2014-08-19, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanochintejag
Förlåt mig, men detta har jag mycket svårt att förstå.

”Så länge hon inte hänger ut någon…”

Berny har i mer än ett års tid postat detaljerade anklagelser mot sin familj. Enligt henne ska de ha drogat henne sedan spädbarnsåldern, brännmärkt henne, matat henne med avföring. Hon har publicerat en lång artikel om hur de klädde henne i brudklädsel och våldtog henne. De ska ha torterat och vanvårdat henne i syfte att få henne att uppnå martyrtillstånd.

På nattstadsbloggen har hon laddat upp en anmälan där hon pekar ut ena brodern och fadern som sexuella förbrytare. På hennes facebooksida om boken, som kommer upp om man söker på hennes namn, skriver hon om hur hon tyckte synd om brodern som tillbad hennes barnakropp och njöt av att åsamka henne smärta. I den här tråden har hon skrivit att hennes pappa inte har något känsloliv. Hon har skrivit om hur hennes mor inte var någon mor, utan en fångvaktare som genom att droga sitt eget barn fick henne att hålla tyst om övergreppen.

Detta är vedervärdiga, fruktansvärda brott och anklagelserna ligger fortfarande uppe på internet. Berny har heller aldrig tagit tillbaka dem, och man får anta att hon därför fortfarande står för dem.
Därför har jag mycket svårt att tro att hon inte kan komma att behöva uttala sig om sin barndom igen, i synnerhet om den här boken ges ut och får uppmärksamhet i media. Det är så otroligt uppseendeväckande och motbjudande saker hon beskrivit om sin barndom, att jag har mycket svårt att inte se media nappa på detta, så länge hon själv inte tar tillbaka det hon redan uttalat sig om.

Antingen har Berny talat sanning och då BÖR detta komma fram, för att förhindra att andra människor blir utsatta. Eller så har hon av en eller annan anledning inte gjort det, och då borde hon komma ut med detta för att inte, just det, hänga ut dem, i samband med eventuell uppmärksamhet från media.

Hur ska jag besvara detta utan att uttala mig ännu en gång? Det är faktiskt omöjligt. Eller hur tänker du?
Citera
2014-08-19, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berny
Hur ska jag besvara detta utan att uttala mig ännu en gång? Det är faktiskt omöjligt. Eller hur tänker du?
Det är exakt det jag påtalar. Att det är så gott som omöjligt.
Citera
2014-08-19, 14:24
Medlem
Citat:
Apropå diskussionen om missbruk och antisocialt beteende:

En hjärna som utvecklat ett beroende får ett ökat blodflöde (=ökad aktivitet) till amygdala, vars aktivitet gör en misstänksam och fientligt inställd. Samtidigt minskar blodflödet till frontalloben, vilket är den del av hjärnan som reglerar socialt beteende.

Detta är bara att se på äldre människor med frontallobsdemens: de är ofta aggressiva, onödigt elaka och våldsamma.

Ja. Men socialt beteende är också något som fastställts av en social grupp av något slag. Miljöfaktorn i missbrukskretsar är inget att räkna ut när det kommer till antisocialt beteende bland missbrukare.
Citera
2014-08-19, 14:25
Medlem
Gafflens avatar
Citat:
Förlåt mig, men detta har jag mycket svårt att förstå.

”Så länge hon inte hänger ut någon…”

Berny har i mer än ett års tid postat detaljerade anklagelser mot sin familj. Enligt henne ska de ha drogat henne sedan spädbarnsåldern, brännmärkt henne, matat henne med avföring. Hon har publicerat en lång artikel om hur de klädde henne i brudklädsel och våldtog henne. De ska ha torterat och vanvårdat henne i syfte att få henne att uppnå martyrtillstånd.

På nattstadsbloggen har hon laddat upp en anmälan där hon pekar ut ena brodern och fadern som sexuella förbrytare. På hennes facebooksida om boken, som kommer upp om man söker på hennes namn, skriver hon om hur hon tyckte synd om brodern som tillbad hennes barnakropp och njöt av att åsamka henne smärta. I den här tråden har hon skrivit att hennes pappa inte har något känsloliv. Hon har skrivit om hur hennes mor inte var någon mor, utan en fångvaktare som genom att droga sitt eget barn fick henne att hålla tyst om övergreppen.

Detta är vedervärdiga, fruktansvärda brott och anklagelserna ligger fortfarande uppe på internet. Berny har heller aldrig tagit tillbaka dem, och man får anta att hon därför fortfarande står för dem.
Därför har jag mycket svårt att tro att hon inte kan komma att behöva uttala sig om sin barndom igen, i synnerhet om den här boken ges ut och får uppmärksamhet i media. Det är så otroligt uppseendeväckande och motbjudande saker hon beskrivit om sin barndom, att jag har mycket svårt att inte se media nappa på detta, så länge hon själv inte tar tillbaka det hon redan uttalat sig om.

Antingen har Berny talat sanning och då BÖR detta komma fram, för att förhindra att andra människor blir utsatta. Eller så har hon av en eller annan anledning inte gjort det, och då borde hon komma ut med detta för att inte, just det, hänga ut dem, i samband med eventuell uppmärksamhet från media.

Nej absolut tycker jag att det är idiotiskt att ljuga så och förstöra andras liv.

Men om hon nu ska ge ut en bok så tycker jag personligen att hon inte ska nämna ett ord om familjen eller barndomen.

Fast jag tror att det skulle vara bättre ifall Berny inte gav ut någonting mer då man lätt kan hitta anklagelser om man gör ett enkelt sökande.

Hur reagerade familjen på Bernys anklagelser?
Citera
2014-08-19, 14:30
Medlem
Missbruk gör ju mycket på fler olika sätt och på flera olika plan. Precis som kronisk stress gör. Osv. Alla har en orsak, alla har ett ansvar, alla har en själslig kamp och alla har sitt lidande. Jag har betett mig som ett as och som ett svin så många gånger. Om jag har en ursäkt? Nej. Om jag har en orsak? Ja det har alla. Om jag har ett val? Ja vi har val till stor del men jag skulle inte säga att vi har ett fritt val. Det fria valet är att du väljer vem du kan bli och vill bli efter dina förutsättningar- som inte är fria val.
Citera
2014-08-19, 14:48
Medlem
Det som jag kämpar mycket med just nu är en klurig sak. Att vara empatistörd är enklare för du behöver inte bry dig. Du har en flyktväg ut ur smärta/tomhet/ tristess osv. Att välja moral/empati och att känna det du känner. Då måste du välja bort din flyktväg. Rakt av. Det finns en demon som sitter inombords och önskar ett mellanting. Det finns inte. Men vad jag menar är: om du blivit empatistörd för att du behövde en flyktväg så var du aldrig psykopat (om man utgår ifrån att psykopati kan checkas av med listan som används) utan möjligen det som kallades sociopat. Men då har du ett val lika mycket som alla andra. Och du kan välja andra sätt att hantera vad det än är du måste hantera. Att se på en psykopat som hopplös och obehandlingsbar är som att ge psykopaten en fribiljett och uppmuntra psykopaten. Att ha förståelse för att många människor är begränsade med inlevelse/empati är viktigt men inte hur långt som helst. I robert hares bok psykopatens värld målas dom ut som genetiska naturens misstag och samtidigt som hänsynslösa rovdjur. Det går inte ihop.
Citera
2014-08-19, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LitenGulligPonny
Lite svårt att förklara, har jag kommit på. Du påminner väl till viss del om mig själv för några år sedan. Delar av det vi mailat om gällande din uppväxt påminner om min. Jag fattar hur det är att gå runt som ett öppet sår och spela teater för att verkligheten är värre än spelet man kör och spelet är illa nog.

Gällande de saker vi mailat om som hänt dig så har jag pratat lite med några men de var inte med på den tiden. Hade jag suttit på något slags bevis eller vetat någon som kunnat haft det så hade jag mailat dig med det. Har bara en magkänsla som följt med i många år. En magkänsla kan man inte göra mycket med.

Om du vill veta ska du tala med Anders A (svårt kanske) som du förstår eller Lars Cavallin om han lever. Och den du verkligen bör söka efter är Kristian Hyllak. Där kan du få svar för egen del. Jag kan maila dig mer info om du vill hitta vissa svar. Läs Madame Guyon toner från himmeln om du kan läsa mellan raderna. Jag mailar dig istället. Personlighet kommer från ordet persona som från början var maskerna som skulle förstärka känsla och egenskaper i gammal teater-som ju förmedlar något ur verkligheten. Apropå det du sa om teater för att verkligheten är värre än spelet. Benämning kärl används mycket i katolska kyrkan. Tomheten är ett heligt tillstånd och med-lemmar i Guds kyrka tror på en enhet.

En vän som nu är död (som var Caspians vän och min trots det jag gjort som jag nämnde i videon) sa två saker som jag aldrig någonsin glömmer: Berny du är farlig men du väljer att inte vara det. Han sa också att jag är mystiker. Jag är döpt efter ett helgon (sjukdomarnas skyddshelgon) Bernadette Soubierous (Suverän). Hennes levnadsöde är fantastiskt. Hon var en outbildad och fattig tös med svår astma med mera (hon led hela sitt liv) och hon fick uppenbarelser utan att förstå vem det var. Hon kunde para patos (en dialekt som fanns i Lourdes på den här tiden) och kände inte till något om katolsk tro. Alla trodde att hon ljög för att göra sig märkvärdig och kyrkoherden bad henne fråga "den vita damen" vad hon hette. Bernadette framförde frågan och fick svaret "Den obefläckade avelsen". Det var en benämning som påven hade tagit fram strax innan och som inte Bernadette kunnat känna till. Då trodde alla på henne och hon blev en kändis. Hon fick tillsägelsen att gräva i leran och det är där källan i Lourdes nu finns. Den som sägs bota en del sjuka människor (cirka 70 fall som man inte vetenskapligt kan förklara om jag nu minns rätt). Hon fick också veta några hemligheter som hon aldrig avslöjade. Under alla år som folk trodde att hon ljög eller var galen höll hon fast vid sina uttalanden. När hon blev känd flydde hon till ett kloster nära Lourdes där hon efter år av kroppslig plåga dog strax efter 30 års ålder. Hon blev begraven och när man öppnade hennes grav var hon helt bevarad. Idag ligger hon i en glaskista.

Jag har lovat min pappa att en dag skriva en berättelse som tar avstamp i Bernadette. Mina bröder började gråta när dom besökte hennes kista för första gången. Dom var där senast för några månader sedan och bad då särskilt för mig. Bernadette är Lilla Bernarde (stark som en björn). Och oavsett vad man anser om katolska tron så är hennes levnadsöde fantastiskt. Jag har en namne som var allt det jag inte blev. Min pappa har skrivit en fin liten bok om henne för intresserade. Jag behöll namnet Bernadette när jag ändrade och tog bort Sara samt Birgitta. Hon är en person som valde vem hon var trots alla sina påfrestningar. Hon trodde inte på helighet och var väldigt jordnära. Hon avslöjade aldrig vad den vita damen berättade.

Jag är lagd åt mystiken, av uppväxt och av mitt eget intresse. I mystiken anses kärlet- det som förmedlar ett budskap genom sig själv vara heligt. Nu är ni förmodligen trötta på den här utläggningen. Så jag avslutar med att säga att teater i vissa kulturer och på vissa sätts anses vara mycket viktigt.

Jag har inte histrionisk personlighetsstörning. Och jag är definitivt inte ett heligt kärl. Men att spela teater är ett sätt att frambära verkligheten utan att gå under.
Citera
2014-08-19, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LitenGulligPonny
Men du som brukar ha så mycket empati? Hur skulle du själv känna om du hade en son som tog sitt liv och någon använder självmordet i en bok och ljuger om det. Det är väl ganska självklart att det är fel. Berny tycker också att det var fel och jag tycker att det är bra av henne att säga det till dem det berör.

Misstänker att pajnis har svårt med en sak som brukar kallas inlevelse. Utan inlevelse har man det svårt med bedömning av allt från verklighet till det mesta annat. Också empati. Ursäkta om jag säger det här rakt ut men antingen är pajnis ett stort skämt eller så är hen i undre eller under normalzonen av det som kan sammanfattas med ett ord: begåvning. Är det så anser jag att det är sorgligt. Är det ett skämt är det dödläge och pinsamt dålig humor. Och är min terori så ta inte illa upp pajnis. Jag bara ber dig att lämna denna tråd och försöka ha bättre människor att se upp till/försvara.
Citera
2014-08-19, 16:40
Medlem
Gafflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berny
Misstänker att pajnis har svårt med en sak som brukar kallas inlevelse. Utan inlevelse har man det svårt med bedömning av allt från verklighet till det mesta annat. Också empati. Ursäkta om jag säger det här rakt ut men antingen är pajnis ett stort skämt eller så är hen i undre eller under normalzonen av det som kan sammanfattas med ett ord: begåvning. Är det så anser jag att det är sorgligt. Är det ett skämt är det dödläge och pinsamt dålig humor. Och är min terori så ta inte illa upp pajnis. Jag bara ber dig att lämna denna tråd och försöka ha bättre människor att se upp till/försvara.

Jag vill verkligen veta hur pajnis reagerar på detta.
Citera
2014-08-19, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Inte så diskret, jag kommer ihåg flera bilder som nu är borta. Typ som bilden där B och A pussas också ser man Dolly kissar inne i bakgrunden. Många fler än jag som sett och kommer ihåg dessa bilder. Och Berny varför erkänner du först att djuren var misskötta i huset med Amelia för att nu i efterhand radera bilder och efterkonstruera, tror du verkligen att vi är så dumma att vi inte fattar vad du försöker göra?

Jag tror inte att ni är ett dugg dumma. Har du någon gång hamnat i den situationen då någon ljuger men genom minspelet förmedlar till dig att denna ljuger? Det kräver en hel del för då blir situationen ofta dissociativ för den personen som ska läsa situationen och förstå varför sanningen förmedlas med en lögn. Jag har träffat många bedragare som sysslat med bedrägeri på en större skala än jag och som suttit på Kumla osv. En sak som bedragaren aldrig klarar av att bedra någon med är att dom inte är bedragare. För alla bedragare älskar att vara en skicklig bedragare. Det är där dom alltid sumpar det. För dom kan inte låta bli att visa att dom har dessa skills. Bedragare gör brott som har med teater och improvisation att göra men också med detaljer och planering. Det hade varit betydligt enklare att välja vilken annan typ av brottslighet för dom flesta människor förutom dom som blir just bedragare och älskar själva brottet i sig-oavsett förtjänsterna. Alla bedragare har en hel del psykopatiska drag. Dom flesta människor kan inte genomföra bedrägerier som handlar om att man ska spela teater osv och aldrig bli osäker oavsett vändningen på situationen- för då kan bedragaren följa och vända ett varv till. Ni ser att när jag diskuterar detta så blir jag ivrig.

Histrionisk samt mytomani är en annan typ av störning. Det är ett behov av andras godkännande och gillande mycket mer än det som bedragaren sysslar med. Dom är sällan bra som bedragare för dom blir ju lurade själva hela tiden i sin vilja att bli omtyckta och sedda. Dom gör andra till lags i överdriven och sjuklig mani. Men en bedragare måste alltid kunna ljuga och tro på lögnen (i stunden) för att övertyga sin omgivning om att den är sann. Men i det antisociala och psykopatiska spektrat handlar det om nöjet att luras och en njutning av att att bedra för ingen annan orsak än just att man kan.

Nu kom jag helt ifrån ämnet men jag nöjer mig med att svara på att det ena motsäger inte det andra och jag tror inte ni är ett dugg dumma.
Citera
2014-08-19, 16:53
Medlem
Citat:
Det är exakt det jag påtalar. Att det är så gott som omöjligt.

Vad exakt är omöjligt? Att vara tyst eller att ge svar. Tystnad är tystnad. Oavsett frågorna. Förstår du?
Citera
2014-08-19, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflen
Nej absolut tycker jag att det är idiotiskt att ljuga så och förstöra andras liv.

Men om hon nu ska ge ut en bok så tycker jag personligen att hon inte ska nämna ett ord om familjen eller barndomen.

Fast jag tror att det skulle vara bättre ifall Berny inte gav ut någonting mer då man lätt kan hitta anklagelser om man gör ett enkelt sökande.

Hur reagerade familjen på Bernys anklagelser?
Jag är inte så säker på att hon ljugit. Jag hoppas naturligtvis det, eftersom en massa av lögner på internet är bättre än om dessa brott faktiskt begåtts av hennes egen familj. Dessutom verkar hon ju slutit fred med dem, och därför hoppas jag att det är familjen som visar extrem förmåga till försoning och inte Berny som låter någon annan utsättas för brotten genom att hålla tyst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in