2014-08-19, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
svamla om att man skulle skära ned på skola, omsorg etc. och jag säger att det kommer man knappast göra.

I vilken värld lever du? Skola och omsorg är två exempel på områden där man redan idag tvingats dra ner. Cancersjuka dör i väntan på vård, åldringar simmar omkring sin egen avföring, skolor serverar en knäckebrödsskiva till mellanmål, folk står utförsäkrade och därmed medellös, utanförskapet ökar ...
Citera
2014-08-19, 13:07
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
I vilken värld lever du? Skola och omsorg är två exempel på områden där man redan idag tvingats dra ner. Cancersjuka dör i väntan på vård, åldringar simmar omkring sin egen avföring, skolor serverar en knäckebrödsskiva till mellanmål, folk står utförsäkrade och därmed medellös, utanförskapet ökar ...

Du blandar ihop två helt skilda saker. Vill du diskutera så får du lära dig att fokusera på vad diskussionen handlar om. Jag har redan klargjort detta ett otal gånger och kommer inte längre svara på ovidkommande argument.

Citat:
Ursprungligen postat av keaton
Det fetade ovan är kanske off-topic, men varför är det så?

Därför att ökningen i arbetskraft i sig inte skapar något behov av arbetskraft. Att fler får jobb beror till största delen på löneminskningen som är en naturlig följd av ökat utbud av arbetskraft. Sjunker utbudet ( m a o lägre andel arbetslösa) så avstannar också löneutvecklingen nedåt. I Sverige med stark facklig verksamhet och kollektivavtal så är denna effekt dock fortfarande väldigt liten.

Finns det ett behov av arbetskraft av marknadsskäl så kan det också givetvis vara en del i att absorbera invandring, men det finns givetvis en brytpunkt för när arbetsmarknaden inte klarar att absorbera fler arbetstagare. Eftersom vi tar in enorma mängder helt outbildade människor så minskar chansen också givetvis dramatiskt att de ska hitta jobb i o m att Sverige har väldigt låg andel okvalificerade arbeten att erbjuda.

Edit: Enklare förklarat, och mer precist för din fråga så handlar det om att det inte finns någon linjär korrelation mellan ökning av utbudet av arbetskraft och löneminskning. D v s en ökning av arbetskraften med 50%, ger inte en lönesänkning med 50% utan snarare kanske 5-20% (beror helt på). Antalet personer man kan tänka sig anställda p g a sänkta löner kan alltså aldrig motsvara ökningen i utbud av arbetskraft. Även om det funnits en linjär korrelation, vilket är omöjligt, så anställer företag inte fler än att de ökar produktionen motsvarande skillnaden i lönekostnader. D v s för att överhuvudtaget anställa någon p g a sänkta lönekostnader så måste den anställdes lön motsvara en viss ökning i intäkter. Företag bedriver inte välgörenhet.
Senast redigerad av CannonDorf 2014-08-19 kl. 13:37.
Citera
2014-08-19, 13:10
Medlem
Skulle vara kul att se en lyxfällan-variant på detta. En tavla med miljonlappar. "Familjen" som måste välja bort något och dra ner på något annat, sälja något ytterligare... Pedagogiskt om inte annat. Man kan ju dessutom visa invandringen i form av lyxiga glänsande glorior på deras huvuden.
"Men alltså, dom är ju sååå snygga"
Citera
2014-08-19, 13:25
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Du blandar ihop två helt skilda saker. Vill du diskutera så får du lära dig att fokusera på vad diskussionen handlar om. Jag har redan klargjort detta ett otal gånger och kommer inte längre svara på ovidkommande argument.

Diskussionen handlar om att statsministern säger att invandringen till Sverige är mycket stor och kommer att öka och att det inte finns några pengar till något annat, samt att han ber svensken att bita ihop. Saken är den att staten enbart har större, direkta kostnader för respektive asylmottagare tills denne har kommunplacerats och något år därefter.

Erfarenheterna säger dock att en majoritet av asylmottagrna inte ens kan försörja sig själva efter många år. Dvs kostnaderna för kommuner och landsting kommer troligen öka flerfalt mer än de statliga kostnaderna för asyleriet. Detta vet Reinfeldt och är naturligtvis implicit i vad han säger med sitt tal. Dvs, hade det enbart varit de 48 miljarderna i ökade kostnader för asylmottagning som var problemet, så hade skadan inte varit så stor. Nu drabbas hela samhället, från staten till minsta stadsdel i minsta kommun och därför är även ökade kommunala och landstingskostnader relevanta för denna tråd.
Citera
2014-08-19, 13:28
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Diskussionen handlar om att statsministern säger att invandringen till Sverige är mycket stor och kommer att öka och att det inte finns några pengar till något annat, samt att han ber svensken att bita ihop. Saken är den att staten enbart har större, direkta kostnader för respektive asylmottagare tills denne har kommunplacerats och något år därefter.

Erfarenheterna säger dock att en majoritet av asylmottagrna inte ens kan försörja sig själva efter många år. Dvs kostnaderna för kommuner och landsting kommer troligen öka flerfalt mer än de statliga kostnaderna för asyleriet. Detta vet Reinfeldt och är naturligtvis implicit i vad han säger med sitt tal. Dvs, hade det enbart varit de 48 miljarderna i ökade kostnader för asylmottagning som var problemet, så hade skadan inte varit så stor. Nu drabbas hela samhället, från staten till minsta stadsdel i minsta kommun och därför är även ökade kommunala och landstingskostnader relevanta för denna tråd.

Min diskussion med bl.a. EulenSpiegel, som du lade dig i, handlade om migrationsverkets ökade behov av anslag på 48 miljarder, inte om invandringens kostnader i helhet.

Du tror att jag argumenterar emot att invandringen kostar enorma pengar, både för stat, kommun och landsting, men det gör jag inte. Vi pratar bara om två helt skilda saker.
Citera
2014-08-19, 13:35
Medlem
Anusiktets avatar
Aftonbladet analyserar hur Svetsaren gick i Renfeldts fälla.
Citat:
Detta vet Reinfeldt mycket väl. Han är ingen dununge och det är en månad till val. Men han gör sig villigt till Sverigedemokraternas viktigaste valarbetare.

Inte för att han har något till övers för SD.

Utan för att stoppa den verkliga fienden till vänster.

För samtidigt som han med ena handen lyfter SD, skadar han de rödgröna partierna i två av deras paradfrågor: välfärdssatsningar och antirasism.

Så snart de nu talar om satsningar som kan kosta något, kommer det att framstå som att de är ekonomiskt ansvarslösa, och som att de sviker världens flyktingar. Det kan bli en mardröm att argumentera sig ur.

Det skulle nämligen kräva att de orkar ifrågasätta grunden för Reinfeldts resonemang.

http://www.aftonbladet.se/kultur/article19384379.ab
Citera
2014-08-19, 13:41
Medlem
Thunderaces avatar
Jag vill också gärna se en Lyxfällan-variant där Reinfeldt och de övriga står vid IN- och UT-tavlan och ser posterna torna upp för att avsluta med ett -"Shit allså, jag visste att det inte var bra men back 160 miljarder asså.... hehe."

Något för SVT Humor att göra sketch på?...
Ja, jag skojade.
Citera
2014-08-19, 13:49
Medlem
Brottslingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anusiktet
Aftonbladet analyserar hur Svetsaren gick i Renfeldts fälla.
Den där överpretentiösa analysen kan utrangeras i och med att C och FP nu har deklarerat att de kommer lägga ner sina röster om Löfven och Company får flest röster. Jag tror inte att man ska överanalysera Reinfeldts utspel. Pengarna är slut. Punkt. Bättre att erkänna det nu än få en svekdebatt om uteblivna vallöften under de kommande 4 åren. Samtidigt visar det hur Reinfeldts värdegrund ser ut: han skiter i fattigpensionärerna, vårdköerna, kriminaliteten, skolan. Rubb och stubb ska läggas på personer som vi inte står i skuld till och som inte har någon som helst rätt att kräva något av det svenska samhället.
Senast redigerad av Brottslingen 2014-08-19 kl. 13:52.
Citera
2014-08-19, 13:54
Moderator
OYs avatar
Ett argument för invandrare är att de behövs för att jobba inom äldreomsorgen och sjukvården då vi blir fler och fler äldre och sjuka. Min fråga är, när är vi tillräckligt många äldre och sjuka för att börja sätta invandrarna i arbete?

Min uppfattning är att det råder personalbrist överallt, när har Reinfeldt tänkt sig att använda sig av alla invandrare? Fredrik har sagt att det inte finns pengar för några satsningar framöver, så när och varifrån kommer pengarna som ska betala löner till invandrarna som enligt plan ska ta hand om de gamla och sjuka?

Jag får inte resonemanget att gå ihop med verkligheten.
Citera
2014-08-19, 13:58
Medlem
Brottslingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ett argument för invandrare är att de behövs för att jobba inom äldreomsorgen och sjukvården då vi blir fler och fler äldre och sjuka. Min fråga är, när är vi tillräckligt många äldre och sjuka för att börja sätta invandrarna i arbete?

Min uppfattning är att det råder personalbrist överallt, när har Reinfeldt tänkt sig att använda sig av alla invandrare? Fredrik har sagt att det inte finns pengar för några satsningar framöver, så när och varifrån kommer pengarna som ska betala löner till invandrarna som enligt plan ska ta hand om de gamla och sjuka?

Den där demografibomben som ska brisera har de kört med i minst 15 års tid. Tror du även att det finns en guldskatt vid regnbågens slut?
Citera
2014-08-19, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Det finns inget sammanhängande alls. Det är enbart nedmonteringen av välfärden som är spelplanen. Allt annat är liksom underordnat.

Därför finns det inga logiska resonemang.
Citera
2014-08-19, 14:06
Avslutad
En idè tycker jag är att alla riksdagspolitiker skänker 25% av sin overkliga lön till annat så har vi allt en slant till annat än invandringen.

Tänker på alla stackars pensionärer i landet.. Att de ska utstå att pengar går till invandringen.. Dessa som har byggt upp landet en gång i tiden. Inte värda vatten ens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in