2014-08-19, 10:56
Medlem
Rammsbergs avatar
Det är verkligen en lång tråd detta. Har läst en hel del, men inte allt. Därför undrar jag om det framkommit varför Reinfeldt sa som han sa i lördags? Vad var hans syfte?
Citera
2014-08-19, 10:57
Medlem
DeadLikeMes avatar
Men det skärs även i kronor. Man lägger ner lokala sköterskemottagningar, höjer priser på läkarbesök och ambulansresor, tar bort kaffe för äldre på hemmen, minskar personalen etc etc
Citera
2014-08-19, 10:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Du verkar ju inte förstått innebörden av mitt inlägg överhuvudtaget. Du får läsa igenom en gång till noggrant för det här orkar jag inte ens bemöta.

Räknat per capita är det möjligt att anslagen har minskat över en 20 års period, men det har inget med denna diskussionen att göra. Migrationsverkets finansieringsbehov kommer knappast att tas ur vård och skola. Beroende på vem som vinner valet så kommer det finansieras med antingen höjda skatter eller ökad statsskuld.
Hur lågbegåvad är du på en skala, kommunerna sköter ex åldringsvården och den betalas i huvudsak med kommunala pengar, samma lika gällande skola och barnomsorg.
Kommun efter kommun börjar att skära i just åldringsvård och skola trots stora statliga bidrag.

En ökad statsskuld innebär ökande lånekostnaderna och det går inte höja statsskulden hur mycket som helst förstått?
Vid en fortsatt massinvandring så slår vi snart i taket och då går neddragningarna av vård skola och omsorg rekordsnabbt.
Citera
2014-08-19, 10:58
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Absolut, läget är givetvis allvarligt, det har jag aldrig argumenterat emot. Eulenspiegel och några andra började däremot svamla om att man skulle skära ned på skola, omsorg etc. och jag säger att det kommer man knappast göra.

Ähum. Skolan är en kommunal angelägenhet. Dessutom finns det inte i sten ristat exakt hur undervisning skall utformas, hur mycket den får kosta eller hur resurserna skall användas.

Andra kommunala utgiftsposter är äldrevård, stöd till funktionshindrade och inte minst hyra och sociala kostnader för människor utanför arbetsmarknaden. Jag har varit lokalt involverad (från ett skoldistrikts sida) i kommunal ekonomi och en sak är säker: skolan (och förskolan) är det första som får lida när ekonomin begränsas. Skolan är en balanspost. Det finns exakt angivet hur mycket en invandrarfamilj har rätt till i bidrag. Men det finns ingenstans någonting om hur mycket skolan skall kosta.

Skola och förskola får nya budgetar och det första som brukar ryka är stödlärare. Sedan åker de vanliga lärarna och klasser och grupper ökar i storlek. I skolan minskar antalet lärarledda lektioner. Det var en artikel för något år sedan om en kommunal gymnasieskola som gjorde sig av med ett 15-tal av lärarna. Efter neddragningen var elevernas scheman till 50% håltimmar eller "Eget Arbete". Dessutom stängde skolan ned aulan eftersom de inte hade råd att värma upp eller städa den.

Vården finansieras till stora delar via landstingsskatten och belastas inte direkt av av massinvandringen. Dock indirekt via ett ökande antal patienter och inte minst högt vårdkrävande patienter. Dessutom har många sjukhus fått kraftigt ökade kostnader för säkerhet (säkerhetsdörrar, överfallsalarm, säkerhetsvakter osv). Redan för ett par år sedan var t.ex. medicin-akuten på Sahlgrenska sjukhuset kraftigt överbelastad och man skulle behöva utöka såväl lokalerna som antalet läkare och sköterskor. Men Sahlgrenska hade sparbeting och 20 miljoner föll på medicinakuten att spara. Istället för utökning halverades kapaciteten. Är du inte mycket sjuk får du idag räkna med 12 timmars väntetid på Sahlgrenska medicinakut och dessutom sitta eller ligga i ett förrådsutrymme tills det är din tur.

Massinvandringen har redan slagit hårt mot skolan och vården. Men det kommer att bli mycket värre. När Anders Borg säger att det kommer en hård krasch runt 2018, så är det inte på skoj. Denna krasch kommer att sopa banan med alla tidigare neddragningar vi har sett. Häromveckan stod det om vårdcentralen Flen som stängde för drop-in med tydlig hänvisning till att asylsökande belastade vårdappareten betydligt mer än vad kommunen hade kapacitet till (http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/oppen-mottagning-stanger-i-flen). Räkna med att detta är något som kommer att sprida sig till hela landet.

Om 10 år kommer en absult majoritet av arbetande svenskar vara tvungna att ha en privat vårdförsäkring. Räkna också med att antalet privatskolor (friskolor) ökar, att de kommunla bidragen till friskolorna minskar och att det kommer att bli tillåtet för friskolorna att ta ut högre avgifter från eleverna - detta för att kommunerna skall ha råd att kunna erbjuda någon som helst skola till invandrare och fattiga svenskar.
Citera
2014-08-19, 11:02
Medlem
DeadLikeMes avatar
Citat:
Absolut, generellt och över tid så försämras kvalitén på hela välfärden av invandringen, det har jag varit oerhört tydlig med. Återigen, det är inte detta jag motsätter mig. Jag pratar enbart om hur migrationsverkets extraanslag på 48 miljarder kommer finansieras.

Nej just de initiala 48 miljarderna (som lär bli ännu mer) dras troligen inte från välfärdens befintliga budget, men det dras likväl från det som kunde varit budget för dessa områden. Och sen när kommunerna får ta över ansvaret för den extra invandringen kommer de oundvikligen att tvingas skära ner på allt de kan.
Citera
2014-08-19, 11:07
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Ähum. Skolan är en kommunal angelägenhet. Dessutom finns det inte i sten ristat exakt hur undervisning skall utformas, hur mycket den får kosta eller hur resurserna skall användas.

Andra kommunala utgiftsposter är äldrevård, stöd till funktionshindrade och inte minst hyra och sociala kostnader för människor utanför arbetsmarknaden. Jag har varit lokalt involverad (från ett skoldistrikts sida) i kommunal ekonomi och en sak är säker: skolan (och förskolan) är det första som får lida när ekonomin begränsas. Skolan är en balanspost. Det finns exakt angivet hur mycket en invandrarfamilj har rätt till i bidrag. Men det finns ingenstans någonting om hur mycket skolan skall kosta.

Skola och förskola får nya budgetar och det första som brukar ryka är stödlärare. Sedan åker de vanliga lärarna och klasser och grupper ökar i storlek. I skolan minskar antalet lärarledda lektioner. Det var en artikel för något år sedan om en kommunal gymnasieskola som gjorde sig av med ett 15-tal av lärarna. Efter neddragningen var elevernas scheman till 50% håltimmar eller "Eget Arbete". Dessutom stängde skolan ned aulan eftersom de inte hade råd att värma upp eller städa den.

Vården finansieras till stora delar via landstingsskatten och belastas inte direkt av av massinvandringen. Dock indirekt via ett ökande antal patienter och inte minst högt vårdkrävande patienter. Dessutom har många sjukhus fått kraftigt ökade kostnader för säkerhet (säkerhetsdörrar, överfallsalarm, säkerhetsvakter osv). Redan för ett par år sedan var t.ex. medicin-akuten på Sahlgrenska sjukhuset kraftigt överbelastad och man skulle behöva utöka såväl lokalerna som antalet läkare och sköterskor. Men Sahlgrenska hade sparbeting och 20 miljoner föll på medicinakuten att spara. Istället för utökning halverades kapaciteten. Är du inte mycket sjuk får du idag räkna med 12 timmars väntetid på Sahlgrenska medicinakut och dessutom sitta eller ligga i ett förrådsutrymme tills det är din tur.

Massinvandringen har redan slagit hårt mot skolan och vården. Men det kommer att bli mycket värre. När Anders Borg säger att det kommer en hård krasch runt 2018, så är det inte på skoj. Denna krasch kommer att sopa banan med alla tidigare neddragningar vi har sett. Häromveckan stod det om vårdcentralen Flen som stängde för drop-in med tydlig hänvisning till att asylsökande belastade vårdappareten betydligt mer än vad kommunen hade kapacitet till (http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/oppen-mottagning-stanger-i-flen). Räkna med att detta är något som kommer att sprida sig till hela landet.

Om 10 år kommer en absult majoritet av arbetande svenskar vara tvungna att ha en privat vårdförsäkring. Räkna också med att antalet privatskolor (friskolor) ökar, att de kommunla bidragen till friskolorna minskar och att det kommer att bli tillåtet för friskolorna att ta ut högre avgifter från eleverna - detta för att kommunerna skall ha råd att kunna erbjuda någon som helst skola till invandrare och fattiga svenskar.

Ja upp till gymnasiet är det kommunerna som står för notan, vilket gör det omöjligt för staten att skära ned på anslagen. Migrationsverkets kostnader har alltså ingenting med den kommunala skolan att göra. Det staten kan skära ned på är anslag för bl.a. högre utbildningar.

Landstingen ansvarar för en stor del av vården ja men staten har också 62 miljarder i utgifter inom vården, vilket är vad de teoretiskt kan skära ned på.

Jag har aldrig argumenterat för att invandringen inte sänker välfärden, alla verkar ha oerhört svårt att särskilja det ökade finansieringsbehovet till migrationsverket från invandringens generella påverkan. Jag vet inte hur jag ska kunna göra det tydligare än såhär.

Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
Nej just de initiala 48 miljarderna (som lär bli ännu mer) dras troligen inte från välfärdens befintliga budget, men det dras likväl från det som kunde varit budget för dessa områden. Och sen när kommunerna får ta över ansvaret för den extra invandringen kommer de oundvikligen att tvingas skära ner på allt de kan.

De 48 miljarderna hade aldrig budgeterats för någonting annat i o m att utrymmet inte finns i budgeten, men i övrigt så håller jag helt med.
Citera
2014-08-19, 11:15
Medlem
DeadLikeMes avatar
Citat:
De 48 miljarderna hade aldrig budgeterats för någonting annat i o m att utrymmet inte finns i budgeten, men i övrigt så håller jag helt med.

Reinfeldt sa ju själv att det inte finns utrymme för reformer pga invandringens ökade kostnader, dvs delar av den budget man kunde lagt på välfärden kommande åren kommer nu istället läggas på invandringen. Så visst hade det funnits mer utrymme.
Citera
2014-08-19, 11:17
Medlem
ankalinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
Alla som inte röstar mot denna massinvandring, och sen sedermera beklagar sig över att vår välfärd inte håller motet, är en jävla hycklare. De skall fan inte beklaga sig för de har fått precis som de ville.

Jag förutsätter att PRO ansamlar alla pensionärer till att rösta på antingen svp eller sd för inte fan kan de beklaga sig över sinna pensioner någondera senare, annars.

De som röstar på alliansen skall öht inte gnälla!

Får du vänta månader på din operation? Sorry du röstade för att lägga alla pengar på asylmottagning.
Finns ingen polis i tjänst där du bor? Sorry du röstade för att lägga alla pengar på asylmottagning.
Räcker pensionen knappt till mat? Sorry du röstade för att lägga alla pengar på asylmottagning.
Kommer tåget för sent i snökaoset? Sorry du röstade för att lägga alla pengar på asylmottagning.
Rasar vi i Pisa-mätningen? Sorry du röstade för att lägga alla pengar på asylmottagning.
Får ditt barn dra till Norge för att få jobb? Sorry du röstade för att lägga alla pengar på asylmottagning.
Får din 27-åring ingen bostad? Sorry du röstade för att lägga alla pengar på asylmottagning.
Cruisar utländska attackplan över landet. Sorry du röstade för att lägga alla pengar på asylmottagning.
Får din mormor skitmat och skavsår på ålderdomshemmet? Sorry du röstade för att lägga alla pengar på asylmottagning.
Höjs skatten? Sorry du röstade för att lägga alla pengar på asylmottagning.

Und so weiter
Citera
2014-08-19, 11:18
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur lågbegåvad är du på en skala, kommunerna sköter ex åldringsvården och den betalas i huvudsak med kommunala pengar, samma lika gällande skola och barnomsorg.
Kommun efter kommun börjar att skära i just åldringsvård och skola trots stora statliga bidrag.

En ökad statsskuld innebär ökande lånekostnaderna och det går inte höja statsskulden hur mycket som helst förstått?
Vid en fortsatt massinvandring så slår vi snart i taket och då går neddragningarna av vård skola och omsorg rekordsnabbt.

Är det någon som framstår som korkad så är det nog du är jag rädd. Ja, den kommunala skolan betalas givetvis av kommunerna, vilket gör det omöjligt för staten att skära ned på den kostnaden. Staten har däremot också utgifter på utbildning med 60 miljarder, vilket innefattar bl.a. högskolan. Jag har inte nämnt åldringsvård överhuvudtaget, jag har bara pratat om vårdkostnader, vilket staten budgeterat 62 miljarder till.

Du kan ju fråga dig själv, är det jag som är korkad för att jag inte drar in irrelevanta kommunala kostnader i en diskussion om statliga utgifter, eller är det du?

Det är ingen som sagt att man kan öka statsskulden hur mycket som helst och jag har fortfarande inte pratat om invandringens kostnader i helhet, jag pratar om migrationsverkets behov av extra anslag, ingenting annat.

Vill du fortsätta diskutera så får du anstränga dig lite mer så att du överhuvudtaget förstår vad som diskuteras.

Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
Reinfeldt sa ju själv att det inte finns utrymme för reformer pga invandringens ökade kostnader, dvs delar av den budget man kunde lagt på välfärden kommande åren kommer nu istället läggas på invandringen. Så visst hade det funnits mer utrymme.

Jag vet att han sa det, men 45 miljarder underskott i 2014 års budget säger någonting annat. Det fanns aldrig något utrymme för reformer.
Citera
2014-08-19, 11:28
Medlem
Glowstickss avatar
Haha det här är så absurt så man måste skratta åt det. Mannen vars politik har drivit x antal av våra egna handikappade och långtidssjukrivna att ta livet av sig begär nu att vi ska öppna våra hjärtan för människor som vi inte har något gemensamt med, och som aldrig kommer kunna ta sig in och än mindre bidra till vårat samhälle.

Han har drivit en medveten politik för att försämra för pensionärer, arbetslösa, ungdomar, ja i pricip alla svenskar som inte driver en egen flyktingförläggning, men nu ska vi alltså öppna våra hjärtan.

Det här går inte att tolka på något annat sätt än att Reinfeldt vill skapa en nazistisk renässans i Sverige.
Citera
2014-08-19, 11:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag har heller inte påstått att du ljugit om eventuella konkurrensfördelar. Att det kan finnas konkurrensfördelar med ett heterogent samhälle betyder inte på något sätt att de väger upp kostnaderna och allra minst i ett välfärdssamhälle.

Ett välfärdssamhälle klarar inte en hög invandring, det är fakta. Det är också omöjligt att tolka mitt tidigare inlägg som om det skulle finnas några tvetydigheter kring detta, du misstolkade mitt inlägg medvetet.

Du har med all önskvärd tydlighet visat att du inte är intresserad av en ärlig debatt, så vår diskussion är över.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Assar Lindbäck och Milton Friedman säger i klartext att massinvandring och allmän välfärd inte går att kombinera.
Frågor på det?

Jag säger som sagt var inte emot det utan delar tvärtom den synen. Men jag anser inte att det är så självklart att man kan slå fast att de som inte delat den synen är lögnare.

Det anser jag inte är att föra en ärlig debatt CannonDorf.
Citera
2014-08-19, 11:57
Medlem
H8erfisternators avatar
Snart vill han säkert att alla Svenskar ska ta hand om minst 2 invandrare i sina hem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in