2014-08-18, 23:14
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Jag skrev det jag känner som realist. År 2018 finns risken att alla glömmer åter igen och röstar på de vanliga partierna som man gjort i år och dar.
Inte särskilt sannolikt. 2018 har vi ett land på dekis, både socialt och ekonomiskt. Så det blir en helt annan match...
Citera
2014-08-18, 23:15
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Jan Ekberg publicerar utredningar var femte år ungefär. Har han gjort sedan nittiotalet. Sedan finns en norrman som heter Kjetil Storesletten som också gjort en utredning. Kommer inte ihåg om de är officiellt statliga utredningar utan uppkommit på annat sätt.

Jan Ekbergs förra rapport släpptes ju 2009 så då borde det vara en ny på gång? Frågan är ju om han redan har gjort en och att det är den som Borg och Reinfeldt fått en preview av?

Skulle dock inte förvåna mig om han slutar släppa rapporter nu på begäran av regeringen, vi minns ju alla hur BRÅ.s rapporter om invandrare och kriminalitet mystiskt upphörde 2006.
Citera
2014-08-18, 23:15
Medlem
Brottslingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charlesxavier2000
Några hundra mer eller mindre i månader spelar inte så stor roll men att beslagta min sommarstuga där sätter jag punkt. Har lagt ner mycket tid och pengar på den och jag och min nära släkt spenderar i stort sett varje Jul och midsommar där! Min sommarstuga behöver dem inte!

Dem kan väl bygga upp lite nya bostäder närmare staden? Två flugor i en smäll, jobb och bostäder?

Diskuterade Reinfeldts tal och migrationsverkets extra pengar med en god vän idag och då sa han något bra även om jag inte först uppfattade det som så. När jag sa att 48 miljarder över 4 år inte var så farligt för Sverige så svarade han:

"Nej, men 4.8miljarder hade kunnat höja månadslönen för 100 000 sjuksköterskor med 4000 kr. Vissa ändamål finns det gränslöst med resurser till andra inte."

Jag måste erkänna att min första tanke var att min goda vän kanske inte alls var så god utan kanske faktiskt var rasist? Jag sa något i stil med att det var väl ändå en stark åsikt, betackade mig och sa att jag glömt att jag skulle träffa min sambo och stack. Efter att ha gått och tänkt på det ett tag tycker jag faktiskt att det är för djävligt! Politiker vill ha min sommarstuga och säger att det ej finns resurser till att ge sjuksköterskor drägliga löner hur kan det då finnas pengar till migrationsverket?

Jag vet inte vad som chockerar mig mest, att du i det närmaste säger upp bekantskapen med en vän p g a en politisk uppfattning eller att du ens behöver få en vän att påpeka för dig att resurserna är begränsade och att pengar alltid har ett alternativt användningsområde.
Citera
2014-08-18, 23:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrrenHans
Jag hatar vänstern in i benmärgen, men de senaste två mandatperioderna har inte direkt "högern" imponerat. Tvärtom. Allt är mer skit nu. Man kan rösta på ett berg av skit, eller två berg av skit.

Eller så röstar man på något annat.

Jag tycker tvärtom att alliansen har imponerat stort men med undantag för att man inte lyssnar på väljarna i denna fråga.
Citera
2014-08-18, 23:20
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Det är så våra motståndare arbetar: man hittar på en myt som man sedan bemöter och säger att det är en myt.

De vill inte bemöta oss, de vill bemöta den egenkonstruerade motståndaren.

Det är vänstern i ett nötskal. Helt seriöst så finns det ingen grupp som har så mycket fördomar som vänsterister och vänsterliberaler. Tror det hänger samman med att de vill känna sig överlägsna och extra duktiga jämfört med de whitetrash-svennar de hatar. Ett genomgående drag är att vara lite extra malliga på lösa boliner och tro att alla andra är idioter för att de inte tror på vad pappa Staten och mamma Massmedia säger.
Citera
2014-08-18, 23:21
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottslingen
Och jag som i min enfald trodde en rasist var en person som ansåg att vissa etniska grupperingar var på något sätt bättre än andra. Men nu, tack vara dig, bäste elev i Frankfurtskolan, så inser jag att en rasist är en person som hävdar att vissa människor förbrukar mer resurser än andra. Men vänta nu, är inte exakt det MP brukar säga om den vite medelålders mannen?

Jag tror nog att även du fattar att det är skillnad på att överbruka samhällets sociala resurser och bränna fossila bränslen i en bil, konsumera kläder och resor...
Citera
2014-08-18, 23:22
Medlem
Utopia.s avatar
Jag gillade detta - han bemöter invandringskritiken istället för att släta över den. Dessutom precis innan valet, trots att många M tappar många röster till SD. Reinfeldt är kanske något så ovanligt som en politiker med integritet.

Edit: Det lät som att jag var världens Fredrik Reinfeldt-fanboy. Det är jag inte. Men jag uppskattar faktiskt att han ger raka puckar.
Senast redigerad av Utopia. 2014-08-18 kl. 23:28.
Citera
2014-08-18, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Hahaha! Så du fortsätter att argumentera utan några fakta när jag just avslöjat dig som en helt värdelös debattör, just pga att du inte har några fakta?

Fakta är att det om exakt 17 månader kommer att hända något mycket intressant. Jag har bett dig att minnas vad du lärt dig när du gick i skolan. Varsågod, gör ett försök till.

PS Du skrek inte "rasist" åt mig den här gången. Börjar du bli hes?
Citera
2014-08-18, 23:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Jag gillade detta - han bemöter invandringskritiken istället för att släta över den. Dessutom precis innan valet, trots att många M tappar många röster till SD. Reinfeldt är kanske något så ovanligt som en politiker med integritet.

Ja det är för mycket skitsnack om politiker. Man kan tycka olika i sakfrågor men integritet har Reinfeldt.

Snacket om att han bara vill vidare till ett glassigt jobb är just skitsnack. Vill han det kan han fixa det även om alliansen vinner.
Citera
2014-08-18, 23:27
Medlem
DeadLikeMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ja, det är sant: En markant höjning av asylmottagandet (vilket jag är för) är inte förenligt med låga, och verkligen inte med ännu lägre skatter. Men det finns utrymme att höja skatterna.

Fast du måste ju läsa på lite om vad skattetrycket innebär. Högre skatt innebär inte automatiskt att vi får en massa mer pengar till välfärden. Skatteintäkterna till staten har ju faktiskt ökat efter jobbskatteavdragen och det är också därför sossarna efter många om och men nu stödjer samtliga dessa. Tror du på allvar att höjda skatter skulle lösa alla problem? Det viktiga är att så många som möjligt arbetar. Få fler i arbete eller minska på invandringen är enda alternativen och frågan är om någon av de rödgröna eller alliansen kommer klara det förstnämnda, vilket de nu är tvungna.
Citera
2014-08-18, 23:28
Medlem
Pokerkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Det är så våra motståndare arbetar: man hittar på en myt som man sedan bemöter och säger att det är en myt. Som Ullenhag som skriver att han bemöter myten "Alla utrikes födda lever på bidrag", men vem har ens skrivit något sådant? Ja förrutom Ullenhag själv när han satt och skrev ner myterna.

Eller Tyresö kommun som bemöter myten "De flesta invandrare begår brott":
https://www.youtube.com/watch?v=UF-vmcaI_mk#t=488

De vill inte bemöta oss, de vill bemöta den egenkonstruerade motståndaren.

Japp, det är skolboksexempel på detta:

"Halmdocka (halmfigur, halmgubbe), engelska ”straw man argument”, är ett retoriskt grepp, som kan vara antingen en medveten taktik eller en form av argumentationsfel. En halmdocka används särskilt i ett läge då en motståndares verkliga argument kan vara svåra att bemöta rationellt.

Halmdockan består i att debattören först bygger en nidbild av motståndarens åsikter och argument och sedan argumenterar mot denna nidbild. De förvrängda argumenten framstår på så sätt som absurda och blir lätta att bemöta. De verkliga argumenten låtsas debattören inte ha hört."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
Citera
2014-08-18, 23:28
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helveteskyrka
Den här mannen är sjuk i huvet. Sänka skatten och höja invandringen är fan det sjukaste jag har hört.

Snacka om att knulla sitt land i röven utan vaselin.

Ska vi ha hög invandring så måste skatten också höjas så att vi som redan bor här kan ta del av välfärden.

Jag stödjer sällan rasisterna på Flashback men detta uttalande fick mig att se rött av flera anledningar.

Nej, sänk skatten och låt oss som vill ha bra sjukvård betala egen försäkring och nyttja privatvård. Mycket bättre. Vad tror du att Reinfeldt siktar på? "Lika för alla samhälle"?

Reinfeldt är den störste rasist vi någonsin haft i Sverige.

Offentlig vård och skola till arbetare och invandrare, privata alternativ till övriga.

Hur svårt var det att luska ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in