Citat:
Ursprungligen postat av
Kardnialvokal
Fantastiskt hur hon över en natt gått från mer eller mindre totalt invalidiserad till att driva diverse processer mot allt och alla, har en hemlig överenskommelse med fogden samt ska börja arbeta. Den fullständigt psykosen är nog inte långt borta just nu.
Japp, nu håller hon helt klart på att tappa det.
Jag råkar ha en vän som jobbar på Kronofogden, och han skrattade bara när jag berättade hennes senaste story. Han sa att det enda som avgör ifall de försöker driva in skulderna eller inte är om borgenären (den hon är skyldig pengar) har begärt det, genom att betala för ett eller flera utmätningsförsök. Det kostar nämligen att anlita Kronofogden för att få igen sina pengar, så de flesta skulderna studsar in och ut hos dem beroende på när borgenären vill att de försöker igen (man kan alltså har långt mycket mer skulder än vad som står under aktuellt skuldsaldo hos fogden). Annars gör de ingenting, man är ju inte skyldig dem pengarna utan de fungerar bara som ett slutgiltigt verktyg för den som äger skulden. Man kan absolut INTE ha några överenskommelser eller egna avbetalningsplaner med Kronofogden, har skulderna gått dit från inkasso så är det bara utmätning av inkomst eller prylar som gäller.
Självklart vet Berny detta, och jag tror hon ljuger för att 1. någon av alla hon är skyldig pengar (eller någon som bara stör sig på henne) har noterat hennes senaste spenderande och begärt utmätning igen/meddelat Kronofogden, eller 2. hon har själv insett att något sådant kan hända och försöker avleda eventuella försök.
Min vän berättade också att man i stort sett aldrig beviljas skuldsanering ifall man har dragit på sig nya skulder de senaste åren - skulderna ska vara gamla och man ska kunna visa att man verkligen försökt lösa dem. Knappast något Berny gjort va? Dessutom måste alla borgenärer godkänna/gå med på skuldsaneringen. Inte särskilt aktuellt i Bernys fall va? Men det känns antagligen bättre att låtsas att det är för att hon ska börja jobba (hahahaha!) som det inte är aktuellt, för då kanske hon kommer att kunna betala dem istället (hahhahahahahahaha!).
Till sist fick jag veta att man inte bara kan anlita ett inkassoföretag och försöka driva in skulder efter flera år som hon menar att hon nu ska göra mot Jonas. Det säger iofs sig själv, hur fan skulle det se ut? Man måste först få skuldens riktighet fastställd hos Kronofogden (och ge den "anklagade" möjlighet att erkänna skulden eller bestrida den), och skulle man nu lyckas med det så finns det dessutom en preskriptionstid att tänka på.
Oh well. Jag undrar vad det är som har hänt som föranledde denna sagostund på bloggen. Hoppas hoppas det är någon som surnat till och kräver in sina pengar