Citat:
Ursprungligen postat av
Vaftrudner
Ähum. Skolan är en kommunal
[...]
skolorna att ta ut högre avgifter från eleverna - detta för att kommunerna skall ha råd att kunna erbjuda någon som helst skola till invandrare och fattiga svenskar.
Intressant att läsa dina erfarenheter från skolans område. Ännu ett exempel på att om resurserna är begränsade, så måste man prioritera. Statsministern står och säger helt öppet att invandringen ska prioriteras och att annat då helt naturligt kommer att få stå tillbaka. Ändå så fattar inte folk. Alla möjliga idéer om allt från att det är en konspiration och statsministern i princip är en rymdödla med målet att krossa mänskligheten, främst då den svenska delen, till rena förnekelser av att en stor invandringen till Sverige påverkar Sverige. Kanske är vi svenskar så vana vid halvsanningar och rena lögner parat med total tystnad och förnekelse när det gäller invandringen till Sverige, att många helt enkelt inte klarar av att ta in det statsministern sa i sitt sommartal.
För mig är det uppenbart att om en välfärdstjänst, t ex sjukvård, på relativt kort tid får en mycket stor ökning av ianspråktagare, så kommer tjänstens värde för varje enskilda att sjunka, såvida investeringar inte görs i tjänsten. Det är inte svårare än att ett mycket litet barn kan förstå att det blir mer tårta för varje tårtätare om tårtätarna är fem, jämfört med om de är 100 stycken. Att göra det till en diskussion som begränsar sig till de äskade 48 miljarderna extra till Migrationsverket, framstår för mig som lite udda. Dessutom, i ett land där statens andel av ekonomin är pytteliten, kan stor invandring nästan inte märkas för enskilda invånare, men i ett land som Sverige där staten i princip är synonym med ekonomin, kan det få enormt kännbara konsekvenser för väldigt många invånare, att föra en sådan invandringspolitik som just Sverige gör.
För mig är allt som en riktigt usel cirkusföreställning. Hörde på P1:s Studio ett i går via webben och det var slående hur svårt några av de diskuterande hade för att ta in innebörden av det statsministern sa i sitt sommartal, dvs att nu är det så att situationen är sådan att invandringen är det som ska prioriteras vilket kommer att leda till stora kostnader och spänningar i samhället och det är bara att acceptera. Det statsministern sa betyder bara just det han sa och han sa det på grund av att det är hans uppfattning att så här här är det, det bara är så.
Nu tror jag inte Sverige kommer att gå under, men förändringar kommer det att bli och dessa kommer för flertalet av svenskarna att upplevas som riktigt rejäla försämringar.
För övrigt riktigt bra inlägg från dig och bra att du tar upp det där med privata sjukförsäkringar. För mig är det uppenbart att det är så det kommer att bli.