Ett par funderingar..
Borde inte byggandet av TUB till Nacka komma igång relativt omgående? Likaså avstickaren ifrån Odenplan till Arenastaden, nu när Odenplan redan är en etablerad och uppgrävd arbetsplats? Stockholmarna är medvetna om trafiksituationen kring Odenplan.
Och Death star arena behöver ha en vettig kollektivtrafiklösning omgående. Jobbar själv där under event och förvirringen när besökarna ska till/från arenan är total, och pendeln går på knäna inför uppgiften att få bort flödet av människor som ska in mot centrala staden. (Många väljer givetvis taxi/buss/tunnelbana. Men det är inte hållbart i längden och arenan som redan är en brakförlust kommer börja förlora event till Globenarenorna som har en vettigare infrastruktur. Mall of Scandinavia kommer färdigställas närmsta åren också, och ett tomt skrytbygge till på samma plats ger nog även de skalligaste av oss mjäll, så att säga.
Tillbaka till TUB Nacka, varför förlängs inte linjen hela vägen ut till Orminge C, med stationer i Ektorp C (Nacka sjukhus), Björknäs och slutstation Orminge C. Då kan en mindre bussterminal byggas vid Nacka Forum för lokalbussar inom Nacka kommun (Sicklaön) och en större terminal i Orminge för Värmdöbussar, det sparar dels restid, ger en bättre förbindelse Värmdö-City samt avlastar den redan ansträngda Skurubron och flaskhalsen vid Trp Björknäs i västlig riktning, mot staden. Direktbussarna - "C-bussarna", som går *starthållplats*->ett fåtal mellanliggande hållplatser->motorvägen (Med stopp endast vid Trp Nacka)->Cityterminalen, bör givetvis fortsätta gå hela vägen till Cityterminalen för att behålla pendlarna som nyttjar dem.
Att bygga på detta sätt bör enligt min nyvakna, kaffebegärande hjärna bli det billigaste alternativet i längden. Istället för att smälla upp "den stora" bussterminalen vid Nacka Forum nu, för att sedan om 5-20 år stå där med en underdimensionerad TUB, en överbelastad Lv222 och en fallfärdig Skurubro, samtidigt som Värmdö har fortsatt att växa och nu har en kollektivtrafik med på tok för låg kapacitet, både ute på Värmdö och i Nacka. När man ändå är igång så skulle man kanske kunna konvertera Saltsjöbanan till TUB. Då lägga ner sträckorna Slussen-Nacka stn samt Fisksätra-Saltsjöbaden/Solsidan och köra TUB Nacka Forum-Fisksätra, med en, kanske två mellanliggande stationer i nybyggda bostadsområden på båda sidor om Lv228. Förbindelser ut till Saltsjöbaden tillgodoses med busstrafik till Fisksätra, och kanske en lokalbusslinje bort till Nacka Forum. Även en eller två linjer med "C-bussar" under rusningstrafik till/från Cityterminalen.
Sträckan Nacka stn-Henriksdal får istället sin förbindelse med omvärlden via en förlängd Tvärbana, ifrån Sickla udde till Nacka Forum. (Hållplats Henriksdal blir dock utan både Saltsjöbana, Tvärbana och Nacka/Värmdö-bussarna, det löses genom att stombusslinje 2 förlängs ifrån nuvarande ändhållplats Sofia ner över Danvikstullsbron och får ny ändhållplats i Henriksdal, kanske hela vägen uppe på berget?
Är jag helt ute och cyklar här? Jag är varken ekonom eller miljöhjälte - jag är vakt, och vi tänker ju inte alltid klart, sägs det.
Ps. I mitt huvud går tunnelbanan i tunnel hela vägen Södermalm-Orminge (men jag reserverar mig för att en "ny" Skurubro enbart för TUB kanske är ett bättre alternativ till tunnel under sundet då den måste ligga väldigt djupt.) Och i tunnel Nacka Forum-fram till Lv228, där den sedan övertar delar av Saltsjöbanans banvall, med en uträttad sträckning dock, med slutstation i ytläge där nuvarande Fisksätra stn återfinns.
Ps2. Ursäkta om Du som läser inte begriper mitt svammel, jag har spenderat senaste sju dagarna med att jobba kväll/natt på gratisfestival för "ungdomar" (läs förortsvildar) och är något såsig i hytten efter all obegriplig musik, omotiverade konflikter att lösa, ofredade, chockade småflickor som blivit tafsade på, och dessa knepiga han-kids som befolkar vår vackra, stackars huvudstad.
Jag behöver Java..