till att den släpptes till Public Domain och den är således fri att ladda ned.

http://www.cassiopaea.com/cassiopaea/psychopath.htm
eller direktlänk till hela boken
http://www.cassiopaea.com/cassiopaea/sanity_1.PdF

Kom ihåg att detta var innan psykopati "fanns" och även innan P-störningar och kluster så läser man den med DSM-IV blick kommer man tycka vissa saker är konstiga. Man får tänka på den tid boken är skriven.

Ett avstamp för alla som är intresserade av psykopati, sociopati och empatistörning. Eller kanske bara liv som inte fungerar vilken hjälp som än sätts in.

Jag tror jag älskar dig nu. Allvarligt den här får inte lånas ut på bibliotek, finns knappt på några och sjukt svår att få tag i via antikvariat. Läste den en gång för en herrans massa år sedan. Nu är det jag som dyker in i den. Tack!
Citera
2014-08-19, 17:49
Avslutad
Det är så här det brukar se ut: Berny kommer in och är först mänsklig och ynklig om vilken rutten människa hon är, sedan vänder det och det grandiosa tar form och utläggningarna och förklaringarna skrivs som ett brev på posten.

Du har samma namn som något helgon eller whatever för väldigt längesen, vad har det att göra med ditt liv och hur det ser ut i dag? Så är du ett wannebe-helgon, på-väg-att-bli-martyr, kanske-psykopat, en bedragare och kärleksfull hundägare i ett? Hur ska du ha det?

Ditt namn ger dig inte övernaturliga förmågor, din framtid är heller inte utstakad på grund av det. Ett namn är i grund och botten bara ett namn. Du verkar nästan tro på att det finns någon riktig koppling mellan dig och din namne.

Berny, vet du om att du är väldigt grandios och självförhärligande? Eller att det är så du upplevs i skrift?
Senast redigerad av GenesisP 2014-08-19 kl. 17:55.
Citera
2014-08-19, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Det är så här det brukar se ut: Berny kommer in och är först mänsklig och ynklig om vilken rutten människa hon är, sedan vänder det och det grandiosa tar form och utläggningarna och förklaringarna skrivs som ett brev på posten.

Du har samma namn som något helgon eller whatever för väldigt längesen, vad har det att göra med ditt liv och hur det ser ut i dag? Så är du ett wannebe-helgon, kanske-psykopat, en bedragare och kärleksfull hundägare i ett? Hur ska du ha det?

Ditt namn ger dig inte övernaturliga förmågor, din framtid har heller inte utstakad på grund av det. Ett namn är i grund och botten bara ett namn.

Berny, vet du om att du är väldigt grandios och självförhärligande? Eller att det är så du upplevs i skrift?

Nej jag är nog så i verkligheten också. Fast samtidigt blir det lite ironiskt för jag sitter ju i en tråd om mig själv så det är svårt att undvika att det handlar om mig. Jag vet att ett namn är ett namn. Och jag heter Berny. Inte Bernadette. Just det inlägget var mest riktat till Litengulligponny. Och det är ju som jag sa redan i början här: jag kommer ge er tusentals motsägelser. Jag är grandios och självförhärligande. Men i verkligheten är jag mer skämtsam, lättsam än i text som blir mer högtravande än mitt snack. Men det grandiosa finns här. Men vad vill du ha av mig då? Om du fick önska en sak av den du skvallrat om? Jag försöker vara ärlig här nu. Där ingår heliga namn osv. Plus det grandiosa.Och att allt i ett samtal kan relateras till någon som har med mig att göra. Det är typiskt mig.
Citera
2014-08-19, 18:01
Avslutad
Citat:
Nej jag är nog så i verkligheten också. Fast samtidigt blir det lite ironiskt för jag sitter ju i en tråd om mig själv så det är svårt att undvika att det handlar om mig. Jag vet att ett namn är ett namn. Och jag heter Berny. Inte Bernadette. Just det inlägget var mest riktat till Litengulligponny. Och det är ju som jag sa redan i början här: jag kommer ge er tusentals motsägelser. Jag är grandios och självförhärligande. Men i verkligheten är jag mer skämtsam, lättsam än i text som blir mer högtravande än mitt snack. Men det grandiosa finns här. Men vad vill du ha av mig då? Om du fick önska en sak av den du skvallrat om? Jag försöker vara ärlig här nu. Där ingår heliga namn osv. Plus det grandiosa.Och att allt i ett samtal kan relateras till någon som har med mig att göra. Det är typiskt mig.

Det finns liksom en gräns på hur många olika "masker" och sjukdomar/diagnoser som kan existera och bo i samma kropp. Du har uppenbarligen problem och saker har hänt dig, men jag tror att mycket är teater, spel för galleriet(=fans och haters). Kanske där Bedragar-Berny kommer in?

Vad vet jag...
Citera
2014-08-19, 18:02
Medlem
Forts. Jag är såhär i verkligheten också dessutom. Överförklarar och kommer med teorier och tankar och förklaringar som är i den här stilen "Jag blir så dränerad av energi när jag umgås med människor för långa stunder och därför är jag trött nu men det är för att det är just.....osv
Citera
2014-08-19, 18:03
Medlem
Citat:
Det finns liksom en gräns på hur många olika "masker" och sjukdomar/diagnoser som kan existera och bo i samma kropp. Du har uppenbarligen problem och saker har hänt dig, men jag tror att mycket är teater, spel för galleriet(=fans och haters). Kanske där Bedragar-Berny kommer in?

Vad vet jag...

Orkar du utveckla?
Citera
2014-08-19, 18:06
Medlem
Citat:

Vad vet jag...

Och var kommer diagnoserna in? Jag har haft osannolikt många olika diagnoser. Klart att man inte kan ha alla dom. Det har jag väl inte sagt nu heller? Jag har nämnt att jag tror att jag faktiskt har adhd och talat om antisociala drag plus ptsd. Eller har jag missat något här nu?
Citera
2014-08-19, 18:07
Avslutad
Citat:
Orkar du utveckla?

Nej.

Jag tror att du blir så stärkt i din självbild, det grandiosa får mer mat, och det tror jag aldrig är bra när det kommer till den typen av personligheter. Därför som jag hatar denna tråd och min egen medverkan i den, egentligen.
Citera
2014-08-19, 18:08
Medlem
Citat:
Jag tror att om cirkusen ska leda någonstans, måste det som har diskuterats mest här få något slags avslut, t ex att du kanske för en gångs skull ger "hela bilden" för att använda dina egna ord. Berätta t ex ärligt om varför inte en hyra betalades under tre år i Haninge. Inte typ nu, men du fattar vart jag vill komma. Och om du bara sket i det så säg det. Jag personligen vill bara veta sanningen om vissa saker, även om den är jävligt ful.

För jag personligen har svårt att se dig just som en kännande människa för du beter dig helt utan ansvar och ska ha allting gratis. Ärliga svar skulle nog ändra bilden som många har av dig.

?
Citera
2014-08-19, 18:11
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Jag tror att du blir så stärkt i din självbild, det grandiosa får mer mat, och det tror jag aldrig är bra när det kommer till den typen av personligheter. Därför som jag hatar denna tråd och min egen medverkan i den, egentligen.

Det verkar onekligen som att Bernys nya strategi för att kväva den här tråden är att ta över den fullständigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in